پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۱۹۶
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۸
دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

شعارسال: بیشتر رسانه ها ضمن تفسیر علل این اتفاق، بروز آن را بی‌ربط به سفر عمران خان ندانستند و عنوان کردند که حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ شروع یک بازی جدید نیست، بلکه ادامه بازی‌‌ خطرناکی است که از سال‌ها پیش شروع شده است.

این سیاست کثیف از اوایل سال جاری با سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران به مرحله بحرانی رسید و درتیرماه سال جاری با ربودن نفتکش ایرانی توسط انگلیسی‌ها در تنگه جبل الطارق عملا وارد فاز عملیات متقابل شد و حالا هم به یک مرحله بدون بازگشت رسیده است. به‌نظر می‌رسد تصمیم‌گیران و اتاق فکری که به صورت همزمان در لندن، واشنگتن، تل‌آویو، ریاض و ابوظبی در حال رایزنی هستند به این نتیجه رسیده‌اند که باید به هر قیمت مانع از صادرات نفت ایران شد.

علاوه بر این باید گفت: امریکایی‌ها فکر می‌کردند با صدور چند دستور و فشار سیاسی می‌توانند مانع از صادرات نفت ایران شوند، اما دیدند که کاردشان دیگر بیش از این نمی‌بُرد، با پیشنهاد جان بولتون سیاست توقیف نفتکش‌های ایرانی را در پیش گرفتند، اما وقتی با واکنش جدی و تند ایران در مقابله به مثل و توقیف نفتکش انگلیسی مواجه شدند و فهمیدند که این سیاست ممکن است کش‌دار شده و دیگر کشورها از ترس مقابله به مثل ایران جرات ورود به آن را نداشته باشند، بی‌خیال شدند، اما حادثه روز گذشته نشان داد که فکر «صفر کردن» صادرات نفت ایران به هیچ عنوان از ذهن ترامپ و تیم بی‌ خارج نشده است.

اینکه چه کسی مسوول حمله به نفتکش ایرانی است، برای تصمیم‌گیران امر کاملا واضح و روشن است. حتی با یک حساب دو دو تا می‌شود فهمید که چه طرف‌هایی پشت این ماجرا قرار دارند. برخی هم می‌خواهند این حمله را به سفر روز شنبه عمران خان به ایران نسبت داده و بگویند که عده‌ای بر آن هستند تا تلاش‌های میانجی‌گرانه پاکستان و عراق را به حاشیه ببرند. اما این حمله در وهله اول به‌نظر می‌رسد که ربطی به این سفر ندارد، چرا که پیش از این نیز در دریای سرخ به نفتکش‌های ایرانی حمله شده بود، اما خبر آن منتشر نشد!!

هر یک از طرف‌های پنج‌گانه‌ای که در بالا نام برده شد، می‌توانند مسوول این حمله باشند. با این حال در تهران هیچ یک از مقامات نباید نسبت به میانجی‌گری پاکستان و عراق با سعودی‌ها خوشبین باشد. هدف بن سلمان از گسیل واسطه و میانجی به تهران بیش از آنکه خیرخواهانه، واقعی و عملیاتی باشد، تاکتیکی برای خرید زمان است. او فکر می‌کند که در خلال این میانجی‌گری‌ها که ممکن از از یک تا چند ماه طول بکشد، ایرانی‌ها با فشار بر طرف یمنی مانع از تداوم حمله به تاسیسات و زیرساخت‌های عربستان شوند و او فرصف کافی برای به‌روزرسانی سامانه دفاعی و توان نظامی خود در مرزهای یمن را داشته باشد.

انتشار خبر گسیل سه هزار نظامی امریکایی به همراه یک اسکادران جنگنده اف۱۵، یک گروه از رادارهای پرنده اواکس، چند آتشبار پاتریوت و یک آتشبار سامانه ضدبالستیک تاد به همراه برخی سامانه‌های جدیدتر هشدار زودهنگام و جنگ الکترونیک، صحت و درستی ادعای ما را ثابت می‌کند. استقرار این نیروها و تجهیزات در یک روز یا یک ماه به پایان نخواهد رسید و بن سلمان فکر‌ می‌کند در این مدت باید جبهه جنگ را آرام نگه دارد تا زیرساخت‌ها و پیش‌نیازها جهت شروع مجدد جنگ فراهم شود.

حال، شواهد و قرائن به ما می‌گوید که هر چند میان حمله به نفتکش ایرانی و این سیاست بن سلمان رابطه‌ای نیست، اما این حقیقت که بن سلمان در همان تیمی قرار این پیام را به ایرانی‌ها بفرستد که این حمله توسط آنها برنامه‌ریزی، مدیریت و انجام گرفته برای همه روشن است. این مساله را فقط اینجا مطرح می‌کنم و آن هم اینکه شاید به ذهن معیوب بن‌سلمان او پیش از سفر عمران خان به تهران خواسته که اگر میانجی‌گری را نپذیرید، ممکن است دوباره به نفتکش‌ها حمله شود!!

حاشیه دوم این هفته هم به ماجرای اختلاف نظر وزرای نفت و نیرومی‌پردازد.

پیام باقری نایب رئیس سندیکای صنعت برق در پاسخ به این سئوال که آیا تهاتر نفت خام مسیر و روش خوبی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی برق خواهد بود گفت: امید است که تهاتر نفت خام باعث نشود تا از مسیر اصلی حل بحران اقتصادی و کم کردن مشکلات اقتصادی بخش خصوصی دور شویم اما به هر حال باید اذعان کرد که این اقدام شاید شامل حال یک طیف خاصی از پیمانکاران برق بخش خصوصی باشد.

وی با اشاره به اینکه در تهاتر نفت خام برای پرداخت مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی شرکت‌های بزرگ و خصولتی می‌توانند از آن برنامه استفاده کنند، اظهار داشت: در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد اعضای سندیکای برق شرکت‌های کوچک و متوسط هستند و به نظر نمی‌رسد بتوانند از چنین امکاناتی استفاده کنند؛ به هر حال این امکان می‌تواند ظرفیت خوبی باشد اما باید برای پرداخت مطالبات به دنبال یک نسخه کامل حرکت کنیم چرا که این برنامه تنها توسط شرکتهای بزرگ و توانمند امکان اجرا دارد.

وی درباره این موضوع که قرار بود وزیر نیرو با وزیر نفت در خصوص تهاتر نفت خام مذاکره کنند، گفت: معمولا موضوعاتی که فراتر از یک دستگاه قرار است رخ دهد به پیچیدگی در تصمیم‌گیری دچار می شود.

محسن طرزطلب مدیر عامل شرکت برق حرارتی در پاسخ به این سئوال که آیا اقدامی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران بزرگ برق با دریافت نفت خام انجام شد، گفت: هر مسیری که بتواند مطالبات پیمانکاران برق را کاهش دهد و تسویه کند می تواند مناسب و مفید باشد اما به هر حال این اقدام نیازمند تدوین آئین نامه از سوی سازمان برنامه و بودجه است.

حاشیه سوم این هفته که حاشیه هم به درباره تایید حملات سایبری به ایران است.

هفته گذشته دو مقام رسمی ایالات متحده به رویترز گفته اند که در پاسخ به حملات ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی سعودی، آمریکا عملیات حمله سایبری مخفی علیه ایران انجام داده است. به گفته این دو مقام مسئول که با شرط فاش نشدن نامشان با رویترز سخن گفته اند هدف این حملات کاهش توان 'تبلیغاتی' ایران پس از حادثه بوده است.

به ظاهر، این حمله در مقایسه با دیگر حملات مشابه مورد ادعا در مدت اخیر، مقیاس کوچک تری داشته است. پنتاگون از اظهار نظر درباره موضوع خودداری کرده و سخنگوی آن به رویترز گفته است: 'به عنوان یک سیاست و به منظور حفظ امنیت عملیات، درباره اطلاعات و برنامه ریزی حملات سایبری حرفی نمی زنیم.'

آمریکا، بریتانیا، سعودی، فرانسه و آلمان حملات ۱۴ سپتامبر را به ایران نسبت داده اند. ادعایی که ایران آن را رد می کند.

حاشیه آخر این هفته هم به نامعلوم بودن رقم آخر بدهی زنجانی میپیردازد. بیژن زنگنه درباره اعلام آخرین رقم بدهی‌های بابک زنجانی به وزارت نفت اظهار داشت: رقم جدیدی از بدهی‌های زنجانی به دست ما نرسیده است.

وی عنوان کرد: اصل بدهی بابک زنجانی بالای ۲میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار است البته اصل بدهی با فرع آن متفاوت است به طوری که با لحاظ بدهی‌های فرعی، رقم بدهی‌ها بسیار بالاتر می‌رود.

زنگنه با بیان اینکه از جمع بدهی‌های زنجانی فقط ۶۰۰ میلیون دلار آن هم در ابتدای بازداشت پرداخت شده و مبلغ دیگری به دست وزارتخانه نفت نرسیده است، تصریح کرد: نمی‌توان این پول را با رایزنی به بیت‌المال برگرداند البته باور ندارم بابک زنجانی شرکایی داشته باشد که بخواهند بدهی او را پرداخت کنند.

وزیر نفت، در توضیح وجود اطلاعاتی مبنی بر اینکه بابک زنجانی پول بیت‌المال را در چه بخش‌هایی در داخل و خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده، گفت: دستگاه‌های ذی ربط این مهم را پیگیری می‌کنند هرچند زنجانی بسیار ادعای داشتن پول دارد اما من باور نمی‌کنم او پولی داشته باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نفتی ها، تاریخ انتشار: 28مهر1398 ، کدخبر: 26859: naftiha.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین