پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۲۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۲
این روزها و در حالیکه جریان اصولگرایی در حال برنامه ریزی برای فعالیت های انتخاباتی مجلس یازدهم و ریاست جمهوری 1400 است، صدای اختلافات بیش از هر زمان دیگری از اردوگاه اصلاح طلبان به گوش می رسد، صداهایی که نگرانی هایی را به دنبال داشته تا جایی که اکبر ترکان نسبت به خطر بروز یک رئیس جمهور غیرقابل پیش بینی که مقید به هیچ چیز نیست هشدار داده است

شعارسال: فکر می کنم در آینده رئیس جمهور شخصی متفاوت از افرادی است که مطرح هستند

این روزها و در حالیکه جریان اصولگرایی در حال برنامه ریزی برای فعالیت های انتخاباتی مجلس یازدهم و ریاست جمهوری 1400 است، صدای اختلافات بیش از هر زمان دیگری از اردوگاه اصلاح طلبان به گوش می رسد، صداهایی که نگرانی هایی را به دنبال داشته تا جایی که اکبر ترکان نسبت به خطر بروز یک رئیس جمهور غیرقابل پیش بینی که مقید به هیچ چیز نیست هشدار داده است.

شواهد حاکی از آن است که این روزها انشقاق در جناح اصلاح طلبی بیش از هر زمان دیگری است؛ ادعایی که شاید بتوان مصادیق آن را در عملکرد اصلاح طلبان شورای شهر پنجم و مجلس دهم به وفور یافت؛ با این حال و در این شرایط شاهدیم که طیف اصلاح طلبان تندرو هم بیکار ننشسته و با طرح "پروژه پشیمانم" موضوع تشویق جهانگیری به خروج از دولت را در دستور کار خود قرار دادند. با این بهانه که روحانی به وعده های انتخاباتی خود به اصلاح طلبان عمل نکرده بنابراین این مجموعه باید راه خود را از دولت جدا کند، غافل از اینکه این اختلافات ثمری جز ریزش سرمایه اجتماعی این جریان ندارد.

چنین رفتارهایی از اصلاح طلبان را شاید بتوان تداعی کننده رفتار سیاسی آنها در سال های 81 تا 84 دانست؛ سال هایی که به دلیل مخالفت و تشتت آرا در اردوگاه اصلاح طلبی در مجلس ششم، شورای اول و همچنین ورود نامناسب با 4 نامزد به انتخابات ریاست جمهوری 84، در نهایت احمدی نژاد از صندوق رای بیرون آمد.

در این شرایط که جناح اصولگرایی دست به کار شده و به دنبال جذب آرا ریزشی اصلاح طلبان است این مجموعه به نظر می رسد همچنان درگیر اختلافات درونی است؛ اختلافاتی که گفته می شود دود آن بیش از هر کسی به چشم خود اصلاح طلبان خواهد رفت.

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار درباره بروز چنین رفتارهایی و اصرار برخی اصلاح طلبان برای خروج جهانگیری از دولت به خبرآنلاین گفت: آقای جهانگیری از طرف اصلاح طلبان به همکاری در دولت مامور نشده که حال خروج شان به نظر اصلاح طلبان وابسته باشد، ایشان به دلیل ارتباط کاری و آشنایی که با آقای روحانی داشتند به عنوان همکار ایشان در دولت برگزیده شدند و همکاری خود را تا امروز ادامه دادند.

وی ادامه داد: این طور نبوده که اصلاح طلبان برای همکاری با دولت تصمیمی گرفته و فردی را برای حضور در دولت انتخاب کرده باشند، حال بعد از مدتی که این فرد در تعاملات خود با دولت با مشکل مواجه شده، همکاری کردن یا نکردن ایشان با دولت را به عنوان فاصله گرفتن اصلاح طلبان از دولت در نظر بگیریم.

کمالی با طرح این انتقاد که دولت به وعده های خود در زمان انتخابات به اصلاح طلبان عمل نکرده است، افزود: اگرچه اصلاح طلبان کمابیش گلایه هایی از عدم همکاری کامل و مناسب دولت دارند ولی واقع امر این است که همکاری و حمایت اصلاح طلبان از دولت همچنان ادامه دارد تا زمانی که نشستی، گفت و گویی یا بحثی شکل بگیرد که تصمیم دیگری اتخاذ شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا موافق خروج جهانگیری از دولت هستید افزود: حضور یا عدم حضور ایشان به عنوان یک شخص بسته به نظر خودشان دارد نه نظر ما، ما به ایشان ماموریت ندادیم که حال بخواهیم ایشان در دولت باشند یا نباشند؛ این موضوع به تصمیم خودشان بستگی دارد و یک تصمیم شخصی است.

کمالی درباره برخی مقایسه ها از شرایط امروز کشور با سال 84 و نگرانی از خطر باز تولید احمدی نژاد در انتخابات 1400 به دلیل انشقاق در طیف های مختلف طرفدار دولت، تاکید کرد: من تشابهی بین وضعیت امروز با آن دوران نمی بینم، در آن زمان از نظر بین المللی در یک شرایطی بودیم اما امروز شرایط دیگری داریم، آن زمان اصلاح طلبان سرکار بودند امروز میانه روها روی کار هستند حتی اصولگرایان معتدل بیشتر از اصلاح طلبان در دولت نقش دارند.

وی ادامه داد: بنابراین نمی توان این طور فرض کرد که قرار است در انتخابات ریاست جمهوری آینده اصلاح طلبان کنار روند و اصولگرایان روی کار بیایند؛ امروز نقش اصولگرایان در دولت حتما بیشتر از اصلاح طلبان است. هم اکنون کسانی در مجموعه دولت هستند که سابقه اصولگرایی شان بیشتر از اصلاح طلبی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره خطر باز تولید احمدی نژاد در انتخابات آینده ریاست جمهوری ادامه داد: من نگران بازتولید احمدی نژاد نیستم اما فکر می کنم در آینده رئیس جمهور شخصی متفاوت از افرادی است که مطرح هستند و در واقع هیچ یک از افرادی که امروز مطرحند در دور آینده رئیس جمهور نخواهند شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 10آبان 1397 ، کدخبر:820891 www.khabaronline.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین