پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۸۶
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
همانطور که رئیس جمهوری ایران نخستین برنامه سفرهای اروپایی خود را به ایتالیا اختصاص داد، حالا وزیر راه نیز در جریان تفاهمات اقتصادی آینده خود در امور زیرساختی روی ایتالیا حساب ویژه ای باز کرد. حسابی که نتیجه فعلی آن قطعی شدن سرمایه گذاری این کشور در سه طرح مهم زیر ساختی ایران خواهد بود.

شعار سال: وزیر راه و شهرسازی ایران که در طول ماه های گذشته با تعداد زیادی از گروه ها و هیئت های سرمایه گذاری از کشورهای اروپایی دیدار کرده در چند روز گذشته به ایتالیا رفت تا ضمن بازدید از امکانات دقیق این کشور اروپایی شرایط را برای عقد سه قرار داد مهم فراهم کند. قراردادهایی که هرچند در موج های خبری روز های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته اند اما درصورت نهایی شدن می توانند گام مهمی در عرصه حمل و نقل ایران بردارند.

در چارچوب تفاهم هایی که آخوندی با همتای ایتالیایی خود داشته ساخت دو راه آهن سریع السیر در نقاط مرکزی ایران به ایتالیایی ها سپرده شده است؛ ایران آماده می شود ظرف چهار سال آینده از راه آهن سریع السیر تهران اصفهان بهره برداری کند و در کنار آن ایتالیایی ها بنا دارند دوراه اهن سریع السیر دیگر نیز به ایران تحویل دهند.

مبدا یکی از این راه آهن ها شهر قم خواهد بود. این شهر که در نقطه مرکزی نخستین راه اهن سریع السیر ایران قرار گرفته حالا می تواند در چارچوب اجرایی شدن این برنامه با قطاری سریع السیر به استان مرکزی متصل شود. پروژه دیگر به استان همدان اختصاص خواهد یافت. این استان که در طول تمام سال های گذشته از نعمت راه آهن محروم بوده و امیدوار است تا سال اینده در شبکه ریلی قرار گیرد حالا در راس فهرست شهر هایی قرار گرفته که به قطار سریع‌السیر متصل خواهند شد و ایتالیا کار این پروژه را نیز پیگیری می کند.

این دو طرح ریلی که یکی از آنها ۱۴۶ و دیگری ۲۶۰ کیلیو متر طول خواهند داشت بناست در چند مرحله وارد فضای اجرایی شوند و از آذر امسال عملیات تست راه آهن در آنها صورت گرفته و از چند ماه بعد دور های آموزشی دقیقی را نیز پشت سر بگذارند.

در کنار این دور پروژه ریلی بحث اتصال بندر امام خمینی به شهر بازرگان در قالب کریدور شماره ۱۰ جاده ای ایران نیز در طول این سفر ویر راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت. این تفاهم که البته رقم ابتدایی اعلام شده ۳.۶ میلیارد یورویی را از سوی قائم مقام آخوندی رد شده است در چند مرحله و در قالب چند محور ساخته خواهد شد.

ایتالیایی ها بنا ست در دو قطعه اول این پروژه حدود ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کنند و فاینانس دیگر قطعات این راه را نیز تامین کنند.

این سه گانه که البته در حال حاضر در مرحله تفاهم ابتدایی قرار داشته و تا اجرایی شدن راهی نسبتا طولانی در پیش دارد یک امر را ثابت می کند و آن اینکه در دوران پسابرجام همکاری های زیر ساختی ایران و ایتالیا به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت. همکاری های که در حال حاضر در این سه پروژه زیر ساختی خلاصه شده و احتملا در گام های بعدی به دیگر پروژه ها نیز تسری یابد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايسنا، تاریخ انتشار: 27 تير 1395، کد مطلب: 95040116186:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین