پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
وزير جهادكشاورزي گفت: ساخت سردخانه، صنايع تبديلي، گلخانه و ... در اراضي كشاورزي تكميل زنجيره كشاورزي محسوب مي‌شود و تغيير كاربري نيست و دستگاه‌هاي مسئول نبايد كشاورزان را در اين خصوص تحت فشار قرار دهند.

شعارسال : محمود حجتي شامگاه چهارشنبه در نشست هم‌انديشي با تشكل‌هاي كشاورزي استان فارس، گفت: امروز در فارس بيش از 10 ميليون تن محصولات كشاورزي توليد مي‌شود حال آنكه حجم كل سردخانه‌هاي آن 40 هزارتن است. اما در شهر اروميه بالغ بر 500 هزارتن سردخانه وجود دارد.

حجتي با تصريح اينكه ايجاد سردخانه از ملزومات كشاورزي و توسعه آن در عصر كنوني است، گفت: مگر مي‌شود سبزي و صيفي به شكل انبوه توليد كرد و تنها به شكل تازه‌خوري مصرف كرد؟ سردخانه يكي از ابتدايي‌ترين نيازها براي صنايع‌ تبديلي است.

وي با تشويق كشاورزان به ايجاد زنجيره‌هاي كشاورزي از قبيل سردخانه و صنايع‌تبديلي، گفت: من تمام دغدغه‌هاي توليد كنندگان در بخش‌هاي مختلف كشاورزي، دامداري، مرغ‌داري و ... را قبول دارم و تا زماني كه در اين مسئوليت هستم با جديت رفع آنها را پيگيري مي‌كنم اما بايد توجه داشت كه اگر منتظريم يكي بيايد و مشكلات ما را حل كند، مسائل درست نمي‌شود، بايد ديد در دنيا چه مي‌كنند. كشورهاي توسعه يافته، كشوري نظير فرانسه كه بزرگترين اقتصاد كشاورزي را دارد، چه مي‌كنند.

وزير جهاد كشاورزي گفت: بايد نقش تشكل‌هاي كشاورزي در ساير كشورها را بررسي كرد، بخش كشاورزي يك سيستم به هم تنيده به‌شمار مي‌رود كه بايد به شكل يك زنجيره ديده شود.

او تصريح كرد: امروز نمي‌توان تنها به مرغ‌داري گوشتي فكر كرد و براي تهيه دان و جوجه و بهداشت و حتي عرضه به بازار به ديگران اتكا و هر روز دغدغه داشت كه آيا نهادها به‌موقع خواهد رسيد و آيا بازاري وجود خواهد داشت.

وزير كشاوزي با بيان اينكه زماني معيشتي توليد مي‌كرديم اما امروز توليد انبوه شده است، گفت: آيا تنها بايد منتظر نشست كه تمام توليدات را دولت بخرد و بفروشد؟ چنين انتظاري منجر به رشد نخواهد شد و دولت هم نه چنين تواني دارد و نه آن را انجام مي‌دهد. همه صاحب‌نظران هم‌اكنون اعتقاد دارند كه دولت بايد كوچك و چابك شده به وظيفه نظارت، حمايت و هدايت مشغول شود.

حجتي با بيان اينكه هم‌اينك شركت پشتيباني دام وزارت جهاد هم براي واگذاري به بخش خصوصي در اختيار سازمان خصوصي‌سازي قرار گرفته است، نقش اتحاديه‌ها و تشكل‌هاي كشاورزي را در ايجاد و تكميل زنجيره‌هاي كشاورزي بسيار تاثيرگذار و مهم دانست.

وزير كشاورزي همچنين لزوم توجه به روش‌هاي نوين كشاورزي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: امروز استان فارس در ايجاد گلخانه‌ها هم از حد انتظار عقب‌تر است و اميدواريم با حمايت استاندار و تلاش بخش خصوصي اين وضعيت بهبود يابد.

حجتي گفت: هيچ دليلي ندارد خيار در عرصه‌ توليد شود، اگر همين ميزان خيار توليد شده در عرصه گلخانه‌اي توليد شود حدود يك ميليارد مترمكعب آب و اگر كل گوجه فرنگي در گلخانه توليد شود بالغ بر 2 ميليارد مترمكعب آب صرفه‌جويي كرده‌ايم.

وي با بيان اينكه بعد از توافق برجام مي‌توان به بهبود وضعيت كشاورزي هم اميدوار بود، گفت: سال گذشته 1800 ميليارد تومان خطوط اعتباري تعريف و به شكل كامل جذب شد و براي امسال هم هزار ميليارد تومان به آن اضافه شده است.

حجتي در خصوص توسعه صادرات به روسيه، دو دغدغه افت ارزش روبل نسبت به دلار و نبود تعرفه ترجيحي را به‌عنوان عواملي مهم مطرح كرد.

وزير جهادكشاورزي همچنين پائين آمدن قيمت خريد تضميني گندم را يك شايعه دانست و ضمن تكذيب آن تصريح كرد: قيمت خريد تضميني گندم و ساير محصولات قطعا نسبت به سال زراعي گذشته افزايش خواهد يافت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا" استان فارس ، تاریخ انتشار پنجشنبه 07 آبان 1394 ، کد مطلب : 948-974-5 : www.fars.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین