پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۹۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
حسن روحانی در دیدار با مقامات ارشد وزارت کار و تأمین اجتماعی گفت که … شرکت‌های زیان‌ده شستا را حتی اگر شده مجانی به بخش خصوصی واگذار کند.

شعار سال: حسن روحانی در دیدار با مقامات ارشد وزارت کار و تأمین اجتماعی گفت که "دولت مشابه آنچه به کارمندان خود پرداخت می‌کند، برای جبران و حمایت از صندوق‌های بازنشستگی می‌پردازد".

اظهارات آقای روحانی به این معناست که دولت حقوق بازنشستگان را از بودجه عمومی خود می‌پردازد نه از صندوق‌های بازنشستگی که کارکنان سال‌ها برای بازنشستگی خود در آن پول پس‌انداز کرده بودند.

صندوق بازنشستگی کشوری رسماً مستقل است اما در سال‌های گذشته، دولت برای جبران کسری بودجه، بارها از این صندوق برداشت کرده است. این دخل و تصرف، بیشتر صندوق‌های بازنشستگی کشور را به "ورشکستگی" کشانده است.

اکنون آقای روحانی در تازه‌ترین سخنرانی خود بار دیگر گفته وزارت کار و رفاه اجتماعی باید شرکت‌های زیان‌ده شستا را حتی اگر شده "مجانی" به بخش خصوصی واگذار کند.


انتقاد روحانی به اطرافیان علی ربیعی

آقای روحانی در سخنرانی امروز خود خطاب به مدیران وزارت کار و رفاه اجتماعی گفت: "شستا را جمع کنید."

رئیس جمهوری ایران شستا را بین "خصولتی" و "دولتی" نامید و گفت: "وقتی می‌گوییم این کار را انجام دهید، افراد دور آقای ربیعی می‌گفتند شستا مربوط به بازنشستگان کشور است و دولت چه کار دارد. انگار اینها توسط بازنشستگان انتخاب شده‌اند، دولت شما را منصوب کرده. این شستا را جمع کنید."

شستا هلدینگ سرمایه‌گذاری وابسته به سازمان تأمین اجتماعی ایران است که در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت‌ها، فعالیت می‌کند.

کارشناسان می گویند دولت دائماً برای جبران کسری بودجه از صندوق بازنشستگان قرض می‌کند و در نهایت چند کارخانه و شرکت زیان‌ده را به جای آن می‌دهد.

دفاع روحانی از عملکرد دولت

آقای روحانی در سخنرانی خود در وزارت کار و رفاه اجتماعی تأیید کرد که "مردم در زندگی روزمره مشکل دارند" اما همزمان از عملکرد دولت خود نیز دفاع کرد:

"دولت توانسته به طور متوسط دریافتی مستمری اقشار تحت فشار را بیش از چهار برابر کند و البته قیمت اجناس به دو برابر افزایش یافته اما پرداختی‌های دولت به اقشار تحت فشار نیز چهار و پنج برابر شده است".

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که روز گذشته، در تهران، گروهی از بازنشستگان در اعتراض به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی و پرداخت نامنظم حقوق خود در مقابل مجلس ایران تجمع کردند.

در اصفهان نیز بازنشستگان خواستار همسان‌سازی مستمری بازنشستگان، بهبود خدمات درمانی و بیمه‌ای بازنشستگان و اصلاح لایحه بودجه ۱۳۹۸ شدند. دولت در لایحه بودجه سال آینده، اعتبار مورد نیاز برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را در نظر نگرفته است.

در چند سال گذشته بازنشستگان بارها دست به تجمع زده‌اند. افزایش حقوق، دریافت معوقات، توقف روند واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی و اعتراض به اختلاس‌ در صندوق‌های بازنشستگی یکی از مطالبات اصلی مستمری‌بگیران بوده است.

در ایران سازمان تأمین اجتماعی با سه و نیم میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر بزرگترین صندوق بازنشستگی است و صندوق معلمان بازنشسته با بیش از ۸۵۰ هزار بازنشسته در رتبه بعدی است. صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و فولاد نیز از دیگر صندوق‌هایی است که کارشناسان می‌گویند "عملا" ورشکسته‌اند.

بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی دقیقاً معلوم نیست، اما رقم آن از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان تا ۶۹ هزار میلیارد تومان عنوان شده است. در بودجه سال آینده قرار است ۵۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی پرداخت شود.

۹۵ درصد بازنشستگان ایران زیر خط فقر هستند و کمتر از سه و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

تا دیروز شرکت‌های بزرگ بیت‌المال با تخفیف‌های چند هزار میلیاردی و با ارقام ناچیز برای حفظ ظاهر واگذار می‌شد از امروز همان حفظ ظاهر هم کنار گذاشته خواهد شد. احتمالا بی‌سابقه‌ترین غارت اموال عمومی در تاریخ جهان!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت خبروان، تاریخ 6 اسفند 97، کد مطلب: 22517192: www.khabarone.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین