پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۶۹۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
فرماندار رفسنجان گفت: برخی روستاهای رفسنجان با وجود امکانات و زیرساختهای مورد نیاز تخلیه شده اند که رفتن به سمت تک محصولی می تواند یکی از دلایل این مساله باشد.

شعار سال: مجید فصیحی هرندی شنبه شب در جلسه هماهنگی برگزاری نمایشگاه توانمندی های بانوان روستایی استان کرمان در رفسنجان اظهار داشت: اهمیت انعکاس توانمندی های بانوان که در گوشه گوشه این کشور وجود دارد و اینجا ما به عنوان توانمندیهای زنان روستایی از آن نام می بریم موجب شد این نمایشگاه برگزار شود.

وی بیان کرد: این ایده توسط امور بانوان فرمانداری مطرح و مباحث اولیه آن مطرح گردید و در ابتدا کشوری بودن نمایشگاه مطرح شد که با توجه به شرایط و امکانات در شهرستان به لحاظ پذیرایی و اسکان سعی شد به صورت استانی برگزار شود.

وی با اشاره به پهناور بودن استان کرمان و تنوع اقلیم آن، افزود: برگزاری نمایشگاه بصورت استانی نیز کار کوچکی نیست چرا که استان کرمان از پهناورترین استانهای کشور است و تنوع قومی و فرهنگی در استان وجود دارد.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: ایلات و عشایر و قبایل و روستاهای متفاوت و تنوع محصولاتی که در روستاهای استان وجود دارد چه در زمینه کشاورزی چه دامپروری و چه صنایع دستی سبب شده این نمایشگاه از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

مقام عالی دولت در شهرستان رفسنجان خاطرنشان کرد: اگر کمک شود که به روستاها توجه شود و زیرساختهای لازم در آنها حفظ گردد و آنچه که در این روستاها از دست رفته احیا شود و یا مکان جدیدی در آن احداث شود و از مهاجرت به شهرها جلوگیری شود و یا مهاجرت معکوس انجام شود واقعا می تواند در اقتصاد کشور تحولی را چه به لحاظ حفظ آداب و رسوم و فرهنگ و جه به لحاظ اقتصادی در روستاها شاهد باشیم.

فصیحی هرندی افزود: همه می دانیم اکثر روستاها در گذشته نه چندان دور خودکفا بودند اما امروزه برعکس این قضیه اتفاق افتاده به طوری که اکثر روستاییان نیازهای خود را از شهر تامین می کنند که این نمادی از بی توجهی به اقتصاد روستا است.

وی با اشاره به اینکه توسعه باید متوازن و مبتنی بر عدالت اجتماعی باشد، بیان کرد: اگر دسترسی افراد به خدمات در روستاها به وجود بیاید آنها حاضر به ترک روستای خود نیستند چرا که روستائیان به زادگاه خود تعلق خاطر دارند.

فرماندار رفسنجان عنوان کرد: روستاهایی در همین رفسنجان داریم که امکانات و زیرساختهای مورد نیاز را داشتند اما شرایطی به وجود آمد که این روستاها تخلیه شده اند که ممکن است رفتن به سمت تک محصولی یکی از دلایل آن باشد.

فصیحی هرندی ادامه داد: اقتصادی که محصول پسته ایجاد کرد انگیزه خروج از روستا را فراهم کرد و اشتغال را به اتباع بیگانه سپردیم در حالی که قبلاً نیروی کار از همین روستاها تامین می شد.

وی ابراز داشت: نظام خاص اجتماعی نیز قبلاً در روستاها حاکم بود. به طور مثال اگر کسانی در روستا مالک عمده بودند خود را موظف به برخی امور می دانستند بطور مثال راه روستا، امکانات آن، زندگی و معیشت مردم، تامین نیروی کار برای آنان اهمیت داشت و بیکاری کمتر بوده و به همین میزان آسیبهای اجتماعی در آن کمتر بوده است.

فرماندار رفسنجان اظهار کرد: متاسفانه در شهرستان رفسنجان به دلیل تک محصولی و امکان ایجاد فرصتهای جدید برای مهاجرت برای افراد، روستاها کارکرد خود را از دست داده و ضمن اینکه چهره برخی روستاهای رفسنجان به شهر تبدیل شده است و شکل و شمایل روستاها از بین رفته است.

فصیحی هرندی اضافه کرد: نمایشگاه توانمندی‌های زنان روستایی استان کرمان از ۲۹ آبان تا اول آذر ماه در رفسنجان برپا می‌شود که اگر به توانمتدی زنان روستایی را به شکل صحیح انعکاس دهیم بسیار مناسب است و امیدواریم این جلسات به هر چه بهتر برگزار شدن این نمایشگاه کمک کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 5 آبان 98، کد مطلب: 4756912: www.mehrnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین