پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۰۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
تحریم های یکجانبه و ناجوانمردانه آمریکا علیه مردم ایران فقط دامان نظام بانکی و صنایع و اقتصاد ایران را هدف نگرفته است، بلکه سلامت و جان مردم به مخاطره افتاده است، دسترسی به داروهای مورد نیاز بیماران سخت شده اما این اقدام غیر انسانی و ضد بشر به دروغ انکار می شود
شعارسال:تحریم های یکجانبه و ناجوانمردانه آمریکا علیه مردم ایران فقط دامان نظام بانکی و صنایع و اقتصاد ایران را هدف نگرفته است، بلکه سلامت و جان مردم به مخاطره افتاده است، دسترسی به داروهای مورد نیاز بیماران سخت شده اما این اقدام غیر انسانی و ضد بشر به دروغ انکار می شود.

دارو و ملزومات پزشکی از جمله نیازمندی هایی است که نمی توان برای تامین آن فقط به داشته های داخلی تکیه کرد. زیرا تولید بسیاری از داروها در انحصار شرکت های بزرگ است و محروم کردن بیماران از این داروها، عملی غیر انسانی است، در مورد تولیدات داخلی نیز مواد اولیه و مواد مصرفی تولیدی صنعت دارو از کشورهای دیگر تامین می شود که تأمین آنها نیازمند مراودات اقتصادی با کشورهای دیگر است.
دور جدید تحریم های آمریکا علیه مردم ایران در شرایطی آغاز شده که به قول حسن روحانی، رئیس جمهوری و سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، آمریکایی ها حرکت جدیدی برای آسیب زدن بیشتر به مردم ایران در چنته ندارند. واقعیتی که پیش از این نیز مردم ایران با آن دست و پنجه نرم کردند و از آن گذشتند و به برجام رسیدند. حالا بعد از خروج یک طرفه آمریکایی ها از برجام و نادیده گرفتن این قرارداد مهم بین المللی، دور جدید تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران آغاز شده است. هرچند تحریم های جدید قصد مسدودسازی کامل مراودات مالی ایران با جهان و به صفر رساندن فروش نفت ایران را دارد، اما در عمل اتفاق دیگری افتاده که باید در مباحث سیاسی به آن پرداخت؛ محدودیت دسترسی مردم به دارو.

*
استفاده از برچسب دوگانه برای تحریم مواد اولیه

تحریم های آمریکا با هدف فشار مستقیم بر مردم و ایجاد نارضایتی آغاز شده است. یکی از مهمترین نقاط تاکید دولت ایران طی سال های اخیر، حوزه سلامت بوده است. نکته مهمی که دولت تدبیر و امید از آغاز آن را در اولویت کاری خود قرار داد و برنامه های مختلفی را از جمله طرح تحول سلامت برای بهبود وضعیت سلامت مردم شروع کرد.
تأمین سلامت مردم اجزا و مقدمات مختلفی را نیازمند است، تأمین دارو و ملزومات پزشکی یکی از مهمترین نیازهای نظام سلامت است که ماه هاست با شروع دور اول تحریم های آمریکایی مسیر آن سخت و ناهموار و در مواقعی بسته شد و حالا با دور تازه تحریم ها وارد مراحل مشکل تری شده است. تحریمی غیر انسانی که آمریکایی ها آن را در زبان انکار و در عمل اجرا می کنند.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته با انتشار پیامی توییتری مدعی شد که آمریکا هرگز ایران را هدف تحریم های غذایی و دارویی قرار نمی دهد اما واقعیت چیز دیگری است. اگر کمی در خیابان های شهرهای ایران و به خصوص رو به روی داروخانه های بزرگ قدم بزنید، با دغدغه های بیماران آشناتر می شوید. کم نیستند بیمارانی که از همین تهران و بسیاری از شهرهای دیگر برای تأمین دارو به خیابان کریمخان زند و داروخانه 13 آبان می روند و نه فقط رنج بیماری، بلکه رنج تامین دارو را هم تحمل می کنند. داروهایی که به گواه سازمان غذا و دارو، بیش از 97 درصد تولید داخل هستند، اما با این حال به مواد اولیه برای تولید نیاز دارند.
سمیه، یک بیمار مبتلا به فشار خون به خبرنگار ایرنا می گوید: من سالهاست که دچار فشارخون هستم و از یک دارو استفاده می کنم و به آن عادت کرده ام اما اکنون چند ماه است که این دارو در بازار نیست، به داروخانه ها می روم می گویند این داروی شما را نداریم و مشابه آن هست اما داروهای دیگر به من نمی سازد و عوارض دارد، مانده ام چه کنم هر روز نسخه به دست به داروخانه های مختلف سر می زنم اما نیست.
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در همین رابطه به خبرنگار سلامت ایرنا می گوید: دشمن جنگ روانی را پیش از آغاز تحریم ها شروع کرد و تمرکز خود را روی موضوع دارو گذاشت. بیش از 97 درصد داروی مصرفی تولید داخل است، اما همین صنعت نیازمند مواد اولیه و بسته بندی و تجهیزات صنعتی است که بسیاری از این موارد، کاربرد دوگانه دارند و از طرف دشمن به عنوان دارو قلمداد نمی شود، ولی یکی از فاکتورهای مورد نیاز برای تولید دارو محسوب می شود. از آن طرف، همین موارد که کاربرد دوگانه دارند در لیست تحریم قرار می گیرند و در نتیجه صنعت دارو با محدودیت مواجه می شود.
علی اکبر حق دوست، معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت نیز نظر مشابهی دارد و در این باره به خبرنگار سلامت ایرنا می گوید: مسائل پزشکی فقط محدود به دارو نمی‌شود، بلکه ‏تجهیزات پزشکی و برخی قطعات صنعت تولید دارو نیز مشمول تحریم می‌شود. به طور مثال برخی قطعات و ملزومات مصرفی را با برچسب استفاده ‏دوجانبه تحریم می‌کنند. در نتیجه وقتی یک ماده مصرفی به واسطه استفاده دو جانبه تحریم شود، ممکن است یک دستگاه پزشکی را از ‏کار بیندازد.‏

*
جلوگیری از مراودات مالی و ایجاد ترس برای لغو قرارداد شرکت ها

اگر تاریخچه تحریم ها طی سال های اخیر را بررسی کنید، کشورهایی که کشورهای دیگر را تحریم می کنند روی کاغذ به دلایل مختلف از جمله بازتاب بین المللی و انعکاس منفی این موضوع، هیچ وقت عبارت دارو و غذا را نمی نویسند، اما در عمل اتفاق دیگری می افتد. وقتی محدودیت های مالی و درآمدی و تراکنش ها برای کشورها ایجاد می شود، این موضوع بر صنعت دارو نیز تاثیر می گذارد. مراودات مالی دچار مشکل یا قطع می شود و در نتیجه شرکت های داروسازی توان واردات مواد اولیه را از دست می دهند. در این شرایط دیگر مهم نیست که چه میزان از داروی مصرفی تولید داخل باشد. زیرا بسیاری از کشورهای صاحب نام در تولید دارو نیز به دلایل اقتصادی، مواد اولیه را از کشورهای دیگر وارد می کنند.
حق دوست در این رابطه می گوید: یکی از مشکلاتی که برای صنعت دارو اتفاق می افتد، به واسطه ممانعت از مراودات مالی شکل می گیرد. زیرا وقتی کشتیرانی و هواپیمایی با ‏تحریم مواجه می‌شود، انتقال مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی دچار مشکل خواهد شد. از طرفی آمریکایی‌ها ترسی ایجاد می‌کنند ‏که شرکت‌های آمریکایی و اروپایی، قراردادهای خود را با ایران لغو کنند.‏

*
هدف، ایجاد درد مشترک

در این شرایط به نظر می رسد هدف از تحریم و جلوگیری از مراودات مالی، چیزی جز ایجاد درد مشترک و نارضایتی نیست. موضوعی که همانند دم خروس بیرون زده و دروغ عدم تحریم دارو و غذا توسط آمریکایی ها را آشکار می کند.
جهانپور در این رابطه می گوید: اینکه می گویند دارو تحریم نیست، یک دروغ آشکار است و حتی می توان گفت که از ماه ها پیش دارو مشمول تحریم های عملی قرار گرفت. این کار به صورت آگاهانه و با هدف ایجاد رنج و افزایش درد و زحمت مردم ایران انجام شده و به طور مستقیم سلامت کودکان و زنان و بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد. ناظران خارجی نیز طی هفته های اخیر بارها اعلام کردند که عدم تحریم دارو در ایران یک دروغ آشکار است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه می دهد: موضوع مولفه های موثر بر سلامت نیز در این زمینه وجود دارد که فراتر از دارو است و موارد اجتماعی و سیاسی را تحت الشعاع قرار می دهد. وقتی کشوری تحت تاثیر تحریم باشد، مولفه های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی موثر بر سلامت نیز تاثیر خود را می گذارند. هر چقدر توانمندی داخلی در حوزه دارو وجود داشته باشد، باز هم این مولفه ها بر سلامت تاثیر خواهند گذاشت. به طور کلی می توان گفت که تحریم ها حوزه سلامت را هدف قرار داده و این یک اقدام ضد حقوق بشر و ضد قوانین بین المللی است که متاسفانه در مقابل چشم ناظران خارجی و سازمان های بین المللی انجام می شود.
جهانپور بیان کرد: امیدواری ما این است با تمهیداتی که اندیشیده شده و با تکیه بر توانمندی داخلی بتوانیم از ظرفیت های داخلی و بین المللی که شناسایی شده، اثرات تحریم ها در حوزه سلامت و دارو را به حداقل برسانیم تا فشاری به مردم وارد نشود. با این حال نمی توان اقدام ظالمانه دشمن را در این زمینه نادیده گرفت.

*
اگر فکری به حال مراودات مالی نشود، دچار مشکل می شویم

هاله حامدی فر، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی وضعیت فعلی بازار داروی کشور را مناسب می داند، اما اخطار می دهد که اگر فکری به حال جا به جایی پول و مراودات مالی نشود، طی ماه های آتی دچار مشکلاتی می شویم.
حامدی فر که مدیرعامل یکی از شرکت های داروسازی نیز هست، به خبرنگار سلامت ایرنا می گوید: هیچ شکی در تاثیر تحریم در زمینه دارو وجود ندارد. از روز 13 آبان تاکنون هیچ شرکتی نتوانسته برای خرید مواد اولیه پول حواله کند. بسیاری از شرکت های تولیدکننده مواد اولیه با آمریکایی ها ارتباط دارند و ملزم هستند که قوانین وضع شده توسط آنها را رعایت کنند. در نتیجه برخی تولیدکنندگان مواد اولیه از چین و هند نیز به شرکت های ایرانی اعلام کردند که دیگر نمی توانند مواد اولیه بفروشند.
این داروساز ادامه داد: در این زمینه دو مشکل وجود دارد. اول مراودات مالی و دوم انتقال ماده اولیه به کشور است. اگر بتوان پول را منتقل کرد، به هر حال می شود ماده اولیه را به کشور وارد کرد. در نتیجه بزرگترین مشکل در حال حاضر مراودات مالی است که حتی از قبل از 13 آبان متوقف شده و امکانپذیر نیست.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی درباره کمبودهای دارویی فعلی در بازار نیز اظهار داشت: در حال حاضر مشکل کمبود دارو به علت عدم واردات ماده اولیه وجود ندارد. ماده اولیه ای را که شرکت ها امروز استفاده می کنند از قبل خریده اند اما به مرور اگر ماده اولیه برای ماه های آتی تامین نشود، مشکلاتی در این زمینه شکل می گیرد. اگر مشکل مراودات مالی ادامه داشته باشد، قطعا شرکت ها با مشکل مواجه می شوند.
حامدی فر گفت: در زمینه داروهای ژنریک (داروهای غیر تجاری تولید داخل) حدود 97 درصد تولید داخلی است و شرکت های زیادی در کشور تولید را انجام می دهند و اگر شرکتی دارویی را کمتر تولید کند، شرکت دیگری آن دارو را تولید می کند و در نتیجه کمبود ایجاد نمی شود.

*
استفاده از بازارهای موازی دارویی
در این بین برای کم اثر کردن تحریم ها در حوزه سلامت و دارو نباید از بازارهای جایگزین غافل شد. قدر مسلم در این نقطه باید از مهارت مدیرانی استفاده کرد که برای دوران تحریم، پاشنه خود را ور کشیده و می توانند راهکارهای جایگزین برای تامین مواد اولیه پیدا کنند. یکی از مسیرها استفاده از توان کشورهایی است که قادرند در شرایط تحریم با ایران همکاری کنند.
محسن اسدی لاری، قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل در این باره به خبرنگار سلامت ایرنا می گوید: در دوره تحریم های جدید، یکی از بازارهای هدف، همکاری با برزیل است. صحبت ها در این زمینه انجام شده و اولین دور گفت و گو بین دو کشور تا 2 هفته دیگر برگزار می شود. شرکت های برزیلی نیز برای این کار اعلام آمادگی کردند. حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در برزیل بسیار پیشرفته است و می توان از این بازار بهره برد. به هر حال از بازار هدف می توان هم برای تولید مشترک و هم خرید استفاده کرد.
مسائل و بازی های سیاسی هر چه باشد، سلامت یک حق اولیه بشر است و نباید دستخوش دشمنی ها و کینه توزی های قدرتمندان زورگو باشد، دارو یک نیاز اساسی به زنده مانده هزاران بیماری است که برای کاهش درد و رنج زندگی شان به قرصی، کپسولی و آمپولی بند است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار27آبان 97، کدخبر: 83103402، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین