پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۴۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
«سامانه تسهیل» به کمک واحدهای صنعتی می‌آید. چهار روز دیگر واحدهای صنعتی استان‌های مازندران، یزد و اصفهان می‌توانند مشکلات خود را به دستگاه‌های اجرایی اعلام کنند و بعد از گذشت دو هفته سایر استان‌ها به «سامانه تسهیل» وصل می‌شوند.

شعار سال: این سامانه به تمام دستگاه‌های اجرایی وصل است و صنعتگران می‌توانند مشکلات تولید را از طریق سایت بهین یاب اطلاع‌رسانی کنند. در این فرآیند دیگر هیچ صنعتگری معطل نمی‌ماند چرا که در این سیستم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت کامل دارد و اگر دستگاهی در تصمیم‌گیری و حل مشکلات تولید کم کاری کند، ستاد یاد شده با توجه به مسیری که درخواست‌ها رفته یا معطل شده امکان پیگیری دارد.

سامانه با کارگروه فرق دارد
میثم زالی، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت که خبر ایجاد سامانه تسهیل را داد، گفت: روند کاری سامانه تسهیل با کارگروه تولید که سال‌های اخیر وجود داشت، متفاوت است. در گذشته وقتی مشکلات واحدهای صنعتی به کارگروه حمایت از تولید می‌آمد، کارگروه برای حل معضلات اقدام می‌کرد اما برخی از نامه‌ها و درخواست‌ها در دستگاه‌های اجرایی می‌ماند و در نهایت مشکل حل نمی‌شد.

دستگاه‌ها خواسته صنعتگران را می‌بینند
وی با بیان اینکه تجربیات گذشته و به سرانجام نرسیدن خواسته‌های فعالان صنعتی باعث راه‌اندازی سامانه تسهیل شد، افزود: در سامانه‌ای یکپارچه صنعتگران می‌توانند مشکلات خود را از طریق سایت بهین یاب عنوان کنند و از آنجا که تمام دستگاه‌های اجرایی به آن وصل هستند، مشکلات از ابتدا تا به نتیجه رسیدن قابل رصد است.

واحدهای صنعتی بلاتکلیف نمی‌مانند
زالی اذعان داشت: با ایجاد سامانه تسهیل دیگر بنگاه‌های تولیدی در پیگیری مشکلات خود بلاتکلیف نیستند و معضلات در یک سازمان تجمیع نمی‌شود. این موضوع به شفاف‌سازی و پیگیری امور هم بسیار کمک می‌کند.

در کارگروه فقط معطل شدیم!
محمد سجادی از تولیدکنندگانی است که بیش از پنج بار به کارگروه حمایت از تولید استان خود رفته است. او می‌گوید: در کارگروه مشکلات شنیده می‌شود و نامه نگاری‌های متعددی هم صورت می‌گیرد ولی نتیجه‌ای ندارد و اداره‌ها مشکلات را پاس کاری می‌کنند.
کارآیی ندارد
او ادامه داد: تا زمانی که سازمان‌ها مسئولیتی در قبال نامه‌ها نداشته باشند و مجموعه بالادستی آنها را بازخواست نکند، کارگروه حمایت از تولید کارایی برای تولیدکنندگان ندارد.

سامانه چگونه کار می‌کند؟
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آنکه سامانه تسهیل را برای کاربران و صنعتگران معرفی کند، اذعان داشت: اگر قرار است گاز یک واحد تولیدی قطع شود(به علت بدهی) تولیدکننده از طریق سامانه تسهیل می‌تواند مشکل خود را عنوان کند و درخواست او به صورت مستقیم به شرکت گاز می‌رود. اگر استان اختیار داشته باشد مشکل را حل می‌کند اما اگر اختیار نداشته باشد درخواست تولیدکننده یا به سازمان اصلی می‌رود یا در کارگروه استانی حل و فصل می‌شود. زالی ادامه داد: فرآیند پیگیری مشکل تولید‌کننده از طریق سایت بهین یاب است به همین دلیل اگر در جایی نامه متوقف شود، وزارت صمت با سرعت می‌تواند بررسی‌های لازم را انجام دهد تا نامه‌ها در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نماند. وی گفت: 30 دستگاه اجرایی با اتصال به سامانه تسهیل مشکلات واحدهای صنعتی را حل خواهند کرد. این یکپارچگی کمک می کند تا مشکلات تولید کاهش پیدا کند.

رونق تولید با سامانه تسهیل
وی با بیان اینکه مشکلات واحدهای صنعتی به هم نزدیک است، گفت: اگر در فضای شفاف چالش‌ها پیگیری شود می‌توان به نتیجه مناسبی دست یافت و تولید را رونق داد.
زالی با بیان اینکه از هر سازمان و وزارتخانه یک کاربر سامانه تسهیل را پیگیری خواهد کرد، گفت: در مرحله اول یعنی از 11 خردادماه استان‌های صنعتی اصفهان، یزد و مازندران در لیست استفاده‌کننده از سامانه تسهیل هستند و بعد از دو هفته سایر استان‌ها از این سامانه استفاده خواهند کرد. وی خطاب به رؤسای سازمان‌های صمت این سه استان، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و فراخوان برای ثبت درخواست بنگاه‌های متقاضی در سامانه بهین یاب (ستاد تسهیل) به منظور طرح مسائل و حل و فصل آنها در سازمان ها، بانک‌ها یا کارگروه استانی انجام شود.

اختیارات را به استان‌ها بدهید
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امیدواریم وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اختیارات خود را به استان‌ها بدهند، افزود: اگر استان‌ها اختیارات لازم را داشته باشند دیگر تصمیم‌ها معطل نمی‌ماند و سرعت عمل در پیگیری مشکلات افزایش پیداError! Hyperlink reference not valid. خواهد کرد.

از ما هم بپرسید
وی درباره تضاد در برخی از تصمیم‌گیری‌ها که می‌تواند به تولید لطمه بزند، گفت: ستاد تسهیل، هیأت دولت تولید است به همین دلیل انتظار داریم از ستاد تسهیل هم نظرخواهی شود. چرا که در این ستاد 11 عضو کابینه حضور دارند. در این شرایط تصمیم‌ها پخته خواهد شد و دیگر با قوانین ضد تولید مواجه نخواهیم شد.

مشکلات بانکی؛ بزرگترین چالش
وی عمده ‌ترین مشکل تولید را در موضوع بانک دانست و گفت: آیین نامه‌های بانکی به اصلاح نیاز دارد از جمله بخش‌هایی که باید ساختار آن تغییر کند، قانون چک است. اگر تولید‌کننده‌ای چک برگشتی داشته باشد، حساب‌اش بسته می‌شود، تسهیلات به او اختصاص پیدا نمی‌کند و حتی دست چک جدید هم به او داده نمی‌شود. حال سؤال این است اگر بر اثر یک دعوی حقوقی چک فردی برگشت خورد تولید‌کننده چه کاری باید انجام دهد؟ ایجاد چنین محدودیت‌هایی ضد تولید است.

به شورای تأمین هم رفتیم
رضا سنجابی هم از تولیدکنندگانی است که چک‌اش برگشت خورده است. او با آنکه نوبت تسهیلاتش فرا رسیده اما نمی‌تواند وام بگیرد چرا که بر اثر یک شکایت چک او برگشت خورده است. وی می‌گوید: برای اینکه این مشکل را حل کنم به شورای تأمین رفتم اما آنها نتوانستند کاری انجام دهند. این در شرایطی است که گفته شده در صورت برگشت چک نماینده واحد تولیدی می‌تواند درخواست خود را به شورای تأمین (ماده 5 قانون چک) ببرد.

شنبه؛ قانون چک به سران قوا می‌رسد
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: مشکلاتی را که قانون چک برای واحدهای صنعتی ایجاد کرده است شنبه در جلسه سران قوا مطرح می شود و به طور قطع راهی برای برون رفت از مشکلات یاد شده اتخاذ خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 7 خرداد 98، شماره: 7070


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین