پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۱۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۴
عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: برنامه دولت برای مدیریت حوزه دارو در شرایط تحریمی کنونی مقدار دلهره‌آور است و به نظر من برنامه جامع و کاملی ندارد.

شعار سال: عباس کبریایی‌زاده عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در نشست دارو و تحریم که در تالار رازی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهاراتی را مطرح کرد که اهم آنها به شرح زیرند:

برنامه دولت برای مدیریت حوزه دارو در شرایط تحریمی کنونی مقدار دلهره‌آور است و به نظر من برنامه جامع و کاملی ندارد.

در دوران جنگ مدیریت و برنامه‌ریزی خوبی بر کشور حاکم بود و وضعیت از شرایط کنونی بهتر بود‌.

خروجی‌هایی که از برنامه دولت بیرون می‌آید، دارای درایت لازم نیست. در ستاد تامین داروی دولت فرماندهی واحدی نمی‌بینیم.

البته تک‌ستاره‌هایی در مدیریت بحران در زنجیره دارو داریم اما بطورکلی زنجیره تامین دارو گروگان ناکارامدی دیوان‌سالاری در وزارت بهداشت، وزارت صمت و سیستم بانکی شده است.

تخصیص ارز یک ماده‌ای در ایران چهار ماه و ۱۶ روز در زنجیره اداری طول کشیده است تا ارزش به کشور مربوطه منتقل شود اما سازنده بیگانه دارو ۱۰ روزه آن کالا را در فرودگاه امام تحویل داده و دو هفته طول کشیده از گمرک امام ترخیص شود. سوال اینجاست که چه کسی مدیریت جهادی می‌کند ما یا آن سازنده بیگانه؟! پاسخ مشخص است.

شاهد بحران مالی در صنعت دارو هستیم. دوره وصول مطالبات از ۳۰۰ به ۵۰۰ روز رسیده و دولت در جریان اجرای طرح تحول سلامت عملا دستش را در جیب صنعت کرد.

پول دارو در جاهای دیگر هزینه شد. بدهی دارو را که ندادند هیچ، اوراق قرضه دادند که صنعت مجبور شدند ۲۰ تا ۳۰ زیر قیمت آن بفروشد و تازه بعد از آن مشکلات مالیاتی هم ایجاد شد.

دولت به زنجیره مالی صنعت دارو آسیب زیادی وارد کرد. البته در همین شرایط بسیاری از شرکت‌های خصوصی به‌دلیل ساختار مناسب، چابک‌تر عمل کردند.

کار بد شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی دارویی در این شرایط این بود که ۹۰ درصد سود خود را بین سهامدارانشان تقسیم کردند و کارخانه‌های دارویی عملا از نقدینگی خالی شدند.

بنابراین از یک سو شاهد بدعهدی دولت در پرداخت مطالبات شرکت‌های دارویب و از سوی دیگر شاهد ساختار بد مدیریت سرمایه در شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی دارویی بوده و هستیم.

اابلاغیه جدید رهبری صراحتا عنوان کرده که از منابع صندوق توسعه ملی ۵۰۰ میلیون دلار به صورت قرض به ظرفیت‌سازی توان ملی در صنعت دارو و نه خرید و واردات کالای مصرفی اختصاص یابد اما باز هم شاهد ناکارامدی وزارت بهداشت در هزینه‌کرد این بودجه هستیم چرا که بحث‌هایی مطرح شده که این ارز را بفروشند و بدهند به سازمان بیمه سلامت احتمالا برای پرداخت بدهی‌هایش در حوزه‌های مختلف و از جمله دارو و هیچ ضمانتی هم داده نمی‌شود که این پول قرار است برای ایجاد توان و بنیه ملی در کشور هزینه شود.

قطعا نظر رهبری این نبوده که این بودجه صرف بخش‌های مصرفی شود و هدف افزایش توان تولید داخل بوده است.

ما تجربه مدیریت بحران دارو را در این کشور داشتیم. در اوایل دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی کوتاه کردن زنجیره تصمیم‌گیری رخ داد. به این ترتیب که شورای ۵ نفره‌ای تشکیل شد که هر تصمیمی درباره دارو می‌گرفت مشابه دستور دولت بود‌. حتی کار به جایی رسید که پای پرواز کالا را ترخیص می‌کردند. این یعنی اینکه سازوکار مدیریت باید متناسب با شرایط بحران باشد.

من حتی به آقای دکتر اصغری گفتم اگر چنین اختیاراتی به شما نمی‌دهند استعفا کنید. الان شرایط به‌گونه‌ای است که یک کارمند در وزارت صمت اختیاراتش از آقای دکتر اصغری بیشتر است یا حتی در بانک مرکزی. البته وضعیت بانک مرکزی طی یکی دو ماه اخیر بهتر شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فانا، تاریخ 21 آبان 97، کد مطلب: 824353: www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
م.آ75
ایشون ظاهرا از دو لت خبر نداره
دولت کجا برنامه جامعی داشته که اینجا جای دومی باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین