پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۰۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با بیان اینکه استان‌های مازندران، لرستان، جنوب گلستان، آذربایجان‌غربی، ایلام و کردستان در خطر وقوع رانش زمین هستند، گفت: مهم ترین و فوری‌ترین راهکار برای جلوگیری از رانش زمین در این استان‌ها انجام تمهیدات مهندسی برای جلوگیری از نفوذ آب به دامنه‌ها است.دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با بیان اینکه بارندگی و سیلاب‌ها احتمال وقوع رانش زمین را افزایش می‌دهند، گفت: در استان لرستان به دلیل کوهستانی بودن این منطقه در چند روز اخیر شاهد وقوع رانش‌هایی بوده ایم چراکه شیب این اراضی در این استان بیشتر است.

شعار سال: علی بیت الهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره احتمال وقوع رانش پس از وقوع سیلاب در برخی از مناطق کشور اظهار داشت: سه موضوع عامل اصلی در وقوع رانش هستند. اصلی ترین عامل رانش شیب زمین است و اگر سطح زمین صاف باشد انتظار رانش زمین وجود ندارد.

وی ادامه داد: عامل دوم در وقوع رانش جنس زمین شناسی لایه‌ها است و در اراضی که شیب وجود داشته باشد اما متشکل از دانه‌های سنگی باشد احتمال رانش بسیار کم است البته گاها شاهد ریزش سنگ هستیم اما رانش در لایه‌های آبرفتی و ریزدانه اتفاق می‌افتد. عامل دیگر که باعث تشدید موضوع رانش می‌شود، عامل اشباع است. در کنار دو عامل اول، در صورتی که دامنه خاکی بر اثر بارندگی خیس و مرطوب شود احتمال لغزندگی توده‌های خاکی و رانش افزایش می‌یابد.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با بیان اینکه بارندگی و سیلاب‌ها احتمال وقوع رانش زمین را افزایش می‌دهند، گفت: در استان لرستان به دلیل کوهستانی بودن این منطقه در چند روز اخیر شاهد وقوع رانش‌هایی بوده ایم چراکه شیب این اراضی در این استان بیشتر است.

بیت الهی افزود: در استان خوزستان به دلیل صاف و جلگه‌ای بودن منطقه، رانش بسیار کم بوده است. جنوب استان گلستان هم به دلیل اینکه در ارتفاعات البرز قرار دارد برخی از روستاها در تهدید وقوع رانش هستند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در استان‌هایی که در مسیر بارندگی‌ها قرار دارند و دارای دامنه شیب‌دار و دامنه‌های خاکی هستند به کرات در بازه زمانی دو هفته گذشته شاهد رانش زمین بوده‌ایم.

وی با اشاره به استان‌هایی در تهدید وقوع رانش قرار دارند، گفت: استان‌های مازندران، لرستان، جنوب گلستان، آذربایجان‌غربی، ایلام و کردستان در خطر وقوع رانش زمین هستند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره انجام راهکار فوری در این استان‌ها برای جلوگیری از وقوع رانش زمین اظهار داشت: مهم‌ترین و فوری‌ترین راهکار برای جلوگیری از رانش زمین در این استان‌ها انجام تمهیدات مهندسی برای جلوگیری از نفوذ آب به دامنه‌ها است.

وی ادامه داد: با حفر کانال و جوب می‌توان مسیر آب‌های سطحی را به سمت این کانال‌ها هدایت کرد تا وارد شیب دامنه‌ها نشود.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با بیان اینکه راهکارهای فوری و مهندسی و علمی برای جلوگیری از وقوع رانش در شهر درود استان لرستان را به مسئولان اطلاع داده‌ایم، گفت: راهکارهای مورد نظر را برای پیشگیری از رانش زمین به استانداری‌ها اعلام کرده‌ایم که معاونت عمرانی استاندارهای مدیریت اجرای این اقدامات را بر‌عهده دارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران تاریخ انتشار 19فروردین 98، کد خبر: 747344، www.ilna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
0
0
خدا به داد برسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین