پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۶۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: هیچگونه مشکلی در سد سفید رود از نظر پایداری و همچنین کنترل سیلاب نداریم.
شعارسال: رئیس‌هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در خصوص وضعیت آب سد سفید رود اظهار داشت: با توجه به شرایط بارندگی و وضعیت مناسب جوی که در حوضه آبریز سد سفید رود داشته ایم، الحمدالله تاکنون یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب ذخیره سازی در سفید رود انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش حدود 30 درصدی را نشان می دهد.

وی اعلام کرد: سال گذشته در نهایت آبگیری به سر ریز نرسیدیم ولی در سال جاری از 4 روز پیش به آستانه سر ریز رسیدیم.

خرّمی میزان ورودی آب به سد سفید رود را حدود 600 متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجه 10 برابری داشته و ادامه داد : با توجه به شرایط موجود سال آبی مطلوبی را آغاز کرده ایم و بسیار امیدواریم سال آبی کم تنشی را تجربه کنیم.

وی در خصوص میزان خروجی آب سد سفید رود بیان داشت: در سال گذشته جهت مصرف آب کشاورزی در این موقع از سال ، خروجی از محل ذخیره سد سفید رود نداشتیم و در حال ذخیره سازی آب بودیم که بر اساس شرایط آب و هوایی و اعلام های سازمان جهاد کشاورزی استان در اردیهشت ماه رهاسازی آب همزمان با اوج فعالیت کشاورزی صورت گرفت.

وی افزود: هر ساله کشاورزان عزیز برای مقدمات کشاورزی از پتانسیل منابع آبی داخل حوضه استان از جمله چاه‌ها و آب بندانها و بارش‌های فصلی استفاده می کردند که زحمت بیشتری را برای کشاورزان داشته ولی امسال براساس شرایط مطلوب بارندگی از فروردین ماه آب در کانال های آبیاری رها شده و کشاورزان عزیز مقدمات کار کشاورزی را با این آب در حال انجام هستند که شرایط الحمدالله تا کنون مناسب گزارش شده است.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در خصوص نوبت بندی آبگذاری در کانالهای آبیاری اشاره کرد و گفت : نوبت بندی آب بر اساس شرایط آب و هوایی و حجم ذخیره سد سفید رود و طبق نظر کمیته منابع و مصارف آب استان صورت می گیرد که امسال با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و بارش های مطلوب ، نوبت بندی آب بعد از اتمام سر ریز آب سد سفید رود انجام خواهد شد بنابراین کشاورزان عزیز در شبکه سد سفید رود بدون هیج تنشی تا پایان اردیبهشت ماه مشکلی نخواهند داشت و بعد از آن هم بر اساس شرایط طبق سال های گذشته نوبت بندی آبگذاری در کانالها انجام خواهد شد.

خرّمی در پاسخ به این سئوال که با گرم شدن هوا و ذوب شدن برف ها در بالا دست و افزایش دبی ورودی آب سد سفید رود آیا نگرانی هایی در خصوص سیلاب وجود دارد، گفت : هر ساله در فروردین ماه با توجه به پوشش برفی حوضه بالادست سفید رود و همچنین بارش ها باعث بوجود آمدن سیلاب می شود که یکی از ماهیت های کاری سد سفید رود هم کنترل سیلاب است ، بنابر این در اسفند ماه با توجه به پیش بینی های جوی، 20 درصد از ظرفیت سد سفید رود جهت کنترل سیلاب آزاد گذاشته شده بود و این باعث شد در اولین سیلاب در سوم فروردین ماه و همچنین بعد از آن بدون هیج مشکلی سیلاب را کنترل کنیم و همشهریان عزیز در پایاب و بالا دست سد سفید رود متوجه هیچگونه مشکلی نشوند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در خصوص سیلاب‌های احتمالی در آینده تصریح کرد : قطعا در سفید رود ما سیلاب‌های بعدی را هم مدیریت خواهیم کرد. ضمن اینکه سد سفید رود بعد از رسیدن به نقطه سر ریز به معنای اتمام ظرفیت آن نیست بلکه می‌توانیم تا ارتفاع 4 متر بالاتر از نقطه سر ریز ، آب را ذخیره کنیم بنابر این نگران سیلاب‌های پیش رو نیستیم.

وی در خصوص کنترل پایداری سد سفید رود افزود: گاها در فضای مجازی این موضوعات را مطرح می کنند که در این خصوص ذکر این نکته ضروری است که فرایند کنترل پایداری سد یک فرایند پیچیده و کاملا علمی است که بصورت روزانه ده ها نقطه را در سد اندازه گیری می‌کنیم و با تحلیل نتایج از پایداری سد مطمئن می‌شویم.

وی ادامه داد :کنترل پایداری شرکت آب منطقه ای گیلان در سطح کشور عالی ترین نمره را کسب کرده بنابر این با توجه به کنترل پایداری سد هیچگونه نگرانی در سد وجود ندارد و هر سیلابی که حادث بشود قابل کنترل و مهار است و قطعا برای پایاب سد سفید رود نگرانی نداریم.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در خصوص مقاومت سازه سد سفید رود اظهار داشت : با توجه به سالیان متمادی تجربه خدمت در سد سفید رود اعلام میکنم که سد سفید رود مطمئن ترین حالت مقاومت را دارد و با مدیریت آبیاری که در آن برنامه ریزی شده هیچگونه مشکلی بوجود نخواهد آمد و از مردم عزیز خواهش میکنم که بدون توجه به شایعات، اطمینان داشته باشند که هیچگونه مشکلی در سد سفید رود از نظر پایداری و همچنین کنترل سیلاب ندارد.

خرمّی درخصوص تولید انرژی برق آبی با توجه به شرایط مطلوب ذخیره آب سد سفید رود گفت: سد سفید رود با توجه به آورد مناسب در سالیان گذشته قابلیت تولید 300 هزار مگاوات ساعت انرژی برق آبی را داشت و ادامه داد ، انرژی برق آبی از بهترین و پاک ترین نوع انرژی هاست که بسیار مورد تأیید دوست داران محیط زیست نیز می باشد.

وی اشاره کرد: در سالهای گذشته با توجه به نوبت بندی آب ، تولید انرژی برق آبی به کمتر از 200 هزار مگاوات ساعت کاهش یافت ولی امسال خوشبختانه تا کنون 40 هزار مگاوات ساعت انرژی برق آبی را تولید کرده ایم و مطمئنا افزایش 30 تا 40 درصدی در تولید انرژی برق آبی خواهیم داشت که کمک شایانی به برق کشور خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در پاسخ سوال مجری برنامه گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز گیلان مبنی بر اینکه با توجه به اعلام مدیر کل محیط زیست استان گیلان در گفتگوی تلفنی در این برنامه در خصوص صدور مجوز زیست محیطی ساخت سد لاسک ،آیا در بودجه سال 1398 اعتباری در این خصوص در نظرفته شده است اعلام داشت : در بودجه سال 98 در خصوص سد لاسک بودجه در نظر گرفته شده و مقدمات ساخت سد نیز با حدود 5 درصد پیشرفت فیزیکی انجام شده است.

وی همچنین در خصوص روستاها و ساکنین مخزن سد لاسک افزود : برای ساخت هر سد این موضوع وجود داشته و قطعا با توجه به تجربه ای که در ساخت سدهایی در استان انجام شده ، جابجایی ساکنین و پرداخت حق حقوق قانونی آنها در الویت کاری شرکت آب منطقه ای گیلان است و هیچ کسی در این خصوص متضرر نحواهد شد.

خرّمی در ادامه در خصوص ضرورت ساخت سد لاسک بیان کرد : بر اساس مطالعات رسمی که مشاورین مورد تأیید کشوری انجام داده اند ، بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آب وارد تالاب انزلی می شود که سد لاسک حدود 45 میلیون متر مکعب ظرفیت نگهداری آب را دارد که از این حجم آب هم 33 میلیون متر مکعب هم در فصل مناسب آن برای تالاب و محیط زیست رهاسازی خواهد شد بنابر این سیلابی که سد لاسک مهار خواهد کرد کمک می کند ورود رسوبات به تالاب کاهش یابد.

وی در پایان گفت: توجه کنیم که تاکنون سدی در بالادست تالاب انزلی احداث نشده که این وضعیت را در تالاب هم اکنون مشاهده می‌کنیم ، بنابر این کاهش ورودی رسوبات به تالاب انزلی یکی از اهداف ساخت سد لاسک است که این رسوبات به صورت پیوسته در حال ورود به تالاب انزلی است و مطمئنا ساخت سد لاسک نتیجه مثبتی را در کاهش ورود رسوبات به تالاب و همجنین افزایش عمر تالاب انزلی خواهد داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 22 فروردین 1398 ، کدخبر: 749290 ، www.ilnanews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین