پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
تقریبا تمامی خیابان ها، پل ها و میادین مرکزی شهر بغداد بخاطر تظاهراتی که مقتدی صدر برای روز جاری(جمعه) فراخوان داده، ازسوی نیروهای امنیتی عراق بسته شد و نیروهای امنیتی در سطح وسیعی در سطح شهر مستقر شدند، درحالی که فرماندهی عملیات مشترک عراق آن را فاقد مجوز خوانده و از مردم خواسته است از حضور در آن خودداری کنند.

شعار سال: تظاهرات بزرگی که جریان صدر خواستار برپایی آن با هدف ریشه کنی فساد و ظلم و اصلاح نظام سیاسی کشور هستند، قرار است از اولین ساعات صبح روز جمعه در میدان التحریر برپا شود و تاکنون هیات هایی از استان های جنوبی و مرکزی از جمله کربلا، نجف، بابل و واسط و دیوانیه برای پیوستن به تظاهرکنندگان وارد بغداد شده اند.
مقتدی صدر رهبر جریان صدر روز دوشنبه از عموم عراقی ها بویژه طرفداران خود درخواست کرد که روز جمعه در میدان التحریر بغداد تجمع کنند.
وی در این بیانیه از مردم خواست در تظاهرات از همراه داشتن هر نوع نام، تصویر و یا شعار حزبی اجتناب کرده و صرفا شعارهای ملی سردهند.
ابراهیم الجابری مدیر دفاتر جریان صدر در بغداد و استان های شمالی نیز پنجشنبه شب گفته بود که با نیروهای امنیتی هماهنگی های لازم در خصوص این تظاهرات صورت گرفته است.
اما حیدرالعبادی روز سه شنبه خواستار تعویق این تظاهرات برای جلوگیری از ایجاد هرج و مرج در آستانه عملیات موصل و جنگ سرنوشت ساز علیه داعش شده بود.
فرماندهی عملیات مشترک نیز در بیانیه ای که مدیریت تبلیغات جنگی وابسته به این فرماندهی پنجشنبه شب انتشار داد، اعلام کرد که این تظاهرات فاقد مجوز است و از مردم خواست از مشارکت در آن خودداری کنند.
این فرماندهی همچنین تاکید کرده که با هرگونه حضور مسلحانه به عنوان یک تهدید تروریستی برخورد خواهد کرد.
سلسله تظاهراتی که جریان صدر از اوایل سال جاری میلادی در بغداد به راه انداخت، در ماه مارس به عبور تظاهرکنندگان به داخل منطقه سبز و اشغال پارلمان منجر شد و منابع امنیتی عراق تاکید کردند که برخی نفوذی ها در صف تظاهرکنندگان روند این حرکت اجتماعی را منحرف کرده و به خشونت نزدیک کرده اند.
تدابیر امنیتی و ترافیکی که برای امروز جمعه در نظر گرفته شده، بسته شدن پل های مرکزی شهر بغداد شامل جمهوری، سنک و معلق و همچنین پل های جادریه و خیابان های منتهی به میدان التحریر، حدفاصل میدان های کهرمانه تا الخلانی، الطیران به التحریر و نیز خیابان های کراده خارج، السعدون، ابونواس، الاندولس، خیابان وزارت کشور، در شرق دجله و نیز حیفا، کراده مریم، اتوبان الدوره، صالحیه و البیتاوین در غرب دجله را در بر می گیرد.
نیروهای امنیتی در سطح وسیعی از شهر پراکنده و در نقاط تعیین شده مستقر شده اند.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و نیز جریان های سیاسی و احزاب عراقی معتقدند که پروسه اصلاحات نظام سیاسی کشور را به جای کف خیابان باید در محیط سیاسی از جمله پارلمان و در چارچوب قانون پیش برد؛ موضوعی که برخی جریان های سیاسی از جمله جریان صدر، گروه های مدنی و ملی گرایان به آن اعتقادی ندارند و قصد دارند با فشار خیابانی دولت را به اخذ تصمیمات فوری وادار کنند.
نفوذ عوامل بعثی و سرویس های امنیتی خارجی از جمله نگرانی هایی است که نیروهای امنیتی عراق را به خود مشغول کرده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 25 تیر95 ، کد مطلب: 82149504: www.irna.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین