پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۳۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
چین برای ایران شریکی استراتژیک به شمار می‌رود که اگرچه میادین نفتی و گازی را در دوران تحریم ترک نکرد اما کارشکنی هایش نیز باعث اعتراضات زیادی از سوی ایران شد، شریکی که حالا بدون دغدغه مناقصه می‌تواند رقیبانش را برای به دست آوردن دو میدان نفتی کنار بگذارد.
شعار سال:حضور چینی‌ها به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران در صنعت نفت سابقه‌ای طولانی دارد که از زمان قراردادهای بیع‌ متقابل آغاز شده و در دوران تحریم نیز ادامه یافت، اما این همکاری با بدقولی‌ها شریک قدیمی پیوند خورده و حالا به نظر می‌رسد آن‌ها با همان مدل قدیمی قراردادی می‌خواهند به میادین ایران بازگردند.
نام دو میدان نفتی آزادگان و یادآوران به عنوان میادین مشترک با عراق، در فهرست میدان‌های اولویت دار ایران بود که اگرچه برای جذب سرمایه در غالب مدل جدید قراردادای نفتی معرفی نشده بودند اما تردید در ورود چینی‌ها به آن باعث شده بود به نظر برسد شرایط برای ورود پیمانکاران جدید به آن آماده است.
با این وجود در حالیکه حداقل دو ماه به زمان برگزاری نخستین مناقصات نفتی باقی مانده است، چینی ها پیش قدم شده و به سراغ قرادادهای قدیمی خود برای میادین نفتی ایران رفتند.
آزادگان یکی از طرح‌های مورد علاقه چینی ها است؛ میدانی که آن ها در بخش جنوبی و البته فاز نخست شمالی آن در دوران تحریم حضور داشتند.
بر اساس اطلاعات ، میزان نفت درجای بخش شمالی آزادگان معادل 5.6 میلیارد بشکه برآورد شده و طرح توسعه آن در دو فاز هریک با ظرفیت تولید ٧٥ هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده است که با بهره‌برداری هر دو فاز آزادگان شمالی تولید از این میدان در مجموع ١٥٠ هزار بشکه نفت خواهد بود.
در زمان حضور چینی‌ها، CNPC که نتوانست به تعهدات خود در توسعه بخش جنوبی آزادگان عمل کند و از آن اخراج شد، با کمی تاخیر توانست فاز اول بخش شمالی ازدگان را به بهره‌برداری برساند.
اما در مورد فاز دوم آزادگان مناقشاتی وجود داشت که احتمال ورود پیمانکار جدید به آن را پررنگ‌تر می‌کرد. اگرچه ایران می‌گفت آماده همکاری با چینی‌ها در توسعه فاز دوم این میدان است اما به گفته عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، چینی‌ها معتقد بودند که توسعه فاز دوم با مناقشاتی همراه است و وزیر نفت نیز گفته بود که چین در اجری این پروژه محدودیت‌هایی ایجاد کرده است .
طبق آخرین گفته‌های مدیر عامل متن، طی بیش از یک هفته گذشته چینی‌ها هنوز پیشنهاد مالی خود را برای فاز دو آزادگان شمالی ارائه نداده بودند و به نظر می‌رسید امکان ورود این بخش به مناقصات نفت بیشتر می‌شود تا پای شرکت‌های جدیدی مثل توتال به توسعه آن باز شود.
با این حال با وجود طرح موضوع مناقشه‌انگیز بودن و ریسکی بودن فاز دوم پارس جنوبی از نظر چین، CNPC راه را برای رقبای جدید خود در صنعت نفت ایران باز نکرد و توانست با ایران برای قراردادی از نوع قراردادهای قبلی‌اش به توافق برسد.
یادآوران میدان نفتی دیگری است که چشم بادامی ها میخواهند فاز دوم آن را نیز به دست آورند اگرچه که در توسعه فاز یک آن طبق برنامه ها و وعده‌هایشان نتوانسند عمل کنند.
فاز یک میدان نفتی یادآوران با ظرفیتی 85 هزار بشکه آغاز به تولید کرده است و انتظار می رود فاز دوم آن نیز با ظرفیتی مشابه آغاز به تولید کند.
چینی‌ها در مورد یادآوران نیز با ورود نخستین رقبای نفتی‌شان در پساتحریم به جنبش درآمدند و ساینوپک اگرچه طی هفته گذشته قراداد جدیدی را برای این میدان نهایی نکرده و در حال رایزنی با ایران برای تعیین قیمت و شرایط بود، حالا جدی‌تر و با تکیه بر قرارداد نفتی سابقش می‌خواهد کار توسعه فاز دوم را نیز بر عهده بگیرد.
برنامه ایران برای دستیابی به تولید روزانه 550 هزار بشکه از غرب کارون وابسته به اجرای فازهای دوم آزادگان و یادآوران است، دو فازی که حالا با وجود بدقولی‌های سابق چینی‌ها به همان شرکای سابق سپرده شده است.
وزیر نفت می گوید این دو فاز نه در غالب قراردادهای جدید بلکه طبق قراردادهای قبلی با دو غول نفتی چین به آنها داده شده و البته نام این دو میدان نیز در کنفرانس تهران که به منظور معرفی میادن نفتی ایران برگزار شده بود از همان ابتدا جای نگرفت تا چینی‌ها بی‌هیچ رقیبی وارد این دو میدان شوند.
با اندکی تلخیص و اضافات،برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار: 29اردیبهشت 1395کدمطلب : 106175

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین