پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۳
اختلال در رأی‌گیری، اضافه‌شدن آرای‌ برنامه برنده‌باش و کاهش‌عجیب آرای برنامه‌90، جشنواره جام‌جم را به جنجال کشید گروه‌ فناوری همشهری سناریوهای فنی اختلال‌یا سوء‌استفاده از‌سامانه‌های رأی‌گیری‌جشنواره برنامه‌های‌صدا وسیما را بررسی‌کرد.رأی‌گیری درباره انتخاب بهترین برنامه صداوسیما در گروه برنامه‌های شاخص، عصر دیروز متوقف شد. دبیر جشنواره جام‌جم در گفت‌وگو با مهر، دلیل توقف را اختلال در ثبت آرا خواند. این توقف ساعاتی پس از آن بود که گروه زیادی از کاربران توییتر فاش کردند که بدون اطلاع آنها، رای‌شان به سبد برنامه «برنده‌باش» ریخته شده است. برخی از این کاربران مدعی شدند که اصلا در این رای‌گیری شرکت نکرده بودند، اما پیامکی به موبایل‌شان فرستاده شده که نشان می‌دهد به برنامه برنده‌باش رأی داده‌اند. مشکل تعدادی دیگر از کاربران عجیب‌تر بود؛ در پیامکی که برای آنها فرستاده شده، یادآوری شده که رأی قبلی‌شان که به برنامه90 بوده، تغییر کرده است.

شعار سالرأی‌گیری درباره انتخاب بهترین برنامه صداوسیما در گروه برنامه‌های شاخص، عصر دیروز متوقف شد. دبیر جشنواره جام‌جم در گفت‌وگو با مهر، دلیل توقف را اختلال در ثبت آرا خواند.

این توقف ساعاتی پس از آن بود که گروه زیادی از کاربران توییتر فاش کردند که بدون اطلاع آنها، رای‌شان به سبد برنامه «برنده‌باش» ریخته شده است. برخی از این کاربران مدعی شدند که اصلا در این رای‌گیری شرکت نکرده بودند، اما پیامکی به موبایل‌شان فرستاده شده که نشان می‌دهد به برنامه برنده‌باش رأی داده‌اند. مشکل تعدادی دیگر از کاربران عجیب‌تر بود؛ در پیامکی که برای آنها فرستاده شده، یادآوری شده که رأی قبلی‌شان که به برنامه90 بوده، تغییر کرده است.

در جشنواره جام‌جم، برنامه برنده‌باش که از شبکه 3 پخش می‌شود و مجری آن محمدرضا گلزار است، تا 2 روز پیش رقابت را به برنامه90 به تهیه‌کنندگی و اجرای عادل فردوسی‌پور باخته بود، اما بعد از اتفاقات جمعه‌شب و صبح دیروز، ناگهان فاصله چند صد هزار رأی بین این 2 برنامه پر شد و درنهایت هم برنده‌باش از 90 پیش افتاد.

تردید درباره درستی آرای اضافه‌شده به سبد برنده‌باش، زمانی بیشتر می‌شود که به یاد بیاوریم در مهر‌ماه گذشته، به‌دلیل اختلاف نظر مدیران ارشد شبکه3 با عادل فردوسی‌پور، برنامه90 چند هفته روی آنتن نرفت. فردوسی‌پور، در رای‌گیری جشنواره جام‌جم هم، برخلاف انتظار نامش در میان مجریان شبکه3 قرار نگرفت. برخی حذف نام او را به اختلافاتش با مدیر شبکه 3 ربط دادند.

در طرف مقابل برنده‌باش ازجمله برنامه‌هایی است که در دوره مدیریت فروغی در کنداکتور شبکه 3 قرار گرفته است. با وجود انتقادهایی که در چند ‌ماه گذشته از اجرای محمدرضا گلزار شده، به‌نظر می‌رسد این برنامه همچنان از حمایت مدیران تلویزیون برخوردار است. علی فروغی، پیش از این در گفت‌وگویی، گلزار را از سرمایه‌های کشور خوانده و درباره او گفته بود: «زمینه‌های دینی خوبی دارد و به انقلاب و نظام علاقه‌مند است، چرا ما نباید از وی استفاده کنیم؟»

تشکیک در شیوه رای‌گیری برای انتخاب بهترین برنامه صداوسیما، اعتبار جشنواره جام‌جم را مخدوش کرده است. دیروز سازندگان برنامه «دورهمی» با تهیه‌کنندگی و اجرای مهران مدیری هم در نامه‌ای از ادامه حضور در این جشنواره انصراف دادند. در بخشی از این نامه آمده است: «دورهمی در 2 سال گذشته توانسته تقریبا تمامی جوایز مردمی و داوری را به‌خود اختصاص دهد. هم برنامه دورهمی و هم آقای مهران مدیری به‌عنوان مجری این مجموعه، توانسته‌اند نتیجه تلاش خود را از مردم این سرزمین به‌دست آورند. به اطلاع می‌رسانیم بنا به درخواست مخاطبان همیشگی دورهمی، از شرکت در این نظرسنجی انصراف می‌دهیم و این رقابت را به دیگر دوستان و برنامه‌ها می‌سپاریم

شاید مهم‌ترین بخش این نامه جمله پایانی آن باشد؛ ابراز امیدواری برای برگزاری یک رقابت سالم!

«رأی‌گیری با شماره‌های بی‌خبر!» ؛گروه‌ فناوری سناریوهای فنی اخلال یا سوء‌استفاده از سامانه‌های رأی‌گیری جشنواره برنامه‌های‌صدا وسیما را در صفحه 20 بررسی‌کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 12اسفند 97، کد خبر: 49539، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین