پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۶۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار در سال ۹۷بسیار خبرساز بود و طرح‌های مختلفی را رونمایی کرد.

شعار سال:در دانشگاه حکیم سبزواری هسته‌های پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان فعالی وجود دارند که در زمینه‌های مختلف، موفق به خلق طرح‌ها و دستاورد‌های اثر گذاری شده؛ همین نکته باعث شده توجه به پژوهش در این دانشگاه بیش از پیش باشد.




مرکز رشد یا انکوباتور، یکی از ابزار‌های رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند؛ استفاده از مراکز رشد، امروزه به عنوان یکی از ابزار‌های پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاورد‌های علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود. امروزه بیش از ۳۰۰۰ انکوباتور در سراسر دنیا وجود دارد.

مرکز رشد دانشگاهی هم در ایران چند سالی است که رونق گرفته است؛ این مراکز به منظور تسهیل استفاده تجاری از دانش فنی و حقوق مالکیت معنوی تأسیس می‌شوند و امکان استفاده از امکانات دانشگاهی مانند آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه را فراهم می‌کنند؛ همچنین مراکز مذکور امکان استفاده از نظرات و مشاوره تخصصی اعضای هیات علمی دانشگاه را نیز فراهم می‌آورند.

با این حال برای بررسی شرایط مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار با ریحانه صباغ زاده، مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه حکیم سبزواری گفتگویی را ترتیب دادیم.

دانشجو: مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری را معرفی کنید
مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه حکیم سبزواری با در اختیار داشتن چهار طبقه ساختمان به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع در سال ۱۳۹۰ با انعقاد تفاهم نامه‌هایی با پارک علم و فناوری خراسان رضوی و مجوز مرکز رشد از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری شروع به فعالیت کرد.

این مرکز با ارائه خدمات حمایتی، از ایجاد و توسعه حرفه‌های جدید توسط کارآفرینان در قالب واحد‌های نوپای صاحب ایده در زمینه‌های مختلف که منتهی به فناوری دانش بنیان می شود، پشتیبانی می‌کند؛ این واحد‌ها برای حضور موثر و مستقل در صحنه توسعه اقتصادی فناورانه در سطوح ملی و فراملی آماده همکاری می‌باشند.

دانشجو: مرکز رشد واحد‌های فناور چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
مرکز رشد واحد‌های فناور هشت هدف تخصصی و عالی دارد که بدین شرح می‌باشد:
۱_ فراهم کردن بستر‌های لازم برای تجاری سازی دستاورد‌های تحقیقاتی؛
۲_ ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت پژوهشگران جوان؛
۳_ کمک به رونق اقتصاد محلی و منطقه‌ای مبتنی بر فناوری؛
۴_ احیای روش‌های تولید و استقلال اقتصادی سنتی محلی با تکیه بر فناوری و روش‌های پیشرفته؛
۵_ کمک به گسترش و رشد واحد‌های کوچک و متوسط دانش مدار و فناور محور
۶_ کمک به ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب جهت جذب کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی در زمینه فنی و مهندسی، کشاورزی، محیط زیست، علوم پزشکی و زیستی؛
۷_ کمک به جذب بیشتر کارآموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار و ایجاد شغل
۸_ توسعه و تعمیق ارتباط واحد‌های صنعتی و اجرایی با دانشگاه حکیم سبزواری

دانشجو: واحد‌ها و شرکت‌های این مرکز را بیشتر معرفی کنید
شرکت خاک و خورشید بیهق با ایده محوری تولید نما‌های پیش ساخته برای ساختمان ها، با طرح‌های آجرکاری هویت دار ایرانی-اسلامی، همراه با کلید طراحی و بسته پژوهشی، موفق به تهیه کتاب مستندسازی و تحلیل منظر و سیمای شهر تاریخی بیرجند، و تعمیر چندین بنای قدیمی مربوط به اداره میراث فرهنگی در سبزوار شده است؛ این طرح در نوزدهمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری وفن بازار
۹۷ به عنوان یکی از طرح‌های منتخب کشور رونمایی شده است.

شرکت آریا صنعت هوشمند اسپاد با ایده محوری ساخت بازوی ربات و هوشمندسازی موفق به فروش محصول خود و انتخاب دستاورد واحد فناور جهت ارائه در نمایشگاه دستاورد‌های فناور کشور در نمایشگاه انزلی، حضور در چندین نمایشگاه ملی و راه اندازی نخستین سرعتگاه مجازی هوشمند کشور در بجنورد شد. همچنین برگزاری همایش علم تا عمل از موفقیت‌های دیگر شرکت می‌باشد و در
سوم شهریور ۹۶ موفق به اخذ گواهی دانش بنیان به عنوان اولین شرکت دانش بنیان مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه حکیم سبزواری گردید.


واحد فناور سوم هسته فناور داده پردازان نوین انرژی با ایده محوری سیستم‌های اتوماسیون و کنترل از راه دور شبکه‌های تولید، انتقال و توزیع انرژی موفق به افتتاح طرح واحد فناور توسط ریاست جمهوری و انعقاد چندین قرارداد با اداره نیروی برق خراسان رضوی شده است.


شرکت سیمرغ الکترونیک با ایده محوری طراحی سیستم جامع پایش مرغداری ها، علاوه در فروش محصول در کشور موفق به صادرات نمونه محصول خود به کشور ترکمنستان نیز شده است؛ و رونمایی وزیر علوم از طرح واحد‌های فناور در هفدهمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری وفن بازار به عنوان یکی از طرح‌های منتخب کشور و همچنین برگزاری سمینار تخصصی اتوماسیون صنعتی مرغداری از سایر افتخارات شرکت می‌باشد. همچنین در سوم اردیبهشت ۹۷ موفق به اخذ گواهی دانش بنیان شد.

شرکت هوشمند سازان علم وصنعت حکیم با ایده محوری طراحی و ساخت دستگاه‌های بارگذاری و خواص مکانیکی مواد (دستگاه بارگذاری سازه ماکارونی با سیستم هیدروپنوماتیک) موفق به تولید نمونه مهندسی محصول گردیده است و حضور در چندین نمایشگاه ملی از افتخارات این شرکت می‌باشد.


 
شرکت مزرعه مروارید دشت جوین با ایده محوری فرآوری گیاهان دارویی ارگانیک با استفاده از فناوری‌های نوین موفق به تولید ۲۰ عصاره خوراکی و ۱۲ عصاره موضعی گیاهی ارگانیک و فروش محصول در چندین استان کشور که در سال ۹۶ موفق به تولید اولین نمونه عصاره چای سبز انکپسوله شده با استفاده از فناوری‌های نوین نانو ذرات در کشور شد؛ عقد قراداد با دو شرکت داروسازی جهت فروش محصولات خود و حضور در در سمینار و نمایشگاه فرصت‌ها و توانمندی‌های گیاهان دارویی منطقه سبزوار و بازدید دکتر یوسفی آذر، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گیاهان دارویی از غرفه محصولات فناورانه شرکت و خرید پک کامل محصولات توسط وی از افتخارات شرکت می‌باشد.

هسته فناور مبتکران نو اندیش آرتیمان با ایده محوری طراحی و ساخت شناور زیرسطحی نوع هاورینگ موفق به رونمایی از محصول خود در هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی توسط جناب آقای رشیدیان معاون محترم استانداری خراسان رضوی گردید.

شرکت هوشمند سازان نگار پرداز ایلیا یک شرکت فناور محور متشکل از توان و دانش فنی نخبگان دانشگاهی است؛ هدف این شرکت تولید، توسعه و ترویج سامانه‌ها و الگوریتم‌های مدرن در زمینه پردازش تصویر و بخصوص درزمینه پردازش تصاویر دوربین‌های مداربسته و نظارتی است که با ارائه الگوریتم افزایش کیفیت تصویر مشکلات موجود در دوربین‌های نظارتی را تا حد امکان کاهش می‌دهد و بازدهی را به حداکثر می‌رساند.

همچنین نرم‌افزار حذف مه، دود و گردوغبار یکی از محصولات این شرکت بوده که در راستای رسیدن به این مهم تولیدشده است. این طرح مراحل تولید آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی خود را گذرانده و آماده است تا به درخواست بخش صنعتی، وارد فاز صنعتی خود بشود یکی دیگر از برنامه‌های شرکت، تهیه نرم‌افزار حذف تاری از دوربین‌های مداربسته جهت تشخیص پلاک می‌باشد که در حال حاضر اقداماتی برای تهیه آن انجام‌ شده است؛ این نرم‌افزار برای تشخیص پلاک خودرو‌ها درصحنه‌هایی مانند سرقت کاربرد دارد.

شرکت نانوپژوهان حکیم شرق که اولین شرکت مرکز رشد می‌باشد که در حوزه نانو فناوری کار می‌کند؛ و موفق به رونمایی طرح در نوزدهمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری وفن بازار
۹۷ به عنوان یکی از طرح‌های منتخب کشورشدند.

شرکت «بوم نوآوران فیدار ساسویه» با نام تجاری هِویکو و رونمایی از دستگاه «چاپگر سه بعدی چند منظوره» به عنوان طرح فناورانه مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری در نمایشگاه هفته پژوهش
۹۷ استان توسط سرپرست استانداری خراسان رضوی؛ از جمله ویژگی‌های این طرح می‌توان به امکان تغییر نازل برای چاپ سه بعدی قطعات پلاستیکی، امکان تغیر نازل برای چاپ سه بعدی شکلاتی، امکان تغییر نازل برای کاشت بذر در سینی‌های نشاء، امکان تغییر نازل برای تبدیل رومیزی تراش فرز چوب برای صنایع چوبی و فوم برای صنایع مدلسازی و پزشکی اشاره کرد.


دانشجو: در خصوص فروش محصولات و تجاری سازی دستاورد‌های شرکت‌ها تا چه کنون چه اتفاقاتی صورت گرفته است؟
در خصوص تجاری سازی و فروش محصولات و دستاورد‌ها می‌توان به ارائه نرم افزار حذف مه، دود و گردوغبار به سپاه پاسداران، استفاده از نرم افزار حذف تاری جهت تشخیص جرایم اتفاق افتاده در سطح کشور و همچنین کسب عنوان برترین ایده در دومین جشنواره ایده‌های برتر کارآفرینی اشاره کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 28 اسفند 97، کد مطلب: 747443: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین