پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۵۷۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده بیش از ۶۰۰ نفر در جریان تظاهرات علیه گرانی سوخت در فرانسه زخمی شده‌اند.

شعارسال:بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده بیش از ۶۰۰ نفر در جریان تظاهرات علیه گرانی سوخت در فرانسه زخمی شده‌اند.

به نقل از دویچه وله، یک هفته از اعتراضات خشونت‌آمیز پاریس و دیگر شهرهای فرانسه می‌گذرد. این اعتراضات روز شنبه به اوج خود رسید. در تظاهرات روز شنبه حدود 300 هزار نفر شرکت داشته‌اند.

گفته می‌شود نیروهای وابسته به جریان‌های راست و چپ افراط‌گرا در این اعتراضات خشونت‌آمیز مشارکت دارند. کریستف کاستنر، وزیر کشور فرانسه، از نقش مارین‌ لوپن، رهبر جریان پوپولیستی و راست‌گرای جبهه ملی در این اعتراضات خشونت آمیز سخن گفته است.

دامنه خشونت در جریان تظاهرات بزرگ روز شنبه به اوج خود رسید. همین موضوع باعث آن شد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در یک پست توئیتری نسبت به اقدامات خشن و تحریک‌آمیز شماری از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات واکنش نشان دهد.

وی شامگاه در یک پست توئیتری اقدام آن دسته از معترضانی که به نیروهای انتظامی حمله می‌کنند را شرم‌آور خواند.

روز شنبه، اعتراضات گسترده مردم در فرانسه به اوج خود رسید. سایت "اشپیگل آنلاین" در گزارشی که درباره اعتراضات خشن این روز منتشر کرده، خبر از ستون‌های دود در نقاط مختلف پاریس داده است. معترضان در این اعتراضات اقدام به شکستن شیشه مغازه‌ها و همچنین آتش زدن خودروها کرده بودند.

پلیس برای کنترل اعتراضات بسیاری از خیابان‌ها را مسدود کرده است. حال آنکه روز شنبه، بسیاری از معترضان کوشیدند تا خود را به کاخ الیزه، محل اقامت امانوئل ماکرون برسانند. در جریان درگیری معترضان و مامورانی که مسیر کاخ الیزه را مسدود کرده‌اند، عده‌ای و از جمله دو پلیس مجروح شده‌اند.

پلیس برای متفرق کردن معترضان خشمگین اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد. گزارش دقیقی از تعداد مجروحان اعتراضات روز شنبه منتشر نشده است.

تا کنون بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده، بیش از 600 نفر در جریان تظاهرات زخمی شده‌اند. گفته می‌شود که دو نفر تا کنون در جریان این تظاهرات کشته شده‌اند.

افزون بر آن پلیس تا کنون دست‌کم 130 نفر را در ارتباط با اعتراضات خشن پاریس دستگیر کرده است.

گرانی بهای انرژی‌های فسیلی و افزایش هزینه‌های زندگی از جمله علت‌های نارضایتی و خشم معترضان اعلام شده است.

ماکرون برای تشویق مردم به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش استفاده از بنزین و گازوئیل، سال گذشته اقدام به وضع مالیات‌های بیشتر بر مصرف انرژی‌های فسیلی کرد.

افزون بر آن، دولت برای استفاده از خودروهای برقی، مزایای زیادی پیش بینی کرد. در همین رابطه، جنبش "جلیقه‌های زرد" علیه این اصلاحات به راه افتاد. جنبشی که به هیچ حزب و سازمانی وابسته نیست و از طریق شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است.

این در حالی است که بسیاری از ناظران بر این باورند که نیروهای وابسته به جریان‌های افراطی و از جمله جبهه ملی فرانسه در این اعتراضات نقش پررنگی ایفا می‌کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار4 آذر 97، کدخبر: 1883789 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین