پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۶۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعتقاد به اینکه صنعت پتروشیمی یک نظام اقتصادی برای کشور است اعلام کرد: مجموع درآمد صنعت پتروشیمی در حال حاضر ۱۷ میلیارد دلار است که این عدد در سال های آتی و در دو افقی که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۴ ترسیم شده به عدد قابل توجهی خواهد رسید که حاکی از افزایش نقش صنعت پتروشیمی در اقتصاد کلان کشور است.

شعار سال: بهزاد محمدی در نشست خبری امروز (دوشنبه ۹۸/۶/۲۵ ) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت پتروشیمی کشور یک بنگاه اقتصادی نیست تاکید کرد: صنعت پتروشیمی یک نظام اقتصادی برای کشور است که به نقش و اهمیت آن روز به روز افزوده می شود که با بهره برداری از طرح‌هایی که در سال‌های گذشته برنامه ریزی شده و در سال‌های آتی محقق می‌شود، این نقش را پررنگ تر و با صلابت تر خواهیم دید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی نزدیک به ۳۳ میلیون تن خوراک را از پالایشگاه های نفت و گاز و پروژه های ارزشمند ان.جی.ال دریافت می‌کند که ۲۵ میلیون تن میزان خوراک های مستقیم صنعت و ۸ میلیون تن مربوط به سوختی است که در صنعت به کار گرفته می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۵۶ مجتمع پتروشیمی در کشور وجود دارد که ۵۴ مجتمع تولیدی و ۲ مجتمع آن برای تأمین سرویس های جانبی دیگر مراکز است گفت: ظرفیت صنعت پتروشیمی در حال ۶۵٫۸ میلیون تن است که در سال ۹۲، حدود ۵۷ میلیون تن بوده است.

به گفته محمدی بخشی از محصولات در خود صنعت مصرف می شود و آنچه که قابل عرضه در بازارهای داخلی و صادراتی است، عددی حدود ۳۱ میلیون تن است که ۲۲ تا ۲۲٫۵ میلیون مربوط به صادرات و ۸٫۵ میلیون تن مربوط به مصرف داخلی کشور است. از این میزان ۵ میلیون تن در بورس عرضه می شود و ۲ میلیون تن به وزارت کشاورزی تحویل داده می شود.

این مسئول اعلام کرد: مجموع درآمد صنعت پتروشیمی در حال حاضر ۱۷ میلیارد دلار است که این عدد در سال‌های آتی و در دو افقی که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۴ ترسیم شده به عدد قابل توجهی خواهد رسید که حاکی از افزایش نقش صنعت پتروشیمی در اقتصاد کلان کشور است.

محمدی با اشاره به نقش صنعت پتروشیمی در اشتغال آفرینی کشور افزود: حدود ۱۰۸هزار نفر به طور مستقیم در اجرای طرح ها و مجتمع های این صنعت مشغول به کار هستند که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۸ هزار نفر افزایش می یابد.

نشست خبری بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی

محمدی در ادامه این نشست به برنامه‌های آتی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در سال‌های 75 تا 85 جهشی در این صنعت رخ داد و افزایش تولید قابل توجهی بعداز سال‌های انقلاب رخ داد به طوری که در سال 92 به 57 میلیون تن ظرفیت رسیدیم اکنون نیز جهش دوم و سوم را تعریف کردیم که براساس برنامه‌های تعریف شده برای جهش دوم به 100 میلیون تن ظرفیت خواهیم رسید که تا پایان 1400 محقق می‌شود یعنی میزان درآمد صنعت پتروشیمی از 17 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار در سال 1400 خواهد رسید.

وی با اشار به طرح‌هایی که در فاصله سال جاری تا 1400 به بهره‌برداری می‌رسند گفت:‌ طی دو و نیم سال باقیمانده تا 1400، 27 طرح به بهره‌برداری می‌رسد که از جمله آنها متانول کاوه به عنوان بزرگترین متانول جهان با ظرفیت تولید هفت هزار تن طی شش ماه آتی به بهره‌برداری می‌رسد همچنین الفین ایلام، متانول بوشهر و تخت جمشید از جمله چهار طرح تعریف شده تا پایان سال 98 هستند.

وی ادامه داد: برای سال 99 نیز 16 طرح با ظرفیت بالا به بهره‌برداری خواهد رسید در سال 1400 نیز هفت طرح مورد بهر‌ه‌برداری قرار خواهد گرفت و به این ترتیب مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی از 56 به 83 مجتمع تا سال 1400 خواهد رسید.

وی با اشاره به برنامه‌های تعریف شده برای جهش سوم صنعت پتروشیمی در فاصله سال‌های 1400 تا 1404 تصریح کرد: برای این مدت نیز 26 پروژه تعریف شده که هر کدام دارای پیشرفت‌های متنوعی هستند و بر اساس آن ظرفیت صنعت به 133 میلیون تن افزایش خواهد یافت که منجر به 37 میلیارد دلار درآمد خواهد شد و در نتیجه آن پتروشیمی بعد از نفت یک صنعت دست‌نیافتنی خواهد بود.

وی ادامه داد: نزدیک 40 مجوز اجرای طرح نیز صادر کرده‌ایم که در مرلحه تامین سرمایه و تکنولوژی هستند که از محاسبات جهش دوم و سوم خارج کرده‌ایم.

محمدی در پاسخ به پرسش خبرنگار برنا مبنی بر این که آیا دغدغه سنتی تامین خوراک برای صنایع پتروشیمی که پیش از این صاحبان این صنایع را با مشکل مواجه میکرد برای افق های ترسیم شده در جهش های دوم و سوم از میان خواهد رفت یا خیر گفت: بی تردید در بدو امر برای جهش های دوم و سوم تدابیر لازم درجهت تامین خوراک اندیشیده شده است اما لازم است ذکر کنم نگاه ما نسبت به این موضوع کلان خواهد بود و بالطبع ۶طرح NGLکه مدنظر قرار گرفته برای همین منطور است.

وی افزود:طرح جمع آوری گازهای همراه و طرح هایی مانند NGL۳۱۰۰دهلران در میادین چشمه خوش و پایدار غرب و همچنین طرحNGL۳۲۰۰غرب کارون پوشش لازم برای خوراک مورد نظر را به انجام خواهد رساند.

محمدی اضافه کرد:با این ۶طرح به ظرفیت ۱۵ میلیون تنی خوراک خواهیم رسیدو این درحالی است که از همه بخش های نفت وگاز و پالایش نیز کمک خواهیم گرفت تا پروژه های ذیل جهش دوم و سوم با سهولت به تولید برسند و بر این اساس دریافت خوراک در این افق از ۶۵۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار 25 شهریور 98، کد خبر: 898549، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
0
0
ایران نباید فقط متکی به صنایع پتروشیمی باشد قطعا این منابع روزی به پایان می رسد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین