پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۱۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با تاکید بر اینکه تولیدات زیرپله‌ای پوشاک از معضلات اساسی صنعت پوشاک است، گفت: اینکه چرا واحدهایی به این سمت حرکت ‌می‌کنند موضوعی است قابل بحث که باید مورد بررسی قرار گیرد.
شعار سال : تولیدات زیرپله‌ای پوشاک در ایران یکی از چالش‌های اساسی تولیدکنندگان مطرح این صنعت بشمار می آید و آنها معتقدند این کار تولیدات آنها را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است. در همین ارتباط سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران  گفت: تولیدات زیر پله‌ای در کشور وجود دارد، اما همانطور که از نامش پیداست نمی‌توان آمار دقیقی از آن ارائه کرد و آمارهایی که در این خصوص ارائه می‌شود آمارهای تخمینی و نامعتبر است.

**تولیدات زیر پله‌ای پوشاک تعریف مشخصی ندارند:

جلالی قدیری با اشاره به این موضوع که تولیدات زیر پله‌ای تعریف مشخصی ندارد افزود: در مرحله نخست منظور ما از این واژه باید معلوم شود که آیا زیر پله‌ای به واحدهایی اطلاق می‌شود که جواز ندارند و مطابق قانون رفتار نمی‌کنند یا واحدهایی است که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند؟ از نظر من باید زیر پله‌ای به کلیه فعالیت‌هایی اطلاق شود که خارج از شمول قانون صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: تولیدات و فعالیت‌های زیر پله‌ای عمدتا مربوط به اصناف می شود و این فعالیت ها در کارخانه‌ها با توجه به اینکه مختصات و مکان مشخصی دارند و لزوما باید پروانه بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشند کم‌تر است.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با تاکید بر اینکه فعالیت‌های زیر پله ای معضلی است که در کشور وجود دارد افزود: اینکه چرا واحدهایی در سطح کشور به سمت زیر پله ای شدن و فعالیت‌هایی خارج از قانون کشیده شده‌اند موضوعی است قابل بحث که باید مورد بررسی قرار گیرد، به هر حال واحدهایی وجود دارد که در هیچ کجا ثبت نشده و جواز کسب یا تولید ندارند و در سیستم تولید و توزیع دیده می شوند.

**وزارت صمت هیچ اطلاعات مشخصی راجع به تولیدات زیر پله‌ای پوشاک ندارد:

جلالی قدیری با بیان اینکه معاونت برنامه ریزی و آمار و اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ اطلاعات مشخصی راجع به موضوعات در حوزه‌های غیرقانونی ندارد گفت: در بحث پوشاک واحدهایی قابل مشاهده می‌شوند که به دلیل فعالیت بدون جواز تولید منصوب به زیر پله‌ای می شوند و ماهیت مخفی دارند، این ماهیت مخفی موجب می‌شود تا حجم تولیدات زیر پله ای مشخص نباشد و این ضعفی است که متوجه وزارت صنعت در حوزه آمار و اطلاعات است.

وی ادامه داد: آمارهای توصیفی که بر اساس گمانه‌زنی‌ها به وجود می‌آید بعضا معیارهای علمی دارد، به طور مثال اگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تخمین می‌زند حجم قاچاق ۲/۷ میلیارد دلار است این آمار را از شکاف بین عرضه و تقاضا به دست آورده که تقریبی است و دارای اشکال نیست.

**یکی از راه‌هایی که دنیا برای خروج از اقتصاد غیرشفاف در پیش گرفته‌ زنجیره مالیاتی است:

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در خصوص راه حل خروج از اقتصاد نامعلوم گفت: یکی از راه‌هایی که دنیا برای خروج از اقتصاد غیرشفاف در پیش گرفته‌ بحث زنجیره مالیاتی است که به تولیدات زنجیره‌ای مربوط می‌شود، به این صورت که تولید کننده پوشاک نیاز به پارچه و تولیدکننده پارچه نیاز به نخ دارد، بنابراین اگر به این زنجیره مالیاتی توجه شود می‌توان تا حدودی این موضوع را مدیریت و تولید و توزیع را از حالت غیر شفاف خارج کرد.

جلالی قدیری یکی از علل به وجود آمدن واحدهای زیر پله‌ای را فرار این واحدها از سیستم مالیاتی اعلام کرد و افزود: اداره مالیات در ایران به دفاتری که ارائه می شود اعتماد نمی کند و هیچ سیستم راستی‌آزمایی هم در این خصوص وجود ندارد ، به دلیل وجود این عدم اعتماد سازمان به یکدیگر و سختی‌ کار، افراد به کار غیر شفاف روی می‌آورند و می‌توان گفت این موضوع یکی از ریشه‌ای ترین مشکلات و دلایل اصلی به وجود آمدن فعالیت‌های زیر پله‌ای است.

**مهم‌ترین مشکل صنعت پوشاک کمبود مواد اولیه است:

وی با بیان اینکه بازار پوشاک در حال حاضر بازار خوبی است تصریح کرد : مهم‌ترین مشکلی که در صنعت پوشاک وجود دارد کمبود مواد اولیه است که موجب از دست دادن مزیت رقابتی در صادرات می‌شود و با رخ دادن این اتفاق قاچاق کالا به وجود می‌آید.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در مقایسه وضعیت کنونی بازار با سال ۹۲ اذعان کرد : در سال ۹۲ همانند اکنون نرخ ارز چند برابر شد، تهیه مواد اولیه به مشکل خورد و با تضعیف نقدینگی رو به رو شدیم که این وضعیت باعث شد تا تولید داخل مزیت خود را از دست بدهد همچنین در پی این موضوع بیشترین حجم قاچاق کالا را در سال ۹۵ شاهد بودیم.

جلالی قدیری در ادامه گفت : مراکز تجاری از سال ۹۲ گسترش زیادی پیدا کرده اند و تشنه کالا هستند اگر بازار از دست برود کمرشکن می‌شود و شاید به سادگی قابل جبران نباشد، نباید پا در جای پایی گذاشت که یکبار تجربه کرده و آزموده‌ایم و اگر این تکرار خطا رخ دهد با هجمه بیشتری از قاچاق روبه رو خواهیم شد.

**از قاچاق پوشاک ، آمار معتبری نمی‌توان ارائه داد:

وی با تاکید بر اینکه قاچاق پوشاک هم مانند فعالیت های زیر پله ای غیر شفاف است و نمی‌توان آمار متقنی از آن ارائه داد اضافه کرد : با توجه به آنچه در بازار مشهود است بیشترین کالای قاچاق از کشورهای چین، ترکیه و کشورهای آسیا جنوب شرقی است که خوشبختانه با توجه به طرحی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه کرده است این فعالیت‌ها در حال محدود شدن است.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در پایان گفت : خوشبختانه سال گذشته این ستاد در خصوص مقابله با قاچاق پوشاک اقداماتی خوبی را انجام داده که در حال گسترش است، هنگامی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درصدد مبارزه با قاچاق کالایی مثل موبایل بر آید با تشخیص یک کد می‌تواند به راحتی با ابطال آن کالاهای قاچاق را غیر فعال کند، به عبارتی مشخصه‌ای برای اعمال قانون وجود دارد، اما در پوشاک این ویژگی وجود ندارد، بنابراین بحث مقابله با قاچاق در عرضه اهمیت پیدا می‌کند و با نظر به این موضوع که واردات کالا ممنوع است پس هرچه پوشاک خارجی در بازار وجود دارد قاچاق است و می توان با این موضوع مقابله کرد و تدبیری اندیشید که قاچاق به بازار برنگردد که اگر این تدبیر اتخاذ نشود اثرات آن غیر قابل جبران خواهد بود.


سایت شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت اقتصاد24، تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت1398 ، کدخبر:101295 : www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
0
0
صنعت پوشاک با این همه قاچاق خارجی هنوز نسبتن سر پاست بازم جای امیدواری داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین