پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۰۱۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
روزهايي که سيل آمد، مدرسه‌ها تعطيل بود و کسي از فاجعه و بلايي که بر سر مدرسه‌ها آمده خبر نداشت. بعد از آنکه کمي آب‌وتاب سيل خوابيد و خانواده‌ها از جلوي مدارس فرزندانشان گذشتند، با عمق فاجعه روبه‌رو شدند؛ مدارسي که تا کمر در گل مدفون شده بودند.

شعار سال: مدارسي که بخش عمده‌اي از وسايل آن به دليل تخريب از بين رفته بود و مدارک و پرونده‌هاي دانش‌آموزانش نيز در سيل مدفون شده بودند. کمي بعد از آنکه سيل آمد و آدم‌ها از گيجي‌اش درآمدند، اعلام شد در روستاهاي سيل‌زده تعطيلات نوروزي تا 20 فروردين ادامه خواهد داشت، اما بچه‌هاي زيادي هستند که هنوز در کلاس درس حاضر نشده‌اند؛ دانش‌آموزاني که يا خانواده‌شان به دليل بي‌خانمان‌شدن حال و حوصله پيگيري و فرستادن آنها را به مدرسه ندارد يا اينکه ديگر مدرسه‌اي براي رفتن وجود ندارد. دوربين‌ها روي دانش‌آموزان زوم شد؛ بچه‌هايي که تنها يک ماه ديگر بايد به مدرسه مي‌رفتند تا امتحان‌هاي خردادماه را هم پاس کرده و از سه ماه تعطيلي تابستاني استفاده مي‌کردند. بچه‌هايي که در حسرت فوتبال تابستاني ماندند؛ حسرت پايان‌دادن به سال تحصيلي هم توي دلشان ماند. کساني خواستند از اين حسرت قاب بسازند و بغض بچه‌ها را براي خودشان ثبت کنند، اما کسي نبود که بداند مدفون‌شدن مدرسه زير گِل مي‌تواند چقدر براي يک دانش‌آموز حتي گریزپاي دردناک باشد. آنچه مديران آموزش‌وپرورش مي‌گويند، تخريب مدارس بسيار بالاست و آنهايي که خيال خوش افزايش بودجه براي نوسازي را از درآمدهاي احتمالي دولت در سر مي‌پروراندند، حالا در ساخت‌وساز مدارس تخريب‌شده در سيل مانده‌اند. از روزهاي گذشته اخباري مبني‌بر اعلام پايان سال تحصيلي در برخي مناطق سيل‌زده نيز منتشر مي‌شود، اما حالا رئيس مرکز سنجش و پايش کيفيت آموزشي وزارت آموزش‌وپرورش از سه‌نوبته‌شدن امتحانات نهايي دانش‌آموزان مناطق سيل‌زده خبر می‌دهد.‌به گفته خسرو ساکي، به استناد رأي صادره در نوزدهمين جلسه کميسيون معين شوراي‌عالي آموزش‌وپرورش در تاريخ ۲۱ فروردين‌ماه، تصميماتي درباره امتحانات پاياني نوبت دوم (خرداد) در مناطق سيل‌زده اتخاذ شده است.
وي افزود: براي دانش‌آموزان پايه‌هاي دوازدهم و سوم متوسطه نظري، فني و حرفه‌اي و پيش‌دانشگاهي نظام قديم علاوه‌بر امتحانات خرداد و شهريور، يک نوبت ديگر در تير يا مرداد برگزار خواهد شد تا دانش‌آموزان مناطق سيل‌زده که به تشخيص مدير کل استان روند آموزشي آنها مختل شده است با تمايل و آمادگي خود در هر يک از نوبت‌هاي (خرداد، تير يا مرداد و شهريور) شرکت کنند.‌رئيس مرکز سنجش و پايش کيفيت آموزشي وزارت آموزش‌وپرورش اضافه کرد که نمرات نوبت‌هاي تير يا مرداد و شهريور در ستون خرداد درج و قبولي خرداد محسوب مي‌شود. ادارات کل آموزش‌وپرورش استان در صورت تمايل دانش‌آموزان به شرکت در امتحانات خرداد با بسيج تمامي امکانات خود بايد زمينه برگزاري امتحانات نهايي در شهرستان محل سکونت يا نزديک‌ترين محل به آنها را فراهم آورند.
ساکي بيان کرد به منظور ايجاد فرصت آماده‌شدن براي شرکت در امتحانات نوبت دوم (خرداد) ساير پايه‌هاي دوره تحصيلي به ادارات کل استان اختيار داده مي‌شود متناسب با شرايط منطقه امتحانات پاياني نوبت دوم را از اول خرداد تا ۳۱ تيرماه برگزار کنند تا در صورت لزوم براي عقب‌ماندگي ناشي از تعطيلي مدارس، فرصت تشکيل کلاس‌هاي جبراني و ايجاد آمادگي بهتر براي شرکت در امتحانات براي دانش‌آموزان فراهم شود. وي ادامه داد: ضمنا در مناطق گرمسيري به استناد تبصره ۲ ماده ۳ آيين‌نامه ارزشيابي تحصيلي تربيتي دوره اول متوسطه مصوبه شانزدهمين جلسه کميسيون معين شوراي‌عالي آموزش‌وپرورش با تشخيص کميسيون‌هاي خاص ادارات شهرستان‌ها و مناطق سيل‌زده مي‌توانند دو هفته زودتر از تاريخ اول خرداد اقدام به برگزاري ارزشيابي پاياني نوبت دوم کنند.
رئيس مرکز سنجش و پايش کيفيت آموزشي وزارت آموزش‌وپرورش با تأکيد بر اينکه در صورتي که به دليل مشکلات به‌وجودآمده در مناطق سيل‌زده امکان تشکيل کلاس‌هاي عادي و جبراني فراهم نمي‌شود، به تشخيص مديرکل استان مبناي طراحي سؤالات امتحانات پاياني غيرنهايي نوبت دوم، قسمت‌هاي تدريس‌شده است. وي ادامه داد: براي جبران عقب‌ماندگي اين دانش‌آموزان در آغاز سال تحصيلي جديد قسمت‌هاي تدريس‌نشده به‌عنوان پيش‌نياز درس‌هاي جديد تدريس خواهند شد.


55
مدرسه در لرستان تخريب شد
زيني‌وند، مديرکل آموزش‌و‌پرورش استان لرستان درباره تخريب مدارس سيل‌زده پیش‌ازاین گفته بود:‌ آقاي بطحایي، نماينده ويژه‌اي را به منطقه فرستاده‌اند و دستورات ويژه‌اي نيز صادر کرده‌اند و امیدواریم مدارس مناطقي که مشکل ندارند، ‌بازگشايي شوند اما در شهرستان‌هايي مثل پلدختر و بخش معمولان و نقاطي از درود و سپيددشت مدارس به‌طورکامل تخريب شدند. زيني‌وند با بيان اينکه برآورد اوليه ما اين است که حدود ۵۵ مدرسه با ۱۴۰ کلاس به‌طور‌کامل تخريب شده‌اند، گفت: به‌عنوان جايگزين موقت مدارس تخريب شده بايد کانکس بزنيم يا به شکل‌هاي ديگر زمينه حضور دانش‌آموزان را فراهم کنيم. اين کار قطعا به يک هفته تا ۱۰ روز زمان نياز دارد تا تصميمات بعدي با هماهنگي آموزش‌و‌پرورش گرفته شود. او با بيان اينکه بايد مطمئن شويم که مدارس گرفتار سيل، در آینده ضرر و آسيب جاني براي دانش‌آموزان ندارند تا به آنها اجازه حضور دهيم، اظهار کرد: چراکه ممکن است ديوار‌ها سست شده باشد و جان دانش‌آموزان را تهديد کنند. به همين دليل استان را به شش قطب تقسيم کرديم و براي هر قطب مسئولي تعيين کرديم که مدرسه به مدرسه وضعيت آنها را چک کنند و تا فردا گزارش نهايي را ارائه خواهيم داد.

سيل هیچ‌یک از مدارس گلستان را تخريب نکرد
همان روزهاي نزديک به بازگشايي مدارس پس از نوروز، معاون وزير آموزش‌و‌پرورش اعلام کرد که مدارس استان گلستان سرپا هستند و هيچ مدرسه‌اي در اين استان تخريب نشده است و مطابق خبرها مدارس اين استان از 17 فروردين بازگشايي شد. مهرالله رخشاني اظهار کرد: آب‌گرفتگي کلاس‌ها، ميز و صندلي و برخي تجهيزات اداري مهم‌ترين مشکل مدارس مناطق سيل‌زده گلستان است. او با بيان اينکه خسارت‌ها به مدارس بعضا جزئي و بعضا اساسي هستند، اضافه کرد: خسارات جزئي مدارس تا پايان هفته جاري رفع و خسارات اساسي مانند ترک‌خوردگي ديوار برخي مدارس هم در يک ماه آينده تخريب و دوباره احداث مي‌شود. رخشاني افزود: براي تعميرات جزئي و اساسي سيستم‌هاي گرمايشي و موتورخانه مدارس آسيب‌ديده مناطق سيل‌زده گلستان مبلغ ۵۰ ميليارد ريال اعتبار به اداره کل نوسازي مدارس اين استان اختصاص يافته است. رخشاني تصريح کرد: درصورتي‌که آب در دو شهر گميشان و آق‌قلا فروکش نکند، با انتقال تعداد ۵۰ دستگاه کانکس آموزشي که هم‌اکنون در حال انجام است و استقرار آنها در مناطق سيل‌زده، زمينه ادامه تحصيل دانش‌آموزان فراهم مي‌شود. رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور هم از انتقال سه هزار عدد ميز و صندلي به گلستان براي توزيع بين مناطق سيل‌زده اين استان خبر داد. همچنين احسان گوهري‌راد، مديرکل آموزش‌و‌پرورش گلستان تعداد مدارس آسيب‌ديده اين استان در جريان سيل اخير را ۳۰۸ واحد آموزشي اعلام کرد. یاسر ليواني، مديرکل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس گلستان هم ميزان خسارات وارده به مدارس اين استان در مناطق سيل‌زده را در مجموع ۲۶۰ ميليارد ريال اعلام کرد. از طرفي کمال‌الدين نظرنژاد، مدير آموزش‌و‌پرورش گنبدکاووس هم گفت: براثر سيل اخير در اين شهرستان ۶۰ مدرسه شامل ۳۴ مدرسه شهري و ۲۶ مدرسه روستايي دچار آبگرفتگي شدند که ميزان خسارت برآورد شده آن مبلغ ۲۲ ميليارد ريال است.

سيل ۱۰۹ مدرسه در خوزستان را تخريب کرد
مديرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با اشاره به درگيرشدن ۴۶۱ مدرسه با سيلاب و تخريب‌شدن ۱۰۹ مدرسه در سطح استان بر اثر اين حادثه، خبر داد و گفت: بالغ بر ۵۴ هزار و ۱۶۳ دانش‌آموز مشغول تحصيل در اين تعداد مدرسه تخريبي بودند. محمد تقي‌زاده با اشاره به درگيري 14 منطقه آموزش‌و‌پرورش خوزستان از سيلاب اخير، اظهار کرد: باتوجه به جمع‌بندي‌هاي انجام‌شده خسارت شایان‌توجهي در حوزه فضاي آموزشي به مناطق وارد شده است.
او با اشاره به درگيرشدن 461 مدرسه با سيلاب و تخريب‌شدن 109 مدرسه در سطح استان براثر اين حادثه بيان کرد: بالغ بر 54 هزار و 163 دانش‌آموز مشغول تحصيل در اين تعداد مدرسه تخريبي بودند که بيانگر اهميت توجه فوري نسبت به بازسازي و بهسازي فضاهاي آموزشي است. مديرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان، مدارس مناطق سيل‌زده را از محل‌هاي اسکان سيل‌زدگان از ابتداي آغاز سيل تاکنون برشمرد و خاطرنشان کرد: باتوجه به آمار 14 هزار و 31 نفر در قالب دو هزار و 481 خانوار در 175 مدرسه، هفت سالن ورزشي، دو اردوگاه و دو مرکز رفاهي تاکنون اسکان داده شدند.‌جدا از امکان بازسازي مجدد اين مدارس، سؤالي که ذهن بسياري از خانواده‌ها را درگير خود کرده است، اين است که آيا حتي در صورت خالي‌کردن مدارس از آب و گل‌و‌لاي، اين مدارس مقاومت کافي را در برابر سرما و باران‌هاي آتي خواهند داشت؟ آيا اين مدارس مي‌توانند مکان امني براي تحصيل اين دانش‌آموزان در سال تحصيلي 98-99 باشند؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 27 فروردین 98، شماره: 3404


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین