پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۵۷
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
در گزارش بی‌بی‌سی، که مدعی است برای نخستین بار این سند و یا آن پاراگراف مهم را منتشر می‌کند بی‌دقتی‌های قابل تاملی دیده می‌شود. می‌توان به روشنی تفاوت متن انگلیسی و برداشت آزاد بی‌بی‌سی فارسی را از یکدیگر تفکیک کرد.

شعارسال: یک روز پیش از بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) شبکه« بی‌بی‌سی فارسی» در گزارشی ادعا کرد که بر اساس سند سری «اسلام در ایران» سازمان سی‌آی‌ای، «روح‌الله خمینی بعد از چند ماه حبس در زندان قصر و حصر در قیطریه تهران در نیمه آبان 1342 بی‌سر و صدا به دولت جان اف کندی پیام می‌دهد تا حملات لفظی‌اش سوءتعبیر نشود زیرا او از منافع آمریکا در ایران حمایت می‌کند.»

به ادعای بی بی سی، گزارش سفارت آمریکا در تهران که حاوی متن کامل پیام آیت‌الله خمینی است هنوز در آرشیو ملی آمریکا در حالت طبقه‌بندی نگه داشته شده است، اما خلاصه‌ای از پیام در سند «اسلام در ایران» آمده است.

این سند در واقع گزارش تحقیقاتی 81 صفحه‌ای سیا مورخ مارس 1980 است و در آن سوابق آیت‌الله خویی، آیت‌الله شریعتمداری و آیت‌الله خمینی هم آمده است. سیا گزارش را سال 2005 از حالت طبقه‌بندی بیرون آورد ولی چند قسمت حساس از جمله پاراگراف مربوط به پیام آیت‌الله خمینی را سانسور کرد. در دسامبر 2008 کتابخانه ریاست جمهوری جیمی کارتر نسخه دیگری از سند را به صورت دیجیتالی منتشر کرد که در آن این پاراگراف بدون سانسور آمده ولی تا به حال از دید اکثر مورخان و محققان پنهان مانده است.

بنابر این سند، پیام حدود 10 روز قبل از سفر لئونید برژنف، رهبر شوروی به ایران توسط یک روحانی به ظاهر غیرسیاسی به نام حاج میرزا خلیل کَمَره‌ای به سفارت آمریکا در تهران می‌رسد. در سند آمده: «او همچنین اعتقادش درباره همکاری نزدیک اسلام و سایر ادیان جهان به ویژه مسیحیت را توضیح داد.» گزارشگر بی‌بی‌سی می‌افزاید: «معلوم نیست که رئیس‌جمهوری دموکرات پیام آیت‌الله خمینی را خوانده باشد؛ کندی حدود دو هفته بعد در دالاس تگزاس ترور می‌شود.»

*بی اعتباری سند انگلیسی- آمریکایی

این ادعای جنجالی بی بی سی از همان زمان انتشار با واکنش چهرهای سیاسی کشور مواجه می شود. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی در این خصوص گفتند:« حالا هم به‌مناسبت سالگرد امام، دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس علیه امام، به‌اصطلاح سند منتشر میکند؛ سند منتشر میکند علیه امام بزرگوار، امام پاکیزه و مطهّر! سند را از کجا آورده‌اند؟ از مدارک آمریکایی! خب، آمریکایی که هواپیمای مسافری را با قریب سیصد نفر سرنگون می کند، از جعل سند ابائی دارد؟ دشمنیِ انگلیس‌ها این‌جوری است- و [از سوی‌] رژیم منحوس و سرطانی صهیونیستی است؛ اینها دشمنهای اصلی‌اند».

رییس مجلس شورای اسلامی هم در نشست روز هجدهم خرداد ماه نیز با اشاره این که این بازی کودکانه و دستکاری در کار انتشار سند به‌صورت گزینشی خیلی زود برملا شد، گفت: «گری سیک» عضو شورای امنیت ملی آمریکا در آن زمان در مقاله‌ای روشن و در چند بند غیرواقعی بودن این اقدام بی‌بی‌سی را به‌صورت دقیق توضیح داد اما کسانی که از قبل از انقلاب با مشی امام آشنا بودند و همچنین در دهه نخست پس از انقلاب با صراط ایشان آشنایی داشتند این اقدام بیگانگان را دور از واقعیت دانستند که نیازی به توضیح ندانستند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: کسانی که این اقدام قلابی را انجام دادند، قصد داشتند شوکی به افکار عمومی وارد کنند که قبح ارتباط با آمریکا ریخته شود و این‌گونه تلقی شود که این ارتباط از گذشته و حتی در سخت‌ترین شرایط با آمریکا بوده است. گرچه این مکر به فضاحتی رسانه‌ای و سیاسی برای‌ آنها بدل شد اما نشان می‌دهد که آنها تا چه‌اندازه نیازمند شرایطی هستند که ایران را دچار ساده انگاری دیپلماتیک کنند و اینجاست که قدر و منزلت توصیه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب در داشتن روحیه انقلابی مشخص می‌شود که دقیقاً موضعی سنجیده و قاطع باید نسبت به این اقدامات مکارانه داشته باشیم».

*تکذیب رسمی دفتر امام(ره)

اما قائم‌مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) هم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: «ادعای شبکه و سایت بی‌بی‌سی رسانه رژیم سلطنتی انگلیس فاقد وجاهت قانونی است و سندیت ندارد.»

وی پخش این مستند را غرض‌ورزی انگلیسی‌ها در شب سالگرد رحلت امام دانست و خاطرنشان کرد: ‌«اینکه در شب سالگرد رحلت امام آن‌ها دست به این کار می‌زنند نشان از عصبانیت آنان است که چطور یک ملت بعد از گذشت چندین سال هنوز هم خود را پیرو مکتب آن عزیز سفرکرده می‌دانند. ادعای آن‌ها کاملاً بی‌اساس و شتاب‌زده است و هیچ سند واقعی برای ادعای خود نخواهند داشت.»

انصاری تأکید کرد: بنده صددرصد تمام موضوعاتی که بی‌بی‌سی در این زمینه مطرح کرده را سندسازی می‌دانم و تکذیب می‌کنم هرچند این آخرین بار نیز نخواهد بود چراکه از این قبیل افتضاحات قبلاً هم مرتکب شده‌اند.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: آنها به تعبیر خودشان سندی منتشر کردند که حدود 8 مورد اشتباه فاحش و دروغین در آن سند بود طوری که کسانی که در آن وقایع بودند و بی‌بی‌سی انتظار داشت که آنها سندهایش را تأئید کنند، دست به تکذیب زدند و مشخص است که این اقدام برای کمرنگ کردن بُعد حضور مردم در دفاع از انقلاب بوده است.

*وقتی مهاجرانی هم تکذیب می کند!

سید عطاالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات نیز در یادداشتی در سایت خود نوشت:« نمی‌توان این برنامه را به عنوان یک برنامه معمول تلقی کرد. گزارشی که خوانده شد، افرادی که در برنامه شرکت کردند، زمانی که برنامه منتشر شد، یعنی درست در آستانه بزرگداشت رحلت امام خمینی، تمامی نشان از یک برنامه محاسبه شده داشت. زمانی مناسب برای اعلام کشف بزرگ بی‌بی‌سی».

وزیر ارشاد دولت اصلاحات درادامه استدلال های خود مبنی بر جعلی بودن این سند را این گونه بیان می کند:« یکم: در گزارش بی‌بی‌سی سندی منتشر نشده است. متن انگلیسی که درج شده است. هیچگونه نشانی از اسناد کلاسه شده سازمان سیا را ندارد. گویی متن از یک نشریه یا روزنامه کپی پیوست شده است. در گزارش هم اشاره شده است که این پاراگراف از طریق نسخه دیجیتالی کتابخانه جیمی کارتر به دست آمده است. این سند هم در گزارش نیامده است.

دوم: سند می‌گوید، حاج میرزا خلیل کمره‌ای پیام آیت‌الله خمینی را به سفارت آمریکا رسانده است. به فرض درستی روایت سیا، این پیام اگر مکتوب بود، حتماً نشانی از آن در دست بود و در طول این سال‌ها حتماً سازمان سیا به طریقی این سند را افشا می‌کرد. اینکه تا به حال چنین سندی افشا نشده است، دلیل روشنی است که امام خمینی به شکل مکتوب پیامی نفرستاده است.

سوم: در گزارش بی‌بی‌سی، که مدعی است برای نخستین بار این سند و یا آن پاراگراف مهم را منتشر می‌کند بی‌دقتی‌های قابل تاملی دیده می‌شود. می‌توان به روشنی تفاوت متن انگلیسی و برداشت آزاد بی‌بی‌سی فارسی را از یکدیگر تفکیک کرد.

چهارم، آیا می‌توان به درستی سند مکشوفه اعتماد کرد؟ آیا در نیمه آبان‌ماه 1342 امام خمینی چنین پیامی را برای جان کندی از طریق آیت‌الله کمره‌ای ارسال کرده‌اند؟ آیا پیام همان‌گونه که ایشان بیان کرده‌اند به سفارت آمریکا انتقال یافته است؟ آیا حاج میرزا خلیل کمره‌ای که دوست سالیان سال امام خمینی و رفیق شفیق درس و بحث فلسفه و خارج فقه ایشان بوده‌اند، از پیش خود پیامی را به سفارت آمریکا منتقل نکرده‌اند تا موجب حفظ جان امام خمینی در آن روزگار سخت سال 1342، یعنی پس از نهضت پانزده خرداد 1342 شوند؟ آیا مترجم سفارت پیام را به درستی گرفته و ترجمه کرده است، یا دقت آن‌ها هم در همین حدود دقت بی‌بی‌سی فارسی امروزه بوده است؟ در یک کلام، آیا پیام به سفارت آمریکا در فرض صحت ابتکاری از سوی حاج میرزا خلیل کمره‌ای برای حفظ جان آیت‌الله خمینی نبوده است؟

*دکتر «ابراهیم یزدی» وزیر امورخارجه دولت موقت هم در یادداشت مفصلی به رد این سند پرداخت و نوشت:

‏این سخن نادرستی است. اولاً آقای خمینی پیام شخصی برای کارتر نفرستاد بلکه این کارتر بود که پیام فرستاد و آقای خمینی به پیام او جواب داد. ثانیاً مبادله این پیام‌ها برای اولین بار توسط «گاری سیک»، عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دولت کارتر درکتابش همه چیز سقوط می کند افشا شد. آنچه‏ در گزارش خبری بی بی سی آمده است خلاصه ناقصی از پنجمین و آخرین پیام مبادله شده است.در این خبر به نقل از آقای خمینی آمده است که:« ما با آمریکایی‌ها هیچ دشمنی خاصی نداریم.». در حالی که درمتن اصلی پیام آمده است:« ما با مردم آمریکا هیچ دشمنی خاصی نداریم….»

یزدی همچنین در ادامه نوشته است«در‏ آخرین هفته‌های قبل از پیروزی انقلاب،رهبران انقلاب، نه از دو کانال،که در گزارش خبری آمده است، بلکه از سه طریق با مقامات آمریکا مذاکره می‌کرده اند، در ایران از جانب شورای انقلاب آقایان مهندس بازرگان، دکتر سحابی و آیت الله موسوی اردبیلی با سولیوان و استمپل، کارمند سفارت؛ آقای دکتر بهشتی مستقیماً با سولیوان در تهران و سوم از طریق زیمرمن در پاریس با آقای خمینی»

*فرزند آیت الله کمره ای هم به جمع شاکیان و تکذیبی ها پیوست

. اما حجت‌الاسلام والمسلمین ناصرالدین کمره‌ای فرزند «مرحوم آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای» هم طی بیانیه‌ای اخبار منتشر شده درخصوص مراجعه پدرش به سفارت آمریکا و انتقال پیام امام(ره) را تکذیب کرد و نوشت:« اولاً اصل این نامه از طرف بیت حضرت امام تکذیب شد و وجود آن را ساخته و پرداخته آن شبکه خبری دانستند. ثانیاً خانواده مرحوم آیت الله کمره ای ادّعای شبکه بی بی سی را در روزنامه اطلاعات مورخه 17/3/95 تکذیب نموده اند.

ثالثاً حضرت امام خمینی و حضرت آیت الله کمره ای سال های متمادی که به قبل از سال 1342 مربوط است در محضر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی در اراک و قم مشغول به تحصیل و تدریس بوده و سال ها همدرس و هم مباحثه بوده اند و سابقه دیرین در آشنایی دارند. قابل ذکر است در یک مورد حدود 8 سال مسائل فلسفی کتاب اسفار ملاصدرا و کتاب فقه جواهر مورد مباحثه این 2 عالم بزرگوار بوده است.

لازم به یادآوری است نه این جانب که از نزدیک در جریان تمامی مراودات و مکاتبات مرحوم والد بودم و نه هیچکدام از اعضای خانواده هرگز به خاطر نداریم که ایشان به سفارت آمریکا مراجعه کرده باشد که این خود تهمتی عجیب و بدون سند است.

*حجاریان: شیخ خلیل کمره‌ای ملاقات با امام در حصر را نداشته است

اما سعید حجاریان هم با اشاره به اسناد ادعایی که در خصوص پیام امام خمینی به دولت کندی هنگام حصر در قیطریه منتشر شده، گفت: نکته مهم در این میان آن است که اساسا شیخ خلیل کمره‌ای در طول حصر امام امکان ملاقات با ایشان را نداشته است. در دوران حضور امام در منزل آقای روغنی در قیطریه همسر امام لیستی ٢٠ نفره را به سیف عصار، مسوول پرونده امام در ساواک می‌دهد تا این افراد برای ملاقات بتوانند به محل اقامت امام بیایند اما از این لیست ٢٠ نفره فقط چند نفر از نزدیکان امام همچون مرحوم آیت‌الله پسندیده و آیت‌الله اشراقی امکان حضور پیدا می‌کنند و لذا اصلا آقای کمره‌ای ملاقاتی با امام نداشته است که بخواهد پیغامی از طرف ایشان ببرد.

حجاریان یادآور شد: شاه همان‌گونه که در قضیه دکتر امینی نیز نمایان بود، نسبت به جناح دموکرات امریکا و دولت کندی حساسیت داشت و این امر دلیل دیگری بر عدم امکان ارسال چنین پیغامی به کندی از طرف امام محسوب می‌شود. وی گفت: خبرنگار بی بی سی فارسی که این گزارش را منتشر کرده، نماینده سابق این شبکه در تل‌آویو بود که گرایش شدیدی به صهیونیست‌ها دارد؛ اتفاقا به همین دلیل او را از این سمت عزل کرده و به نمایندگی در امریکا فرستادند و اکنون به قول خودش به دنبال اسناد رفته است؛ در حالی که حتی یک سند هم در مورد رابطه امام با کندی منتشر نکرده است، او اگر راست می‌گوید این سند را منتشر کند. حجاریان یادآور شد: کندی مدتی پس از حصر امام ترور شد و لذا حتی اگر مرحوم کمره‌ای از قول خودش هم حرفی به امریکایی‌ها زده باشد اثری نداشته است، چرا که کندی مرده بود».

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 22 خرداد 1395، کدمطلب: 13950321000740 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین