پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۸۹۹
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
یک اقتصاددان می‌گوید: «دولت ترامپ و تندروها در آمریکا در بالاترین حد فشار به صنعت نفت ایران هستند و این در حالی است که هم‌اکنون یک عده‌ای که حتی یک مدرسه را هم نمی‌توانند اداره کنند، فقط براساس شنیده‌های غیرمنطقی، زنگنه را مورد حمله قرار می‌دهند.»
شعار سال: یک اقتصاددان می‌گوید: «دولت ترامپ و تندروها در آمریکا در بالاترین حد فشار به صنعت نفت ایران هستند و این در حالی است که هم‌اکنون یک عده‌ای که حتی یک مدرسه را هم نمی‌توانند اداره کنند، فقط براساس شنیده‌های غیرمنطقی، زنگنه را مورد حمله قرار می‌دهند.»

مریم فکری: فشار بر زنگنه این روزها به شدت بالا گرفته است. از یک سو در مجلس برخی تلاش دارند وی را ضعیف جلوه داده و از وزارت خلع کنند و از سوی دیگر و در میان همه چالش‌های موجود، پای بازیگر جدیدی به عرصه جدل با زنگنه باز شده است؛ بازیگری که می‌گوید وزارت نفت در فروش نفت کم کار است.

با این حال، حامیان زنگنه تحلیل متفاوتی دارند. آنها می گویند بیژن نامدار زنگنه این روزها در دو جبهه می‌جنگند؛ یکی برای پیدا کردن مشتری‌های واقعی نفت ایران و دیگری، پاسخ به منتقدان دلواپس پرسروصدا. مهدی پازوکی، اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در این خصوص می‌گوید: این روزها حمله به بیژن زنگنه، وزیر نفت خیلی زیاد شده و جالب توجه است که ایشان یکی از قوی‌ترین وزرای تاریخ ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران است. او کارهای اساسی را در صنعت نفت ایران انجام داده است. خیلی‌ها در این کشور کار نمی‌کنند و هر روز برای کشور مشکل ایجاد می‌کنند، اما هیچ‌کس و افکارعمومی و رسانه‌ها با آنها کاری ندارد.

وی افزود: در دولت اصلاحات با وجود محدودیت‌ها و کاهش درآمدهای نفتی دولت، زنگنه به بهترین شکل ممکن وزارت نفت را اداره کرد و حتی یک سنت سوءاستفاده در دوران وزارت ۸ساله‌اش اتفاق نیفتاد.

این اقتصاددان با بیان این‌که بهترین نوع سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است که باعث انتقال تکنولوژی می‌شود، تصریح کرد: ولی زمانی که محدودیت وجود دارد و سرمایه‌گذاری مستقیم صورت نمی‌گیرد، نوع دیگری از سرمایه‌گذاری مثل By back یا بیع متقابل قابل توجیه است.

پازوکی عنوان کرد: در سال‌های دهه ۶۰ اگر به عسلویه می‌رفتید، دو قایق شکسته می‌دیدید، اما در دور اول وزارت زنگنه بیش از ۲۰ هزار جوان ایرانی در منطقه عسلویه مشغول به کار شد. از سوی دیگر، در مخازن مشترکی که با قطری‌ها داشتیم، توانستیم سرمایه‌گذاری‌های اساسی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: به خاطر دارم در دولت احمدی‌نژاد، زمانی که چاوز به ایران آمده بود، احمدی‌نژاد چاوز را به این مناطق برد؛ همان اقداماتی که بارها تندروها در ایران به آنها انتقاد می‌کردند، در حالی که بدنه تکنوکرات چه در سازمان برنامه و بودجه و چه در وزارت نفت از سرمایه‌گذاری‌ها دفاع می‌کردند و این سرمایه‌گذاری‌ها را اگر نکرده بودیم، کشور قطر بیش از ما از منابع مشترک برداشت می‌کرد.

سیاست‌هایی که بابک زنجانی‌ها را به وجود آورد

این اقتصاددان متذکر شد: در زمانی که محدودیت وجود دارد، سرمایه‌گذاری خارجی توجیه دارد و با شعار هم نمی‌توان مملکت را اداره کرد. بعد از این‌که زنگنه از وزارت نفت کنار رفت، در ۸ سالی که (۸۴ تا ۹۲) وفور درآمدهای نفتی را شاهد بودیم، خیلی از سرمایه‌گذاری‌های اساسی در صنعت نفت انجام نشد و سیاست‌های نابخردانه در دوران تحریم‌های گذشته باعث به وجود آمدن بابک زنجانی‌ها شد.

پازوکی گفت: بد نیست بدانید فازهای ۲ و ۳ پارس‌جنوبی که در دوره وزارت زنگنه انجام شد، رقمش پایین‌تر از ۵۰ درصد از فازهای ۱۵ و ۱۶ بود که در دولت احمدی‌نژاد به وسیله وزرای نفت بعدی صورت گرفت که برخی باعث شکل‌گیری بابک‌زنجانی‌ها شدند. یعنی در واقع فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی که در دولت احمدی‌نژاد انجام شد، مخارجش ۲ برابر فازهای ۲ و ۳ بود.

وی افزود: در حال حاضر نیز به دلیل این‌که آقای زنگنه اعتقاد دارد که کارها باید به مناقصه برود و مناقصه جلوی رانت را می‌گیرد، عده‌ای اقدام به تندروی می‌کنند.

این اقتصاددان یادآور شد: آن نماینده‌ای که در آ.اس‌.پ زندگی می‌کرد و امروز آقای زنگنه او را از این خانه بیرون کرده؛ چون وقتی کسی در صنعت نفت کار نمی‌کند، باید آن خانه را ترک کند، شما ببینید همین آقا چند خانه شرکت نفت در اختیارش بوده است و چه مزایایی از وزارت نفت می‌گرفته است.

پازوکی افزود: من عاجزانه از وزارت اطلاعات درخواست دارم که اطلاعات شفاف شود. آ.اس‌.پ یکی از بهترین خانه‌های سازمانی در پایتخت است. آن آقا امروز سردمدار مخالفت است. این گروه نمی‌خواهند وزرای سلامت و قوی در کشور کار کنند.

وی تصریح کرد: باید تحقیق شود که چه کسانی ماجرا پوز در دفتر وزیر نفت را درست کردند. خیلی از این گروه‌ها دنبال خوراک پتروشیمی، گرفتن مجوز و... هستند.

این اقتصاددان عنوان کرد: امروز کشور با شرایط تحریمی روبه‌رو است و حتی در سال‌های ۹۰ و ۹۱ تحریم‌ها به این حد نبود. در سال‌های اخیر وقتی توتال قرار شد دوباره وارد صنعت نفت ایران شود و به دلیل تحریم‌ها دوباره خارج شد، جو زیادی درست شد؛ در حالی که کمیسیونی در وزارت نفت متشکل از افراد صاحب‌نظر تشکیل شده است.

از عراق درگیر با داعش عقب بودیم

پازوکی متذکر شد: سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت‌های نهم و دهم به شدت کاهش پیدا کرد، اما هیچ وزیری استیضاح نشد. عراقی که نیمی از کشورش در اختیار داعش بود، اما تولیدش از مخازن مشترک در منطقه شلمچه و جنوب استان خوزستان از ما پیشی گرفته بود. یعنی عراق دو برابر ما صادرات از مخازن مشترک داشت. اما با سیاست‌های وزارت نفت زنگنه، اردیبهشت سال گذشته ما از عراق پیشی گرفتیم.

وی یادآور شد: بد نیست بدانید بالاترین صادرات نفت در اردیبهشت سال گذشته اتفاق افتاد که در ۴۰ سال بعد از انقلاب با ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز رکورد زدیم. در ۶ ماهه اول سال گذشته بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه صادرات داشتیم، در حالی که وقتی زنگنه وارد وزارت نفت شد، صادرات نفت حدود یک میلیون بشکه بود.

این اقتصاددان با بیان این‌که خیلی جالب است که بعضی از آقایان یک مدرسه را هم نمی‌توانند اداره کنند، گفت: شما ببینید در دوران ۸ ساله ۸۴ تا ۹۲ که نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار نفت فروختیم، صنعت نفت چقدر سرمایه‌گذاری داشت؟ چرا تولید کاهش یافت؟ چرا فسادهای عجیب و غریب در صنعت نفت اتفاق افتاد؟

پازوکی تاکید کرد: من اعتقاد دارم که کشور در این شرایط نیاز به مدیرانی فهیم، کارآمد و کاربلد دارم که منافع ملی برایشان اصل باشد. برای دور زدن تحریم‌ها که زنگنه نمی‌تواند بگوید چه می‌کند و همین الان اگر صادرات نفت نداشته باشیم، به طور قطع قیمت نفت در بازار افزایش می‌یابد. تنها جایی که دلارها را وارد اقتصاد کشور می‌کند، وزارت نفت است.

وی متذکر شد: امروز دولت ترامپ و تندروها در آمریکا در بالاترین حد فشار به صنعت نفت ایران هستند و این در حالی است که هم‌اکنون یک عده‌ای که حتی یک مدرسه را هم نمی‌توانند اداره کنند، فقط براساس شنیده‌های غیرمنطقی، زنگنه را مورد حمله قرار می‌دهند.

پازوکی خاطرنشان کرد: جالب است که در دوره ۸ سال ۸۴ تا ۹۲ نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد و صادرات و تولید به شدت کاهش پیدا کرد و سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت به شدت افت کرد، اما هیچ کس محاکمه نمی‌شود، اما الان انتقادات افزایش یافته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 3 تیر 1398، کدخبر: 1273092 ، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین