پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۸۳۶۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵
دانشگاه صنعتی شریف طی رویدادی ناحیه نوآوری شکل گرفته و درحال توسعه خود در منطقه ۲ تهران را معرفی کرد، این ناحیه قرار است بستری برای شکل‌دهی ایده‌های جوانان به کسب‌وکار‌های درآمدزا باشد.

شعارسال: دانشگاه صنعتی شریف طی رویدادی ناحیه نوآوری شکل گرفته و درحال توسعه خود در منطقه ۲ تهران را معرفی کرد، این ناحیه قرار است بستری برای شکل‌دهی ایده‌های جوانان به کسب‌وکار‌های درآمدزا باشد.

با گذر زمان و فراگیر شدن موضوع کارآفرینی در دهه‌های اخیر، کسب و کار‌های بسیاری در بستر ظرفیت‌های دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته‌اند. تا جایی که صد‌ها شرکت توسط دانش آموختگان جوان، نخبه و با پشتکار این دانشگاه در کشور ایجاد شده و ارزش آفرینی و اشتغال زایی بسیاری به همراه داشته است.

طی ۲۰ سال اخیر به صورت طبیعی و خودجوش بالغ بر ۴۵۰ شرکت در نواحی اطراف دانشگاه مستقر شده‌اند و از ظرفیت‌های انسانی، زیرساختی و شبکه ارتباطی دانشگاه بهره می‌گیرند.

پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد تا با مدیریت یکپارچه فعالیت‌های زیست بوم نوآوری شریف، به توسعه کسب و کار‌های فناور در مراحل مختلف رشد کمک کند. این مجموعه، علاوه بر اقدامات نهاد‌های زیرمجموعه (مجتمع‌های فناوری، مرکز رشد و شتابدهنده) با اجرای برنامه‌های مختلف حمایتی و تجمیع ظرفیت‌های دانشگاهی، در حال ایجاد منطق‌های ویژه برای حضور و رشد شرکت‌های دانش بنیان در اطراف پردیس اصلی دانشگاه صنعتی شریف است.

ناحیه نوآوری هدفی برآمده از دل پارک علم و فناوری دانشگاه شریف

نقش پارک، نه حاکمیت بر ناحیه و نه مدیریت آن است. پارک علم و فناوری شریف تنها تلاش دارد ضمن تسهیل گری، زمینه توسعه و گسترش کیفی و کمی ناحیه را با حمایت نهاد‌های عمومی و دولتی و تشویق بخش‌های خصوصی معتبر کشور ایجاد کند.

مهم‌ترین برنامه پارک علمی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف که در سال ۹۵ تاسیس شد، هویت بخشی و توسعه نواحی اطراف دانشگاه، تحت عنوان «ناحیه‌ نوآوری شریف» بوده است. این ناحیه ۲۵۰ هکتاری بین خیابان آزادی و سه بزرگراه شیخ فضل الله نوری، یادگار امام و جناح قرار گرفته است.

کانون امید و ارزش آفرینی شهر با مساحت ۲۵۰ هکتار

مجید دهبیدی پور رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ناحیه نوآوری را کانون امید و ارزش آفرینی شهر دانست و بیان کرد: منطقه دو تهران با مساحت ۲۵۰ هکتار دارای ۵ ایستگاه مترو، ۲ خط بی آر تی، دسترسی مناسب به فرودگاه و پایانه مسافربری غرب است که این مسئله از لحاظ زیر ساخت‌های حمل و نقلی و دسترسی برای شکل گیری ناحیه نوآوری اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه دارد: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بخش خصوصی جزو رویکرد‌های پارک علم و فناوری است و با این محوریت و رویکرد قرار است که ناحیه نوآوری شریف توسعه پیدا کند و نه با تکیه بر بودجه‌های دولتی.

درحقیقت مهمترین اصل در ناحیه نوآوری شریف، توسعه با محوریت بخش خصوصی و بدون مشارکت مستقیم نهاد‌های دولتی است. طی مطالعه جامعی که شتابدهنده بانا بر روی ۲۱ ناحیه نوآوری در سطح جهان انجام داد، ویژگی‌های این نواحی مشخص شدند تا پارک فناوری شریف ساز و کار مشخصی مبتنی بر نتایج این مطالعه تدوین و نقش همه بازیگران ناحیه نوآوری شریف را تعیین کند.

دهبیدی پور در این خصوص عنوان کرد: خلاصه این مطالعات نشان می‌دهد که وجود مشوق‌های خاص دولتی به شرکت‌های مستقر؛ حضور رهبران نوآوری و هدایت بازیگران مستقر در ناحیه؛ توجه به فاکتور زندگی و کار برای مردمان مستقر در آنجا و تاکید بر تغییر المان‌های شهری در راستای نوآوری و طراحی خلاقانه در ناحیه از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر موفقیت نواحی نوآوری هستند.

به گفته وی، امید است طی ۱۰ سال آینده این ناحیه به عنوان مهم‌ترین ناحیه نوآوری کشور، به بستر مناسبی برای رشد و نمو کسب و کار‌های دانش بنیان بدل شود.

بازیگران اصلی ناحیه نوآوری شریف چه کسانی هستند؟

بازیگران اصلی ناحیه نوآوری شریف نهاد‌های عمومی و دولتی؛ سرمایه گذاران؛ استارت‌آپ‌ها، واحد‌های فناوری و شرکت‌های دانش بنیان هستند که به ترتیب شرح وظایف آن‌ها را مرور می‌کنیم:

حمایت و پشتیبانی از ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در ناحیه توسط بخش خصوصی و نیز تسهیل استقرار، فعالیت و رشد شرکت‌ها در این ناحیه، نقش بخش‌های عمومی و دولتی کشور در توسعه ناحیه نوآوری شریف است که این مهم با حمایت اثربخش شهرداری تهران (خصوصا شهرداری منطقه ۱۲) و نیز پشتیبانی ارزشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهاد‌های کشور میسر خواهد شد.

در این راستا همزمان با برگزاری رویداد معرفی ناحیه نوآوری شریف تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه برای پیاده سازی و تقویت ناحیه نوآوری شریف توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، شهرداری منطقه دو و پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف به امضا رسید که طرفین این توافق سه جانبه، شهرداری منطقه دو (رسول کشت پور)، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف (مجید دهبیدی پور) و رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی به نمایندگی از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری (اسماعیل قادری فر) بودند.

اجزای اصلی ناحیه نوآوری شرکت‌ها هستند که با استقرار و فعالیت خود در ناحیه و در ارتباط با دانشگاه موجب رشد و پیشرفت خود و نیز ایجاد هم افزایی و ارزش آفرینی در ارتباط با سایر شرکت‌های مستقر در ناحیه می‌شوند. خوب است بدانید که طبق گفته مسئولان دانشگاه صنعتی شریف هم‌اکنون ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در این ناحیه مستقر هستند.

برنامه‌های توسعه‌ها و زیرساختی ناحیه در حوزه تامین ساختمان‌های مناسب جهت استقرار شرکت‌ها و نیز ایجاد زیرساخت‌های شهری مورد نیاز ناحیه با همکاری و مشارکت سرمایه گذاران و توسعه دهندگان خصوصی کشور میسر خواهد شد که از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای ناحیه است.

اطلس سرمایه‌گذاری ناحیه نوآوری در راه است

رییس پارک علمی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف از طراحی اطلس سرمایه گذاری ناحیه نوآوری شریف خبر داد و گفت: این اطلس هفته آخر اردیبهشت ماه سال ۹۸ رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: طرح تدوین اطلس سرمایه گذاری ناحیه و تهیه بسته‌های سرمایه گذاری، زیرساخت‌های مورد نیاز ناحیه نوآوری شریف با عقد قرارداد با یک شرکت مشاور سرمایه گذاری که تجربیات مناسب در این حوزه دارد، در دست انجام است و در حقیقت زیرساخت‌های مورد نیاز ناحیه در قالب این اطلس تعیین و طراحی می‌شوند.

به گفته دهبیدی پور، اراضی و فرصت‌های سرمایه گذاری ناحیه نیز در اطلس در حال استخراج هستند، همچنین بسته‌های سرمایه گذاری مدون در قالب اطلس سرمایه گذاری ناحیه نوآوری شریف طراحی شده و به سرمایه گذاران و توسعه گران عرضه خواهد شد.

برج فناوری طرشت، بزرگ‌ترین زیرساخت فناوری کشور

اما از این موارد که بگذریم به برج‌های فناوری می‌رسیم، مجتمع‌های فناوری محل استقرار شرکت‌هایی هستند که دوره رشد کسب و کار خود را طی کرده اند و علاقه‌مند به حضور در مجاورت دانشگاه صنعتی شریف (ناحیه نوآوری شریف) هستند تا بتوانند از ظرفیت‌های زیست بوم شکل گرفته بهره‌مند شوند. درحال حاضر ۳۰ شرکت رشد یافته در سه مجتمع فناوری مستقر و مشغول به فعالیت هستند.

برج فناوری طرشت پروژه‌ای عظیم است که دانشگاه صنعتی شریف برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در ۱۲۰ واحد تدارک دیده و تاکنون ۴۸ درصد پیشرفت داشته است.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف درباره جزئیات این برج اظهار داشت: برج فناوری طرشت با سرمایه گذاری کامل شرکت سرمایه، آب، خاک، توسعه (ساخت) در تقاطع بلوار صالحی و اکبری در زمینی بالغ بر ۳۲۰۰ مترمربع و در زیربنای ۲۶۰۰ مترمربع در دست احداث است.

وی ادامه داد: این برج ۱۲۰ واحدی با عاملیت پارک علم و فناوری شریف و بدون دخالت اعتبارات و بودجه‌های دولتی، به شرکت‌های دانش بنیان متقاضی واگذار شده است.

مطابق گفته دهبیدی پور پیش بینی‌ها بر این است تابستان سال ۹۹ با افتتاح برج فناوری طرشت، شاهد استقرار شرکت‌های دانش بنیان در این برج فناوری باشیم.

نکته حائز اهمیت در خصوص این پروژه که بزرگ‌ترین زیرساخت فناوری کشور خواهد بود، استفاده نشدن از اعتبارات دولتی بوده که نشان دهنده اهمیت مشارکت‌های خصوصی – خصوصی است. این امر تنها با حمایت و تسهیل گری نهاد‌های عمومی همچون شهرداری تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هدایت پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف محقق شده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 26دی 1397 ، کدخبر: 739505،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین