پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۲۴
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ی یزد با اشاره به سلب پروانه بهره‌برداری چادرملو توسط دولت قبل به عنوان بهانه‌ای برای دریافت بهره مالکانه، از دولت کنونی خواست تا برای حفظ حقوق سهامداران، پروانه بهره‌برداری این معدن و نیز معدن سنگ آهن گل‌گهر را بازگرداند

شعارسال: «محمود نوریان» مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یزد با تشریح شرایط معادن سنگ آهن، گفت: در برنامه ششم توسعه کشور به دو هدف کلی «شناسایی ذخایر معدنی در مناطق اولویت‌دار» و «ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور» تأکید شده و راهبردهایی مانند افزایش سرمایه‌گذاری جهت توسعه زیرساخت‌ها در حوزه اکتشافات و استخراج معدنی، ارتقای بهره‌وری، برداشت صیانتی از معادن با رعایت الزامات زیست‌محیطی، تکمیل زنجیره ارزش در معدن و صنایع معدنی و بهبود مستمر فضای کسب‌ و کار ارائه شده است.

وی ادامه داد: از طرفی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حوزه معدن و صنایع معدنی جایگاه دوم را در رشد تولید ناخالص ملی به خود اختصاص داده است که این امر نشان از توان بخش معدن در اقتصاد ایران دارد.

نوریان اظهار کرد: با این حال نباید تنها به ظرفیت‌ها دلخوش بود بلکه باید توجه داشت که آنچه موجب ارزش آفرینی و سوددهی در تولید می‌شود، کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت با بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد، به‌کارگیری روش‌های نوین و استفاده از تکنولوژی مدرن است.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز صنعت فولاد کشور در افق 1404 که تولید 55 میلیون تن فولاد را هدف‌گذاری کرده است، خاطرنشان کرد: باید چیزی در حدود 135میلیون تن سنگ آهن استخراج و از آن 14.8 میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی، 77 میلیون تن کنسانتره و 72 میلیون تن گندله تولید کرد.

به گفته‌ی وی، این در حالی است که هم‌اکنون میزان استخراج سنگ‌آهن در کشور 40 میلیون تن و تولید کنسانتره 24 میلیون تن، گندله 22 میلیون تن و آهن اسفنجی 18 میلیون تن است.

نوریان با تأکید بر ضرورت برداشته شدن موانع توسعه در معادن، گفت: طی چند سال اخیر مشکلاتی نظیر عدم دسترسی به تکنولوژی‌های جدید در امر اکتشاف، استخراج و فرآوری، فرسودگی تجهیزات و در نتیجه افزایش هزینه‌های استخراج و فرآوری وجود دلالان بین‌المللی برای صدور محصول و تأمین قطعات مورد نیاز معادن و صنایع معدنی و ممنوعیت داد و ستدهای مالی از طریق بانک‌های جهانی که همگی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی بود دشواری‌های بسیاری برای فعالان بخش معدن بوجود آورد.

وی گفت: از سوی دیگر نبود قوانین ثابت یا عدم تعهد به قوانین موجود در بخش معدن موجب شده است که دولت هر از گاهی با صدور بخشنامه‌ای، تلاش کند حضور خود را نشان داده و حاکمیت خود را بر معادن اعمال کند و این موضوع نه تنها مشکلات جدیدتری ایجاد می‌کند بلکه عملاً به سرمایه‌گذار بخش خصوصی هشدار می‌دهد که «ریسک سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران بسیار بالاست»، مانند تغییر نرخ محاسبه قیمت گندله و آهن اسفنجی که از 23 به 20 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان کاهش پیدا کرد و موجب ضرر و زیان تولیدکنندگان گندله و آهن اسفنجی شد و بازار سهام نیز واکنش منفی نسبت به این تصمیم نشان داد.

مدیر عامل چادرملو اظهار کرد: هم‌چنین افزایش یک‌باره و پیش‌بینی‌نشده هزینه‌های تولید بدلیل افزایش هزینه‌های آب، برق و گاز و حمل و نقل که معمولاً چند بار در سال اتفاق می‌افتد و کاهش شدید قیمت‌های جهانی سنگ آهن از دیگر مشکلات بوده و هست.

وی در خصوص مسأله بهره مالکانه نیز گفت: بهره مالکانه، ظلمی است که به معدن چادرملو و گل‌گهر وارد می‌شود و آنچه که ما باید همانند سایر معادن کشور پرداخت کنیم، حقوق دولتی است نه بهره مالکانه، چون به ناحق پروانه‌های بهره‌برداری چادرملو و گل گهر توسط دولت قبل سلب شده است تا بهانه‌ای باشد برای دریافت بهره مالکانه، در حالی که مالک این معادن میلیون‌ها سهامداران فعال در بازار سرمایه هستند .

نوریان تصریح کرد: چنین چیزی در هیج جای دنیا وجود ندارد و همه کشورهای دنیا چیزی به نام حقوق دولتی از معادن می‌گیرند که از گذشته در قانون معادن ما نیز بوده است و هر معدن با توجه به قیمت‌هایی که وزارتخانه هر سال مشخص می‌کرده، درصدهایی را برای حقوق دولتی پرداخت می‌کردند.

به گفته‌ی وی، این حقوق دولتی در کشورهای مختلف اعداد مختلفی دارد و تنها مورد قانونی هم به همین شکل عمل می‌شود، اما بهره مالکانه در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

وی با تأکید بر نقش نمایندگان مجلس در ساماندهی قوانین معادن، افزود: ما به‌طور کلی از نماینده‌های مجلس انتظار داریم که قوانین پویایی را تصویب کنند و در مجموع به فکر اقتصاد مملکت باشند که معدن هم جزیی از این اقتصاد است.

نوریان یادآور شد: البته در خصوص معدن باید گفت که امیدواریم که این ظلمی که به این دو معدن می‌شود، برداشته شود یعنی پروانه بهره‌برداری چادرملو و گل‌گهر بازگردانده شود و تنها از ما حقوق دولتی دریافت شود تا معادن بتوانند به حیات خود ادامه دهند و در افزایش رشد اقتصادی کشور نیز موثر قرار گیرند.

با اندکی اضافات و تلخیص بر گرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 13 تیر 1395، کد خبر: 95040107335 ، www.isna.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین