پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۵۰۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴
نگرانی‌های عمومی نسبت به آلوده شدن سد شاه قاسم و ۸ چاه تامین آب شرب یاسوج در زیر دست محل دفن روزانه ۲۰۰ تن زباله روز به روز در حال افزایش است.
شعار سال: نگرانی‌های عمومی نسبت به آلوده شدن سد شاه قاسم و ۸ چاه تامین آب شرب یاسوج در زیر دست محل دفن روزانه ۲۰۰ تن زباله روز به روز در حال افزایش است.

 24 سال پیش مسئولان وقت تصمیم گرفتند منطقه بکر و دیدنی دو پشته دشتروم که روزگاری به چال خرسی یعنی محل زندگی خرس معروف بود، برای دفن زباله‌های شهر یاسوج و روستاهای اطراف انتخاب کنند موضوعی که بعد از این همه سال دردسرساز شده است.

سد خاکی شاه قاسم با حجم مخزن 12 میلیون مترمکعب در سال 76 به منظور آبیاری حدود هزار و 500 هکتار از زمین‌های اطراف سد، ذخیره آب های فصلی و به عنوان یک مکان گردشگری و زیست گاه پرندگانی از جمله حواصیل، مرغابی احداث شد.

در زیر دست سد شاه قاسم 8 چاه تامین آب شرب شهر یاسوج به صورت افقی تا نزدیکی دانشگاه واقع شده که بعد از 24 سال و انجام سرمایه گذاری‌های در زمینه ساماندهی سایت دفن زباله و کارخانه بازیافت برخی کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که با وجود شیرابه روزانه 200 تن زباله در محل دو پشته دشتروم امکان آلوده کردن سد شاه قاسم و 8 چاه تامین آب شرب یاسوج دور از انتظار نیست.

عضو دپارتمان محیط زیست مرکز پژوهشی آرا  می‌گوید: برخلاف مصلحت عمومی پسماند زباله‌‌های شهری یاسوج در منطقه دو پشته دشتروم دپو می‌شود زیرا این امر سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.

سید یوسف مرادی با اشاره به اینکه سالانه میلیون‌ها لیتر شرابه زباله در دو پشته دشتروم وارد سفره‌های زیرزمینی می‌شود، خاطرنشان کرد: آلوده شدن آب شرب بخشی از منطقه سررود بویراحمد دور از انتظار نیست.

وی با تاکید بر اینکه این شیوه مدیریت پسماند را منسوخ شده است، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون روش‌های بسیار زیادی برای مدیریت صحیح پسماندها ابداع شده که با توجه به پرداخت عوارض پسماند توسط شهروندان قابلیت اجرایی دارد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه طبق قانون مدیریت پسماندها، انتخاب دو پشته دشتروم برای دفت زباله‌های شهر یاسوج و روستاهای اطراف در مخالفت صریح با قانون است، می‌گوید: امنیت آب شرب بیش از 150 هزار نفر از ساکنین سررود بویراحمد در خطر است.

مرادی دو پشته دشتروم را از مناطق بکر و زیبا برای توسعه گردشگری دانست و ادامه داد: این منطقه در 6 ماهه نخست سال طبیعت زیبایی دارد و از دیرباز ریستگاه حیات وحش بوده است که بعد از این همه کم مهری مسئولان و متولیان امر، هنوز رگه‌های از این مهم قابل مشاهده است.

ابراز نگرانی «هاشمی» از وضعیت زیست محیطی سد شاه قاسم

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: وضعیت زیست محیطی سد شاه قاسم یاسوج مناسب نیست و باید با مدیریت پسماند نسبت به رفع نگرانی‌های زیست محیطی اقدام کنند.

سید اسدالله هاشمی می‌گوید: شهرداری یاسوج هرچه سریعتر نسبت به دیوار کشی آبریز محل دفن زباله به سمت سد شاه قاسم اقدام کند تا در فصل بارش شاهد ریزش زباله‌ها به مخزن سد نباشیم.

وی با اشاره به اینکه سد شاه قاسم در نمونه برداری‌های گذشته هیچ گونه آلودگی مشاهده نشده و البته در روزهای اخیر یک نمونه دیگر انجام شده است، افزود: وضعیت زیست محیطی این سد مناسب نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تنها راه نجات را راه اندازی کارخانه بازیافت دانست و خاطرنشان کرد: کارخانه بازیافت زباله یاسوج مشمول ارزیابی زیست محیطی بوده ولی ارزیابی به محیط زیست تحویل نداده است.

هاشمی با اشاره به اینکه روزانه بیش از 200 تن زباله مخلوط در دو پشته دشتروم دفن می‌شود، بیان کرد: بحث تفکیک زباله از مبدا ضروری است و نباید نسبت به این مهم بی تفاوت باشیم.

وی تاکید کرد: تعدادی از دهیاری‌ها در این استان نسبت به مدیریت پسماند روستاها بی تفاوت بوده‌اند که توسط شهرستان‌ها پیگیری‌های قضایی لازم انجام شده است.

تشکیل کارگروه بررسی وضعیت سد شاه قاسم

مدیر کنترل کیفیت و بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: دوماه پیش یک کارگروهی با حضور دستگاه‌های مختلف در استانداری با هدف بررسی دقیق این موضوع تشکیل شده است

فرهاد صداقت با تاکید بر اینکه تاکنون موضوعی دال بر آلودگی چاه‌های آب زیردست سد شاه قاسم اثبات نشده است، افزود: این بحث در حال پیگیری بوده و یکسری آزمایشاتی در حال انجام است ولی هنوز به مرحله تکمیل نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه عضو کارگروه تشکیل شده نیستم ولی گاهی صورتجلسه این نشست‌ها را دیده‌ام، خاطرنشان کرد: آلوده شدن آب سد شاه قاسم و 8 چاه تامین آب شرب یاسوج در زیر دست سایت دفن زباله یک بحث علمی بوده و با شاید و اما نمی‌شود پاسخ داد بلکه باید در دوره‌های مختلف اعم از بارندگی و غیر بارندگی بررسی و آزمایش‌های لازم انجام شود.

صداقت با اشاره به اینکه 8 چاه آب شرب در زیر دست محل دفن زباله‌های یاسوج وجود دارد که به صورت طولی تا حدفاصل دانشگاه واقع شده‌اند، ادامه داد: تاکنون کار خاصی انجام نداده‌ایم بلکه همان آزمایش‌های متعارف بوده که تاکنون موضوع نامتعارفی را مشاهده نکرده‌ایم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:5آبان1398،کد خبر:2128270،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین