پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۵۳۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
محمدحسین خلیلی اردکانی رئیس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای اسلامی شهر طی نطق پیش از دستور در صدمین جلسه رسمی این شورا به شدت از عملکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری این کلانشهر انتقاد کرد و گفت که حوزه فرهنگ از مشکلات عدیده و نابسامانی رنج می برد.

شعار سال: به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر کرج، متن این نطق بدین شرح است؛ «ضمن عرض سلام به همکاران محترم، مدیران محترم شهرداری اصحاب رسانه و شهروندان فهیم شهر کرج. در رسای فرهنگ بسیار سخن گفته شده است. مسئله فرهنگ به ضرس قاطع وجه ممیزه شهرهای مدرن از شهرهایی است که همچنان در تعاریف سنتی خویش مبتنی بر بتون و سازه وامانده اند. در ایام اخیر به صورت سرزده بازدید هایی به تعدادی از فرهنگ سراها و اماکن مرتبط با آن از جمله فرهنگ های کوثر، مهر جوان، آسمان نما، فرهنگسرای غدیر، طبیعت و برخی دیگر از اماکن ورزشی که تحت نظارت و تصدی سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری کرج می باشد را داشتم و ضروری است نتایج حاصل از این مشاهدات را به استحضار برسانم.

در ابتدای امر و در کمال تاسف باید گفت که در حوزه فرهنگ با مشکلات عدیده و نابسامانی های جدی ای رو به رو هستیم. شهر کرج با فقدان های جدی و اساسی در این حوزه رو به رو است. بر خلاف بسیاری از کلان شهرهای کشور، نه تنها هیچ پیشرفت و توسعه ای به لحاظ فرهنگی محقق نشده، بلکن شاهد هدر رفت منابع و یا استهلاک بسیاری از زیرساخت های موجود نیز بوده ایم. عقیم ماندن شهر کرج به لحاظ فرهنگی در حالی است که رشد فزاینده جمیعت و مهاجر پذیر بودن این شهر و حدوث بحران های متنوع اجتماعی ضرورت اقدامات جدی و تحولات بنیادین در این حوزه را دو چندان می نماید. ترکیبی از فرسودگی کالبدی، شهر فروشی فرهنگی، فقدان انگیزه و انگیزش سازمانیف فقدان رهیافت های روزآمد، عدم تطابق بودجه مصوب و عملکرد، فقدان شفافیت مالی و... را می توان از موارد بحران های این حوزه نامید.

اول. در کمال تاسف به لحاظ کالبدی شاهد وضعیت بعضاً اسف باری در خصوص فرهنگسراها و اماکن ورزشی تحت نظارت سازمان مزبور می باشیم. بخش زیادی از این اماکن با رها شدگی، استهلاک، اساساً بسیاری از این فضاها به لحاظ منظر هیچ شباهتی با فضاهای فرهنگی ندارد. در موارد زیادی شاهدیم که کارآموزان، هنرجویان و مراجعان نسبت به ضعف شدید در امکانات اولیه از جمله تامین حداقل صندلی، میز و یا امکانات تخصصی تر حاضر در این فضاها معترض می باشند.

می توان از فرسودگی و ویرانی زودرس این فضاها به جهت عدم رسیدگی لازم سخن گفت. به عنوان مثال در بازدید از فرهنگسرای کوثر شاهد عدم نظافت روزآمد سرویس های بهداشتی یا فقدان صندلی و امکانات لازم برای کارآموزان حاضر و در نتیجه نارضایتی شدید مراجعین از وضعیت حاضر در مجموعه مثال به میان آورد.

دوم. در کمال تاسف باید اظهار داشت که سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرج از بهره برداری لازم، متناسب و هدفمند نسبت به فضاهای فرهنگی ورزشی موجود در شهر نیز عاجز و ناتوان است. میلیادرها تومان سرمایه موجود در این بخش در کمترین بازده ممکن قرار دارد. به عنوان مثال تنها فعالیت جاری در فرهنگسرای مهرجوان واقع در کوی فرهنگ مهرشهر عبارت از این است که اتاق های این فرهنگ سرا به اجاره جهت برگزاری آزاد کلاس های پیش دبستانی درآمده است. در این فرهنگسرا هیچ نشانی از فعالیت روزآمد به اهالی محروم آن منطقه به چشم نمی خورد. در فرهنگسرای غدیر شاهد بودیم که سالن اجتماعات با ظرفیت 200 نفر تقریباً بلااستفاده مانده است.

در فرهنگسرای طبیعت یکی از مهم ترین بخش های مجموعه سالن بزرگ به محل اسکان بانوان فاقد سرپناه برای سه نفر اختصاص یافته است که هر چند امری ضروری و لازم می باشد اما عدم تناسب آن با فضای فرهنگی فرهنگسرا عمیقاً جلوه گر می باشد. در فرهنگسرای آسمان نما شاهد عدم تکمیل سالن پلانتاریوم علیرغم تعیین بودجه لازم و تمهدیدات شورای شهر هستیم. امکاناتی که معلوم نیست به رغم گذشت بیش از چند ماه از شروع سال چرا مورد اجرا واقع نشده است. فرصتی نادر که اگر به موقع و در شکل صحیحی به اجرا می رسید می توانست منبع درآمد و زمینه ای برای گردشگری در شهر باشد.

متاسفانه در چند فرهنگسرا با قطعی برق، گاز یا تلفن رو به رو بوده اند و بعد از مدتی مشکلاتشان مرتفع گردیده است. آیا به راستی سازمان فرهنگی اجتماعی از رتق و فتق عادی ترین امور خویش از جمله تامین این موارد نیز ناتوان است؟ همچنین متاسفانه برخی از اماکن شهرداری با کاربری فرهنگی ورزشی در خلال سالیان ماضی به تصرف غیر قانونی برخی درآمده است. در یک موردحیرت انگیز بنا به گزارشات واصله، یک مجموعه ورزشی - مجموعه آب درمانی واقع در خیابان 111 بلوار اصلی مهرشهر با ارزش بسیار بالا که متعلق به سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج می باشد در پنج سال گذشته در تصرف غیر قانونی فردی است که حاضر به تخلیه نمی باشد و متاسفانه تاکنون اقدام قضائی نیز از سوی دستگاه ذیربط بر علیه متصرف فوق به عمل نیامده است.

همچنین در موارد دیگر اشاره به وضعیت استخر گلشهر نیز قابل یادآوری می باشد. این مجموعه به عنوان بزرگترین استخر متعلق به شهرداری کرج از اوایل سال جاری به واسطه بدهی حدوداً سی ملیون تومانی به اداره گاز در تعطیلی کامل به سر می برد. این در حالی است که شهرداری تعهد پرداخت ماهانه یکصد ملیون تومان هزیه نگه داری به پیمانکار این استخر دارد.

همچنین باید به وضعیت زمین ورزشی دلاوران اشاره ای داشت. این زمین ورزشی به واسطه عدم نگه داری و علی رغم هزینه های انجام شده و پیش از زمان افتتاح توسط برخی از افراد مورد تصرف واقع شده و در حال حاضر به شدت آسیب دیده است. همینطور جا دارد که سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری کرج توضیح دهد که به چه دلیل و منطقی مجموعه ورزشی طوبی واقع در مهرشهر کرج که از پتانسیل های بالایی برخوردار می باشد در ایام ماضی در بلاتکلیفی مانده و عملاً بلااستفاده مانده است.

سوم. در کمال تاسف باید اظهار داشت که مبانی سیاست فرهنگی شهر در ده ها سال پیش جا مانده است. معدود فرهنگسراهایی اگر مشغول به کار باشند در زمینه های کلیشه ای و غیر کاربردی و بر خلاف وظایف و اهداف مدیریت شهری فعالیت دارند. فعالیت غالب فرهنگسراهای موجود در زمینه های چون خیاطی و منجوق دوزی و نقاشی خردسالان و از این دست مسائل محدود مانده است. هیچ نشانی از یک راهبرد و سیاست جامع که مبتنی بر حل و فصل مشکلات فرهنگی و بحران های اجتماعی باشد در دست نیست.

آیا آموزش های شهروندی، خلاصه در آموزش برخی مهارت های کارآموزی چون خیاطی و سفره آرائی می شود؟ آیا بحران های اجتماعی، مسئله شادی و نشاط اجتماعی، تقویت نهاد های مدنی و سمن ها، بحران های زیست جمعی از جمله ترافیک، محیط زیست، مشارکت اجتماعی، تقویت هویت جمعی و... جایی در سیاست های فرهنگی شهر ندارد؟ البته باید از موارد استثنایی چون فرهنگسرای طبیعت نیز به خوبی یاد نمود که علی رغم طراحی برنامه های روزآمد و مطابق با مسائل اجتماعی به واسطه فقدان تبلیغیات و عدم دسترسی و اطلاع مردم کمتر مورد اقبال از ناحیه شهروندان واقع شده است. اساساً یکی از مشکلات فراهنگسراها عدم اطلاع رسانی و فقدان زمینه های لازم در این خصوص می باشد.

چهارم. در کمال تاسف باید از پدیده فروش فرهنگی شهر سخن به میان آورد. قطعاً تقویت و همکاری با بخش خصوصی یکی از زمینه های پیشبرد سیاست های فرهنگی شهر است، در این خصوص شاهد هیچ ساز و کار مشخص و منضبطی نیستیم. معلوم نیست با چه معیاری یک مجموعه ورزشی که می توانست پاسخگوی نیازهای بخش های محروم جامعه باشد در ازای مبلغ ناچیزی در اجاره فرد یا افراد خاصی قرار گرفته است، این در حالی است که بعضاً چندین برابر میزان اجاره بهای دریافتی از محل همان ملک کسب درآمد برای این افراد می شود.

حسب بازدید های سرزده ام در این ایام بر این عقیده هستم که می توان از علائم جدی وجود تصمیمات نادرست در کیفیت و نوع و تعیین قیمت واگذاری این فضا ها اشاره داشت. ضرورت دارد که ریاست سازمان در اسرع وقت گزارشی جامع و دقیق و از وضعیت فعلی این واگذاری ها و با ذکر دقیق همه موارد به شورای شهر و کمسیون فرهنگی و اینجانب ارسال نماید.

پنجم. در کمال تاسف باید از عدم انطباق و تناسب میان عملکرد سازمان فرهنگی و برنامه عملیاتی مصوب در تباصر سخن به میان آورد. اخیراً مقام معظم رهبری از ضرورت شفافیت سخن به میان آوردند. این امر برای حوزه فرهنگ که منادی ارزش های یک جامعه است امری به مراتب ضروری تر می باشد. متاسفانه در برخی موارد و حسب اخبار بدست آمده شاهد وجود هزینه کرد در زمینه هایی هستیم که تطابقی با بودجه مصوب و تباصر مربوطه نداشته و به نحوی تزریق منابع شهر در حوزه هایی متفاوت از وظایف فرهنگی شهر و سیاست های مورد پذیرش شورا می باشد. سازمان فرهنگی باید پیش قراول شفافیت و فساد ستیری باشد تا بتواند با کسب اعتبار و اعتماد شورا در ادوار بعدی از بودجه بیشتری برای پیشبرد سیاست های خویش بهره ببرد. متاسفانه تا زمان حاضر این اعتبار خدشه دار شده است.

ششم. در کمال تاسف باید از شیوع مسئولیت گریزی و فقدان روحیه فعالیت در بخشی از اجزاء مدیریتی سازمان فرهنگی اجتماعی یاد کرد. در بازدید های سرزده ای که داشتم متوجه شدم که مدیران ارشد سازمان در خلال ایام گذشته از حداقل بازدید و سرکشی از فرهنگسراهای تحت مدیریت خویش نیز خودداری داشته اند. اساساً پایش و نظارت در حوزه فرهنگی تعطیل است. باستثنای بخش کوچکی از کارمندانی که به صورت غیر تخصصی و صرفاً از طریق روابط شخصی در این سازمان به فعالیت درآمده اند، شاهد طیف کثیری از نیروهای تخصصی و دغدغه مند حاضر در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری هستیم که از حمایت لازم محروم مانده اند، در همین راستا شاهد ناامیدی از اصلاح و تغییر و در نتیجه ترک برخی از کارشناسان تخصصی از این سازمان هستیم.

عدم تخصیص حق مسئولیت یا تعریف جایگاه در چارت سازمانی برای مدیران فرهنگسراها و عدم توجه لازم به این عزیزان باعث دلسردی و فقدان انگیزش لازم در ساختار نهادی این سازمان پر اهمیت گردیده است.

در نهایت باید گفت که مشکلات حوزه فرهنگی فراتر از موارد یاد شده می باشد که به تفصیل آنها را یاداشت کرده ام و در حوصله این جلسه نیست، ضروری است سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج هر چه سریعتر مبادرت به ارائه پاسخ های لازم و اقناع کننده به اعضای شورا و کمسیون شورا نماید.

همچنین درخواست می شود که سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری کرج در اسرع وقت و با قید فوریت اقدام به ارائه گزارشی جامع از لیست تمامی اماکن و فضاهای فرهنگی ورزشی اجتماعی در اختیار و تحت تملک و همچنین گزارش کاملی از ساز و کار موارد واگذاری و اجاره اماکن ورزشی- فرهنگی، با ذکر قرارداد ها، ذکر اشخاص و افراد موضوع این قرارداد ها، مبالغ قرارداد ها، زمان شروع و خاتمه آن به شورا و کمسیون فرهنگی ورزشی بنماید. والسلام

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت معاونت علمی و فناوری، تاریخ 20 آبان 97، کد مطلب: 1183: www.shorakaraj.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین