پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۳۶۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰
هفته پیش رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در یک برنامه زنده تلویزیونی در انتقادی از صدا و سیما به اخذ وجه از پزشکان برای حضور در برنامه های مختلف پزشکی و سلامت صدا و سیما تحت عنوان "برنامه های مشارکتی" بدون بررسی سابقه و علمی بودن این برنامه ها پرداخت و هنگامی که مجری برنامه قصد داشت صحبت های او را قطع کند ، یادآوری کرد که حتی با خود وی در این باره تماس گرفته شده است !

شعار سال: متاسفانه این برنامه های مشارکتی یا به بیان واضح تر "رپورتاژ آگهی" در حوزه پزشکی سلامت(Health) حقیقت تلخی است که به ویژه در چند سال گذشته باعث افت فاحش سطح برنامه های سلامت محور رادیو و تلویزیون شده است .

نمونه های اخیر این موارد، مصاحبه معروف وزیر بهداشت و ارائه آمار عجیب تعداد عمل های جراحی ایشان و یا پخش خبر رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ممنوعیت استفاده از لیزر توسط پزشکان عمومی آن هم به صورت هدفمند و حتی قبل از انشای حکم بود !
خبرهایی که با واکنش منفی اکثریت جامعه پزشکی روبرو شد .

در سال های اخیر با افزایش برنامه های تولیدی صدا و سیما در زمینه پزشکی و سلامت و به ویژه تاسیس دو شبکه تلویزیونی و رادیویی با نام "سلامت" ، اصطلاح "برنامه های پزشکی مشارکتی " به یک امر رایج در "رسانه ملی" تبدیل شد .

یک تهیه کننده با سابقه برنامه های ترکیبی تلویزیون می گوید:
"
به دلیل کمبود بودجه به ویژه در برنامه های زنده و روتین، به تهیه کنندگان اجازه داده شده که به ازای دعوت هر پزشک برای صحبت به مدت ۱۰ دقیقه در بخش پزشکی یک برنامه زنده تلویزیونی حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه دریافت کنند !

البته این حداقل نرخ دریافتی است و برای برنامه های تولیدی و ضبط شده هزینه افزایش می یابد ."

شکی نیست که در این شرایط با "پروژه های تبلیغاتی "روبرو می شویم که تعدادی از پزشکان و پیراپزشکان تنها به قصد شهرت و جذب بیمار این هزینه ها را پرداخت می کنند .

جنبه تاسف بارتر این ماجرا ، استفاده ابزاری برخی انجمن های پزشکی از این برنامه ها برای دامن زدن به اختلافات بین رشته ای و کشاندن بحث های صنفی جامعه پزشکی به میان مردم عادی در جهت تخریب سایر همکاران به ویژه پزشکان عمومی است که موارد متعددی از این اقدام خلاف اخلاق حرفه ای و شانتاژ خبری را از سوی یکی از این انجمن ها در چند هفته گذشته شاهد بوده ایم .

یک عضو پزشکِ شورای سیاستگذاری سلامت سازمان صدا و سیما که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به سوال نگارنده در مورد برنامه های مشارکتی پزشکی(medical) و سلامت با گلایه از روند فعلی می گوید :

"
متاسفانه بر خلاف گذشته ،پزشکان از تصمیم گیری های راهبردی سازمان در زمینه سلامت تا حد زیادی کنار گذاشته شده اند و انگیزه برای تلاش از بسیاری از پزشکان فعال در برنامه سازی سازمان صدا و سیما گرفته شده است . از سوی دیگر برخی همکاران پزشک برای منافع شخصی خود برای این بازار ، تقاضا ایجاد می کنند .
وی تاکید می کند : این جدا از ردیف بودجه های کلانی است که وزارت بهداشت و حتی بعضی دانشگاه های علوم پزشکی تحت عنوان "ارتقا سلامت جامعه" و در واقع برای تبلیغ سیاست های برخی مدیران، به این برنامه های به اصطلاح مشارکتی اختصاص می دهند."

جالب اینجاست که همین مدیران گروه و تهیه کنندگان، برای حضور چند دقیقه ای یک خواننده یا هنر پیشه به اصطلاح "سلبریتی " در یک برنامه تلویزیونی مبالغ هنگفتی به وی پرداخت می کنند !

از سوی دیگر در چند ماه گذشته شاهد موارد زیادی خشونت علیه کادر درمان بوده ایم که هیچ انعکاسی در رادیو و تلویزیون نداشته است .

یا در مورد مداخله گران پزشکی و مدعیان دروغین طب اسلامی ،سازمان صدا و سیما در خوشبینانه ترین حالت ، خنثی عمل کرده است و اندک پوشش خبری برخورد با این افراد با پیگیری های مستمر بخشی از دلسوزان جامعه پزشکی فعال در این سازمان صورت گرفته است .

با در نظر گرفتن مسائل فوق به عقیده نگارنده که اندک تجربه فعالیت در رسانه های دیداری و شنیداری را دارد ، باید سیاست گذاران سلامت و متولیان جامعه پزشکی به ویژه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ،‌ شورای عالی و سازمان نظام پزشکی فعالانه در این زمینه با مدیران ارشد سازمان صدا و سیما رایزنی کنند تا شاهد بهبود کیفیت برنامه سازی پزشکی و سلامت در این رسانه و ارتقا سطح سلامت جامعه و جایگاه کادر درمان باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شفاآنلاین، تاریخ 5 آبان 97، شماره: 212520:www.shafaonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین