پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
روز گذشته الگوی اصلاح شده قرارداد های جدید نفتی توسط هیئت دولت تصویب شد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان همچنان نسبت به الگوی طراحی شده منتقد بوده و معتقدند که وزارت نفت تغییرات چندانی در این الگو ایجاد نکرده است.

شعارسال: روز گذشته الگوی اصلاح شده قراردادهای جدید نفتی توسط هیئت دولت تصویب شد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان همچنان نسبت به الگوی طراحی شده منتقد بوده و معتقدند که وزارت نفت تغییرات چندانی در این الگو ایجاد نکرده است (خبر تحلیلی مربوط به اصلاحات قراردادهای جدید را در صفحه 14 بخوانید). لذا نظرات بسیاری از آنان تامین نشده است. اگرچه این قراردادها به لحاظ فنی بهتر از قراردادهای قبلی است اما در این شرایط این سوال اساسی مطرح است که چرا با وجود گذشت حدود 3 سال از طراحی و رونمایی اولیه از قراردادها و همچنین گذشت 10 ماه از تصویب الگوی کلی آن در هیئت دولت و تصویب الگوی جدید بعد از ماهها بررسی و برگزاری جلسات، هنوز اختلافات اساسی در این رابطه پابرجاست و اصلاحات انجام شده نیز جزئی و غیرماهوی است؟

برای کسانی که فضای کارشناسی و خبری مربوط به قراردادها را رصد کردهاند و همچنین از ویژگیهای رفتاری وزارت نفت آگاهند پاسخ به این سوال چندان سخت نیست. یک دلیل آن است که برخی انتقادات بنیانی و اساسی است که عمل به آنها اصل قراردادها را زیر سوال میبرد. البته کارشناسان راهحلهایی برای رفع این موضوع پیشنهاد داده بودند که بدون تغییرات ماهیتی مشکلات قراردادها به حداقل برسد اما یک مشکل دیگر هم وجود داشته است. با نگاهی به رفتار وزارت نفت در این چند ماه، به نظر میرسد آنها بیش از آن که در پی اصلاح واقعی قراردادها باشند در پی ارضای فضای عمومی کشور هستند. آنچه این سه موضوع را تکمیل میکند فرایند قانونی طراحی، بررسی و تصویب قراردادهاست که منحصرا در اختیار دولت است و امکان تحمیل نظرات مخالفان از طریق یک مرجع قانونی به دولت وجود ندارد.

*قراردادهایی که برای این روزها طراحی نشدهاند

قبلا در گزارشی تفصیلی در مورد قراردادهای نفتی، ایرادات مختلف متن و زمینه آن را بررسی کردیم. یکی از محورهای مهم مورد بحث در آنجا جذابیت قراردادهای جدید نفتی برای خارجیها بود. این جذابیت و عوامل ایجادکننده آن یکی از مهمترین محورهای اختلاف بین منتقدان و وزارت نفت است که البته مربوط به ارکان قراردادها نیز هست[1].موضوعی که متن قراردادها (با دادن فرصت 25 ساله به خارجیها برای حضور در میدان، حذف سقف هزینه، در نظرگرفتن فی و... ) و همچنین اظهارات خارجیها موید آن است. البته اخیرا یکی از دست اندرکاران قراردادها نیز برایجاد جذابیتهای مضاعف برای خارجیها اعتراف کرد؛ موضوعی که کار ما را در اثبات انگیزه طراحان برای اعمال حداکثر جذابیت در قراردادها ساده میکند. پدیدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و عضو شورای سیاستگذاری قراردادهای نفتی در گفتوگویی تصریح کرده بود: «برای اینکه خارجیها را ترغیب کنیم باید سهمی از نفت را به آنها بدهیم. این کار تا مدت مشخصی انجام میشود. سقف این برداشت را 25 سال انتخاب کردیم. در بدترین شرایط نباید از 25 سال بیشتر شود و حداکثر امتیاز را به خارجیها دادیم. علاوه برآن، به آنها این امتیاز را میدهیم که مالیات به کار آنها تعلق نگیرد. چون خارجیها از مالیات میترسیدند» ]2[

قبلا تشریح کردیم که بسیاری از میادین نفتی کشور نیاز به این میزان جذابیت برای ترغیب خارجیها ندارند. مثلا میتوان بسیاری از میادین کشف شده و آماده استحصال، مثل میادین غرب کارون را بدون واگذاری 25 ساله به خارجیها توسعه داد. چنانچه هم اکنون نیز بسیاری از شرکتهای اروپایی و آسیایی برای توسعه آن مراجعه کرده و حتی قرارداد محرمانگی( ارائه اطلاعات و بررسیهای اولیه برای امضای قرارداد) با آنها نیز امضا شده است و بسیاری از شرکتهای خارجی نیز در حال مذاکره با شرکت مناطق نفت خیز جنوب برای حضور در ایران هستند.

در واکنش به این انتقادات و در جریان اصلاح قراردادها، وزارت نفت مصوب کرده است که استفاده از سایر قراردادها - که مدت کمتری میدان را به خارجیها واگذار میکند و منافع بیشتری نصیب کشور میکند- نیز در کنار IPC مجاز باشد اما براساس مصوبه اصلاحی دیروز، هیچ محدودیتی برای نوع میادین قابل توسعه در قالب IPC وضع نشده است.

این در حالی است که براساس نظرات کارشناسی، راهحل بهینه در این شرایط( برای آن که نیاز به تغییر بنیادی قراردادها هم نباشد) «محدودیت استفاده از قراردادهای جذاب IPC - که مزایا و پیشرفتهای قراردادی قابل توجهی هم دارد- برای برخی میادین مشترک و عمیق و همچنین پروژههای ازدیاد برداشت» است اما وزارت نفت این کار را نکرد و همچنان تلاش میکند دست خودش را برای استفاده از IPC در هرگونه میدانی باز بگذارد. موضوعی که با توجه به عطش و شعارهای وزارت نفت برای تولید بیشتر نفت، ممکن است به تضییع منافع ملی منتج شود.

برخی معتقدند انگیزههای غیراقتصادی و همچنین فشارهای ناشی از تحریم باعث طراحی بیش از حد جذاب قراردادها شده است. وزارت نفت از همان ابتدا با طرح این موضوع که قراردادهای پیشین نمیتواند منابع لازم را جذب کند دست به طراحی IPC زد اما اینکه چرا تا این حد جذابیت در این قراردادها گنجانده شده است بیپاسخ است[3]. شرایط سخت جذب سرمایه در زمان تحریم ممکن است یکی از علل شروع طراحی این قراردادهای جذاب در سال 92 باشد. علاوه برآن، حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادها چندی پیش گفته بود که وزارت نفت تلاش میکرد با ارائه قراردادهای جدید نفتی به خارجیها همزمان با مذاکرات هستهای، لابی نفتی جهانی را به کمک مذاکرات هسته ایبیاورد و شرکتهای بزرگ نفتی را که ولع حضور در ایران در قالب IPC را دارند به اهرم فشاری به 1+5 تبدیل کنند]4[

فارغ از اینکه مقاصد سیاسی از گذر قراردادها مدنظر بوده یا نه، باید توجه کنیم که اکنون تحریمهای سرمایهگذاری در نفت ایران رفع شده است. علاوه برآن کاهش قیمت نفت و فشار مضاعف برشرکتهای نفتی باعث شده است این شرکتها برای گریز از زیانهای گسترده، سرمایهگذاری های خود را به مناطقکم هزینه مثل ایران گسیل کنند[5]. خلاصه آن که قراردادهای جذاب نفتی گویا برای 3 سال قبل طراحی شدهاند نه برای اکنون. زمانی که قیمت بالای نفت، رقابت شدیدی برای جذب سرمایه و تکنولوژی نفتی ایجاد کرده بود و تحریمها نیز دسترسی به منابع برای توسعه میادین نفتی را سختتر کرده بود اما اکنون تطبیق قراردادها با زمان حال و تامین نظر منتقدان فقط یک راه دارد؛ آن هم اینکه قراردادها برای میادینی استفاده شود که نیاز به این جذابیتها دارد. مثل لایه نفتی پارس جنوبی که هم مشترک است و هم عمیق وکم ضخامت.

2- گریز وزارت نفت از ماهیت انتقادات

یک دلیل دیگر عدم اصلاح مناسب قراردادها، رفتار وزارت نفت است. وزارت نفتیها نشان دادهاند که قراردادها را بدون ایراد میدانند و تلاششان فقط گریز از انتقادات و امضای قرارداد است. وزیر نفت بارها اعلام کرده بود که برخی انتقادات را میپذیرد و بارها هم از اصلاح آنها خبر داده بود اما اصلاحات انجام شده به آنچه اصل و بنیان انتقادات است هیچ ارتباطی نداشت. خلاصه آن که به نظر میرسد وزارت نفت برنامه و کار خود را طراحی کرده و هرکه را با این برنامه مخالف است لجوج و مغرض سیاسی میداند. چنانچه یکی از کارشناسان برجسته نفتی که مدتی مشاور زنگنه هم بوده چندی پیش به نگارنده گفته بود که «اینها کار خودشان را میکنند و انتقاد و مصاحبه و بحث کارشناسی بیفایده است» . در توضیح نوع نگاه وزیر نفت این بس که ایشان چندی پیش در مورد اصلاحات انجام شده در قراردادها و تامین نظر منتقدان گفته بود «البته بعضیها هیچ وقت قانع نمیشوند. اصلا قصد قانع شدن ندارند اما آنهایی که دنبال اصلاح قراردادهای جدید نفتی بودند نظراتشان تامین شده است» [6]. معنای این اظهارات وزیر نفت آن است که هر کس قراردادهای جدید نفتی با اصلاحات انجام شده را نقد میکند، لجوج است و قصد قانع شدن ندارد. حتی توکلی، اقتصاددان و نماینده پیشین مجلس که به گفته خود دولتیها منتقدی منصف است نیز جزو کسانی است که قصد قانع شدن ندارد! چرا که او هم طی روزهای اخیر اصلاحات انجام شده در IPC را ناچیز دانسته است.

3- خلأهای قانونی بررسی قراردادهای نفتی

نهایتا اینکه دو دلیل فوق را روال قانونی بررسی و تصویب قراردادها تکمیل کرد تا دست وزارت نفت برای گریز از انتقادات باز باشد.ای کاش در قانون وظایف و اختیارات به جای تفویض اختیاراتِ امضای قراردادهای بالادستی به وزارت نفت و دولت، بررسی و تصویب الگوی کلی و چهارچوب قراردادها - ونه متن و جزئیات آن- به مجلس واگذار میشد. در این صورت همه انتقادات در مجلس به صورت رسمی و شفاف مطرح میشد و تا تامین نظر مجلس دولت اجازه اقدام نداشت اما حذف این فرایند منطقی باعث شده است که اکنون وزارت نفت بتواند انتقادات و اصلاحات را به نظر خود تاویل کرده و تمام تلاشش ارضای افکار عمومی باشد و نه اصلاحاتی واقعی براساس نظر کارشناسان.

جالب است که در الحاقیهای که روز گذشته همزمان با الگوی قراردادها به تصویب رسیده است وزارت نفت موظف شدهیک نسخه از قراردادها را بعد از امضا به مجلس تحویل دهد. موضوعی که قبلا و طبق اصلاحیه قانون نفت (مصوب تیرماه 90، ماده 8) موظف به آن بود! براین اساس دایره تطبیق قوانین مجلس این مصوبات را میتواند بررسی و حکم تایید یا رد بزند البته نمیتواند اصلاحی در جزئیات آن انجام دهد.

سخن آخر اینکه هنوز وقت هست تا وزارت نفت اهداف کوتاه مدت خود را دوباره در مسیر منافع ملی تعریف کرده و با استفاده محدود و بجا از مدل قراردادی مصوب - که از نظر فنی پیشرفتهای قابل توجهی دارد- منافع ملی کشور را تامین کرده و نظر منتقدان دلسوز و منصف را جلب کند.

]1[ میتوانید به گزارش قراردادهای جدید نفتی، طرحی قابل قبول برپایهای لرزان مورخ 23 خرداد 95 در روزنامه خراسان مراجعه کنید.

]2[ گفتگوی رضا پدیدار با خبرآنلاین، منتشرشده در تاریخ 19/3/95

]3[ البته طرح برخی عوامل جذابکننده قراردادها، دلایل فنی نیز دارد که در گزارشهای قبلی شرح داده شده است اما وضع این جذابیتها و آن اهداف فنی برای تمام میادین کشور موضوعیت ندارد.

]4[ مصاحبه حسینی با خبرگزاری فارس، 23 مرداد 94

]5[ چنانچه شرکتهای معتبری مثل omv اتریش رسما اعلام کردند که با شرایط پیش آمده برای قیمت نفت، آینده کاریشان در کشورهایی مثل روسیه و ایران است.

[6] گفتگوی وزیر نفت با شماره 85 هفتهنامه صدا، خرداد 95.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 14 مرداد 1395، کدمطلب: 1148268 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین