پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۴۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر این که مجلس دهم ظرفیت همکاری با دولت را در جهت حل مسایل دارد ، گفت: انطباق مجلس با مواضع دولت یک آرزوی دست نیافتنی است.

شعارسال: محمدرضا باهنر روز دوشنبه در نشست خبری که در دفتر پایگاه خبری تابناک برگزار شد در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور اصلاح طلبان در هیات رئیسه مجلس دهم ، آیا همسویی مجلس دهم و دولت از جنس همسویی مجلس ششم با دولت اصلاحات خواهد بود؟، افزود: همواره همسویی مجلس و دولت در برهه های مختلف مطرح بوده است، مجلس ششم هم با دولت اصلاحات درگیری هایی داشت و حتی استیضاح و پیگیری هایی انجام شد.

وی با بیان این که اصلا انطباق مجلس با مواضع دولت یک آرزوی دست نیافتنی است، اظهارداشت: معمولا دولت ها تلاش می کنند مجلس را همسو با خودشان شکل دهند که به طور معمول این اتفاق نمی افتد. اما باز می گویم از دیدگاه کلان که نگاه کنید قوا موظف به همکاری با همدیگر هستند و توصیه رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با نمایندگان مجلس دهم این بود که قوا برای مقابله با هم در قانون اساسی طراحی نشده اند. برای تعامل، همکاری و همدلی و همراهی است.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: ما به دوستان اصولگرای خود بارها از طریق رسانه ها و جلسات خصوصی تاکید کردیم که نمایندگان مجلس موظف هستند از دولت در کارهای مثبتی که برای حل مشکلات مردم انجام می دهد با تمام و قوا حمایت کنند و تردیدی در آن نیست و یک تکلیف شرعی و سیاسی است و در جاهایی هم که دولت به وظیفه قانونی خود عمل نکرد یا کوتاهی داشت تذاکرات لازم را بدهند.

یکی از خبرنگاران سوال کرد: گفته می شود از زمانی که دو فراکسیون در مجلس دهم تشکیل شده زمزمه هایی وجود دارد که این فراکسیون ها پایدار نخواهد ماند وتاکتیکی بوده و با اهداف مشخصی تشکیل شده اند آیا فراکسیون ولایت ادامه پیدا خواهد کرد و حالت فعلی خود را حفظ می کند.

باهنر نیز پاسخ داد: عموما وقتی احزاب قدرتمند هستند نماینده به پارلمان می فرستند معمولا فعالان پارلمان دوتا فراکسیون بیشتر نیستند و فراکسیون های بعدی وزنه تعادل می شود.

وی ادامه داد: اگر یک فراکسیون بتواند اکثریت قاطع را داشته باشد قاعدتا دیگر نیاز با ائتلاف با فراکسیون های بعدی ندارد. اگر در پارلمان دو فراکسیون اصلی که هیچ کدام اکثریت نداشته باشند آن زمان است که فراکسیون های خرد هستند که می توانند وزنه تعامل بشوند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: در کشور ما که اصولا فراکسیون رسمی به آن ترتیبی که در کشورهای حزبی عمل می کند ، اینجا عمل نمی کند یعنی فراکسیون ها شناوری دارند و در همین مقدار هم بحث های رسانه ای بود بعضی ها گلایه می کردند فلانی با فلان لیست آمده مجلس و الان با آن لیست همراهی می کند که معمولا از این اتفاق ها می افتد.

وی افزود: در مجلس دهم به صورت رسمی شاید سه فراکسیون امکان شکل گیری داشت اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقلین که معمولا مستقلین یک تشکل و یک حزب نمی شوند و مرکزیتی جدی پیدا نمی کنند که اشکال آنها است. مستقل ها جمعیت شان زیاد است ولی تفرقه هم بین آنها زیاد است.

باهنر یادآورشد: همه طرف‌های مجلس چه اصولگرا و چه اصلاح طلب و چه مستقلین در شکل‌گیری اولیه مجلس دهم شکل گیری خوبی داشتند و این هفته هم قاعدتا فضای رقابت برای کمیسیون ها و تعیین هیأت رئیسه کمیسیون‌هاست ولی در مجموع تعاملی خوبی عمل کردند و اتفاق تغییر دهنده ای در شکل فراکسیون های مجلس به وجود نیاید.

نماینده پیشین مجلس همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فراکسیون ولایت بر مبنای ریاست لاریجانی تشکیل شده است و ممکن است در آینده اختلافی ایجاد شود، گفت: اگر در وضعیت احزاب دقیق شویم ممکن است بین اعضای هیأت موسس و شورای مرکزی آنها هم اختلاف باشد اما نتیجه و افشره ی کارها مهم است که یک تصمیم واحد است .

باهنر درپاسخ به این سوال که آیا اصولگراها برنامه ای برای انتخابات آینده دارند و اگر احمدی نژاد به صحنه انتخابات ورود کند واکنش آنها چه خواهد بود، اظهارداشت: درمورد سال آینده ما دو انتخابات مهم یکی انتخابات ریاست جمهوری و دیگری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و یکی دوتا میان انتخابات میان دوره ای مجلس را داریم که به طور طبیعی احزاب و تشکیلات سیاسی در این زمینه مشغول کار خود هستند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: بین 300 تا 400 حزب از وزارت کشور برای فعالیت سیاسی خود مجوز گرفته اند که اکثر این احزاب روی کاغذ هستند و فقط 20 درصدشان آن هم در زمان انتخابات فعال می‌شوند و از این تعداد هم بین 7 یا 8 درصد از احزاب کار مستمر انجام می‌دهند که در این زمینه می‌توان به جبهه پیروان اشاره کرد .

وی اضافه کرد: در کشور ما تجربه نشان داده تکلیف انتخابات ریاست جمهوری و جبهه‌های آن در 3، 4 ماه منتهی به انتخابات مشخص می‌شود.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره حضور احمدی‌نژاد برای ورود به صحنه انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید ببینیم که آیا احمدی‌نژاد می‌آید یا خیر و فکر می‌کنم که الان فضای برای بررسی این مساله زود است.

باهنر درباره این که برخی جریانات اصولگرایان عنوان کردند که سعی کنیم آقای روحانی تک دوره ای باشد ادامه داد: اینکه آقای روحانی یا هر حزب دیگری توقع داشته باشند که مخالفی نداشته باشند اینطور نیست و آنها نیز علاقمندند دوره‌ آقای روحانی یک دوره بیشتر نباشد. هر چند که تجربه نشان داده ریاست جمهوری در کشور ما دو دوره‌ای است اما در سپهر سیاست هیچ اتفاقی غیرممکنی هم وجود ندارد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین یادآورشد: دولت یازدهم برای این که رای آن بالا برود باید در مدت باقی مانده به طور جدی تر اهداف خود را دنبال کند . البته برای رسیدن به چند هدف خود خوب کارکرده و به جمع بندی خوبی هم رسیده است ولی در مساله رکود و رونق اقتصادی که نتیجه آن هم اشتغال است باید موفق شود و بتواند حرکت عملیاتی داشته باشد.

وی با بیان این که دولت باید بتواند کاری کند که اقتصاد مقاومتی اتفاق بیفتد به صورتی که برای مردم ملموس باشد، گفت: در حال حاضر دولت و دولتمردان بعضا می گویند که ما از رکود عبور کردیم یا در حال عبور هستیم اما از دولت خواهش می کنیم که اگر از رکود عبور کرده کاری بکند که مردم هم از آن عبور کنند و مردم باید حس کنند که از رکود عبور کردیم که این حس هنوز به وجود نیامده است. متاسفانه رکود بسیار سنگین است و مشکل اشتغال یکی از دغدغه های اکثریت قریب به اتفاق خانواده های ایرانی است که در این بخش باید قدم های جدی و دارای اثر برداشته شود.

باهنر در پاسخ به سوالی درباره احتمال رد صلاحیت روحانی در انتخابات 96، تاکید کرد:‌ ما هیچ ادله‌ای در این باره نداریم البته در رقابت های سیاسی باید طوری رفتار کنیم که منجر به بداخلاقی نشود؛ برخی می‌گویند دوستداران آقای روحانی این حرف‌ها را راه می‌اندازند.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره گزینه های اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصولگرایان اگر هم گزینه‌ای را داشته باشند نمی‌گویند. البته فعلا گزینه‌ای نداریم چون هنوز تصمیم نگرفته ایم و برای اینکه آیا از گزینه مقابل روحانی حمایت کنیم یا نه فعلا زود است و آرایش سیاسی به زمان نیاز دارد.

باهنر درباره گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا که ایران را بزرگ ترین حامی تروریسم معرفی کرده است، گفت: ما آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانیم و معتقدیم در ماهیت آمریکا اتفاق جدیدی نیفتاده و رهبری هم درباره مذاکرات فرمودند آمریکا قابل اعتماد نیست و در برجام هم می بینیم که آنها به تعهدات خود بد عهدی می کنند.

وی ادامه داد: این دفعه اول آمریکا نیست که از این غلط‌ها می‌کند و اگر آمریکا احساس کند همین فردا هم می‌تواند جمهوری اسلامی را نابود کند این مسئله را انجام می‌دهد و آن را به فردا موکول نخواهد کرد. رابطه ما با آمریکا مانند رابطه قبلی است و هیچ تغییری نکرده است چرا که آنها مساله هسته ای حل می شود، حقوق بشر را مطرح می کنند از آن رد می شویم تروریسم و بعد موشکلی را مطرح می کنند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین یادآور شد: بیان این مسائل گنده‌گویی آمریکا در لفظ و کلام است و خودشان هم می دانند که جرأت هیچگونه اقدام عملی ندارند و این مسئله نیز به دلیل قدرت بالا و توانمند جمهوری اسلامی ایران است.

باهنر درباره مشکلات اقتصادی کشور هم گفت: اگر بعضی ها فکر می‌کند مشکلات اقتصادی با برجام و پسابرجام حل می‌شود دچار اشتباه هستند چرا که تنها 30 درصد مشکلات کشور ناشی از تحریم‌هاست و 70 درصد به خاطر عملکرد خود مسئولان است.

وی درباره اینکه علی لاریجانی از دولت یازدهم تعریف و از دولت نهم و دهم انتقاد کرده است، گفت: در رابطه با مواضعی که عزیزان سیاستمدار می گیرند قاعدتا باید از خودشان سوال شود و من نظرم را درباره دولت یازدهم اعلام کرده ام. آقای لاریجانی برداشت مثبتی از عملکرد دولت نهم و دهم ندارد بنابراین در این باره انتقاد کرده است و من هم معدل دولت نهم و دهم را مثبت ارزیایی نمی کنم هر چند که اگر نقاط مثبتی هم داشته است.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مورد بنده این خواب‌ها تعبیر نمی‌شود و ما با دولت روحانی کار داریم، چرا که من در حال حاضر یک بازنشسته هستم و عملا ارباب جمعی دولت هستم.

باهنر تاکید کرد ما به هیچ وجه نامزدی برای انتخابات 96 نداریم و بنده هم جزو نامزدها نیستم و تصمیم گیری ها هم یک مقدار زود است.

وی درباره این که بعد از پیروزی لاریجانی برای ریاست مجلس دهم جریان اصولگریان پیروزی وی را مختص خود اعلام کرده اند در صورتی که قبل از انتخابات برای ائتلاف زاویه داشتند، گفت: برای انتخابات هیأت رئیسه در رسانه‌ها نوعی وزن‌کشی وجود داشت و بعضی دوستان اصلاح‌طلبان ما هم بعد از 7 اسفند اصرار داشتند که اصلاح طلبان بردند ما هم که دیدیدم قانع نمی‌شوند آنها را به دهم خرداد ارجاع دادیم و نهایتا می توانیم بگوییم که اصلاح طلبان اکثریت ندارند.

وی درباره پیروزی لاریجانی هم تصریح کرد: آقای لاریجانی مشی خاص خود را دارد و شخصیت، شخصیت اصولگرا است و ظرفیت هم اصولگرا است. ممکن است در انتخابات هم یکسری نقدهایی لایه‌های اصولگرایی به هم داشته باشند و این همه جا وجود دارد و در همه جریانات سیاسی وجود دارد اما نتیجه نهایی کار مهم است بنابراین هم رئیس مجلس و هم اکثریت هیأت رئیسه از جریان اصولگرایی هستند.

این نماینده پیشین مجلس درپاسخ به این سوال که آیا زمان آن نرسیده هیات نظارت بر برجام درمورد بدعهدی آمریکا موضع گیری علنی کند، اظهارداشت: هیات نظارت که از طرف شورای امنیت ملی بر برجام تشکیل شده است مامور رصد کردن برجام و عملیات رقبای ما است و از آنها نباید توقع کار رسانه ای داشته باشیم و اگر یک زمانی این بدعهدی های آمریکا به وضعیتی رسید که قرار شد یک تصمیم اجرایی گرفته شود که منتفی هم نیست و تصمیم دیگری گرفته شود و ایران تصمیم خود را تغییر بدهد وظیفه آنها است . مسوولین کشور، رسانه ها، دولت ، مجلس و رسانه ملی مواضع خودشان را اعلام می کنند و بدعهدی های آمریکا را تکرار می کنند.

وی در ادامه به بیانات رهبر انقلاب و گلایه معظم‌له از ولنگاری فرهنگی و مسئله نفوذ اشاره کرد و گفت: رهبری فرمودند که مسئله فرهنگی مهم‌تر از مسائل اقتصادی است لذا مسئولان باید حساس باشند چرا که به فرموده امام علی (ع) اگر کسی در بیرون مرزها به استقبال از دفاع نرود با چکمه دشمن بیدار خواهد شد. بنابراین همانطور که ما مرزهای دفاع خود را کیلومترها عقب برده‌ایم، در مرزهای سیاسی و فرهنگی نیز باید به این مسئله توجه کنیم.

باهنر درباره ساز و کار نظارت بر عملکرد خود مجلس نیز گفت: ما دوره گذشته قانون در این زمینه تصویب کردیم، براساس آن هیاتی در مجلس به ریاست یکی از نواب رییس مجلس تشکیل می شود و اعضای آن از کمیسیون اصل 90 و کمیسیون قضاییه است که دقیقا عملیات مجلس را نظارت و رصد می کنند و در صورت تخلف نمایندگان مجازات هایی هم در قانون از جمله تذکر، توبیح کتبی و اعلام رسانه ای و حتی محرومیت از بعضی از امکانات در نظر گرفته شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 17خرداد1395، کدخبر: 82102325: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین