پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
سرپرست اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: واریز فاضلاب علت اصلی مرگ و میر پرندگان در دریاچه ارومیه است.

شعار سال : روز گذشته خبری مبنی بر مرگ نزدیک به یک هزار و 500 پرنده در حاشیه دریاچه ارومیه منتشر شد و در پی آن مدیر کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی در مصاحبه با خبرگزاری این استان اعلام کرد که هیچ مرگ و میری در آذربایجان‌شرقی مشاهده نشده‌است.

تالاب بین‌المللی دریاچه ارومیه سال‌های زیادی زیستگاه پرندگان مهاجری بوده که به این دریاچه مراجعه می‌کردند اما در حال حاضر به علت خشکی آب دریاچه ارومیه شاهد مرگ گونه‌های زیادی از این پرندگان هستیم و این درحالی است که مرگ و میر پرندگان در حوزه جنوب غربی دریاچه که منتهی به شهر ارومیه می‌باشد، اتفاق افتاده‌است.

در این خصوص پرویز آراسته سرپرست اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی امروز اظهار داشت: آب حاشیه جنوب غربی دریاچه ارومیه به کلی خشک شده‌است، پس آب تصفیه‌شده فاضلاب شهری و شهرک‌های صنعتی ارومیه به این منطقه واریز می‌شود.

وی افزود: همگی این پس‌آب‌ها به اضافه رودخانه‌های قودوخ بوغان و نازلو به وسیله یک کانال به این سمت دریاچه سرریز می‌شوند و قسمتی از دریاچه را که بی‌آب است در بر می‌گیرند.

آراسته گفت: به علت نبود هیچ آبی به جز پس آب فاضلاب پرندگان به سمت این آب می‌آیند و از این آب شیرین تغذیه می‌کنند که لاشه‌های پرندگان در جوار این آب مشاهده شده‌است.

سرپرست اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی ادامه داد: در نگاه اول 200 لاشه پیدا شده که به علت وسیع بودن منطقه کارشناسان محیط زیست استان مرگ بیش از 1500 پرنده را تخمین زده‌اند.

وی با بیان اینکه با توجه به بررسی و اعلام نظر سازمان دامپزشکی آنفولانزای پرندگان علت این مرگ و میر نبوده‌است، تصریح کرد: علت این مرگ و میر توسط کارشناسان مورد بررسی است اما یکی از علت‌های اصلی مرگ پرندگان واریز پس آب فاضلاب به دریاچه ارومیه و تشکیل جلبک در این حوزه می‌باشد.

آراسته اذعان کرد: با توجه به اینکه بار عالی فاضلاب تصفیه‌شده حتی پس از تصفیه صفر نمی‌باشد و این موضوع به مرور زمان باعث می‌شود تا غلظت مواد عالی در دریاچه افزایش‌یافته و برای پرندگان خطرناک باشد.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان اظهار داشت: یکی دیگر از علل این مرگ و میر منحرف کردن مسیر اصلی کانالی است که آب توسط آن به دریاچه واریز می‌شود که توسط سازمان آب منطقه‌ای صورت‌گرفته که این موضوع در ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی بررسی می‌شود.

وی افزود: سازمان‌ها، مردم و خصوصا NGO ها همکاری بسیار خوبی با محیط زیست برای رفع این مشکل انجام می‌دهند که جای تقدیر دارد.

خشکی دریاچه ارومیه که در چند سال اخیر به دلایل مختلف شدت‌گرفته وضعیت اسفناکی را برای پرندگان و حیات وحش در این منطقه رقم زده است. هرچند بخشی از این بحران با یاری اداره کل حفاظت محیط زیست و به کارگیری تدابیری خاص در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه به حالت کنترل در آمده ولی بروز چنین بحران‌هایی بیانگر ضرورت تلاش مضاعف تشکل‌های زیست محیطی در تامین نیازهای حیات وحش و پرندگان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت آناج ، تاریخ نشرخبر : 6 مهر ۱۳۹۴ کد مطلب 25670 www.anaj.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین