پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۱۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
یک فعال حقوق زنان گفت: باید به آینده ایرانی که زنان در آن نقش موثری را بر عهده دارند و آن را ایفا می‌کنند خوشبین بود و قطعا یکی از راه‌های رسیدن به سعادت و آبادانی کشور استفاده از توانمندیهای بانوان است، پس هرچه زودتر برای آبادانی ایران اقدام به کارهایی از این دست بکنیم.

شعارسال: یک فعال حقوق زنان گفت: باید به آینده ایرانی که زنان در آن نقش موثری را بر عهده دارند و آن را ایفا می‌کنند خوشبین بود و قطعا یکی از راه‌های رسیدن به سعادت و آبادانی کشور استفاده از توانمندیهای بانوان است، پس هرچه زودتر برای آبادانی ایران اقدام به کارهایی از این دست بکنیم.

 مجمع جهانی اقتصاد سالانه به‌صورت مستمر میزان شکاف جنسیتی را در کشورهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و در اواخر پاییز نیز لیستی از میزان شکاف جنسیتی را منتشر می‌کند.

شاخص شکاف جنسیتی از چهار مولفه مشارکت و فرصت‌های اقتصادی، آموزش، بهداشت و توانمندسازی سیاسی تشکیل شده است. این شاخص عددی بین صفر تا یک است و هر چه به صفر نزدیک‌تر باشد شکاف جنسیتی بیشتری را نشان می‌دهد.

ایران در سال 2018 عدد 598/0 را کسب کرده، که هر چند نسبت به سال 2006 که عدد 580/0 بود بسیار اندک بهبود یافته اما منجر به ارتقا رتبه جهانی ایران نشده و رتبه ایران در تمامی شاخص‌ها طی این 12 سال سقوط کرده است. ایران در شاخص اقتصاد رتبه 143 را در میان 149 کشور کسب کرده و در مشارکت سیاسی رتبه 141، وضعیت ایران در شاخص‌های آموزش با رتبه 103 و سلامت رتبه 127 کمی بهتر است.

لیلا ارشد، آسیب شناس، مددکار اجتماعی و فعال حقوق زنان، در خصوص راهکارهای موجود برای از بین رفتن شکاف جنسیتی در کشور به خبرنگار برنا گفت: باید باور کرد برای از بین بردن شکاف جنسیتی موجود در کشور نیاز نیست دست به انجام کارهای بسیار سخت بزنیم، همین اندازه که موفقیت زنان و دختران کشورمان را طی سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف نظیر حوزه‌های آموزش، مدیریت در سطوح میانی و بسیاری دیگر از عرصه ببینیم و مجالی را برای حضور موثر آن‌ها در فضاهای بزرگتر بدهیم یعنی آن‌ها را باور کرده‌ایم و در راستای از بین بردن شکاف‌های جنسیتی حرکت کرده‌ایم.

او ادامه داد: همچنین اگر نگاهی به میزان رشد تحصیلات زنان بیاندازیم و به صورت واقع بینانه با آن برخورد کنیم به راحتی می‌توانیم میزان شکاف جنسیتی را کاهش دهیم. باید پذیرفت نیمی از جامعه ما را زنانی تشکیل داده‌اند که در زمینه مدیریت خانواده آزموده شده‌اند و سربلند از این وظیفه محوله بیرون آمده‌اند.

این آسیب شناس در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از زنان در حوزه‌های مختلف بهره برد بیان کرد: همانگونه که گفته شد امروزه زنان در درون جامعه ما از هر جهتی رشد لازم را کرده‌اند و قطعا می‌توانند در عرصه‌های مختلف مدیریتی در سطوح بالا و حتی سیاستگذاری‌های لازم برای یک کشور حضور یابند، پس چه بهتر است که با صدور اجازه حضور زنان از توانمندی‌های آنان بهره‌برداری کرد برای مثال می‌توان به مباحث اقتصادی و اختلاس‌هایی که در کشور به وقوع پیوسته است اشاره کرد. شاهد هستیم به کمترین میزان زنان در چنین مسائلی نقش داشته‌اند و این نشان از پاکدستی آنان دارد، باید گفت اگر اجازه‌های لازم در خصوص حضور فعال زنان داده شود در کنار مبحث کاهش شکاف جنسیتی به صراحت می‌توان گفت شاهد تغییر و تحولاتی عظیم در عرصه‌های مدیریتی کشور خواهیم بود.

این مددکار اجتماعی ادامه داد: مسئولین و سیاستگذاران جامعه باید باور کنند زنان توانایی‌های خوبی دارند و می‌توانند کارهای بزرگی را انجام دهند همانطوری که در طول 8 سال دفاع مقدس نقش فعالی را بر عهده داشتند به صورتیکه با تعداد زیادی از شهدای زن مواجه بودیم و در پشت جبهه‌های نبرد نیز به‌صورت ملموس شاهد فعالیت‌های مثمرثمر آن‌ها بودیم.

ارشد با بیان اینکه نپذیرفتن توانایی زنان به معنی متوجه نبودن مسئولین نیست گفت: این بحث به جایگاه و قدرتی که در اختیار مردان و مسئولین است باز می‌گردد چون هر جایگاهی و هرگونه قدرتی جذابیت‌های مخصوص به خود را دارد و به این دلیل که جایگاه فعلی خود را حفظ کنند برای‌شان دشوار است که توانایی‌ها و نقش زنان درون جامعه ببینند، در نتیجه بیشتر سعی خود را معطوف به عدم حضور زنان می‌کنند.

این فعال حقوق زنان در پاسخ به این سوال که کدام یک از نهادهای حاکمیتی باید زمینه‌ساز حضور زنان در سطوح مختلف مدیریتی باشد عنوان کرد: دولت به‌عنوان نهاد اجرایی حاکمیت باید قبل از هر نهاد دیگری این امر را در دستور کار خود قرار دهد و این کار با دستور به تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تابعه دولت صورت می‌پذیرد، هنگامی‌که چنین اقدامی رخ دهد و تمامی ارگان‌های اجرایی از این دستور تبعیت می‌کنند و روز به روز میزان زنانی که در سطوح مختلف مدیریتی جامعه وجود دارند افزایش می‌یابد و همچنین شکاف جنسیتی موجود در کشور نیز بهبود خواهد یافت و از آن کاسته می‌شود.

لیلا ارشد در پایان افزود: باید به آینده ایرانی که زنان در آن نقش موثری را بر عهده دارند و آن را ایفا می کنند خوشبین بود و قطعا یکی از راه های رسیدن به سعادت و آبادانی کشور استفاده از توانمندی های بانوان است، پس هرچه زودتر برای آبادانی ایران اقدام به کارهایی از این دست بکنیم.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا ،تاریخ انتشار:22 مهر1398،کدخبر: 911236،www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
0
برای کاهش شکاف جنسیتی باید به زنان مجال داد تا در امور جامعه مشاركت بیشتری داشته باشند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین