پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
ظرفیت های نفت و گاز باعث ساخت دو پتروشیمی ایلام و دهلران در استان ایلام شده است، در همین حال مسئولان از راه اندازی چند پتروشیمی دیگر در آینده ای نزدیک در استان خبر می دهند.

شعارسال :استان ایلام در غرب ایران دارای چهار درصد ذخایرنفت و ۱۱ درصد ذخایر گاز کشور است به همین دلیل طی سال های گذشته واحدهای بزرگ نفت و گاز در استان راه اندازی شده است.

طبق اعلام کارشناسان این استان با تولید ۹۰ درصد تولید نفت و گاز غرب کشور، قطب اصلی حوزه انرژی در غرب ایران محسوب می شود.

هم اکنون روزانه بیش از ۲۳۰ هزار بشکه نفت و سالانه یک و نیم ملیارد مترمعکب گاز در این استان تولید می شود، همین ظرفیت ها باعث راه اندازی پتروشیمی دهلران و ایلام نیز شده است.

راه اندازی این دو پتروشیمی باعث اشتغال جوانان بیکار زیادی در استان شده است البته در همین حال مسئولان از راه اندازی چند پتروشیمی دیگر در استان در آینده ای نزدیک نیز خبر می دهند که بازهم شاهد رونق تولید و اشتغال در استان محروم ایلام خواهیم بود.

پتروشیمی ایلام که چند سال پیش کار تولید خود را آغاز کرده و پتروشیمی دهلران نیز طی دو سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

فاز دوم پتروشیمی ایلام امسال آماده می شود

طبق اعلام مسئولان پتروشیمی ایلام،با بهره‌برداری از فاز ۲پتروشیمی ایلام و تولید اتیلن در این شرکت و ایجاد ارزش افزوده و راه‌اندازی صنایع پایین‌دست با محصولات بنزین پیرولیز، پلی‌اتیلن سنگین، پروپیلن و نفت کوره آینده صنعت در استان ایلام امیدوارکننده و درخشان است.

پروژه الفین تا پایان سال و پروژه‌شیرین سازی نیز تکمیل و در سفر رئیس‌جمهور به استان راه‌اندازی می شودپروژه‌های الفین و شیرین سازی هم اکنون در فاز دوم پتروشیمی ایلام در دست اجرا هستند. پروژه الفین تا پایان سال به و پروژه‌شیرین سازی نیز تکمیل و در سفر رئیس‌جمهور به استان راه‌اندازی می شود.

در حال حاضر خوراک فاز اول مجتمع پتروشیمی ایلام از خط اتیلن غرب می‌شود وبا بهره برداری از فاز دوم و راه اندازی پروژه الفین خوراک از محل پالایشگاه گاز ایلام تامین شده و وابستگی پتروشیمی ایلام به خط اتیلن غرب قطع خواهد شد.

پتروشیمی دهلران با ۵ درصد پیشرفت فیزیکی

اما پتروشیمی دهلران دیگر طرح مهم حوزه انرژی در استان ایلام که دو سال پیش عملیات اجرایی آن به طور رسمی آغاز شده و طبق گفته مسئولان هم اکنون پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مجتمع پتروشیمی دهلران محصولات اتیلن، پروپیلن، نفت کوره ، هیدروژن و بنزین پیرولیزخام به میزان حدوداً یک میلیون تن در فاز اول تولید می‌ کند.

قرار است برای ایجاد ارزش افزوده بالاتر محصولاتی چون پروپیلن اکساید، پروپیلن گلایکول، اتیلن اکساید، اتیلن گلایکول، اکریلیک اسید، وبوتان دایول و دیگر فرآورده‌های کاربردی صنایع پایین‌دستی نیز برای فاز دوم مطالعه، احداث و در مدار تولید قرار گیرند.

تصویب اعتبار برای پتروشیمی مهران

استاندار ایلام در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت پتروشیمی مهران، دره شهر و هلیلان نیز گفت: به منظور توسعه استان و استفاده از ظرفیت های نفت و گاز احداث و راه اندازی سه پتروشیمی دیگر علاوه بر پتروشیمی ایلام و دهلران در دست اجرا قرار گرفته است.

قاسم سلیمانی دشتکی عنوان کرد: طبق توافقات حاصل شده مسئولان استان با مسئولان ارشد کشوری صندوق توسعه ملیمجتمع‌های پتروشیمی مهران و دره شهر را حمایت می‌کند.

پتروشیمی مهران با اختصاص تسهیلاتی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار در اولویت قرار داردوی ادامه داد: در این خصوص پتروشیمی مهران با اختصاص تسهیلاتی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار در اولویت قرار دارد و در صورتی که سرمایه گذار این طرح پای کار باشد، این پتروشیمی به زودی عملیات می شود.

استاندار ایلام بیان کرد: علاوه بر راه اندازی پتروشیمی، در استان ایلام زمینه برای سرمایه گذاری در طرح های پایین دستی پتروشیمی فراهم است که متاسفانه با وجود اینکه اشتغال بیشتری دارد هنوز به خوبی شکل نگرفته است.

تسریع در پروژه های پتروشیمی در ایلام ضروری است

نماینده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام سرشار از ظرفیت های نفت و گاز است و اجرای طرح های بزرگ حوزه انرژی مثل پتروشیمی در استان ضروری و توجیه پذیر است.

شادمهر کاظم زاده ادامه داد:پتروشیمی دهلران بعد از سال ها علملیات اجرایی آن آغاز شده و امیدواریم ساخت پتروشیمیدره شهر نیز آغاز شود.

وی بیان کرد: اجرای طرح های پتروشیمی در استان ایلامموجب اشتغال زایی و رونق در استان و عاملی برای عدم مهاجرت مردم به مرکز و دیگر استان های کلان شهر است.

کاظم زاده عنوان کرد: برای اجرای طرح های پتروشیمی در استان ایلام، با توجه به ضعف زیرساخت های استان و نبود سرمایه گذار، تزریق اعتبارات از سوی صندوق ملی به استان ضروری است.

اولویت جذب نیروی بومی در پتروشیمی های استان ایلام

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: اولویت جذب نیروهای کارگری با نیروهای بومی است و بر این اساساداره کل آموزش فنی و حرفه ای برای برگزاری دوره آموزشی برای نیروهای بومی اعلام آمادگی کرده است.

شکرالله شیرخانی افزود: شرکت نفت و گاز غرب تمامی نیروهای مورد نیاز برای جذب را حسب تخصص و مهارت را در برایتامین نیروهای ماهر به اداره کل آوزش فنی و حرفه ای اعلام،تا فنی و حرفه ای اقدام به آموزش افراد مورد نیاز برابر نیاز شرکت کند.

وی عنوان کرد: از شهریورماه سال‌جاری ۱۰۰ نفر از جوانان جویای کار بومی در شهرستان دهلران در هشت حرفه آموزشی درحوزه جوشکاری تخصصی، برق صنعتی و صنعت ساختمان آموزشهای لازم را در مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان دهلران فرا خواهند گرفت تا در طرح پروژه های نفت و گاز استان جذب شوند.

وی عنوان کرد: با توجه به تاکید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام، جذب هرگونه نیروی غیربومی در حوزه نفت و گاز در استان ممنوع خواهد شد.

ایلام استانی محروم در غرب ایران در صورت اجرای طرح های پتروشیمی یکی از قطب های اصلی محصولات پتروشیمی در کشور می شود که علاوه بر اشتغال بسیاری از جوانان بیکار استان، سطح تولیدات این استان نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، ،تاریخ انتشار12 مرداد 98، کدخبر: 4682983 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین