پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۸۱۱۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
استاد اقتصاد دانشگاه صباح الدین زعیم استانبول اظهار داشت: حذف چهار صفر از پول ملی پاسخی به کاهش ارزش پول است و من با روش بانک مرکزی ایران موافقم چرا که این اقدام موجب کاهش تورم می‌شود.

شعارسال:استاد اقتصاد دانشگاه صباح الدین زعیم استانبول اظهار داشت: حذف چهار صفر از پول ملی پاسخی به کاهش ارزش پول است و من با روش بانک مرکزی ایران موافقم چرا که این اقدام موجب کاهش تورم می‌شود.

محمد اشرف دوابه در مورد تصمیم بانک مرکزی ایران برای حذف چهار صفر از پول ملی گفـت: من با روش بانک مرکزی ایران موافقم، این اقدام موجب کاهش تورم می شود و حذف چهار صفر از پول ملی به معنای پاسخی برای کاهش ارزش پول خود است و مهم است که تعادل پول، تولید و اصلاح ساختار اقتصاد برقرار باشد.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر نیز این تجربه را داشته‌اند مانند زیمبابوه که 3 صفر از پول خود را در سال 2003 حذف کرد، سودان در سال 2007 دو صفر، بولیوی در سال 2008 سه صفر ، رومانی در سال 2005 چهار صفر از پول خود را حذف کرد و ترکیه 6 صفر ازپول خود را در سال 2005 حذف کرد .

این استاد دانشگاه با اشاره به تجربه ترکیه گفت: تجربه ترکیه با موفقیت و همراه با اصلاحات اقتصادی مرتبط بود بطوریکه نرخ تورم از 72 درصد ؜ در سال 2002 به 22 درصد در حال حاضر کاهش یافته است.

دوابه تصریح کرد: وقتی ترکیه شروع به حذف صفر از پول ملی خود کرد با کاهش شدید ارزش پول خود روبه‌رو بود به طوری که برای یک کار ساده یک میلیون لیر باید پرداخت می‌کردید.

وی افزود: ترکیه برای اصلاح این روند، سیاست را رها کرد و تنها به حذف صفرها متمرکز شد و به صورت سراسری با فساد مبارزه کرد که این مساله کمک فروانی به اقتصاد ترکیه کرد.

استاد دانشگاه استانبول گفت: ترکیه دست به اصلاحات اقتصادی حقیقی زد و کشور را از سیاست دور کرد، تعاملات خود با جهان را گسترش داد و به نوعی به این کشورها در موضوع اقتصاد اعتماد کرد.

عضو سازمان بین‌المللی اسلامی اقتصاد و دارایی در مورد تاثیر تحریم‌ها گفت‌: من فکر می‌کنم که ایران تجربه خوبی در برخورد با تحریم‌ها دارد و ساختار اقتصادی آن می‌تواند از این روند حمایت کند اما باید ساختار تولیدی خود را متنوع کند و تنها وابسته به نفت نباشد. همان طور که تجربه اردوغان در ترکیه در این پروسه با تاکید بر تنوع ساختار اقتصاد در میان مدت موفق بوده است.

وی ادامه داد: ایران دو تحریم را پشت سر گذاشته است اما با این وجود پیشرفت داشته است و روابط تجاری‌اش را با روسیه و ترکیه حفظ کرده است و به راحتی می‌تواند از این تحریم‌ها خارج شود و صنعت خود را پیش ببرد.

دوابه تصریح کرد: بانک مرکزی ایران تعاملات خوبی با ترکیه و روسیه دارد و اگر بتواند از این تحریم‌ها خلاص شود می‌تواند بیش از این در منطقه بویژه خلیج فارس تاثیرگذار باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزای ایلنا، تاریخ انتشار17 دی 97 ، کد خبر: 712295، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
0
0
فقط تلفظ اشرافیت حاکم ومفسدین مولتی ملیاردو راحت میکنه . دردی ازمردم تاراج شده دوا نخاهد کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین