پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۲۵۰۶۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
در خبرها آمده بود که پاداش فرهنگیان بازنشسته سال ۹۷ تا پایان شهریور پرداخت می شود. اما گفت و گوی با مسئولان نشان میدهد که پرداخت مطالبات این دسته از معلمان در این بازه زمانی بعید است.

شعارسال: بعد ازظهر یکشنبه 6 مرداد ماه خبری مبنی بر پرداخت پاداش خدمت فرهنگیان بازنشسته ای که در سال 97 به افتخار بازنشستگی نائل آمده‌اند، روی خروجی برخی رسانه ها قرار گرفت.

این خبر از قول سید محمد جواد ابطحی منتشر شد که در تشریح نتیجه جلسه‌ای که گویا در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با سید جواد حسینی سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش داشته اند، سرپرست جدید قول پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی سال ۹۷ را داده بود.

ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این رابطه گفت: سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی حاضر و به سوالات نمایندگان و اعضای کمیسیون پاسخ داد که در ادامه نشست سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که پاداش بازنشستگان ۹۷ تا پایان شهریور پرداخت خواهد شد.

این خبر در قالب خبری خوش و امیدوار کننده گرچه بازخورد بسیاری داشت اما حقیقت این است که در حوزه آموزش و پرورش پیشینه ذهنی خوبی از این دست اخبار وجود ندارد. چرا که به رغم انتشار چنین اخباری در رسانه ها که معمولا در حد حرف مانده و به مرحله عمل نمی رسند، کماکان معیشت معلمان و فرهنگیان با مشکل مواجه است و حساب دخل و خرج این قشر خدوم و زحمتکش همخوانی ندارد. ضمن آنکه چنین اخباری قبل از آنکه دردی از دردهای معلمان و فرهنگیان بازنشسته دوا کند، موجب یاس و سرخوردگی و گاه تحصن و اعتراض آنان می شود.

تعیین زمان‌بندی در حوزه مطالبات فرهنگیان اشتباه است

 جبار کوچکی نژاد یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در این شرایط اقتصادی تعیین کردن هر گونه برنامه زمان‌بندی شده در حوزه مطالبات فرهنگیان و معلمان را اشتباه می دانم، گفت: به اعتقاد من با اعلام برنامه زمان‌بندی شده توقع و انتظاری در بین فرهنگیان ایجاد می‌شود که اگر این توقع محقق نشود چالش‌های زیادی را ایجاد خواهد کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه اظهار داشت: بهتر این است که چنین اخباری در رسانه ها به این شکل مطرح نشود و بازتاب پیدا نکند. چون بسیاری از فرهنگیان در این شرایط سخت اقتصادی روی این وعده ها حساب باز می‌کنند. مثلا یکی که می‌خواهد برای دخترش جهیزیه فراهم کند، مقدمات کارهایش را انجام می‌دهد و سر موعدی که قرار است پول به حساب او واریز شود، بخاطر عدم تامین بودجه و مشکل در تخصیص اعتبار این کار صورت نمی‌گیرد و تماما برنامه ریزی های آنان بهم می خورد.

وعده های مسئولان برای فرهنگیان جنگ روانی ایجاد می کند

وی متذکر شد: وقتی وعده مسئولان تحقق پیدا نمی‌کند، کاملا طبیعی است مردم بهم بریزند. چون انتظار وعده وعید از مسئولان ندارند. ضمن آنکه فشار زندگی برای فرهنگیانی که از دولت مطالبه دارند جنگ روانی ایجاد می کند.

وعده هایی که در آموزش و پرورش عملی نشدند

کوچکی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با توسل به مثالی یادآور شد: همین ایام عید امسال بود که معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش چند مصاحبه داشتند که در این مصاحبه ها هیچکدام از وعده وعیدها عملی نشد و درست از آب در نیامد و پس از آن قشر عظیمی از فرهنگیان معترض شدند که چرا مسئولان وعده وعید می دهند و اما خبرشان درست از آب در نمی آید.

این نماینده مجلس در جمع بندی سخنانش گفت: بنابراین بهتر است در چنین مواقعی بجای علم کردن اخبار بی اساس، مسئولان شکیبایی کنند و هر وقت بودجه در حساب آموزش و پرورش نشست، آن وقت خبر را رسانه ای کنند.

نه تایید می کنم نه تکذیب

کوچکی نژاد در پاسخ به سوال ، گفت: من نه این خبر را تایید می‌کنم و نه تکذیب می‌کنم. چون منبع خبر را نمی‌دانم.

وی با شنیدن توضیحات خبرنگار  که منبع این خبر را سید محمد جواد ابطحی و محل رایزنی را کمیسیون آموزش مجلس معرفی کرد، باز از ارائه پاسخی صریح طفره رفت و با اکتفا به دو جمله کوتاه، گفت : من در این شرایط از بودجه خبر ندارم و هرگونه تعهد زمانی ایجاد کردن را کار درستی نمی دانم !

خبری که از زبان علی اللهیار ترکمن وعده داده شد

سید میرحمایت میرزاده عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به صحت و سقم این خبر گفت : منشا این خبر از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیست.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: این خبر در ابتدا توسط آقای علی اللهیار ترکمن ، معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به نقل از آقای نوبخت رییس محترم سازمان برنامه و بودجه در جلسه ای مطرح شده است که پاداش خدمت فرهنگیان بازنشسته سال 97 تا پایان شهریور ماه امسال پرداخت می شود.

میرزاده در خاتمه افزود: در مورد صحت و سقم این خبر نمی توانم چیزی بگویم. باید منتظر شد و دید چه پیش می آید که انشالله امیدواریم این اتفاق بیفتد.

منشا مشکل به حذف پاداش فرهنگیان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برمی گردد

حالا وقت آن است که گریزی به اخبار 9 بهمن ماه سال 96 بزنیم. روزی که سید محمد بطحایی در کسوت وزیر آموزش و پرورش با ارسال نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی از حذف پاداش پایان خدمت فرهنگیان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی انتقاد کرده بود و گویا این نامه و هشدار هایش آنگونه که باید جدی گرفته نشد و این کلاف سردر گمی که در حوزه مطالبات فرهنگیان هر روز پیچیده تر و لاینحل تر می شود بخاطر قصور سال های گذشته بوده است.

در متن نامه سید محمد بطحائی که 9 بهمن 96 منتشر شد، خطاب به علی لاریجانی آمده است:

«به استحضار می رساند در سال 1396، 43 هزار نفر از فرهنگیان کشور به افتخار بازنشستگی نائل شده اند که اعتبار مورد نیاز برای پرداخت پاداش پایان خدمت آنان ، 36000 میلیارد ریال است. برای تامین این مبلغ، دولت در بند (و) تبصره (4) لایحه بودجه سال 1397 کل کشور معادل ریالی یک میلیارد و شش میلیون دلار با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی پیش بینی کرده بود که این امر طی فرآیند بررسی لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه، مورد تصویب قرار نگرفت.

همانگونه که استحضار دارید یکی از مشکلاتی که همواره برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان کشور وجود داشته، تاخیرهای قابل توجه در پرداخت بوده که این امر همواره مورد اعتراض آنان قرار داشته است و احساس تبعیض وتفاوت در نحوه و زمان دریافت پاداش پایان خدمت همواره خاطر جامعه شریف معلمان کشور را مکدر می سازد.

حذف مبلغ پیش بینی شده در قانون بودجه به دلیل اینکه از محل منابع عمومی بودجه و در حین اجرای آن قابل پیش بینی نیست، قطعا این روند را در سال آتی با مشکل بیشتری مواجه می سازد. از سوی دیگر اضافه شدن بازنشستگان سال 1397 نیاز به منابع بیشتری به وجود خواهد آورد که در صورت فقدان تدبیر به موقع، مشکلاتی برای دولت و این وزارتخانه ایجاد خواهد کرد.

با توجه به موارد بالا و نظر به اهمیت موضوع، خواهشمند است دستور فرمایید در فرصت باقی مانده از فرآیند بررسی و تصویب لایحه بودجه سال آینده، این موضوع مورد امعان نظر و اقدام لازم قرار گیرد. بی تردید نگاه حمایتی و سرمایه‌ای مجلس محترم به آموزش و پرورش، در ارتقای انگیزه شغلی فرهنگیان شریف کشور تاثیر مستقیم خواهد داشت

سخن آخر

در خاتمه با جمع بندی آنچه که تاکنون تشریح شد، می توان نتیجه گرفت که یک خبر کوچک به علت شتابزدگی به کلافی سر در گم تبدیل شده است. چرا که از سویی برخی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جلسه ای که سید محمد جواد ابطحی مدعی تشکیل آن با حضور سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش شده است، بی خبر و از اصل جلسه ای که در کمیسیون آموزش مجلس برگزار شده بی اطلاع بوده اند!

گذشته از مورد فوق سوال دیگری که به ذهن متبادر می شود این است که سرپرست یک وزارتخانه که هنوز از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد نگرفته، چگونه می شود برای حل یکی از لاینحل ترین مشکلات آموزش و پرورش یعنی مطالبات فرهنگیان دورخیز کرده است؟

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری موج، تاریخ انتشار: 13مرداد1398 ، کدخبر: 290264: www.mojnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین