پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
تحلیلگران و کارشناسان سیل‌های ویرانگر اخیر در کشور را ناشی از دلایل گوناگونی مانند «مدیریت نامطلوب سدها»، «کمبود سدها»، «سوء مدیریت در طراحی و اجرای نادرست زیرساخت‌های شهری و روستایی»، «کاهش پوشش گیاهی و گسترش فرسایش وسیع آن در کشور» و «ضعف آبخیزداری» می‌دانند. اما به راستی ریشه اصلی وقوع سیلا‌ب‌های ویرانگر اخیر از کجاست؟ برخی ناظران نوک پیکان اتفاقات اخیر را به سمت سدسازی‌ها نشانه می‌گیرند.

شعارسال: تحلیلگران و کارشناسان سیل‌های ویرانگر اخیر در کشور را ناشی از دلایل گوناگونی مانند «مدیریت نامطلوب سدها»، «کمبود سدها»، «سوء مدیریت در طراحی و اجرای نادرست زیرساخت‌های شهری و روستایی»، «کاهش پوشش گیاهی و گسترش فرسایش وسیع آن در کشور» و «ضعف آبخیزداری» می‌دانند. اما به راستی ریشه اصلی وقوع سیلا‌ب‌های ویرانگر اخیر از کجاست؟ برخی ناظران نوک پیکان اتفاقات اخیر را به سمت سدسازی‌ها نشانه می‌گیرند.

به اعتقاد آنها احداث سدهای بیشتر می‌توانست به کنترل بارش‌های سیل‌آسا کمک شایانی کند؛ زیرا اگر سدی پر آب باشد و بارانی ناگهانی در بگیرد و سیل بیاید، تنظیم سیلاب با سدها و تخیله آب مازاد ممکن خواهد بود. در آن سو، اما برخی تحلیلگران نظر دیگری دارند. به اعتقاد این دسته از صاحب‌نظران، سدسازی به خودی خود ایرادی ندارد؛ اما مشکل آب و سیل پیچیده است و تنها یک راه حل ندارد. آنان بر این باورند، شاید در جایی، سد بهترین گزینه باشد؛ اما وقتی در بسیاری از مناطق، گزینه‌های بهتری وجود داشته باشد، در اولویت قرار دادن سدسازی محل اشکال است. در پرونده امروز «باشگاه اقتصاددانان» به این سوال پاسخ داده شده است که آیا سدها به کنترل سیلاب کمک می‌کنند یا اخلال‌گر هستند؟


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار: 8اردیبهشت 1398 ، کدخبر:3519407 ،www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین