پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۷۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸
طی روزهای اخیر مشکل تامین مواد اولیه که ناشی از نوسانات ارزی است، چرخ تولید " آرتاویل تایر "بزرگترین کارخانه شمالغرب کشور در اردبیل را کند کرده است اما این همه ماجرا نیست و طبق اعلام مسئولان استان اردبیل سروری دلار همچنان نفس دیگر واحدهای تولیدی این استان را به شماره انداخته است.
شعارسال: 28 شهریورماه سال 95 بود که حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار شرکت کنندگان در همایش سراسری فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به «نقش الگو و آینده‌ساز ملت ایران در تحولات جهانی» خاطرنشان کردند: اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد.

به نظر می رسید در آن مقطع زمانی فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لزوم پایان دادن به جادوی مالی دشمن در اقتصاد ایران ماموریت و فرمان جدیدی برای دولت باشد و این راستا یکی از کلیدی ترین اقدامات در این زمینه حذف دلار است اما گذر زمان حکایت ازبی توجهی ها به این مسئله مهم را داشت که نتیجه این سرسری گرفتن ها تبعات بدی را به کشور وارد کرد.

نوسانات قیمت دلار و افزایش لجام گسیخته آن نرخ ارز در کشور، روز به روز از ارزش پول ملی کاست؛ با افزایش قیمت ها ارز، سرمایه واحدهای تولیدی کاهش چشم گیری یافت و توان تولید به شدت کم شد.

با روند صعودی نرخ ارز، زخم چرکین آقایی دلار در استان اردبیل به یک باره سرباز کرد و تا توانست هر آنچه بر سر راهش بود به بیماری مبتلا کرد؛ به گونه ای که این زخم هم اکنون نفس کشیدن را برای تولیدکنندگان سخت و سخت تر کرده و در حال حاضر خود را به عنوان بزرگترین چالش تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی در این استان محروم مطرح کرده است.

طی روزهای اخیر مشکل تامین مواد اولیه که ناشی از نوسانات ارزی است،" آرتاویل تایر "بزرگترین کارخانه شمالغرب کشور در اردبیل را گریبانگیر خود کرد و باعث کندی حرکت چرخ های تولید این کارخانه شده است اما این همه ماجرا نیست و طبق اعلام مسئولان استان اردبیل سروری دلار چرخ تولید کارخانه تسنیم نوش را هم متوقف کرده است.

خطر تعطیلی واحد های تولید استان اردبیل جدی است/آماده مواجه با تحریم نبودیم

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل درخصوص خبر تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی استان گفت: باتوجه به عدم تامین نقدینگی واحدهای تولیدی در سه ماه گذشته، پیش بینی می شد که واحدهایی که نمی توانند ارز برای واردات مواد اولیه تامین کنند به تعطیلی برسند، تعطیلی چند واحد را تایید می کنم و این خطر جدی باز هم وجود دارد اما تلاش ما براین است که بتوانیم با رایزنی برای تامین مواد اولیه و نقدینگی واحدهای تولیدی را از تعطیلی نجات دهیم.

حسین پیرموذن تاکید کرد: این موضوع را قبل تر به آقای استاندار اطلاع دادم که احتمال تعطیلی واحدهای تولیدی وجود دارد و در شورای گفتگو و شورای تسهیل هم تصویباتی در این مورد داشتیم، آقای استاندار هم به موقع اقدام کردند و جلسه ای با رئیس بانک مرکزی برگزار کردیم و قرار شد با مساعدت آقای همتی 14 واحد تولیدی در نوبت تخصیص ارز قرار گیرند.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران اضافه کرد: واحدهای تولیدی استان برای ثبت سفارش و تخصیص ارز در 6 ماهه اول با مشکل جدی روبه رو بودند و همین امر باعث نگرانی ما شده است. و با توجه به تحریم بانک های چینی به نظر می رسد پروسه خرید و انتقال این مواد و ماشین آلات به طول خواهد کشید.

وی تصریح کرد: به هرحال ما در دوران تحریم قرار داریم و طبیعتا در دوران تحریم این مشکلات وجود خواهد داشت، ولی متاسفانه ما آمادگی مواجهه با این موقعیت را نه در استان بلکه در کل کشور نداشتیم. امیدوارم که بانک مرکزی به موقع وارد کار شود و به واحدهای تولیدی تخصیص ارز دهد.

حسین پیرموذن خاطر نشان کرد: افزایش قیمت ارز هم یکی از مشکلات اصلی در زمینه مشکلات واحدهای تولیدی است، قبلا با حدود 20 درصد گشایش ال سی اتفاق می افتاد و تامین مواد اولیه می شد، در صورتی که الان باید 100 درصد تامین اعتبار شود وسه برابر قیمت ارز در چند ماه قبل هزینه شود که در واحدهای تولیدی استان ما این نقدینگی وجود ندارد.

سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اردبیل یک سوم شد

سید حامد عاملی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما،با بیان اینکه هم اکنون سرمایه در گردش همه واحدهای تولیدی استان اردبیل کاهش یافته است، گفت:متاسفانه افزایش قیمت ارز سبب شده تا سرمایه در گردش همه واحدهای تولیدی این استان یک سوم شودکه با این وضعیت این واحدها در تامین مواد اولیه نیز دچار مشکل خواهند شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه در گردش، مشکل همه واحدهای تولیدی در استان اردبیل است اما این مشکلی نیست که قابل رفع نباشد.

مواداولیه 20 درصد از واحدهای تولیدی اردبیل وارداتی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: در شرایط کنونی همه از سیستم بانکی و بخش دولتی گرفته تا بخش خصوصی باید دست در دست هم بدهند و با همکاری یکدیگر چراغ تولید را روشن نگه دارند.

وی با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه وارداتی برخی کارخانجات استان اردبیل گفت: مواد اولیه حدود 20 درصد از واحدهای تولیدی استان اردبیل وابسته به واردات است.

تزریق نشدن منابع مالی تسنیم نوش را به تعطیلی کشاند

عاملی در خصوص چرخش دوباره چرخ تولید کارخانه آرتاویل تایر نیز گفت: مشکل تامین مواد اولیه این کارخاانه تا آخر این هفته رفع می شود.

وی درباره راه اندازی دوباره خط تولید کارخانه تسنیم نوش شهرستان نیر،اظهار داشت: علت تعطیلی موقتی این کارخانه تامین نشدن منابع مالی توسط سهام داران شرکت است و پیگیری ها برای رفع این واحدتولیدی ادامه دارد.

توان تولید مواد اولیه کارخانه ها را داریم

استاندار اردبیل با اشاره به نوسانات دلار و مشکلات واحد های تولیدی استان ،معتقد است در این شرایط که بسیاری از واحدهای تولیدی استان مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش دارندمی توان با تخصیص ارز ازران قیمت و تسهیلات اشتغال، فعالیت این واحدها رونق می گیرد.

وی اظهار داشت:برای شتاب در روند توسعه استان بر دو عامل تقویت زیرساخت ها و افزایش سرمایه گذاری تاکید داریم و علیرغم مشکلاتی مانند نوسانات ارزی و تحریم های ظالمانه در چند ماه گذشته اقدامات خوبی به انجام رسیده است اما این میزان از پیشرفت کافی نیست و به تلاش بیشتری نیاز داریم.

بهنام جو تصریح کرد:در دوره تحریم به صورت طبیعی مشکلاتی برای کشور پیش می آید و مردم را دچار مشکل می کند اما باید از فرصت های به دست آمده از این تحریم هم استفاده کنیم، به عنوان مثال علت ایجاد مشکل موقت برای کارخانه آرتاویل تایر، عدم امکان تامین ماده اولیه کائوچو از خارج از کشور بود و در حالیکه امکان کاشت درخت آن در مناطق گرمسیر کشور وجود دارد و ما با استفاده از این فرصت و با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی مقدمات کار را فراهم آوردیم تا این کارخانه بتواند در جنوب کشور از وزارت جهادکشاورزی زمین بگیرد و در یک دوره چند ساله در تامین ماده اولیه خود و کشور را به خودکفایی برساند.

در مجلس شورای اسلامی با توجه به تحریم های آمریکا طرحی در خصوص حذف دلار از معاملات و امکان معاملات دوجانبه ایران و کشورهای دیگر بدون دلارمطرح شده است که می تواند آغازی برای پایان اقایی دلار شود.

تورم 100 درصدی برخی کالا ها /بلاتکلیفی بازار ارز ضربات جبران ناپذیر به تولید کنندگان زد

صدیف بدری با اشاره به سو مدیریت ها در حوزه اقتصاد به خبرنگار سبلان‌ما، گفت: در سال جاری سردرگمی، سوءمدیریت و بی برنامگی در مواجهه با مسائل مختلف به خصوص اقتصادی در بدنه دولت مشهود بود که دود این بی تدبیری ها به چشم مردم رفت.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بلاتکلیفی در بازار ارز، مسکن و خودرو نمایان تر از هر بخش دیگری است، اظهار داشت: همین مسأله آبستن ضربات جبران ناپذیر به بخش تولید از یک سو و مصرف کنندگان از سوی دیگر بوده است.

وی همچنین خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه نوسانات بازار ارز در ماه های اخیر باعث از بین رفتن ثبات در بازار و افزایش قیمت کالاهای مصرفی شده است، عنوان کرد: این قضیه تا جایی است که بسیاری از کالاها تورم بالاتر از 100 درصد را نیز تجربه کرده اند.

بدری ادامه داد: تورم و افزایش قیمت ها همواره اقشار مختلف جامعه به خصوص کارگران، کارمندان و معلمان را تحت فشار قرار داده و با مشکلات معیشتی مواجه کرده که با کاهش قدرت خرید روبرو بوده اند.

وی تصریح کرد:متاسفانه دلار پایه مبادلات ارزی در کشور شده و با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکا ضروری است دلار را از چرخه معلاملات خود حذف کنیم.

باید سلطه دلار به پایان برسد

منصور حقیقت پور مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، در خصوص حذف دلار از معاملات و طرح امکان معاملات دو جانبه ایران و کشورهای دیگر بدون دلار اظهار داشت:بلاخره باید سطله دلار بر بازار پولی و مالی دنیا به اتمام برسد و کشوهایی همچون چین ،ترکیه ،روسیه نیز برا این اصل تاکید دارند.

در این بین برخی کارشناسان و مسئولین معتقدند باید از شرایط موجود به نفع خود استفاده کرد و با توجه به گردشگر پذیری ایران و به خصوص استان اردبیل ارایه مشوق های گردشگری را برای جذب حداکثری گردشگران خارجی را پیشنهاد می دهند.

افزایش نرخ دلار مشوقی برای جذب گردشگر خارجی

حسن عظیم‌زاده با تاکید به ضرورت برنامه ریزی برای جذب گردشگران خارجی گفت: باتوجه به افزایش نرخ دلار در کشور، این مساله علی‌رغم ایجاد برخی مشکلات اقتصادی، مزیت‌هایی نیز دارد که می‌تواند مشوقی برای جذب گردشگران خارجی باشد.

مشاور استاندار اردبیل در امور بین‌الملل تهیه پکیج های جامع معرفی جاذبه ها و توانمندی های استان را گام اصلی در گسترش روابط بین کشورها و جذب گردشگر عنوان کرد و ادامه داد: در صورت فراهم شدن شرایط لازم رایزنان فرهنگی و سفیران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر هم می‌توانند در معرفی استان نقش موثری را ایفا کنند.

عظیم زاده همچنین ملاقات با مدیر شبکه تلویزیونی عمانی را یادآور شد و گفت: شبکه های تلویزیونی منطقه خلیج فارس بویژه شبکه عمانی آمادگی خود را برای حضور دراستان و تهیه مستند جهت پخش در شبکه های یاد شده اعلام کرده اند.

مشاور امور بین الملل استاندار اردبیل تاکید کرد:در حوزه گردشگری سلامت این استان ظرفیت های متنوعی دارد و به ویژه توانمندی شهرستان سرعین در این حوزه باید معرفی شود.

عظیم زاده با بیان اینکه در راستای رونق گردشگری خارجی باید به کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان و ترکیه توجه ویژه داشت، ادامه داد: در وضعیتی که سالانه بیش از 47 میلیون گردشگر وارد ترکیه می شوند باید از تجارب موفق این کشورها نیز در رونق گردشگری خارجی بهره گرفت.

دو نرخی شدن قیمت هتل ها ارز را به اقتصاد کشور تزریق می کند

جعفر بذری با اشاره به افزایش نرخ دلار و در رابطه با دو نرخی شدن قیمت هتل ها به خبرنگار سبلان ما، گفت: ما این پیشنهاد را ارائه کرده ایم تا بر اساس آن هزینه خدمات به گردشگران خارجی بر اساس نرخ ارزی، محاسبه و بخشی از مشکلات هتلداران برطرف شود.

وی با بیان اینکه با دو نرخی شدن هتل ها، ارز خارجی به اقتصاد کشور تزریق می شود، افزود: آژانس های مسافرتی با دو نرخی شدن مخالفند در حالی خود آنها با ارز خارجی معامله می کنند.

بازرس جامعه هتداران ایران تصریح کرد:یک شب اقامت در هتل های پنج ستاره ایران برای گردشگران خارجی معادل با خرید همبرگر در خارج است که این موضوع موجب شگفتی آنها نیز شده است.

ما می‌توانیم سروری دلار را بشکنیم

با تفاسیر و گفتگوی هایی که در بالا مشاهده کردید نیاز کشور به اقتصاد مقاومتی بیش از پیش احساس می شود و برای رسیدن ایران به جایگاه اصلی خود، راهی جز طراحی مدل بومی اقتصاد نداریم، اقتصاد مقاومتی مطمئنا مدلی است که می تواند اقتصاد ایران را از رکود و تورم راهی دهد.

باید توجه داشت حذف دلار از مبادلات بین المللی می تواند امکان تحریم دوباره ایران و ضربه زدن به اقتصاد کشور از طریق دلار را به صفر برساند و راه آسیب پذیری کشور از این طریق را ببندد از این رواین اتفاق باید هر چه سریعتر اتفاق رخ بدهد.

کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی از سال ها پیش، دلار را از مبادلات خود حذف کردندو این کشورها به تنهایی 28 درصد از روابط تجاری دنیا را دارند؛ اگر این کشورها سال هاست توانسته اند دلار را از مبادلات خود حذف کنند، ایران هم می تواند در راستای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی ارزش دلار را پایین آورده و در نهایت آن را از مبادلات خود حذف کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار: 5 آذر 1397 ، کدخبر: 1432307 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین