پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۰۴۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۱
فعالیت آموزشی تمامی مدارس خوزستان از مراکز پیش دبستانی تا مدارس مقطع متوسطه شروع شده و از طرفی، دانش‌آموزان مدارسی هم که در حال حاضر به علت سیلاب امکان بهره‌برداری از مدرسه آنها وجود ندارد، به شیفت مخالف سایر مدارس منتقل شده یا با استفاده از ظرفیت‌های خالی دیگر مدارس به تحصیل ادامه می‌دهند.سیلاب بی امان و طاقت فرسای خوزستان باعث شد، تا تعطیلات نوروزی دانش‌آموزان این استان از دو هفته، یک ماه طول بکشد.

شعار سال: پدیده سیل موجب شد، تا خسارت‌های گسترده‌ای به مجموعه آموزش و پرورش خوزستان در حوزه فضاهای آموزشی وارد شود و دانش‌آموزان از درس خود عقب بمانند. با این حال بخش دیگری از مدارس که از سیلاب در امان بود، به محلی برای اسکان سیل‌زدگان اختصاص داده شد.

با فروکش کردن سیلاب در برخی مناطق، بررسی‌های سازمان نوسازی و تجهیز مدارس خوزستان نشان می‌دهد که در حادثه سیلاب، 114مدرسه با 350کلاس درس، دچار آبگرفتگی شده است. همچنین 10هزار دانش‌آموز خوزستانی تحت تأثیر از سیلاب در 10 منطقه خوزستان از جمله شعیبیه در شوشتر، شاوور در شوش، شادگان، ناحیه 4 در اهواز، سوسنگرد، کارون، باوی، حمیدیه و بستان نیازمند توجه ویژه هستند. از مجموع 114 مدرسه آسیب دیده حدود 70 مدرسه باید به طور کامل تخریب شود و مابقی نیاز به مرمت دارد.

خوزستان حتی پیش از وقوع این سیلاب هم نیازمند توجه بیش از پیش بود چرا که این استان در حوزه سرانه فضای آموزشی وضعیت قابل قبولی ندارد و براساس آخرین ارزیابی‌های سازمان نوسازی مدارس کشور، این استان در جایگاه ۲۷ کشور در شاخص فضای آموزشی قرار دارد. با این حال وقوع سیلاب باعث شده، تا کمک به بازسازی فضاهای آموزشی تخریب شده در سیلاب خوزستان و نیز حمایت از فرهنگیان و دانش‌آموزان سیل‌زده، اولویت اول وزارت آموزش و پرورش قرار‌بگیرد.

متولیان آموزشی کشور اعتقاد دارند که توسعه شاخص‌های آموزش و پرورش خوزستان نیازمند توجه ویژه در سطح ملی است و حجم مشکلات و چالش‌های مجموعه تعلیم و تربیت این استان که به دلیل پدیده سیلاب تشدید شده، نیازمند اقدامات راهبردی در سطحکشوری است.

بازسازی و نوسازی مدارس سیل‌زده

«محمد تقی‌زاده» مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید: با دستور مقام عالی وزارت و همچنین هم افزایی صورت گرفته با سازمان نوسازی مدارس کشور، روند بازسازی و نوسازی این مدارس به محض فروکش کردن سیل در مناطق سیل‌زده، آغازخواهد شد.

تقی زاده از اختصاص 500میلیون تومان هزینه ایاب و ذهاب به دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده از سوی وزارت آموزش و پرورش خبر داده و می‌افزاید: با تأکید وزیر آموزش‌و‌پرورش 500 میلیون تومان هزینه ایاب و ذهاب به دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده خوزستان اختصاص پیدا کرده تا امکان حضور تمامی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده و روستایی در کلاس‌های درس فراهم شود. این در حالی است که مدارس پس از بازسازی و نوسازی نیازمند تجهیز میز و نیمکت دانش‌آموزی، میز و صندلی معلم، کولرگازی، وایت برد، لوازم‌التحریر و دیگر لوازم آموزشی است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان عنوان می‌کند: در شاخص نیروی انسانی نیز سالانه شاهد ثبت تقاضای ۷ هزار نفر از فرهنگیان برای خروج از استان هستیم. تنها راه ماندگاری همکاران فرهنگی، ارائه بسته‌های تشویقی و خدمات ویژه رفاهی است که این مهم نیز نیازمند توجه ویژه در سطح ملی است. به همین دلیل اولویت حال حاضر ما در ستاد معین آموزش و پرورش خوزستان، توجه به فضاهای آموزشی آسیب دیده در پدیده سیلاب و همچنین امکان ادامه تحصیل دانش‌آموزان سیل‌زده است. در این راستا از ظرفیت‌های ۱۰ استان از جمله استان‌های اصفهان، یزد، آذربایجان‌شرقی، هرمزگان، بوشهر، فارس، آذربایجان غربی، کرمان، اردبیل و تهران به عنوان استان‌های معین برای خوزستان استفاده خواهد شد.

انتظار می‌رود با وعده‌های داده شده برای حل مشکلات آموزشی در خوزستان و با فعالیت‌های صورت گرفته از مشکلات پیش روی مدارس برای بازگشایی و ادامه فعالیت‌های آموزشی کاسته شود. این در حالی است که علاوه بر تخریب بخشی از فضاهای آموزشی خوزستان در سیلاب پیش رو، تعداد 70فرهنگی استان در حادثه سیلاب متضرر شده‌اند.

فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز مدارس سیل‌زده

«علی قربانی» مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان هم با اشاره به اینکه تا مهرماه 98 مراکز آموزشی که در سیلاب آسیب دید بهره‌برداری می‌شود، یادآوری می‌کند: حدود 65 میلیارد تومان خسارت به مدارس خوزستان در مناطق سیل‌زده وارد آمده است.

قربانی می‌گوید: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان نیز تمامی تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز مدارس سراسر استان را در اختیار مناطق و نواحی آموزش و پرورش قرار داده است. همچنین در شهرستان‌هایی که نیاز به کانکس وجود داشت، این کانکس‌ها را به عنوان فضاهای آموزشی جایگزین برای تحصیل دانش‌آموزان ارسال کرده است.

در ستاد معین خوزستان، سه کمیته در حوزه مدرسه و فضا و تجهیزات، در حوزه آموزش و امور دانش‌آموزی و در حوزه معلمان و فرهنگیان تشکیل داده است. همچنین اولین محموله ارسالی تجهیزات آموزشی ویژه مدارس سیل‌زده، وارد استان خوزستان شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه می‌دهد: تجهیزات ارسالی شامل 112 عدد کولر پنجره‌ای و اسپیلت، 2 هزار و 100 عدد میز و نیمکت دانش‌آموزی، ۷۰۰ عدد صندلی، 500 مترمربع موکت، 56عدد کامپیوتر، ۲۸۰ وایت برد و 4هزار بسته لوازم التحریر و 15کانکس با کاربری آموزشی، است که در مجموع با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد تومان از طرف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، تهیه و در اختیار مناطق سیل‌زده استان قرار گرفت. قربانی می‌افزاید: این تعداد تجهیزات بنا بر اعلام نیاز آموزش و پرورش خوزستان تهیه و توزیع شده و چنانچه از این پس هم اعلام نیازی صورت گیرد، سازمان نوسازی مدارس و اداره کل تابعه در استان آمادگی تأمین تجهیزات لازم را دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار7اردیبهشت 98، کد خبر: 509115، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین