پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۱۲
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
وزیر نیرو با حمایت از قرارداد نیروگاه‌سازی با یک شرکت ترکیه‌ای، با بیان اینکه برای تشویق سرمایه‌گذاران خارجی محدودیت قانونی نداریم، گفت: ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید تجدیدپذیر احداث می‌شود.

شعار سال: حمید چیت‌چیان امروز در چهارمین کنفرانس انرژی بادی ایران با اشاره به ابلاغ قیمت های خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر، گفت: با اطمینان خاطر ایجاد شده برای صنعت برق کشور، می‌توانیم با قدرت از اینکار پشتیبانی کرده و برق مورد نیاز را از تولید کنندگان خریداری کنیم و متضمن منافع بلندمدت سرمایه گذاران در این عرصه باشیم.

وزیر نیرو با اعلام اینکه بر اساس تصویب آئین‌نامه ماده ۶۱ قانون بهینه‌سازی مصرف سوخت، برای خرید تضمینی برق، وزارت نیرو در صورت استفاده سرمایه گذاران از تکنولوژی داخلی برای تولید برق تجدید پذیر متناسب با میزان استفاده از تکنولوژی و تولیدات داخلی، تا ۳۰ درصد قیمت بیشتر به تولید کنندگان برق پرداخت می‌کند، تصریح کرد: فناوری‌های جدیدی برای استفاده از نیروگاه‌های بیومس (زیست توده) برای تولید برق توسعه یافته است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۴۷ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در جهان نصب شده است، اظهار داشت: هر چند آهنگ رشد استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در اروپا نسبت به گذشته کاهش یافته، اما با این حال تحول اساسی در روند صنعت برق احساس می‌شود و استفاده از منابع تجدید پذیر در سایر کشورها رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مراکش قیمت هر کیلووات ساعت برق تولیدی از انرژی باد، ۳ سنت بوده که در مقایسه با قیمت ذغال سنگ، گاز طبیعی و انرژی اتمی برای تولید برق بسیار ارزان است، افزود: در امارات نیز در مناقصه‌ای برای ساخت ۸۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی، به ازای هر کیلووات ساعت برق خورشیدی ۲.۹۵ تا ۲.۹۹ سنت در نظر گرفته شده که نشان از افزایش سرعت تحولات در بخش انرژی‌های تجدید پذیر در طول یک سال گذشته و کاهش قیمت انرژی‌های تجدید پذیر دارد.

چیت چیان با بیان اینکه نزدیک به ۷۵ درصد کل ظرفیت نیروگاهی جدید که در سال ۲۰۱۵ میلادی در جهان ساخته شده است به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص داشته است، تاکید کرد: در کنفرانس زیست محیطی کاپ ۲۱ ایران داوطلبانه متعهد شد تا نسبت به نصب ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ میلادی اقدام کند.

۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه برق پاک احداث می‌کنیم

وی در ادامه با بیان اینکه در تدوین برنامه ششم توسعه سال گذشته در دولت تصویب شد تا درطول پنج ساله برنامه ششم، ۵ هزارمگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر (از ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های مطرح شده) به‌ صورت سالانه یکهزار مگاوات نصب شود که عمدتاً بادی و خورشیدی هستند، یادآور شد: البته این باعث نخواهد شد که ما از سایر انرژی‌های کشور همچون، بادی، بیومس و زمین گرمایی بهره نبریم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه به رغم وجود نیروگاه‌های برق‌آبی موجود، ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور را ۱۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات ذکر کرد و افزود: وجود این نیروگاه‌ها این مورد را امکان‌پذیر خواهد کرد که اگر دارای ظرفیت بالای نیروگاه‌های خورشیدی باشیم، در شب هنگام که این نیروگاه‌ها قادر به تولید نیستند می‌توانیم با استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی کمبود برق پیک شب را تأمین کنند.

وی با اشاره به نظام تعرفه جدیدی که برای خرید تضمینی برق تیرماه سال گذشته ابلاغ شد، گفت: در تعرفه ابلاغی، مدت تضمین خرید برق از ۵ سال به ۲۰ سال افزایش یافت و تا قبل از سال ۹۴ مقررات به گونه‌ای بود که قیمت خرید برق تولیدی از تمام نیروگاه‌ها به‌طور یکسان بود، ولی از سال گذشته با تفکیک تکنولوژی‌های مختلف با قیمت‌های متعادل شده، برق را خریداری می‌کنیم و با اتخاذ این سیاست موفق به ایجاد تعادلی شدیم تا سرمایه گذاران با اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاری ترغیب شوند.

چیت‌چیان یادآور شد: بر اساس تصویب آئین نامه ماده ۶۱ قانون بهینه‌سازی مصرف سوخت، برای خرید تضمینی برق، در صورت استفاده سرمایه‌گذاران از تکنولوژی داخلی برای تولید برق تجدید پذیر، وزارت نیرو متناسب با میزان استفاده از تکنولوژی و تولیدات داخلی، تا ۳۰ درصد قیمت بیشتر پرداخت می‌کند.

حمایت وزارت نیرو از قرارداد نیروگاه‌سازی ترکها

وی با اشاره به اینکه برجام باعث شده تا تعداد مراجعین خارجی به ایران برای سرمایه گذاری افزایش یابد و تولید کنندگان داخلی امکان استفاده از فناوری‌های جدید داشته باشند، تصریح کرد: اخیراً قانون حمایت از صنعت برق در مجلس تصویب شد که بر اساس آن، دولت عوارض ویژه‌ای به صورت مستمر از مصرف کنندگان برق برای خرید انرژی تجدیدپذیر از تولید کنندگان دریافت کند.

وزیر نیرو بابیان اینکه، کشور ما دارای قوانین صریحی برای حمایت از سرمایه گذاران خارجی است و برخی به قراردادی که برای یک شرکت خارجی(ترکیه‌ای) در خصوص نصب نیروگاه سیکل ترکیبی تنظیم شده که به این قرار داد انتقاد دارند، گفت: به‌صورت صریح اعلام می‌کنم که قانون گذار در سال ۱۳۸۰ قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی را تصویب کرده و با تشکیل سازمان ویژه‌ای تحت عنوان سازمان سرمایه گذاری خارجی در کشور، در سیاست‌های کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد بر حضور سرمایه‌گذاران خارجی تاکید شده و در ماده ۱۳۳ قانون توسعه پنج ساله دوم نیز صراحتاً در استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی برای تولید برق را مورد تاکید قرار داده است.

به گزارش مهر، وزارت نیرو اخیرا قراردادی به ارزش تقریبی ۴ میلیارد دلار با یک شرکت سرمایه گذار از ترکیه به منظور ساخت و راه اندازی نیروگاه و تاسیسات برقی امضا کرده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 29 تیر 95 ، کد مطلب: 3717963: www.mehrnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین