پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۱۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۳
در صورت جدی گرفتن ظرفیت های سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص و وجود نیروی جوان بسیار در آن، این استان می تواند به یکی از قطب های اقتصادی کشور تبدیل شود همانگونه که هم اینک بیشترین حجم صادرات و واردات کشور از این استان انجام می‌شود.
شعار سال: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید در سال‌های اخیر و قرار گرفتن در ریل سازندگی در حال حرکت شتاب‌گونه به سمت پیشرفت و توسعه و ایجاد امید و نشاط در میان مردم این خطه از میهن اسلامی است.

 سیستان و بلوچستان با ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومتر مربع گستره و در اختیار داشتن بیش از ۱۱.۵ درصد مساحت کل کشور و قرار گرفتن در جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران که تا سالیان پیش همواره نام محرومیت را یدک می کشید، اینک با نگاه ویژه مقامات ارشد نظام و دولت و همت مسئولان استان در مسیر توسعه و شکوفایی قرار گرفته است.

سکونت اقوام مختلف بلوچ، سیستانی، کرد، لر و سایر اقوام با مذاهب شیعه و سنی در این استان و زندگی مسالمت‌آمیز و بدون دغدغه در کنار یکدیگر آن هم با وحدت و انسجام مثال‌زدنی، سیستان و بلوچستان را به الگویی از وحدت تبدیل کرده است.
تاریخ و قدمت نمایه‌های زیست بشری در این استان به هزاران سال پیش می‌رسد، وجود آثار باستانی و تاریخی چون شهرسوخته، قبرستان اسپیدژ و قبرستان کشیک هر یک با قدمتی بیش از پنج هزار سال و دهها اثر دیگر نشان از اهمیت این استان و جنب و جوش و عمران و آبادانی آن از گذشته‌های بسیار دور دارد.
رشادت دلاور مردان و شیرزنان سیستانی و بلوچ در طول تاریخ ایران بزرگ و ایثار و فداکاری مردم این دیار در حفظ مرزها و کیان این سرزمین اهورایی همواره زبانزد مردمان ایران و دیگر ملل بوده است بگونه ای که بزرگترین شاعر پارسی گوی جهان فردوسی بزرگ اثر جاودانه 'شاهنامه' را با الهام گرفتن از این رشادت ها خلق کرده است.
سخت کوشی مردم این دیار و مصاف سخت آنان با طبیعت این استان را با وجود بحران@های سیل و خشکسالی به انبار غله ایران و تامین کننده بسیاری از محصولات کشاورزی بویژه غله و مرکبات تبدیل کرده بود.
دلاور مردی ها و رشادت‌ها و سخت کوشی‌های مردم سیستان و بلوچستان بسیاری از دست نشاندگان رژیم ستم شاهی را به وحشت انداخته بود بگونه ای که این استان را در محرومیت شدید نگه داشته بودند و تنها از این شیرمردان و شیرزنان برای حفظ مرزها استفاده می‌کردند اما در مقابل، کمترین خدمات را به آنان عرضه می داشتند.

سیستان و بلوچستان تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در محرومیت های بسیاری بسر می برد و از داشتن امکانات مناسب در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره بی نصیب بود تا این که با پیروزی انقلاب اسلامی به سبب توجه ویژه مسوولان نظام بویژه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب حرکت برای محرومیت‌زدایی آغاز شد اما محرومیت‌ها آنقدر گسترده بود که تلاش‌های ۳۰ ساله نتوانست آن را در ردیف استان های برخوردار قرار دهد.

هر کدام از دولت‌های پس از انقلاب با نگاه خاصی این استان را نگریسته و بر همان اساس برای آن برنامه ریزی کرده اند، که البته بیشتر آنها به واسطه فعالیت های آشکار و پنهان دشمنان برای ایجاد ناآرامی در این استان به نگاه امنیتی ختم می شد.
پهناورترین استان کشور با در اختیار داشتن ۱۱.۵ درصد از وسعت ایران اسلامی، همجواری با ۲ کشور افغانستان و پاکستان، در اختیار داشتن تنها بندر اقیانوسی کشور و هزاران مزیت دیگر تا پیش از این در سایه نامهربانی‌های خواسته یا ناخواسته از پیشرفت متعالی باز مانده و تنها به برخی از ظرفیت های آن توجه شده بود.
در صورت جدی گرفتن ظرفیت های سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص و وجود نیروی جوان بسیار در آن، این استان می تواند به یکی از قطب های اقتصادی کشور تبدیل شود همانگونه که هم اینک بیشترین حجم صادرات و واردات کشور از این استان انجام می‌شود.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و در سایه افزایش عقلانیت در تصمیم گیری‌ها، توجه به مزیت های مرزی، تاکید بر اقتصاد درون محور، اهمیت دادن به کارگاه های خرد و کوچک و توجه همه جانبه به ظرفیت های سیستان و بلوچستان، طرح‌های این دولت در شمال و جنوب سیستان و بلوچستان سبب آغاز امید، کار و به طور کلی پویایی اقتصادی و اجتماعی در این استان شده است.

اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار برای انتقال آب به ۴۶ هزار هکتار مزارع خانوارهای سیستانی با هدف بهبود وضعیت کشاورزی و تثبیت ماندگاری در منطقه و تخصیص اعتبار چشمگیر برای ساخت مرکز کنترل بیماری‌های تنفسی در شمال استان با توجه به آمار بالای بیماری سل از شاخص ترین پروژه های در دست اجرای دولت برای تحول در سیستان و بلوچستان است.
توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، گازرسانی به تمام نقاط استان، راه اندازی کارخانه پتروشیمی، کشف و استخراج معادن جدید و تکمیل خطوط راه آهن از دیگر پروژه های ملی در حال اجرا برای بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی مردم سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود.
حرکت قطار عمران در وسیع‌ترین استان
۱۰۱ طرح ورزشی در سیستان و بلوچستان در دست ساخت است

امروز ورزش به عنوان یک پدیده بسیار مهم در حوزه های مختلف سیاسی، دیپلماسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مورد توجه کشورها قرار گرفته است.
ورزش و تحرک جسمانی برای داشتن سلامتی، نشاط و شادابی امری ضروری بوده و باید این مقوله مهم در کنار سایر فعالیت ها قرار گیرد تا جامعه ای سالم با نشاط داشته باشیم.
سیستان و بلوچستان به واسطه داشتن شرایط خاص جغرافیای طبیعی و فیزیک مردمانش، استانی کاملا ورزشی است به طوری که بیشتر مردم آن اعم از زن و مرد، کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و بعضا بزرگسالان به ورزش علاقه‌مند هستند.
این استان با توجه به گستردگی و اقلیم متنوع خود استعدادهای فراوانی در رشته های مختلف ورزشی دارد که باید با برنامه ریزی درست این استعدادهای پنهان ورزشی را شناسایی و شکوفا کرد.
با وجود استعدادهای فراوان در حوزه ورزش سیستان و بلوچستان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توجهی به این ظرفیت ها نشده بود اما هم اینک در پرتو نظام مقدس جمهوری اسلامی ضمن افزایش فضاهای ورزشی شاهد درخشش ورزشکاران این دیار در عرصه های ملی، منطقه ای و بین المللی هستیم.

مدیر کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰۱ طرح نیمه تمام در استان با پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۷۰ درصد در دست ساخت است.
ادهم کردزابلی افزود: از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۷۰ زمین چمن مصنوعی در سیستان و بلوچستان افتتاح شده که از این نظر در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده ایم.

وی با اشاره به اهمیت ورزش در روستاها گفت:: در ۲ سال اخیر ۲۰۱ خانه ورزش روستایی در استان به بهره برداری رسید و این روند با قوت در سال آینده نیز ادامه دارد به طوری که در هفته دولت امسال ۵۰ خانه ورزش روستایی دیگر به بهره برداری می رسد.

وی افزود: خانه های ورزش روستایی با هدف کاهش آسیب های اجتماعی، توسعه ورزش روستایی و پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در روستاها با مشارکت فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی، ستاد مبارزه بامواد مخدر و وزارت ورزش و جوانان کشور ساخته و تجهیز می شوند.

مدیر کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان گفت: ۵۲ ورزشکار استان سال گذشته بعد از کسب موفقیت در نخستین دوره المپیاد استعدادهای برتر ۱۲ تا ۱۵ سال به اردوی تیم ملی دعوت شدند که در تاریخ ورزش این نقطه از ایران اسلامی بی سابقه است.

وی با اشاره به جهش در جذب ورزشکاران گفت: هم اینک ۴۶ هزار ورزشکار سازمان یافته در قالب بیش از ۵۰ هیات استانی و ۵۰۰ هیات شهرستانی در استان مشغول فعالیت هستند.
حرکت قطار عمران در وسیع‌ترین استان
 جهش چشم گیر آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان

بدون تردید رشد و توسعه پایدار یک کشور به تربیت انسان های آگاه، متعهد و متخصص بستگی دارد و پیشرفت همه جانبه مرهون توسعه سرمایه انسانی است.
برخورداری از آموزش و پرورش کارآ و پویا هزینه های ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی جامعه را کاهش می دهد و همه در خدمت پیشرفت هر چه بیشتر آموزش و پرورش سرمایه گذاری می شود.
محرومیت تاریخی در سیستان و بلوچستان سبب عقب ماندگی این استان شده به طوری که این محرومیت ها در نظام آموزشی به راحتی قابل لمس است.
کمبود حدود ۱۲ هزار معلم با توجه به گستردگی و پراکندگی نقاط جمعیتی، دارا بودن تعداد زیادی کودک بازمانده از تحصیل، کمبود پنج هزار کلاس درس جدید با توجه به نرخ بالای موالید، تکرار پایه دوره ابتدایی، کمبود وسایل توانبخشی برای دانش آموزان مدارس استثنایی و نیاز دانش آموزان به لوازم اولیه مدرسه نظیر کیف و کفش و برخی مواد غذایی با توجه به سطح درآمد خانواده ها از جمله مهمترین مشکلات این حوزه در استان است که دولت در سالهای اخیر در این استان علاوه بر ساخت مدارس جذب افزون بر ۱۶۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل را مورد توجه قرار داده است.

این امر نشان می دهد که آموزش و پرورش تلاش های زیادی انجام داده است تا مبادی بیسوادی بسته و دانش آموزان در کلاس درس حاضر شوند.

همچنین جلب مشارکت خیران مدرسه ساز ، افزایش بیش از هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی بیش از نرم کشوری در سالهای اخیر، توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی به ویژه در مناطق دوزبانه و روستایی و عشایری و اجرای هر مدرسه ابتدایی یک کلاس ضمیمه پیش دبستانی در روستا و حاشیه شهرها در بخش دولتی  از مهمترین اقدامات در راستای انسداد مبادی بیسوادی در سیستان و بلوچستان بوده است.

همزمان با جذب کودکان بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان برنامه سند شتاب بخشی سوادآموزی استان برای تحت پوشش قرار دادن افراد ۱۰ تا ۴۹ سال بیسواد نیز طراحی شد و در سالهای اخیر با قوت در حال اجراست.

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: آموزش و پرورش به همت معلمان و مشارکت علما و روحانیون با مراجعه خانه به خانه و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل این تعداد از دختران بازمانده از تحصیل را جذب کلاس های درس کرده است.

محمدرضا رخشانی  افزود: با توجه به گستردگی و پراکندگی سیستان و بلوچستان و همچنین مسایل متعدد فرهنگی باید طرح ها و برنامه های ویژه ای برای نگه داشت بازماندگان از تحصیل پیش بینی و اجرا شود.

وی با بیان اینکه افزون بر ۱۶۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل از سال ۹۲ تاکنون جذب کلاس های درس شده اند گفت: این نهاد با اجرای طرح های مهمی نظیر عدالت آموزشی تلاش های زیادی انجام داده تا مبادی بیسوادی در این استان بسته و دانش آموزان در کلاس درس حاضر شوند.

رخشانی ساخت افزون بر هزار مدرسه، توسعه طرح روستا مرکزی و پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان و توسعه آموزش به کمک بخش غیر دولتی در قالب خرید خدمات آموزشی با هدف تامین نیروی انسانی متخصص را از مهمترین اقدامات آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان برای انسداد مبادی بیسوادی عنوان کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مهمترین مشکل این اداره کمبود نیروی انسانی است گفت: این استان با توجه به گستردگی و پراکندگی با کمبود ۱۲ هزار معلم روبرو است.
رخشانی  افزود: برای جبران کمبود نیروی انسانی در این استان افزایش ردیف های استخدامی و پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان در کنار بکارگیری نیروهای خرید خدمت مورد توجه قرار گرفته است.
وی راه اندازی مراکز آموزش عالی وابسته به دانشگاه فرهنگیان در شهرستان های چابهار، ایرانشهر، زابل و سراوان و جذب تعداد زیادی دانشجو در مرکز استان بر اساس محل سکونت و بوم را از دیگر اقدامات برای استفاده از نیروهای ماندگار در هر منطقه عنوان کرد.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان همچنین جذب سرباز معلم بومی هر شهرستان برای پوشش دادن مناطق صعب العبور و عشایری و ایجاد معلم سرا در مناطق به ویژه برای اسکان نیروهای خواهر را از مهمترین اقدامات اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان برای تامین کمبود و ماندگاری نیرو برشمرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان نیز گفت: چهار هزار و ۹۵۹ نفر امسال از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش استان می شوند.

منصور نیک‌پناه با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از کمبود ۱۶ هزار معلم رنج می‌برد اظهار داشت: هزار و ۶۵۰ نفر امسال از طریق آزمون سراسری و سه هزار و ۳۰۹ نفر دیگر از طریق آزمون استخدامی شهریور ماه جذب بدنه آموزش و پرورش استان می شوند.

وی ادامه داد: سال گذشته هزار و ۶۰ نفر از طریق آزمون سراسری جذب ۲ دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان شدند که امسال با رشد ۶۰ درصدی این آمار به هزار و ۶۵۰ نفر افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان افزود: همچنین سال گذشته تنها ۴۰۰ نفر از دانش آموختگان دانشگاهی استان از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش شدند که امسال با رشد ۹۰ درصدی به سه هزار و ۳۰۹ نفر افزایش یافته است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت ۲ دانشگاه فرهگیان سیستان و بلوچستان تنها ۸۰۰ نفر است و این دانشگاه‌ها حجم پذیرش این تعداد دانشجو را نداشت با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان امکانات خوابگاه و برگزاری کلاس برای دانشجویان در چهار شهرستان چابهار، سراوان، زابل و ایرانشهر فراهم شد تا کمکی به کمبود معلم در نظام آموزشی استان شود.

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت: این استان با وجود همه اقدامات مطلوبی که برای افزایش سرانه فضای آموزشی از سوی دولت و خیران صورت گرفته همچنان به دلیل نرخ بالای موالید از کمبود فضای آموزشی رنج می برد.

رضا سرحدی‌نیا افزود: متوسط رشد دانش آموزی در کشور ۶ دهم درصد اما در سیستان و بلوچستان چهار درصد گزارش شده که این امر کمبود فضاهای آموزشی را دو چندان کرده است.

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت:  از سال ۹۰ تاکنون هزار و ۴۰۲ مدرسه با پنج هزار و ۳۹۶ کلاس درس در این استان ساخته شده است که خیران ۷۶۰ مدرسه آن را ساخته اند.

وی بیان کرد: هم اینک نیز ۳۴۰ مدرسه با هزار و ۵۹۱ کلاس درس در سیستان و بلوچستان در دست ساخت است که ۱۸۳ مدرسه آن خیری است.

سرحدی‌نیا بیان کرد: از سال ۹۶ اعتبارت تخصیصی در ردیف‌های ملی و استانی ۱۰۲ میلیارد تومان بوده است که سال گذشته این اعتبارات به ۲۱۲ میلیارد تومان یعنی ۲ برابر افزایش یافت.

وی با اشاره به اهمیت حذف وسایل گرمایشی غیر استاندارد در مدارس سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع ۱۱ هزار کلاس درس دارای وسایل گرمایشی غیر استاندارد استان تاکنون سه هزار و ۱۱۳ کلاس درس به وسایل استاندارد مجهز شده‌اند.

سرپرست اداره کل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان بیان کرد: امسال ۶۰ میلیارد تومان برای گرمایش مدارس سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است که مدارس دارای علمک گاز به سامانه‌های استاندارد مجهز خواهند شد.
حرکت قطار عمران در وسیع‌ترین استان
شتاب طرح‌های شاخص دولت تدبیر و امید در ۲ سال اخیر در سیستان و بلوچستان

طرح ۴۶ هزار هکتاری؛ آماده بهره‌برداری

اجرای طرح انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از مزارع دشت سیستان به عنوان یکی از مصوبات دولت تدبیر و امید، ابتکاری نو برای احیای بخش کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب و رونق حیات و سرزندگی و رهایی از خشکسالی‌های مداوم در این منطقه است.

با توجه به مشکلات ناشی از خشکسالی‌های متوالی که کشاورزان سیستان همواره با آن دست به گریبانند و هر چند سال منجر به مهاجرت بسیاری از آنان به دیگر نقاط کشور شده با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر تامین آب دشت سیستان، طرح انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این منطقه در سفر سال ۹۳ رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان تصویب شد.
جلوگیری از مهاجرت ساکنان منطقه سیستان و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی آن برای کل کشور، حفظ و پایداری سیستان به عنوان منطقه راهبردی در جغرافیای امنیتی کشور، احیای کشاورزی قابل برنامه ریزی و اسکان رضایت‌مندانه مردم و حفظ و تثبیت اکوسیستم طبیعی و انسانی دشت سیستان، بهره وری هوشمندانه و بهینه از منابع پایه تولید و تبدیل منطقه به قطب تولید محصولات کشاورزی برای منطقه و کشور و حل مشکل اشتغال شرق کشور و درآمد ساکنان از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.
خدمات ارزنده دولت یازدهم با رویکرد محرومیت زدایی از چهره استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان که شاخص های توسعه یافتگی در آنها پایین تر از متوسط کشوری است در چهار سال گذشته سبب بهبود روند توسعه پایدار و همه جانبه در این مناطق به ویژه در بخش کشاورزی شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی آماده بهره برداری است.

احمدعلی موهبتی اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های ۲۰ ساله استان بهره برداری از این طرح مهم می تواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد.

وی ادامه داد: هم اینک کار ساخت سه ایستگاه پمپاژ اصلی، پنج ایستگاه پمپاژ مستقل، ۹ ایستگاه پمپاژ ثانویه این طرح بزرگ بخش کشاورزی در سیستان به اتمام رسیده و درحال تست و راه اندازی است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به خشکسالی حاکم بر این استان و از سویی به دلیل وابسته بودن بخشی از استان به آب‌های ورودی از افغانستان و از همه مهمتر بهره وری پایین سامانه های آبیاری فعلی، دولت تدبیر و امید در صدد تغییر شیوه آبیاری در این استان برآمده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان بوسیله لوله تا کنون ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

غلام حیدر زورقی اظهار داشت: جلوگیری از مهاجرت ساکنان منطقه و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی آن بر کشور، ناپایداری اکوسیستم طبیعی و انسانی منطقه، بالا بودن تلفات انتقال و توزیع آب، تبخیر افزون بر چهار هزار میلیمتر در سال، وجود اقلیم خشک و رطوبت کم و دمای بالای ۴۸ درجه سانتیگراد، وابستگی کامل اقتصادی معیشت و اشتغال مردم به بخش کشاورزی ضرورت راه اندازی این طرح را دو چندان کرده است.
حرکت قطار عمران در وسیع‌ترین استان
۱۱۰۰ میلیارد ریال در ۲ سال اخیر  صرف فعالیت‌های آب و خاک سیستان و بلوچستان شده است
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: در ۲ سال گذشته ۱۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار صرف فعالیت‌های آب و خاک این استان شده است.

جعفر زربافتی عمده فعالیت‌های آب وخاک سیستان و بلوچستان را اجرای سامانه‌های نوین آبیاری ،مرمت و بازسازی قنوات، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی و مدرن، انتقال آب بالوله ، ساخت و بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی و پوشش انهار، ساخت استخرهای ذخیره آب، حفر و تجهیز چاهک های کشاورزی، احداث جاده دسترسی به مزارع ، ساخت طرح‌های کوچک تامین آب و احیا و توسعه اراضی کشاورزی برشمرد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت مدیریت منابع و مصرف آب در راستای صرفه‌ جویی و افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی توجه خاص به توسعه سیستم های نوین آبیاری در سطح استان شده به طوری که از کل اعتبارات هزینه شده در ۲ سال اخیر در بخش آب و خاک ۶۱۷ میلیارد ریال صرف تجهیز ۷۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به سیستم های نوین آبیاری شده است.
زربافتی تأکید کرد: همچنین  بمناسبت هفته دولت امسال نیز ۷۲۴ هکتار سیستم آبیاری نوین با صرف ۷۲ میلیارد ریال اعتبار آماده بهره‌برداری شده است.
معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: با بهره‌برداری از این سطح، اراضی کشاورزی استان که مجهز به سیستم های نوین آبیاری شده اند به ۳۴ هزار هکتار می‌رسد.
وی ساخت ۶ کیلومتر کانال آبیاری عمومی، مرمت وبازسازی ۲۱ رشته قنات، ساخت پنج باب استخر ذخیره آب، حفر و تجهیز ۶۳حلقه چاهک کشاورزی و احداث ۲ و نیم کیلومتر جاده دسترسی به مزارع از دیگر پروژه‌های افتتاحیه این مدیریت در هفته دولت امسال عنوان کرد.

توسعه بنادر چابهار
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران اسلامی با ظرفیت های بی نظیر خود سالهاست که نادیده گرفته شده و آنگونه که باید مورد استفاده صحیح قرار نگرفته بود.
کم توجهی به توسعه این بندر تا آنجا پیش رفته است که هم اینک برخی از کالاها از جوار این بندر عبور کرده و در بندرعباس تخلیه می شوند و سپس با پیمودن مسیر ترانزیتی طولانی به کشور افغانستان و مناطق همجوار ترانزیت می شود.
چابهار هم اینک دارای ۲ بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بندر شهید بهشتی در یک موقعیت استراتژیک از سمت اقیانوس هند و دریای عمان، نخستین بندر ایران بشمار رفته و به عنوان دروازه ای به کریدور ترانزیت شرق به افغانستان و کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه ازجمله تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان قرار دارد.

منصور بیجار افزود: عدم قرار گرفتن محل بندر در موقعیت ژئوپلتیک خلیج فارس و تنگه هرمز موجب گرایش کمتر آن به تنش های بین المللی و منطقه ای در خلیج فارس شده  است.

وی ادامه داد: توسعه بندر شهید بهشتی به عنوان جز لاینفک از طرح دولت برای توسعه کریدور شرق محسوب شده و اراده و تعهد سیاسی قوی ای برای ایجاد زیرساخت های لازم جاده ای، ریلی و بندری برای رسیدن به این هدف وجود دارد که از آن جمله می توان به ساخت فرودگاه بین المللی چابهار و اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور با اجرای خط آهن چابهار- زاهدان- زابل- میلک - مشهد اشاره کرد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان  ساخت ۲ پست اسکله کانتینری و سه پست اسکله کالای عمومی به طول هزار و ۷۰۰ متر-تغییر ظرفیت بندر شهید بهشتی از ۲.۵ به ۸.۵  میلیون تن و در صورت آماده بودن زیرساخت ، قابلیت بهره برداری تا بیش از ۱۵ میلیون تن از مهمترین اقدامات در سالهای اخیر در این بندر بوده است.
بیجار هدف از اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را  ایجاد یک بندر بین المللی در کلاس جهانی با عمق مطلوب برای حمل و نقل کانتینر و محموله‌های خشک، مایع و  ظرفیت سازی پایدار برای توسعه و امنیت ملی توسعه محور شرق کشور بیان کرد.

وی با اشاره به اهمیت بندر چابهار گفت: این بندر در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان (مکران) و ارتباط با آبهای آزاد و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات و واردات ایفا کرده است.
معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری افزود: چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاسی و استراتژیک ملی در مواقع جنگ و بحران ها، منطقه ای مجزا و نقطه ای کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت های اقتصادی آن محسوب می شود.


راه آهن چابهار– زاهدان
استان پهناوری همچون سیستان و بلوچستان با در اختیار داشتن تنها بندر اقیانوسی ایران اسلامی و همجواری با ۲ کشور افغانستان و پاکستان و نیز پراکندگی جمعیت در آن قطعا نیازمند سیستم حمل و نقل ریلی پیشرفته ای به منظور تسهیل در امور حمل و نقل بار و مسافر است که این مهم از چشم تیزبین دولت یازدهم دور نمانده است و برنامه ریزی های بسیاری برای انجام آن صورت گرفته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قرارگیری سیستان و بلوچستان در محل تلاقی مسیر شرقی کریدور شمال– جنوب و مسیر جنوبی کریدور شرق– غرب فرصت ترانزیتی بزرگی را برای استان رقم زده که هم اینک این مزیت در حال بهره گیری است.

بیجار ادامه داد: مسیر ارتباطی چابهار– سرخس نزدیکترین راه به کشورهای آسیای میانه به منظور ترانزیت کالاهای بین المللی و انتقال محصولات مختلف محسوب می شود و به عبارتی دیگر این مسیر شاهراه انتقال کالا از جنوب به شمال تعریف شده است.

وی افزود: ساخت طرح بزرگ عمرانی راه آهن چابهار- زاهدان که از سال ۹۲ به طول ۶۱۰ کیلومتر آغاز شده است هم اینک دارای ۳۸.۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی است که در ۲ سال اخیر ساخت آن شتاب گرفته است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: تاکنون برای ساخت این طرح مهم ریلی ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و برای تکمیل آن ۴۰ هزار میلیارد ریال مورد نیاز است.

بیجار تاکید کرد: چابهار یکی از بهترین نقاط ایران و جهان برای صادرات و واردات کالاست و نقش مهمی در توسعه محور شرق دارد.
وی گفت: طرح راه آهن چابهار- زاهدان تاکنون با فعالیت بیش از هزار و ۴۰۰ نفر نقش مهمی در اشتغالزایی افراد بومی و محرومیت زدایی داشته است.

وی تاکید کرد: خط ریلی چابهار - زاهدان در انتقال محصولات پتروشیمی، حمل کالا به افغانستان و آسیای میانه و کالاهای اساسی نقش بسزایی دارد و می توان حجم بالای کالا را در زمان کم و هزینه اندک جابجا کرد.
حرکت قطار عمران در وسیع‌ترین استان
شتاب گازرسانی به سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان تنها استان بی بهره از گاز در کشور بود که صدای گوش خراش برخورد سیلندرهای گاز مایع در آن به کابوسی برای مردم تبدیل شده بود.
نبود گاز در این استان نه تنها مردم را به ستوه آورده بلکه هزینه های صنایع و واحدهای تولیدی را در مقایسه با سایر استانها چندین برابر افزایش داده بود و با توجه به نظام یارانه ای کشور تولید در این استان را کم رنگ کرده است.
بی شک گاز رسانی به سیستان و بلوچستان یکی از خدمات بزرگ دولت تدبیر و امید در این استان محسوب می شود که ثواب اخروی آن برای همیشه ماندگار است.
عملیات اجرایی طرح عظیم گاز رسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان مهر سال ۹۴ آغاز شد.

 مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: ۳۸ هزار و ۲۵۹ مشترک در این استان تا کنون از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند.

رضا پنجابی اظهار داشت: تاکنون ۲۴ هزار و ۹۲ خانوار در زاهدان از اشتراک گاز بهره‌مند شدند.

وی گفت: کل شبکه تغذیه و توزیع مورد نیاز در محدوده شهر زاهدان هزار و ۳۸۰ کیلومتر بوده که تاکنون ۶۹۸ کیلومتر آن اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به لوله گذاری‌ های انجام شده در سطح شهر زاهدان این شرکت آماده واگذاری تعداد بیشتری اشتراک به شهروندان متقاضی است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این استان تنها بخش بی بهره از گاز در کشور بود بیان کرد: اجرای طرح گازرسانی به این استان علاوه بر منافع اقتصادی دارای آثار اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی بوده که از نظرها دور مانده است.

بیجار افزود: کاهش مشکلات بهداشت و سلامت ناشی از سیستم های موجود گرمایشی، تثبیت و نگه داشت جمعیت به دلیل کاهش هزینه ها و مهمتر از آن کاهش پدیده شوم قاچاق سوخت و به تبع آن کاهش تلفات انسانی مرتبط بر این قضیه از جمله مسائلی است که می تواند با ورود گاز به سکونتگاه‌های انسانی نوید آنرا داد.
وی اظهار داشت: ایجاد هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم وابسته به گاز و صنایع وابسته بزرگترین اثر اقتصادی این طرح است.

وی با اشاره به طرح گاز رسانی به زابل گفت: فاز نخست طرح از زاهدان به دوراهی زابل دارای پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد است و فاز دوم از دوراهی به زابل در مرحله عقد قرارداد قرار دارد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همچنین خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار نیز با پیشرفت فیزیکی ۱۳ درصد درحال پیمان‌سپاری به چهار پیمانکار جدید و شروع کار در چهار فاز به طور همزمان است.

وی با اشاره به خط انتقال گاز به خاش نیز گفت: عملیات اجرایی همزمان این طرح با میرجاوه شروع شده و گاز رسانی در سطح شهر در تابستان امسال آغاز خواهد شد.

اکتشاف معادن سیستان و بلوچستان اولویت دولت

قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در کمربند فلزایی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد و در این راستا وجود معادن نسبتا غنی گشوده و ناگشوده فلزی و سهم بالای استان در برخورداری از این معادن با ذخایرمعدنی نظیر کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی ، قلع، تنگستن، آنتی موان، طلا و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، سیلیس، فلدسپات، کائولن و سنگهای ساختمانی بویژه گرانیت و همچنین پتانسیلهای معدنی حوزه تفتان و امکان استقرار کارخانجات چینی و کاشی و سرامیک در محدوده تفتان بخشی از قابلیت ها و توانمندی‌های این استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان با ذخایر معدنی مانند کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن و طلا و کانسارهای غیر فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگهای ساختمانی بویژه گرانیت از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار است.
نادر میرشکار ادامه داد: وجود بیش از ۴۰۰ هزارتن گارنت با عیار ۴۰ درصد، ۱۰ میلیون تن اندلوزیت، ۵ میلیون تن فلدسپات، ۱۳۰ هزارتن سیلیس، ۴۳ هزارتن آنتیموآن از قابلیت های این استان در بخش معدن است.
وی بیان کرد: در این راستا از ۱۸۵ هزار کیلومتر مربع جستجو در پهنه های اکتشافی سیستان و بلوچستان ۸۵ هزار کیلومتر مربع آن توسط شرکتهای دولتی و خصوصی در حال انجام است به طوری که تاکنون مواد معدنی جدید کشف شده است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اضافه کرد: از دیگر طرحهایی که در جهت رونق تولید و توسعه معادن در استان در حال اجراست توسعه، شناسایی و فعالسازی معادن کوچک مقیاس است.

وی با بیان اینکه اعتقاد ما براین است که باید محوریت توسعه سیستان و بلوچستان را صنایع معدنی قرار دهیم گفت: دولت در سالهای اخیر اقدامات ارزشمندی را برای توسعه معادن در این استان برداشته که نوید آینده روشن در این حوزه را می دهد.

راه‌های سیستان و بلوچستان در راه توسعه
سیستان و بلوچستان یکی از مسیرهای ترانزیتی با ارزشی است که راه ها در آن همچون شریان های حیاتی بدن انسان عمل می کنند و این نکته نیز از چشم دولت یازدهم مغفول نمانده و در دستور کار این دولت قرار گرفته است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به وضعیت ترانزیتی استان یکی از فرصت های اساسی سیستان و بلوچستان احداث بزرگراه و توسعه شریان های حیاتی است که این شریان ها گذشته از حمل و نقل مسافر نقش بزرگ ترانزیت کالا را نیز بر عهده دارند.
موهبتی اظهار داشت: بزرگراه‌های مهمی در سیستان و بلوچستان نظیر باند دوم زاهدان- بیرجند، باند دوم خاش - زاهدان، زاهدان- زابل، زابل - دوست محمد و میرجاوه - زاهدان - بم توسط دولت در دست ساخت است که از پیشرفت فیزیکی پنج تا حدود ۵۰ درصد برخوردارند.
وی تصریح کرد: بر این اساس جاده های یاد شده مورد توجه ویژه دولت تدبیر و امید قرار گرفته که در صورت اتمام این طرح ها سیستان و بلوچستان از اثرات اجتماعی و اقتصادی آن بهره‌مند می شود.
 استاندار خاطر نشان کرد: کاهش تصادف ها و مرگ و میر و نیز افزایش حجم مبادلات بین استانی و کشورهای همسایه از جمله اثرات بهبود وضعیت راه ها و توسعه آنهاست.

چتر بیمه سلامت بر سر روستاییان و شهرنشینان سیستان و بلوچستان

امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و زحمت های بی دریغ دولت یازدهم سایبانی از نوع بیمه سلامت بر سر تمام مردم سیستان و بلوچستان قرار دارد که این امر از یکسو سبب آسایش مردم شده و از سوی دیگر سفرهای درمانی به سایر کشورهای همجوار را کاهش داده است.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت:  دولت در سالهای اخیر گام های ارزنده برای زیرپوشش بیمه قراردادن مردم این استان برداشته است به طوری که بیش از ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان استان که فاقد دفترچه بیمه بودند به طور رایگان از این خدمت بهره مند شدند.

دکتر رضا عباسی راینی تاکید کرد: اجرای برنامه تحول نظام بیمه سلامت همگانی که به موجب آن تمامی بیمه شدگان سلامت همانند کارکنان دولت از خدمات در بخش سرپایی ۷۰ درصد و در بخش بستری ۹۰ درصد همراه با تجهیزات مورد نیاز بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی که توسط سازمان بیمه سلامت پرداخت می شود بهره مند شدند.

وی ادامه داد: بیمه سلامت سالانه حدود ۶۵۰ میلیارد تومان در بحث بهداشت و درمان مردم این استان به تنهایی هزینه می کند.

 عباسی‌راینی اظهار داشت: ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۶۱۴ نفر از جمعیت حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری استان زیرپوشش بیمه سلامت قرار دارند.

وی بیان کرد: این تعداد بیمه شده در پنج صندوق کارکنان دولت با ۱۵۹ هزار و ۵۴۶ نفر، صندوق سایر اقشار با ۱۴ هزار و ۳۲۳ نفر، صندوق بیمه سلامت همگانی با ۳۷۹ هزار و ۲۳۳ نفر، صندوق روستاییان و عشایر که بزرگترین صندوق است با یک میلیون و ۵۴۹ هزار و ۸۷۸ نفر و صندوق ایرانیان با هفت هزار و ۶۳۴ نفر زیرپوشش هستند.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: صندوق روستاییان و عشایر و بیمه سلامت همگانی ۲ صندوق پر جمعیت هستند که جمعا یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر را به صورت رایگان زیرپوشش بیمه سلامت قرار داده اند که از نظر خدمات نظام و بحث اقتصادی قابل ارزیابی است.

وی اظهار داشت: ۸۲۶ مؤسسه طرف قرارداد داریم که ۴۶ مؤسسه دولتی، ۵۶۰ مؤسسه خصوصی و ۲۲۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی با حدود ۳۶۰ پزشک عمومی در روستاها خدمات ارائه می‌کنند.

عباسی بیان کرد: در زمینه خدمات بیمه سلامت در بخش سرپایی، نظام ۷۰ به ۳۰ حاکم است یعنی ۳۰ درصد هزینه را مردم پرداخت می‌کنند و ۷۰ درصد سهم دولت است و در این استان مجوزی صادر شده تا بیمه شدگان بیمه سلامت علاوه بر مؤسسات دولتی به مؤسسات خصوصی هم بتوانند مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: ۳۶۱ پزشک، ۲۹۵ ماما، ۶۷ دندانپزشک و ۱۹ بهداشت کار در قالب ۲۲۰ مرکز خدمات جامع سلامت و ۱۹ شبکه بهداشت و درمان به بیمه شدگان سلامت در سیستان و بلوچستان خدمات ارائه می دهند.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه مهمترین موضوع در سال ۹۸ الکترونیکی کردن خدمات بیمه سلامت در استان است، افزود: الکترونیکی کردن نسخه‌ها اقدام مهمی بود که از شهرستان سراوان به صورت پایلوت آغاز شد زیرا سالیانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه صدور دفترچه در کشور است.

وی ادامه داد: الکترونیکی کردن اسناد بستری در بیمارستان های خاتم الانبیا ایرانشهر و زاهدان و بیمارستان سید الشهدای زهک به عنوان پایلوت در حال اجراست.

عباسی اظهار داشت: الکترونیکی کردن نسخه ها، اسناد بستری، نظام ارجاع به پزشک خانواده و استحقاق سنجی از جمله اولویت های اداره کل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان در سال جدید است.

وی تاکید کرد: برای اجرایی شدن نسخه الکترونیکی باید حوزه زیر ساخت در بخش آی تی به طور کامل اجرا شود.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان صرفه جویی در وقت، خودداری از تجویز داروهای متفرقه، کنترل هزینه و افزایش دقت پزشک از جمله فواید الکترونیکی شدن نسخه هاست.

وی  افزود: سال گذشته در سطح ۲ و سه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان و در سطح یک ۱۸۳ میلیارد تومان در تمامی مراکز زیرپوشش بیمه سلامت روستائیان و عشایر هزینه شده است.

بهبود وضعیت مددجویان بهزیستی سیستان و بلوچستان

مدیر کل بهزیستی سیستان و بلوچستان ساخت و واگذاری ۴۵۸ واحد مسکونی با همکاری بنیاد مسکن به مددجویان، اعطای هزار و ۵۰۰ طرح تسهیل‌گری اشتغالزایی، افتتاح ۴۴۹ طرح و پروژه، اجرای طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال و معاینه ۱۸۰ هزار کودک بطور میانگین در هر سال، اجرای طرح های اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در محلات و روستاها و آموزش به ۳۹۰ هزار نفر، ارائه خدمات به ۵۰ هزار معلول در سطح استان شامل مستمری – توانمندسازی  و اجرای طرح CBR  توانمندسازی مبتنی برجامعه و شناسایی ۲۵ هزار معلول در استان به صورت مراجعه حضوری را از مهمترین اقدامات این نهاد در سالهای اخیر عنوان کرد.

محمدرضا سراوانی افزود: فعال بودن ۹۴۳ روستا مهد، ارائه خدمات به ۸۰۲ هزار نفر و افزایش سه برابری مستمری مددجویان از دیگر اقدامات ارزشمند سازمان بهزیستی در سیستان و بلوچستان بوده است.

 ارتقای شاخص های سلامت دام در سیستان و بلوچستان

 مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت حوزه دامپزشکی گفت: صدها نوع بیماری مشترک یا قابل انتقال از دام به انسان شناخته شده است که می توانند از طرق مختلف به انسان منتقل شده و خطری جدی برای سلامت انسان ها ایجاد کنند اما دامپزشکان به عنوان حافظان سلامت غذایی این خطر را از جامعه دور می کنند.

دکتر مهدی حسینی افزود: نقش دامپزشکی در سلامت و ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب به عنوان نقشی راهبردی و کلیدی بسیار حائز اهمیت است و با توجه به ابعاد گسترده وظایف و مسئولیت ها، دامپزشکی یکی از ارکان اساسی زمینه ساز امنیت غذایی محسوب می شود.

وی تاکید کرد: در این راستا راه اندازی آزمایشگاه تخصصی آبزیان در چابهار و آزمایشگاه مرکز مقابله با تهدیدات زیستی، پست دامپزشکی زر آباد کنارک،افتتاح اداره دامپزشکی شهرستان مهرستان، دلگان، قصرقند و هامون، اجرای طرح های مهم نظیر واکسیناسیون بروسلوز، هاری، تب برفکی دام های سنگین و سبک  و ppr  در سالهای اخیر در این استان مورد توجه قرار گرفت تا شاهد ارتقای سطح سلامت جامعه باشیم.

شیلات سیستان و بلوچستان در مسیر رشد روزافزون

سیستان و بلوچستان پهناورترین استان در جنوب شرق کشور به دلیل دارا بودن اقلیم مناسب و متفاوت با وجود خشکسالی های متوالی توانسته شرایط بسیار مطلوبی را برای توسعه آبزی پروری و صید و صیادی فراهم آورد و به تبع آن باعث افزایش تولید آبزیان پرورشی و اشتغال پایدار  شده است.

سرپرست اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) گفت: با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای این استان اقدامات ارزشمندی در ۲ سال اخیر مورد توجه قرار گرفته که تولید بیش از چهار میلیون قطعه بچه ماهی گرمابی و بومی در مرکز شهرستان زهک، استفاده از ظرفیت جوامع روستایی برای تولید بچه ماهی با در اختیار قرار دادن لارو ماهیان گرمابی، خود کفایی در تولید بچه ماهی گرمابی و بومی در استان و تامین بخشی از بچه ماهی مورد نیاز استان های همجوار  نظیر هرمزگان، خراسان جنوبی و یزد، تولید بچه ماهی سردابی با فعال شدن سیستم های مداربسته تولید ماهیان سردابی (قزل آلا) در شهرستان خاش با تولید ۲۰۳ تن ماهی سردآبی قزل آلا از مهمترین این موارد بوده است.

عیسی میرانی شاهرودی افزود:  فعالیت بیش از هزار و ۵۰۰ باب استخر بتنی پرورش متراکم ماهی و بیش از هزار باب استخر خاکی پرورش ماهی که در مجموع دو سال اخیر۲ هزار و ۵۶۲  تن ماهی گرمابی و بومی از استخرهای فوق تولید و به بازار مصرف عرضه شد از دیگر اقدامات این مدت بوده است.

وی ادامه داد: رهاسازی بیش از سه میلیون قطعه بچه ماهی گرمابی و بومی در منابع آبی سطح استان که باعث فعالیت صیادان منطقه و رونق صید و صیادی شد از دیگر اقدامات این مدت در استان بوده است که در مجموع در ۲ سال۲۱ هزار و ۲۵۲ تن ماهی گرمابی و بومی تولید و از این منابع آبی صید و به بازار مصرف عرضه شد.
وی توسعه تکثیر و پرورش سایر آبزیان  شامل ماهیان خاویاری (فیل ماهی، قره برون) و ماهیان زینتی را ازدیگر اقدامات در سیستان و بلوچستان برشمرد و گفت: با اقدامات انجام شده زمینه اشتغال افزون بر ۶ هزار نفر در این استان فراهم شد.

افزایش مشارکت بانوان سیستان و بلوچستان در عرصه های اجتماعی و سیاسی

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان گفت: براساس اعتماد جامعه محلی به بانوان، ۱۵۴ نفر از دهیاران استان را زنان تشکیل می‌دهند.

فریبا برنایی‌بجد اظهار داشت: با توجه به آمار اعلام شده از سوی معاون عمرانی وزیر، حدود ۳۷ هزار دهیار در کشور فعال هستند که از این تعداد ۲ هزار و ۴۹۰ نفر را دهیاران زن تشکیل می دهند و به لحاظ تقسیم بندی انجام گرفته بیشتر آمار به استان‌های کرمانشاه و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.

وی گفت: مردم سیستان و بلوچستان در زمینه اعتماد به مدیریت زنان در عرصه های مختلف‌ سیاسی - اجتماعی پیشتاز هستند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان افزود: این جامعه آماری ارتش عظیم در خط مقدم روستاها و پیشتازی زنان را در جامعه سنتی استان نشان می دهد که خود گویای اعتماد ویژه ای است که مردم به مدیریت زنان دارند.

وی بیان کرد: همچنان جمعیت روستانشین در اقتصاد، سیاست بویژه در مسائل اجتماعی تاثیرگذار هستند و در این میان دهیاران زن برای نقش آفرینی بیشتر باید به تاثیر و جایگاهشان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

سیستان و بلوچستان پیشتاز در اعطای تسهیلات اشتغالزایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان اشتغال را از مهمترین دغدغه‌های مسئولان نظام عنوان کرد و افزود: اقدامات ارزشمندی در حوزه اشتغال انجام شده و مورد توجه قرار دارد که طرح اشتغال پایدار از بهترین‌ آنهاست به طوری که در صورت صحیح اجرا شدن از مهاجرت روستاییان به سایر مناطق و خالی شدن روستاها جلوگیری می کند.

مهرداد جهاندیده با بیان اینکه در قالب این طرح برای نخستین بار رسته‌های مختلف شغلی اولویت‌بندی شده است گفت: سیستان و بلوچستان در پرداخت تسهیلات با وجود همه مشکلات در رتبه سوم کشوری قرار گرفته است به طوری که تاکنون با پرداخت ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات زمینه ایجاد ۱۸ هزار شغل را فراهم کرده است.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت کارورزی گفت: ۵۰ درصد کارورزان بنگاه‌های اقتصادی استان بعد از اتمام دوره‌های آموزشی جذب بنگاه‌ها شده اند.

جهاندیده طرح یارانه دستمزد را یکی از طرح های مهم در کشور عنوان کرد و افزود: این طرح در سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از هشت استان پایلوت کشور اجرایی شده است.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به اینکه در قالب این طرح ۳۰ درصد حقوق و دستمزد کارگران توسط دولت پرداخت می شود این طرح به افزایش اشتغال در جامعه کمک قابل توجهی می‌کند.

رشد چشمگیر سرمایه گذاری در تنها بندر اقیانویسی ایران

مدیرعامل منطقه آزادچابهار با تاکید بر لزوم توجه به بخش حمل و نقل و زیرساخت های این منطقه گفت: مجموع قراردادهای سرمایه گذاری سه سال اخیر منطقه آزاد، با ۱۰ سال قبل از آن برابری می کند.

عبدالرحیم کردی اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار در سالهای اخیر در مسیر توسعه قرار گرفته و با شفافیت فعالیت ها و عقد قراردادها به شرط اجرای طرح، حرکت می کند.

کاهش هزینه های حمل و نقل از چابهار به نقاط مختلف کشور و دنیا تاکید کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: کاهش هزینه های حمل و نقل نجات دهنده هر منطقه ای است و چابهار اتصال دهنده بازارهای جهانی است و باید به زیرساخت های آن توجه شود.

وی بیان کرد: چابهار به دلیل موقعیت راهبردی از تحریم ها مستثنی است و مکانی مناسب برای سرمایه گذاری است.

کردی تصریح کرد: مجموع قراردادهای سرمایه گذاری به لحاظ تعداد و مجموع سرمایه گذاری سه سال اخیر منطقه آزاد با جمع سرمایه گذاری های ۱۰ سال قبل برابری می کند و این نشان دهنده شکوفایی، شفافیت و جدیت در اجرای طرح های مختلف و نظارت بر سرمایه گذاری هاست.

وی بیان کرد: هم اینک تمام قراردادها براساس اجرای به موقع به فرد واگذار می شود و مثل گذشته نیست که سازمان منطقه آزاد برای فسخ یک قرارداد به اندازه ارزش زمین هزینه کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چنانچه طرح سرمایه گذاری به موقع اجرایی و تکمیل نشود خود به خود قرارداد فسخ می شود .

وی بیان کرد: سیاست گذاری ها انجام شده در منطقه آزاد و تصمیمات تمام براساس شفافیت بنا شده و هیچ اشکال قانونی هم اینک وجود ندارد و ما پاسخگوی جوامع محلی هستیم.

کردی گفت: بودجه منطقه آزاد چابهار در سال ۹۵ حدود ۱۲۰ میلیارد تومان بوده و این رقم بودجه در سال جاری ۷۹۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار افزود: از سال ۷۵ تا ۸۵ حدود هزار و ۷۰۰  هکتار و از سال ۹۵ تا ۹۷ حدود ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین برای آغاز سرمایه گذاری آماده سازی شده است.

وی گفت: ۲۰۰ انشعاب آب برای نخستین بار به مردم واگذار شده و پس از تعریض و بازگشایی معابر، در سایر مناطق، لوله گذاری انجام می شود.

کردی ادامه داد: پنل برق پنج کیلوواتی با مشارکت بانک حکمت برای اهالی روستای تیس برنامه ریزی شده است و به عنوان مشوق رایگان به کسانی داده می شود که تعریض را انجام دهند.

وی گفت: طرح توسعه منطقه آزاد از ۱۴ هزار به ۶۷ هزار هکتار در حال پیگیری است و شهر چابهار به عنوان نخستین شهر لجستیک کشور خواهد شد.

دستاورد امنیت پایدار، حضور چشم گیر زائران پاکستانی کربلای معلی در سیستان و بلوچستان

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: امروز مرزداران غیور و پرتلاش استان با حداقل امکانات رفاهی و در سخت ترین شرایط برای تامین امنیت نظام جمهوری اسلامی و استان با جان و دل تلاش می کنند که باید قدردان این عزیزان باشیم.

محمد هادی مرعشی افزود: زمانی امنیت در کشور محقق می شود که مرزهای ما از امنیت بالایی برخوردار باشد که به لطف خدا با تلاش نیروهای امنیتی و انتظامی مرزهای ما در بهترین شرایط امنیتی قرار دارد.

وی ادامه داد: هم اینک احساس امنیت در سیستان و بلوچستان در سطح بالایی قرار دارد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به دستاوردهای اجلاس‌های مشترک مرزی با پاکستان گفت: اجلاس های مشترک مرزی ایران و پاکستان همه ساله مورد توجه است به طوری که دستاوردهای عظیمی نظیر پیگیری مجرمان ۲ طرف، مرمت گسل های مرزی، بهبود وضعیت اقتصادی مرزنشینان و افزایش حضور زوار پاکستانی به کشور را به همراه داشته است.

مرعشی افزود: سال گذشته ۶۴ هزار زائر پاکستانی کربلای معلی از طریق مرز میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان شدند که با استقبال بسیار مطلوب مردم مهمان‌نواز این استان امسال پیش بینی می شود این آمار به بیش از ۷۰ هزار زائر برسد.

وی ادامه داد:با برنامه ریزی های انجام شده سیستان و بلوچستان آمادگی پذیرایی از ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی را دارد.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با تلاش های انجام شده و حضور مقتدرانه دستگاه‌های عضو شورای تامین، این استان از امنیت مناسبی برخوردار است بگونه ای که اگر در گذشته امنیت مهمترین دغدغه مردم و مسئولان بود هم اینک بویژه در چهار سال اخیر با امنیت تامین شده مردم در امنیت و آرامش بسر می برند و  هیچ دغدغه امنیتی وجود ندارد و این امنیت مرهون خون پاک شهدا و حضور مقتدرانه نیروهای امنیتی، انتظامی و سپاه و بسیج در اقصی نقاط استان بویژه مرزهای طولانی این منطقه است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:3شهریور1398،کدخبر:83446597،www.irna.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: شعار سال ، سیستان و بلوچستان ، ظرفیت های توسعه ای سیستان و بلوچستان ، موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان ، قطب اقتصادی کشور ، بیشترین حجم صادرات و واردات کشور از سیستان و بلوچستان ، تاریخ و قدمت سیستان و بلوچستان ، شهر سوخته ، محرومیت های سیستان و بلوچستان ، پویایی اقتصادی سیستان و بلوچستان ، اختصاص اعتبار به انتقال آب مزارع ، بهبود کشاورزی استان ، بهبود وضعیت آموزش و پرورش ، توجه به ورزش استان ، توسعه و تجهیز مدارس ، احمد علی موهبتی ، اختصاص اعتبار به طرح های آب و خاک استان ، توسعه بنادر ، توسعه بنادر چابهار ، منصور بیجار ، راه آهن چابهار زاهدان ، گازرسانی به سیستان و بلوچستان ، اکتشاف معادن سیستان و بلوچستان ، بهبود راه های ترانزیتی سیستان و بلوچستان ، بیمه سلامت روستاییان ، ارتقای شاخص های سلامت دام در سیستان و بلوچستان ، وضعیت شیلات سیستان و بلوچستان ، مشارکت بانوان در عرصه های سیاسی و اقتصادی ، سرمایه گذاری در بندر چابها
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین