پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۶۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
امام جمعه اسالم برخورد جزیره‌ای در امر به معروف و نهی از منکر را محکوم به شکست دانست و گفت: یکی از منکراتی که کمر جامعه را می‌شکند و اعتماد مردم را از مسئولان سلب می‌کند تبعیض است.

شعارسال: امام جمعه اسالم برخورد جزیره‌ای در امر به معروف و نهی از منکر را محکوم به شکست دانست و گفت: یکی از منکراتی که کمر جامعه را می‌شکند و اعتماد مردم را از مسئولان سلب می‌کند تبعیض است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد باقری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اسالم، ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سیدالشهداء(ع) به بیان ویژگی‌های نهضت عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: مهمترین اراده و قصد امام حسین(ع) از قیام و مقابله با امویان احیای دو فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

وی با اشاره به هفته اول ماه محرم که به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است، گفت: این دو اصل مهم که زیربنای تمام امور و اصلاح انحرافات است در حقیقت حکم فرهنگ‌سازی در تعالیم دینی را دارد؛ چرا که معروف در حقیقت هنجار و منکر در حقیقت هنجارشکنی می‌باشد که با امر و نهی نسبت به این دو موضوع فرهنگ‌سازی صورت می‌گیرد.

امام جمعه اسالم ادامه داد: باید در قدم اول معروف و هنجارهای خوب را برای جامعه تعریف کنیم و به مردم بشناسانیم تا خودشان هر چیزی که مخالف آن باشد را به عنوان منکر بشناسند و آن را ترک کنند.

حجت الاسلام باقری، اولین شرط امر به معروف و نهی از منکر را در علم آمر به معروف و ناهی از منکر دانست و تصریح کرد: خود آمر و ناهی هم باید معروف و منکر را بشناسد تا بتواند به آن امر و یا از آن نهی کند. وقتی آمر و ناهی به صورت عام معروف و منکر را نشناسد و یا آن را درست به مردم نشناساند وضعیت همین می‌شود که اکنون شاهد آن هستیم.

وی ضمن انتقاد از مغفول ماندن این دو فریضه بزرگ در جامعه، یادآور شد: متاسفانه به خاطر عدم تشخیص اهمیت مسائل، بعضی مسائل دست چندم به اولویت اول امر به معروف و نهی از منکر تبدیل شده و از معروف و منکرهای بزرگی که می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد غافل شده‌ایم.

رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اسالم عنوان کرد: بزرگترین معروفی که می‌تواند خودش ناهی از منکر باشد نماز است. از بزرگترین منکراتی که خود مانع اقامه خیلی از حدود و دستورات دین می‌شود ظلم است. ظلم یعنی قرار دادن چیزی در غیر جای خودش. وقتی مسئولی ک بدترین منکر است.

حجت الاسلام باقری ضمن انتقاد از وضعیت حجاب و عفاف در جامعه، اضافه کرد: آن قدر نسبت به مسئله حجاب و ترویج حجاب اسلامی و ایرانی غافل بودیم که این فرصت به تهدید بزرگی برای سلامت اخلاقی جامعه تبدیل شده است. اکنون ریشه‌کن کردن بی‌حجابی سخت شده و هر روز وضع بدتر می‌شود. البته منکر فقط بی‌حجابی نیست و دزدی و اختلاس و خیانت مسئولان از بزرگترین منکرها است.

وی برخورد جزیره‌ای در امر به معروف و نهی از منکر را محکوم به شکست دانست و گفت: یکی از منکراتی که کمر جامعه را می‌شکند و اعتماد مردم را از مسئولان سلب می‌کند تبعیض است. برخی از آقازادگان وام‌های میلیاردی با سود بانکی پایین می‌گیرند،‌ اما جوان جویای کار و ازدواج نمی‌تواند حتی وام 20 میلیونی بگیرد، و لذا امر به معروف و نهی از منکر در چنین شرایطی اثر ندارد.

امام جمعه اسالم یک از منکرات خانمان‌سوز و نابودگر جامعه را اعتیاد دانست و خاطرنشان کرد: سال‌های سال است این منکر به این بزرگی در جامعه اتفاق می‌افتد ولی انگار برخی از مسئولین و تصمیم ‌ گیرندگان راضی به برخورد و جلوگیری از پخش مواد مخدر نیستند.

وی با بیان اینکه بیکاری و عدم اشتغال یکی از عمده‌ترین عوامل اعتیاد جوانان است،‌ یادآور سد: جوانی که کار نداشته باشد، تشکیل خانواده نمی‌تواند بدهد و جوانی که خانواده نداشته باشد آرامش روح و روان ندارد. این جوان دیگر نخبه و پرفسور نمی‌شود و به جای ابزار کار سیگار در دست می‌گیرد و معتاد می‌شود.

حجت الاسلام باقری، تذکراتی برای برگزارکنندگان مراسمات سوگواری در ماه محرم داشت و عنوان کرد: مجالس عزای امام حسین(ع) بزرگترین سرمایه و فرصت تبلیغی اسلام در طول تاریخ بوده و هست و لذا باید صفا و خلوص این مجالس حفظ شود. نباید به بهانه‌های واهی شکل و محتوای این مجالس دستخوش تغییر و تحریف شود و به جای ایجاد وحدت موجب اختلاف و تفرقه شود. باید حقایق و فضائل اهل بیت(ع) را در این مجالس به مردم به خصوص نسل جوان انتقال دهیم.

وی همچنین به بررسی مسائل منطقه‌ای پرداخت و گفت: بحمدلله حماس قدرت امروز خود را از حمایت‌های جمهوری اسلامی می‌داند و حزب‌الله لبنان خواب را بر اسرائیل آشفته کرده و آنها را در حالت انتظار و سردرگمی حمله قرار داده است. انصارالله یمن نیز جایگاه دیپلماتیک بین‌المللی پیدا کرده و آمریکا به دنبال مذاکره با آنان است و همه این‌ها در سایه مقاومت به دست آمده است.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار:15 شهریور 1398 ، کدخبر:www.gilan.isna.ir ،  136425

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
0
باید در قدم اول معروف و هنجارهای خوب را برای جامعه تعریف کنیم و به مردم بشناسانیم تا خودشان هر چیزی که مخالف آن باشد را به عنوان منکر بشناسند و آن را ترک کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین