پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۴۵۷
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸
پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در نامه ای به تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه خطاب به علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 اعلام کرده است که مدرسه «کاخ» واقع در خیابان سعدی شمالی، کوچه شهید زوارئیان(کاخ سابق) پلاک ۶ دارای شاخص‌های معماری است و تخریب و نوسازی ملک مذکور ممنوع اعلام می‌شود.
شعار سال:پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در نامه ای به تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه خطاب به علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 اعلام کرده است که مدرسه «کاخ» واقع در خیابان سعدی شمالی، کوچه شهید زوارئیان(کاخ سابق) پلاک ۶ دارای شاخص‌های معماری است و تخریب و نوسازی ملک مذکور ممنوع اعلام می‌شود.
اعلام ممنوعیت تخریب و نوسازی مدرسه قاجاری «کاخ»
 پرهام جانفشان،مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، ضمن تأکید بر ارزشمندی تاریخی مدرسه کوچه کاخ با توجه به شاخص‌های معماری و تاریخی آن و با توجه به این که بنای مذکور یکی از نخستین مدارس تاریخی شهر تهران در دوره قاجاریه است، برای حفظ و صیانت از هویت تاریخی شهر تهران تخریب و نوسازی ملک مذکور را ممنوع اعلام کرده است.
 
رونوشت این نامه به مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران و شورای شهر تهران هم ارسال شده است.
 
این ملک که سال‌ها از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مصادره شده بود در سال 94 به مالک خصوصی فروخته شده است. از آنجا که میراث فرهنگی استان تهران سالها پیش این ملک را جزو پهنه ارزشمند دیده است، هرگونه تخریب و نوسازی آن را ممنوع اعلام کرده است. اما مالک با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری حکم بدوی را به نفع خود گرفته است. در مورد حکم تجدید نظر هم هرچند این حکم به دست میراث فرهنگی استان نرسیده اما بعید هم نیست که به شهرداری ابلاغ شده باشد.
اعلام ممنوعیت تخریب و نوسازی مدرسه قاجاری «کاخ»
در این بین اخباری هم از پی کنی داخل ساختمان به منظور تخریب تدریجی به گوش می‌رسد که صحت و سقم آن تأیید نشده است.
 
حال با توجه به واکنش به موقع اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و ارسال نامه ممنوعیت تخریب و نوسازی به مراکز ذی ربط اکنون انتظار این است با توجه به موقعیت خوب ملک مذکور و قرار گرفتن آن در خیابان لاله‌زار نو با توجه به طرح احیا لاله‌زار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری، سازمان نوسازی و سازمان زیباسازی کمر همت ببندند و ملک مذکور را با توجه به وسعت و محدوده قرارگیری،خریداری کرده و مرمت و احیا کنند.
 
ذکر این نکته ضروری است که در ابتدای کوچه به سمت لاله‌زارنو «هتل مرکزی» قرار دارد. کمی پایین‌تر املاک پیرنیا ،سینما کریستال و سینما متروپل قرار دارد و نگهداری این بنا به عنوان یک ملک قاجاری – اداری با توجه به اهمیت کوچه «کاخ» ضروری به نظر می‌رسد. و می‌تواند در کنار خانه باغ- اتحادیه، خانه بوشهری، تئاتر نصر در لاله زار جنوبی و املاک یاد شده در لاله‌زار نو به احیا این خیابان تاریخی تهران کمک شایانی بکند.
 اعلام ممنوعیت تخریب و نوسازی مدرسه قاجاری «کاخ»
 پنجشنبه 26 اردیبهشت یکی از ایران‌شناسان و اساتید دانشگاه تهران اطلاع داد که در کوچه‌ای معروف به کوچه «کاخ» که ضلع شرق آن به سعدی شمالی و ضلع غرب آن به لاله‌زار نو ختم می‌شود بنایی قاجاری وجود دارد که به مدرسه «کاخ» مشهور است و یکی از نخستین مدارس قاجاری و از معدود ساختمان‌های اداری باقیمانده از همان عصر است و اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال تخریب آن شنیده می‌شود. کوچه‌ای که زمانی در ابتدای آن به سمت سعدی شمالی سینما «ادئون» قرار داشته است و روزگاری محل زندگی بزرگان و اشراف بوده است. اکنون سر کوچه به سمت لاله‌زار نو که از سمت جمهوری دقیقا پس از کوچه «پیرنیا» و سمت راست آن قرار دارد، هتل مرکزی نمایان است و امروزه کوچه به نام «شهید زوارئیان» شناخته می‌شود. وسط کوچه بن بستی است که این مدرسه قاجاری با پلاک 6 و خانه کناری‌اش با پلاک 4 (متعلق به یک پزشک)هنوز قدمت این کوچه را به رخ می کشند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان،تاریخ انتشار:27خرداد1398،کدخبر:20550،eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین