پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۸۱۶۳۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۱
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تاکید کرد: برخی واحدهای دانشگاهی هنوز به دنبال این سوال هستند که علم بهتر است یا ثروت؟ در حالی که دانشگاه های نسل چهارم و پنجم به دنبال ایجاد علمی هستند که ایجاد ثروت کند.
شعارسال: دکتر محمد فاریابی در نشست تخصصی "مشارکت اجتماعات محلی و منطقه‌ای در توسعه دانشگاه نسل چهارم" در سازمان جهاددانشگاهی استان با بیان این مطلب، اظهار کرد: برای اجرایی کردن الگوهای ارزشمندمان، استراتژی اجرایی نداریم، اگر استراتژی داشتیم، الان باید چندین دانشگاه مثل ربع رشیدی در کشور داشتیم.

وی بیان کرد: ما هر سال یک سیاست جدید تعریف می‌کنیم و این به این معنی است که اصلا هیچ سیاستی نداریم، دانش آموزان ما ابزار آزمایشگاهی شده‌اند و هر روز شاهد تعریف نظام قدیم و جدید در مدارس هستیم، با تغییرات مدیریتی همه چیز عوض می‌شود و گاها زحمات یک مجموعه با نامه یک مدیر یا وزیر جدید، هدر می‌شود.

فاریابی با بیان اینکه مشخص شده است که ۱۷ مرکز حمایت از ایده‌ها در کشور ما وجود دارد، بیان کرد: تعدد مراکز حمایت از ایده‌ها اصلا خوب نبوده و ایده پرداز به نوعی یاد می‌گیرد که اگر از اولی ناامید شد به سراغ دومی برود.

وی در ادامه با اشاره به الگوی ایرانی پیشرفت، گفت: این الگوی ارزشمند نیز بایستی دارای نقشه عملیاتی باشد.

وی اظهار کرد: همیشه دغدغه ارتباط با صنعت را داشته‌ایم، در حالی که در زمینه ارتباط با جامعه ‌ هم چندان موفق عمل نکرده‌ایم، ما با کدام استراتژی دانشگاه‌هایمان را مدیریت می‌کنیم؟ امروزه دانشگاه‌های ما قائم به شخص و سلیقه‌ای مدیریت می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در ادامه با بیان اینکه هنوز هم برخی واحدهای دانشگاهی، نسل اولی هستند، اضافه کرد: بسیاری از واحدهای کوچک دانشگاهی امروزه در حال تعطیلی هستند، چرا که تنها به ترویج جزوه و جزوه خوانی پرداخته‌اند، این جزوات و کتاب‌ها نیستند که باید عوض شوند، بلکه نویسنده باید تفکرش را تغییر دهد.

وی با اشاره به دانشگاه‌های نسل اول تا پنجم، بیان کرد: دانشگاه نسل اول تنها به آموزش پرداخته و در دانشگاه نسل دوم علاوه بر آموزش به پژوهش نیز توجه می‌شود، اما در دانشگاه نسل سوم، کارآفرینی نیز مد نظر قرار می‌گیرد، کارآفرینی تنها به معنای اشتغال زایی نبوده و ایجاد اشتغال یکی از خروجی‌های کارآفرینی است.

این عضو هیات علمی افزود: در دانشگاه نسل چهارم، سعی می‌شود تا در شکل دهی آینده جامعه هم نقش ایفا کرد، اعلام علاقه از سوی متقاضی در خصوص یک رشته، اجرای آزمون استعداد و تایید یا رد متقاضی در این نسل بررسی می شود. انسان سازی و تمدن سازی که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده، از ویژگی‌های دانشگاه‌ نسل پنجم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای پویا و فعالی است که نوآوری‌های جدیدی در آن در بسیاری از زمینه‌ها مطرح شده است.

دانشگاه‌هایی که عاریه‌ای هستند

دکتر نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه به نظر می‌رسد دانشگاه و حتی صنعت ما عاریتی است، گفت: ما در کشور بیشتر به دنبال تاسیس و احداث کارخانه بوده‌ایم تا صنعتی شدن.

وی افزود: با وجود اینکه پایه آموزش عالی از ۷۰۰ سال پیش در تبریز بنا نهاده شده است و دانشگاه تبریز بعد از دارالفنون، دومین دانشگاه مدرن کشور به شمار می‌آید، اما باز هم به نظر می‌رسد که دانشگاه‌های ما عاریه‌ای هستند.

رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقشه جامع علمی کشور، گفت: عملی شدن اهداف و پیش‌بینی‌هایی که در این نقشه طراحی شده است، بعید به نظر می‌رسد، مگر این که عزم ملی داشته باشیم، به عنوان مثال نقشی که برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده، ۲۰ درصد است، در حالی که الان هم که با سال ۱۴۰۴ فاصله چندانی نداریم، این هدف فقط یک درصد محقق شده است.

احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در پایان این نشست اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نهادی پیشرو در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی بوده و برای برگزاری این نشست تخصصی پیشگام شد تا ایده نسل چهارم دانشگاه‌ها را در سطح استان و نظام آموزش عالی آن، مطرح کند.

نشست تخصصی مشارکت اجتماعات محلی و منطقه‌ای در توسعه دانشگاه نسل چهارم به همت معاونت فرهنگی و پژوهکشده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی استان برگزار شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 20 دی 1397 ، کدخبر: 97102010934 ، www.isna.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین