پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۸۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
امروزه در دنیا پرورش اسب به عنوان صنعتی در آمدزا، اشتغالزا و ارز آور مورد توجه قرار دارد.استان خراسان شمالی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ذخیره‌گاه‌های ژنتیک اسب اصیل ترکمـن در کشور شناخته شده است. قوم ترکمن و دیگر اقوام خراسان شمالی از قدیم به واسطه خاستگاه فرهنگی، علاقه ذاتی و دلبستگی درونی که به پرورش اسب داشته‌اند در مراسم و مناسبت‌های فرهنگی مسابقات سوارکاری برگزار می‌کنند.اما با وجود همه قابلیت ها، وعده‌های مسئولان مرتبط با صنعت پرورش اسب در این استان محقق نشده و این صنعت جایگاه واقعی خود را در استان خراسان شمالی پیدا نکرده و همچنان پرورش دهندگان اسب با مشکلات زیادی رو به رو هستند.جهان‌آرا یکی دیگر از پرورش‌دهندگان اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی نیز در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر بزرگترین مشکل پرورش‌دهندگان اسب در این استان مشخص نکردن و صادر نکردن شناسنامه برای پدر برخی از اسب‌های این استان است، گفت: در حال حاضر DNA کره‌ها در این استان مشخص و دارای شناسنامه هستند، اما هنوز از سوی فدراسیون شناسنامه برای پدر این اسب‌ها صادر نشده است.

شعار سال: استان خراسان شمالی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ذخیره‌گاه‌های ژنتیک اسب اصیل ترکمـن در کشور شناخته شده است. قوم ترکمن و دیگر اقوام خراسان شمالی از قدیم به واسطه خاستگاه فرهنگی، علاقه ذاتی و دلبستگی درونی که به پرورش اسب داشته‌اند در مراسم و مناسبت‌های فرهنگی مسابقات سوارکاری برگزار می‌کنند.اما با وجود همه قابلیت ها، وعده‌های مسئولان مرتبط با صنعت پرورش اسب در این استان محقق نشده و این صنعت جایگاه واقعی خود را در استان خراسان شمالی پیدا نکرده و همچنان پرورش دهندگان اسب با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

حمایت از پرورش دهندگان اسب ترکمن در استان ضعیف است

آذری یکی از پرورش دهندگان اسب اصیل ترکمن در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ با اشاره به اینکه اسب داران این استان فقط تبدیل به پرورش دهنده شده‌اند، گفت: اسب‌ها تولید و پرورش داده می‌شوند، اما فروش آن‌ها به سختی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: پرورش اسب در حال حاضر از لحاظ اقتصادی در مقایسه با سایر پرورش دام‌ها توجیه اقتصادی ندارد و نسبت به هزینه بالای خرید اسب صرفه اقتصادی ندارد.

آذری نبود پیست سوارکاری در این استان را از دیگر مشکلات پرورش‌دهندگان اسب بیان کرد و گفت: مسابقات کورس در خراسان شمالی بسیار کم برگزار می‌شود و این امر موجب شده تا اسب‌های خراسان شمالی در پیست گنبد بتازند که معلوم نیست نوبت ما بشود یا نه، اما اگر در استان خودمان پیست سوارکاری وجود داشته باشد این مشکلات ما حل می‌شود و ما هرهفته مسابقات اسب دوانی برگزار می‌کنیم.

جهان‌آرا یکی دیگر از پرورش‌دهندگان اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی نیز در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر بزرگترین مشکل پرورش‌دهندگان اسب در این استان مشخص نکردن و صادر نکردن شناسنامه برای پدر برخی از اسب‌های این استان است، گفت: در حال حاضر DNA کره‌ها در این استان مشخص و دارای شناسنامه هستند، اما هنوز از سوی فدراسیون شناسنامه برای پدر این اسب‌ها صادر نشده است.

وی با اشاره به اینکه اسبی با نام دلشاد در روستای گز واقع در شهرستان راز و جرگلان یکی از بهترین سیلمی‌ها در ایران است، افزود: دلشاد دارای ۱۲۰ فرزند و نوه است که برای فرزندان و نو‌ها های آن شناسنامه صادر شده، اما هنوز دلشاد فاقد شناسنامه است و اعطای این شناسنامه باید از سوی فدراسیون سوارکاری انجام شود.

پرورش بیش از ۶۰۰ سر اسب در شهرستان راز و جرگلان

موفق مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری خراسان شمالی هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛گفت: از حدود دو هزار اسب اصیل ترکمن که در کشور وجود دارد بیش از هزار راس در خراسان شمالی وجود دارد و شاخص‌تر اینکه بیش از ۶۰۰ سر اسب در شهرستان راز و جرگلان این استان پرورش داده می شود.

وی افزود: پرورش اسب در این استان یکی از پتانسیل‌های مادی در حوزه تولید، ثروت و اشتغالزایی باشد که باید برای رفع مشکلات این حوزه تلاش شود.

صادرات اسب یک فرصت برای اقتصادی کردن اسب داری

علی مبارکی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد تاکید کرد: اسب ترکمن یک ذخیره ژنتیک مهم است.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان نیز بار دیگر این موضوع را پیگیری کرده و دوباره تست‌های لازم از این اسب گرفته شد، اما هنوز پاسخ آن نیامده است.

مبارکی اضافه کرد: پرورش اسب از لحاظ اشتغالزایی و اقتصادی می تواند در استان بسیار مهم باشد و باید برای صادرات آن با کمک سازمان جهاد کشاورزی تلاش شود و مجوز‌های لازم صادر شود.

کمک به ارزش افزوده صنعت اسب

محمد زارعی فرماندار راز و جرگلان نیز با تاکید بر اینکه صنعت پرورش اسب، یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم برای توسعه اقتصادی در این شهرستان است، گفت: این شهرستان رتبه نخست استان در پرورش اسب را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی ۲۴۳ نفر در این این شهرستان در حوزه پرورش اسب فعالیت دارند.

وی تامین اعتبارات برای دادن تسهیلات ارزان قیمت را از درخواست‌های پرورش دهندگان اسب عنوان و اظهار کرد: تامین تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه پرورش اسب و توسعه پایداری واحد‌های پرورش و ایجاد اشتغال پایدار یکی از نیاز‌های رونق این صنعت است.

فرماندار شهرستان راز و جرگلان اضافه کرد: تا کنون ۷۰۰ میلیون تومان اعتباربرای پیست سوارکاری این شهرستان اختصاص یافته و وام‌های ۴ درصدی نیز در اختیار پرورش دهندگان اسب قرار گرفته است.

مجوز نداشتن باشگاه‌های سوارکاری

مبارکی رئیس هیات سوارکاری خراسان شمالی اضافه کرد: اکنون حدود یکهزار سر اسب نژاد ترکمن در این استان نگهداری و پرورش داده می‌شود که عمدتا در شهرستان راز وجرگلان، بجنورد و مانه و سملقان است، البته در سال‌های اخیر متقاضیانی در جاجرم، شیروان و اسفراین به پرورش اسب ترکمن روی آورده اند.

وی با اشاره به اینکه ۲ باشگاه سوارکاری دراستان فعالیت دارند که ثبت شده، اما هنوز دارای مجوز نیستند، گفت: برای توسعه سوارکاری در استان وجود همین باشگاه‌ها هم مطلوب است.

مبارکی اضافه کرد: ما در شهرستان‌های بجنورد، راز و جرگلان، اسفراین و جاجرم که اسب سواری به نوعی در آن‌ها نهادینه شده و علاقه‌مندان به نسبت خوبی دارد، هیات سوارکاری فعال داریم، اما در دیگر شهرستان‌ها به علت اینکه اسب دار و اسب سوار نداریم هنوز اقدامی انجام نشده است.

ارزش افزوده صنعت اسب خراسان شمالی نصیب دیگران می‌شود

کوروش بهادری مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی اظهار کرد: اسبداران ما بویژه اسبداران راز و جرگلان همواره در رقابت‌های کورس گنبد، حائز مقام‌های زیادی شده اند و بخش زیادی از جوایز را از آن خود کرده اند و این نشان از توانمندی و مهارت بالای اسبداران ما دارد.

وی تصریح کرد: نبود زیرساخت‌های مناسب برای پروش اسب و فعالیت در صنعت اسبداری همچون نبود مربی مناسب و نبود پیست اسب دوانی سبب خام فروشی در صنعت اسب شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی تصریح کرد: هر سر کره اسب ترکمن استان ۵۰ میلیون ریال به خریداران خارج استان عرضه می‌شود و پس از چند ماه تربیت و پرورش به ۸۰۰ میلیون ریال فروخته می‌شود در صورتی که اگر زیرساخت‌ها برای تربیت اسب در استان وجود داشت این ارزش افزوده نصیب تولیدکنندگان خودمان می‌شد.

بهادری در خصوص تامین زمین برای پیست سوارکاری هم گفت: ۴۰ هکتار از زمین‌های ارتش قرار شده برای احداث این پیست اختصاص یابد و مبلغ یک میلیارد تومان هم سازمان برنامه و بودجه برای توسعه این محل ابلاغ کرده است.

در حال حاضر صنعت پرورش اسب در دنیای صنعتی رو به پیشرفت بوده و در همین راستا پرورش اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی بویژه در راز و جرگلان می تواند از نظر اقتصادی و اشتغالزایی کمک شایانی به مردم این منطقه باشد که حمایت بیش از گذشته مسئولان را می‌طلبد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان تاریخ انتشار11 آبان 97، کدمطلب: 6692956، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Mohamad
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
0
0
کاش بشه دولت از پرورش دهندگانی که می‌خواهند اصالت اسب رو حفظ کنن و کشش های بیخود نکنن حمایت کنه
ای کاش مردم خود کشور مون هم کشش های بیخود نکنن تا اصالت اسمشون به خطر بیوفته برای مثال طرف رو میشناسم اسب ترکمن خودش رو با اسب سیلمی جفت انداخته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین