پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۹۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
با پرداخت 4هزار میلیارد تومان تسهیلات دولتی و بهبود شرایط تولید قطعات، 70هزار کارگر تعلیقی قطعه‌سازان به‌کار بازگشته‌اند و امکان بازگشت به‌کار بقیه این کارگران درصورت پرداخت باقی‌مانده 7هزار میلیارد تومان(844میلیون یورو) تسهیلات ارزی باقیمانده دولت، تا 4‌ماه نخست سال آینده وجود دارد.مازیار بیگلو با تأکید بر اینکه 85درصد از کمک 4هزار میلیارد تومانی دولت به ایران خودرو و سایپا محقق و به صنایع قطعه‌سازی تزریق شده، افزود: در مورد نحوه پرداخت 7هزار میلیارد تومان معادل 844میلیون یورو تسهیلات ارزی، بین بانک مرکزی و انجمن قطعه‌سازان اختلاف دیدگاه وجود دارد، زیرا بانک مرکزی خواستار پرداخت این تسهیلات به قیمت یوروی سامانه سنا و دریافت معادل ارزی آن پس از 9‌ماه است که با توجه به نرخ غیرقابل پیش‌بینی ارز، با آن موافق نیستیم، بر این اساس پیشنهاد دریافت 7هزار میلیارد تومان تسهیلات باقیمانده را به‌صورت ریالی مطرح کرده‌ایم.

شعار سال: برخی اعضای هیأت رئیسه انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی، دیروز در یک نشست خبری آخرین وضعیت صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی را تبیین کردند. در این نشست دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در پاسخ به همشهری در مورد وضعیت 140هزار کارگر قطعه‌ساز بیکار شده گفت: مشکلات تامین مواداولیه و تولید قطعات خودرو پس از افزایش نرخ ارز و گرانی نهادهای تولید داخل به تحمیل ۲۵۰۰ میلیارد تومان افزایش قیمت قطعات به قطعه سازان در نیمه دوم امسال و به بیکاری 140هزار نیروی کار در صنایع قطعه‌سازی منجر شد اما با پرداخت 4هزار میلیارد تومان تسهیلات دولتی و بهبود شرایط تولید قطعات و رسیدن تیراژ تولید در ایران خودرو و سایپا به روزانه 2هزار و 500دستگاه، 70هزار کارگر تعلیقی قطعه‌سازان به‌کار بازگشته‌اند و امکان بازگشت به‌کار بقیه این کارگران درصورت پرداخت تسهیلات ارزی، تا 4‌ماه نخست سال آینده وجود دارد.

مازیار بیگلو با تأکید بر اینکه 85درصد از کمک 4هزار میلیارد تومانی دولت به ایران خودرو و سایپا محقق و به صنایع قطعه‌سازی تزریق شده، افزود: در مورد نحوه پرداخت 7هزار میلیارد تومان معادل 844میلیون یورو تسهیلات ارزی، بین بانک مرکزی و انجمن قطعه‌سازان اختلاف دیدگاه وجود دارد، زیرا بانک مرکزی خواستار پرداخت این تسهیلات به قیمت یوروی سامانه سنا و دریافت معادل ارزی آن پس از 9‌ماه است که با توجه به نرخ غیرقابل پیش‌بینی ارز، با آن موافق نیستیم، بر این اساس پیشنهاد دریافت 7هزار میلیارد تومان تسهیلات باقیمانده را به‌صورت ریالی مطرح کرده‌ایم.

همکاری قطعه‌سازان با نهادهای نظامی

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در پاسخ به همشهری در مورد همکاری با نهادهای نظامی در ساخت قطعات خودرو، گفت: از ورود هر فرد و نهاد اعم از نظامی و غیرنظامی که توانایی ساخت قطعات را داشته باشد استقبال می‌کنیم. اما در این زمینه برخی اختلافات مبنایی در مورد نوع قطعات داریم؛ زیرا برخلاف موشک که عمر قطعات تولیدی پس از ساخت و شلیک به پایان می‌رسد، قطعات تولیدی خودروها باید دوام و کیفیت لازم برای دوره زمانی پیش‌بینی شده را داشته باشند.

بیگلو، افزود: حرف ما این است که کسی باید وارد این صنعت شود که توانایی تولید، خلاقیت و نوآوری را داشته باشد. نکته این است که ما به لحاظ سخت‌افزاری و تجهیزات مشکلی نداریم که این نهادها بخواهند با ساخت آنها به این صنعت و فعالان آن کمک کنند بلکه ضعف ما در حوزه نرم‌افزاری و ساخت قطعات الکتریکی و الکترونیک (هایتک) است که اتفاقا در این حوزه ارتش و سپاه با ساخت موشک و رادارهای پیشرفته نشان دادند که توانایی خوبی دارند و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. او افزود: دولت نیز با همکاری صنایع نظامی یا هر روش دیگری که به عمق بخشیدن ساخت داخل و خودکفایی تولید قطعات منجر شده و وابستگی صنعت خودرو به اینگونه قطعات وارداتی را کاهش دهد، موافق است. او در مورد احتمال ورود نهادهای نظامی به واردات مواداولیه و قطعات خودرو، گفت: در این همکاری بحث واردات مواداولیه یا قطعات خودرو مطرح نیست بلکه استفاده از تکنولوژی نهادهای نظامی برای ساخت قطعات دارای فناوری بالا در دوران تحریم مدنظر قرار دارد و در این همکاری نیز همانند سایر افراد یا نهادها تفاوتی وجود ندارد.

در این نشست حسین نجاری مدیرعامل ساپکو، گفت: از هر فرد، نهاد نظامی و غیرنظامی که توانایی ساخت قطعات را داشته باشد استقبال می‌کنیم اما تمام بحث ما این است که همه باید توانایی تولید داشته باشند و هر کسی مدعی باشد می‌تواند قطعه بسازد، در ساپکو به روی قطعه‌سازان باز است. حسین نجاری، افزود: قطعه‌سازان از قبل نیز با نهادهای نظامی در تماس بوده‌اند اما حالا تماس ما بیشتر شده و در حال تلاش برای ساخت قطعات الکترونیک با استفاده از دانش فنی این نهادها هستیم. به گفته او، در سال ۹۸ تمرکز اصلی خودروسازان تمرکز فشرده روی قطعات الکترونیک است؛البته تولید برخی قطعات و اجزای ریز در داخل به‌صرفه نبوده و کاری زمان بر هم هست. همچنین ساخت قطعات الکترونیک با مکانیکی متفاوت است اما امیدواریم ظرف سال‌های ۹۸ و ۹۹ بتوانیم این کار را به شکل مناسبی انجام دهیم.

سازوکارهای نقل و انتقال پول

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در مورد چگونگی نقل و انتقال پول برای تامین مواداولیه قطعات تولید خودرو گفت: در دور جدید تحریم‌ها با تلاش‌های صورت گرفته کانال‌هایی را برای نقل و انتقال ارز مورد نیاز تامین مواداولیه تولید پیدا کرده‌ایم اگرچه این شیوه نقل و انتقال هزینه بر بوده اما توانسته‌ایم در مدت زمان بیشتر و با هزینه بالاتر این کار را انجام دهیم. بیگلو با خودداری از اظهارنظر در مورد همکاری قطعه‌سازان در مورد این کانا‌ل‌های مالی و سرنوشت همکاری با بانک کونلون چین، افزود: درصورت مساعدت و همکاری بانک مرکزی با قطعه‌سازان برای ثبت سفارش بدون انتقال ارز، امکان دورزدن تحریم‌ها همانند دوره قبل بهتر فراهم خواهد شد.

پژو نمی‌تواند مانع تولید 301شود

مدیرعامل شرکت ساپکو از آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ از اواخر سال ۹۸ خبر داد و گفت: با توجه به قراردادهای منعقد شده، شرکت پژو نمی‌تواند مانع کار ما شود؛ زیرا برای تولید پژو ۳۰۱ تا ۶۰ درصد قراردادها منعقد شده اما شرکت پژو ایران را ترک کرد و از این محل باید ۷ هزار میلیارد تومان که در قرارداد ۳ جانبه ساپکو، ایکاپ و قطعه‌سازان دیده شده بود، خسارت پرداخت کند. او از داخلی‌سازی‌ 60درصد قطعات این خودرو و افزایش این میزان به 70درصد در سال آینده خبر داد و گفت: برای عمق بخشیدن به داخلی‌سازی‌ 30درصد باقیمانده قطعاتی مانند ای.بی.اس. ایربگ و ای.سی.یو برنامه زمانبندی 3ساله را هدفگذاری کرده‌ایم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 21اسفند 97، کد خبر: 50635، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین