پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران گفت: ارائه اطلاعات و اتفاقات و رخدادههایی محلات شهر تهران در محدوده ای تاریخی به شهروندان می‌تواند ضمن بالا بردن اطلاعات شهروندان می شود بتواند کمک شایانی به صنعت گردشگری نماید.

شعار سال: مهندس ابوالفتح شادمهری، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران درباره محدوده بافت تاریخی شهر تهران و مجموعه مدیرت بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران گفت: بافت تاریخی شهر تهران حدود 252 هکتار است که از شمال به خیابان جمهوری، شرق خیابان هفده شهریور، جنوب خیابان شوش و غرب هم خیابان کارگر است.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران ادامه داد: مدیریت بافت و بناهای تاریخی در شهرداری تهران سابقه ایی حدود 10 سال دارد که از سال 1397 در خانه مهربان واقع در خیابان امیر کبیر کوچه شهید جاویدی که تملک شهرداری تهران است مسقر می باشد.

او با اشاره به وظایف و دغدغه‌های مدیریت بافت و بناهای تاریخی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف که به نظر می رسد باید آن را دنبال کنیم بحث سند راهبردی مداخله در محدوده‌های تاریخی است که در سالیان گذشته تدوین شده است.

وی افزود با توجه به سیاست های جدیدی شهرداری تهران و در سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در رابطه با بحث گردشگری  لازم است که این سند بازنگری شود و هم‌اکنون در مرحله بازنگری هستیم تا بتوانیم چگونگی و نحوه مداخله و همچنین استفاده از ظرفیت های موجود در بافت‌های تاریخی را به روز کنیم.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با اشاره به ارتباط مداوم و موثر مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در مرحه بازنگری سند راهبردی مداخله در محدوده‌های تاریخی با سازمان های مختلف گفت: ما در این مرحله با شهرداری‌های مناطق، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، شورای اسلامی شهر تهران و مجموعه کنشگران فعال در بافت‌های تاریخی ارتباط برقرار کرده ایم و سعی می کنیم نقطه نظرات آنها را در این سند اعمال کنیم.

او تاکید کرد: یکی از کارهایی که به جد دنبال می کنیم  تقویت ارتباط با مجموعه‌های علمی، فرهنگی و بنیادهای علمی است و در این زمینه به دنبال ایجاد پایگاه‌ علمی هستیم که بتوانیم با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های  شهر تهران در این زمینه کار می‌کنند یک پایگاهی به وجود بیاوریم که بتوانیم با  هماهنگی و استفاده از ظرفیت های موجودکمک کنیم سازمان منظمی در این خصوص تشکیل شود تا این سازمان بتواند خدمات مورد نیاز تمامی دستگاهها را برطرف نماید .

شادمهری در ادامه با اشاره به موضوع شناسایی و معرفی ظرفیت‌های محدوده بافت تاریخی شهر تهران گفت: یکی از موضوعات دیگری که در مجموعه مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران با جدیت دنبال می‌کنیم بحث شناسایی و معرفی ظرفیت‌های موجود در محدوده بافت تاریخی  است، یکی از این ظرفیت ها  قصه و خاطره‌های زیادی است که در این محدوده ها اتفاق افتاده است تصمیم داریم که با استفاده ازطرح مکان رویدادهای شهر تهران این ظرفیت را بوجود بیاوریم و با استفاده از سامانه هایی که در دست طراحی داریم شهروندان بتوانند انواع رویدادهایی که در مکان هایی از شهر اتفاق افتاده است را ارائه نماییم .

او تاکید کرد: ارائه اطلاعات و اتفاقات و رخدادههایی محلات شهر تهران در محدوده ای تاریخی به شهروندان می‌تواند ضمن بالا بردن اطلاعات شهروندان می شود بتواند کمک شایانی به صنعت گردشگری کند.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با اشاره به موضوع ساخت و سازها در محدوده تاریخی شهر تهران گفت: بر اساس مصوبات طرح جامع و طرح تفصیلی دستگاه‌هایی مانند وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی ملزم بوده اند با همکاری شهرداری ضوابط ساخت و ساز را در محدوده‌های تاریخی مشخص کنند که تا کنون این امر اتفاق نیفتاده است.

او ادامه داد: بعد از گذشت سالیان متوالی، در مدیریت بناهای تاریخی دنبال این هستیم که این ضوابط و مقررات را تدوین کنیم و به همین منظور یک تفاهم‌نامه با وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی  منعقد کردیم و پیرو آن توانستیم با بحث و تبادل نظر در خصوص ضوابط ساخت و ساز در محدوده تاریخی ،  شرح خدماتی را با تفاهم به همه دستگاه‌ها تهیه کنیم که در حال انتخاب مشاور ذی صلاح هستیم . این کار می تواند به قاعده مند کردن ساخت و ساز در این محدوده ها و همچنین رونق ساخت و ساز در این محدوه کمک نماید تا هم مسئولین و هم ساکنین ، بلا تکلیفی دراین خصوص نداشته باشند.

ابوالفتح شادمهری درباره بحث بازنگری در کاربری بناهای در تملک شهرداری گفت: به دنبال این هستیم بناهایی که در مالکیت و تملک شهرداری تهران است را شناسایی کنیم و نسبت به بازنگری آنها اقدام شود تا با لحاظ کردن کاربری های جدید بتوان  خدمات بهتری به شهر و شهروندان ارائه کرد و این بناها نقش فعال‌تری درایجاد خدمات زیر ساختی در مبحث گردشگری بازی کنند.

شادمهری در ادامه به فرودگاه قلعه مرغی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر آشیانه‌های فرودگاه قلعه مرغی متروکه هستند و استفاده  درستی از آن نمی شود به همین دلیل دنبال این هستیم که طرح تهیه شده در سالیان قبل را بازنگری کنیم و نقشه‌های اجرایی را بروز کنیم و با تفاهمی که با سازمان زیباسازی انجام شده است با تبدیل آنها به موزه پرواز استفاده مناسبی از آنجا بشود.

او با اشاره به طراحی و ساماندهی بازارچه‌ها و همچنین طرح ساماندهی محور امامزاده یحیی و دیگر مواردی گفت بازخوردهای مثبتی داشته ایم و سعی داریم در سال بعد موضوعاتی در این خصوص در برنامه های مدیریت می باشد.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با اشاره به همکاری مداوم با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت:مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران به اداره میراث فرهنگی استان تهران در خصوص ثبت بناهای تاریخی که در محدوده شهر تهران وجود دارند کمک می‌کنیم.

وی اضافه کرد: بناهای تاریخی را شناسایی‌، برای‌شان پرونده ثبتی تهیه و کمک می‌کنیم این بناها به سمت ثبت شدن بروند و تاکنون حدود 20  بنا شناسایی و پرونده آنها به میراث فرهنگی رفته است که با توجه به ثبت شدن 360 بنا طی سالیان گذشته این عدد قابل توجه است.

شادمهری در ادامه درباره پروژه سقاخانه‌های شهر تهران گفت: در ادامه فعالیت‌های مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران حدود 37 سقاخانه در محدوده حصار ناصری شناسایی شد که برای آنها فاز دو طراحی کردیم و دنبال این هستیم که انشالله برای سال آینده چند سقاخانه را مرمت کنیم.

او درباره آرامستان‌ها هم گفت: حدود 10 آرامستان که قابلیت ثبت شدن دارند را شناسایی و با وزارت میراث فرهنگی در حال تبادل نظر هستیم که اگر شد کارهای ثبت آنها انجام شود.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در پایان به پادگان 06 اشاره و افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص  پادگان 06 و بناهای تاریخی که در آنجا وجود دارد به دنبال آن هستیم که انشالله بتوانیم برای مرمت آنها با همکاری  وزارت میراث فرهنگی نسبت به تهیه طرح مرمت اقدام کنیم و در آینده نسبت به مرمت آنها اقدام شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ 7 دی 98، کد مطلب: 942135: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین