پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۶۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
پتروشیمی ایلام بزرگترین شهرک صنعتی در غرب کشور است که با نگاهی به کارنامه ۴۰ سال قبل می‌توان امروز از آن با افتخار نام برد.

شعارسال:پتروشیمی ایلام بزرگترین شهرک صنعتی در غرب کشور است که با نگاهی به کارنامه ۴۰ سال قبل می‌توان امروز از آن با افتخار نام برد.

با گذشت چهار دهه پرافتخار از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نگاه به دستاوردها ماحصل نظامی قدرتمند با افتخارات روز افزون ، مایه فخر و مباهات است.

در این گزارش برآنیم تا با بررسی شاخص های توسعه یافتگی و تغییراتی که در استان ایلام صورت گرفته ، این دوره را با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مقایسه نماییم ، استانی که تا قبل از این پیروزی شکوهمند هیچ ردپایی از صنعت و توسعه در آن دیده نمی شد، حال محصول پتروشیمی اش در بازارهای جهانی نامی پرآوازه دارد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به صادرات غیرنفتی همواره مورد توجه سیاست گذاران اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بوده است ، زیرا رشد و گسترش آن موتور محرک مشارکت فعال تر کشور در بازار های جهانی و به تبع آن رقابتی تر شدن اقتصاد و توسعه کشور می باشد.

در سال های اخیر، محصولات پتروشیمی نقش بسزایی در رشد صادرات غیرنفتی داشته است و در برخی اذهان این امید را بوجود آورده که صنعت پتروشیمی کشور بتواند در آینده نزدیک اقتصاد ایران را از وابستگی تاریخی اش به صادرات نفت خام رهایی بخشد.

صنعتی که در سال ۱۳۴۳ در کشور و با ایجاد یک واحد کوچک تولید کودشیمیایی پایه ریزی شد و توسعه چندانی نیافت و در حد چند پتروشیمی باقی ماند ، اما با پیروزی انقلاب اسلامی توجه به این صنعت بیش از پیش بود .اکنون باید گفت توسعه پتروشیمی در ایران با تکیه بر دانش مهندسان داخلی باعث شده تا ایران اسلامی در دنیا خودی نشان دهد و به جایگاه دوم صنعت پتروشیمی در خاورمیانه دست یابد.

در این میان توجه به ظرفیت های استان ایلام با توجه به ذخایر نفت و گازی که دارد بیش از پیش مورد توجه دولتمردان قرار گرفت تا با بهرمندی از این توان گامی در توسعه استان ایلام برداشته شود.

با احداث پالایشگاه گاز ایلام به منظور پالایش میادین گازی تنگ بیجار و کمان کوه واقع در استان ایلام ، طرح مجتمع پتروشیمی ایلام جهت استفاده از محصولات اتان ، +c3 و +c5 این پالایشگاه مورد مطالعه قرار گرفت. سرانجام پس از نشست ۹۴۷ هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی و انجام مطالعات اقتصادی در سال ۸۱ احداث مجتمع پتروشیمی ایلام در بخش چوار و در زمینی به مساحت ۱۲۲ هکتار در فاصله ۱۸ کیلومتری از شهر ایلام آغاز شد.

مجتمعی که با هدف ایجاد اشتغال، استفاده بهینه از محصولات تولیدی پالایشگاه گاز، ایجاد صنایع پایین دستی و رونق اقتصادی احداث شده، حالا به بزرگترین شهرک صنعتی در غرب کشور تبدیل شده است ، مجتمعی که توانسته علاوه بر ایجاد اشتغال بیش از ۳ هزار نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم سهم قابل توجهی در تولید محصولات پتروشیمی داشته باشد.

تولید بیش از 170 هزار تن پلی اتیلن سنگین در مجتمع پتروشیمی ایلام

شاهپور تقی پور مدیرعامل پتروشیمی ایلام ،با اشاره به پتانسیل‌های مجتمع پتروشیمی ایلام گفت:در سال چیزی حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین در این مجتمع تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

تقی پور این میزان تولید را تنها مربوط به فاز یک مجتمع پتروشیمی دانست و ابراز امیدواری کرد: با بهره برداری از فاز ۲ این مجتمع، ظرفیت تولید به بیش از ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین در سال افزایش خواهد یافت. محصولی که بازار‌های خارجی را به خوبی نشانه رفته و توانسته است خود را در آن به خوبی معرفی نماید.

بیش از ۹۰ درصد محصولات پتروشیمی ایلام به خارج از کشور صادر می‌شود

صادراتی که ماحصل تکیه بر توان داخلی و شناخت این ظرفیت ها است ، درست همان چیزی است که دشمنان این آب و خاک چشم دیدن آن را ندارند.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و پیشرفت های روز افزون جمهوری اسلامی در دنیا ، دشمنان این آب و خاک دست به تحریم های مختلف زدند تا به بدنه انقلاب ضربه بزنند اما قافل از این بودند که ایران اسلامی با قدرت و کیفیت خود میتواند این تحریم های ظالمانه را دور بزند.

یکی از تحریم های سال های اخیر تحریم صنعت پتروشیمی ایران بود ، بگونه ای که دشمنان در خیال باطل خود فکر می کردند می توانند این صنعت را فلج کنند.

اما مهندسان این آب و خاک نشان دادند که با تکیه بر دانش و تکنولوژی داخلی و بالا بردن کیفیت محصولات میتوان از هر تحریمی گذشت و با افتخار به این مهم دست یافتند.

تقی پور به بالا بودن صادرات محصولات پتروشیمی ایلام اشاره کرد و افزود: عمده محصولات تولیدی مجتمع پتروشیمی ایلام به کشور چین صادر می شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر کشور چین، پلی اتیلن سنگین تولیدی این مجتمع به کشورهای آسیای میانه و کشورهای همسایه نظیر ترکیه، عراق و افغانستان نیز صادر می گردد.

به گفته مدیرعامل پتروشیمی ایلام کشورهای اروپایی مانند: بلغارستان و ایتالیا نیز جزء بازار هدف این مجتمع قرار دارند .محصولی با کیفیت که ارزش اقتصادی بالایی را در سال های اخیر برای کشور داشته و بخوبی توانسته است در برابر تحریم ها مقاومت نشان دهد.

ارزش اقتصادی هر تن پلی اتیلن سنگین در بازار یک هزارو صد دلار است

مدیرعامل پتروشیمی ایلام ارزش اقتصادی حاصل از فروش هر تن پلی اتیلن تولیدی در بازار را یک هزار و ۱۰۰ دلار دانست و تاکید کرد: با این میزان تولید و صادراتی که در پتروشیمی ایلام در حال انجام است، شرکت پتروشیمی توانسته نقش مهمی در ارز آوری برای کشور ایفا نماید.

وی علت بالا بودن فروش پلی اتیلن سنگین در بازارهای جهانی را مربوط به بالا بودن کیفیت دانست و افزود: اکنون پلی اتیلن سنگین تولیدی مجتمع پتروشیمی ایلام در دنیا ، به عنوان یک محصول با کیفیت و برند قابل قبول است.اما در کنار بالا بودن کیفیت و نقش ارز آوری که این مجتمع دارد ، پتروشیمی ایلام مزیت هایی نیز نسبت به سایر مجتمع های پتروشیمی کشور دارد.

تقی پور از مهمترین مزیت های پتروشیمی ایلام نسبت به سایر مجتمع های پتروشیمی در کشور را ، نزدیک بودن پالایشگاه گاز را به عنوان تامین کننده خوراک پتروشیمی دانست و گفت: با راه اندازی واحد الفین ، خوراک پتروشیمی ایلام را می توان به صورت مستقیم از پالایشگاه گاز که در ۵ کیلومتری پتروشیمی واقع شده تامین کرد.

توجه به اشتغال پایدار و صنایع پایین دستی یکی از مهمترین اهداف احداث پتروشیمی در استان ایلام بود که خوشبختانه این مجتمع توانست گام بلندی در راستای اقتصاد مقاومتی باشد.

علیرضا عباسی یکی از تولید کنندگان محصولات پلاستیکی و نایلونی نیز ، گفت: بعد از راه اندازی خط تولید پتروشیمی توانستیم یک کارگاه تولید محصولات پلاستیکی و نایلونی بزنیم و برای بیش از ۱۰ نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد کنیم .

وی افزود: خوراک مورد نیاز کارگاه تولیدی خود را از محل پتروشیمی ایلام تامین می کنم .

توجه به صنایع پایین دستی ، ایجاد اشتغال مستقیم و غی مستقیم و ارز آوری این مجتمع اهمیت راه اندازی فاز دوم را دوچندان می کند .

فاز دوم پتروشیمی ایلام ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرعامل پتروشیمی ایلام از پیشرفت ۹۶ درصدی پتروشیمی ایلام خبرداد و افزود: فاز دوم این مجتمع شامل پروژه‌های شیرین سازی خوراک (SRU) و الفین است که در حال حاضر پروژه شیرین سازی خوراک با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله پیش راه اندازی قرار دارد.

تقی پور افزود : با توجه به پیشرفت فاز دوم انتظار می رود پروژه شیرین سازی خوراک در بهمن ماه سال جاری به بهره برداری برسد.

وی در ادامه به پیشرفت ۹۴ درصدی الفین مجتمع پتروشیمی ایلام اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز در مرحله پیش راه اندازی قرار دارد و با ترخیص تجهیزات وارداتی مورد نیاز از گمرک، امیدواریم شاهد بهره برداری از این فاز در شهریورماه ۹۸ باشیم.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ایلام با اشاره به اهمیت بهره برداری از فاز دوم پتروشیمی ایلام گفت: با راه اندازی این فاز زنجیره خوراک پتروشیمی به این صورت تکمیل می گردد که خوراک ترش دریافتی از پالایشگاه گاز ایلام پس از شیرین سازی در واحد SRU و انتقال به واحد الفین ، به محصول پلی اتیلن تبدیل می گردد.

وی تصریح کرد: پس از راه اندازی فاز دوم ، وابستگی مجتمع پتروشیمی ایلام به خط اتیلن غرب نیز از بین می رود و علاوه بر آن می تواند اتیلن مازاد مصرف خود را در این شبکه نیز که در حال حاضر از آن اتیلن دریافت می کند، تزریق نماید.

تثی پور اضافه کرد: علاوه بر راه اندازیفاز دوم سبد محصولات پتروشیمی را متنوع خواهد کرد و در صورت بهره برداری از این فاز می توانیم محصولاتی نظیر بنزین ، سوخت مایع ،پروپیلن و... در این مجتمع تولید کنیم.

اما در کنار همه موارد، موضوعی که برای فاز دوم از ارزش بالای برخوردار است خاموش شدن مشعل FLARE پالایشگاه گاز است ، چرا که پس از بهره برداری از فاز دوم دیگر آن سوخت به مواد با ارزش تبدیل می شود و دیگر به محیط زیست خسارت وارد نخواهد کرد .

با بهره برداری کامل از مجتمع پتروشیمی ایلام چه اتفاقی در استان خواهد افتاد؟

شاهپور تقی پور مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ایلام اعلام کرد: با بهره برداری کامل از این مجتمع هزینه های مربوط به پروژه های جزء به اتمام خواهد رسید و به این مجتمع اجازه می دهد فعالیت جدید و مثمر ثمری در مسئولیت های اجتماعی داشته باشد.

وی افزود: با بهره برداری کامل از این مجتمع علاوه بر تنوع سبد تولیدات پتروشیمی، می توان اثرات سوء زیست محیطی و اقتصاد ناشی از سوزاندن خوراک پتروشیمی در فلر پالایشگاه را از بین برد.

بر اساس آمار بیش از ۳ونیم درصد از ذخایر نفتی و ۱۱ درصد از ذخایر گازی کشورمان در استان ایلام قرار دارد ، ظرفیتی که با توجه به محدودیت های موجود ، جمهوری اسلامی ایران به خوبی از آن های استفاده کرده و توانسته است هم توان خود را به رخ جهان بکشد و هم اینکه گام موثری در اصلاح و بهبود وضعیت اقتصادی مردم بردارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار11دی 97، کدخبر: 6740274،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین