پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸
ساعاتی پس از کناره‌گیری «اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی از قدرت، افراد نقاب‌پوش و مسلح به مواد منفجره به سفارت ونزوئلا در لاپاز پایتخت بولیوی هجوم برده و آن را تصرف کردند.
شعارسال: ساعاتی پس از کناره‌گیری «اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی از قدرت، افراد نقاب‌پوش و مسلح به مواد منفجره به سفارت ونزوئلا در لاپاز پایتخت بولیوی هجوم برده و آن را تصرف کردند.
 
تارنمای راشا تودی به نقل از «کریسبلی گونزالس» (Crisbeylee González) سفیر ونزوئلا در بولیوی خبر داد که کارکنان سفارت از بیم جان خود از این محل گریخته اند.
 
وی در پیامی صوتی گفت: حال ما خوب است ولی سفارت را گرفته اند. می خواهند همه ما را بکشند. ما به کمک شما نیاز داریم.
 
خبرگزاری رسمی بولیوی هم به نقل از این دیپلمات نوشت که «اوباش» چهره خود را پوشانده، مسلح به دینامیت و سپر در دست به زور وارد سفارت شدند.
 
از سوی دیگر در پی درگیری های پس از کناره گیری اوو مورالس، سفارت آمریکا در بولیوی از دیپلمات های آمریکایی و خانواده های آنها خواست تا به دلیل «ناآرامی شهری و اوضاع امنیتی» از ساعت ۳۰: ۲۰ شب تا پنج صبح (به وقت محلی) در خانه خود پناه بگیرند.
 
«مارسلو امبارد» وزیر امور خارجه مکزیک که پیشتر به رئیس جمهوری مستعفی بولیوی پیشنهاد پناهندگی داده بود در واکنش به اخبار تسخیر سفارت ونزوئلا خواهان احترام به مصونیت تمامی اماکن دیپلماتیک از جمله سفارت مکزیک در لاپاز شد.
 
آمریکا هنوز واکنشی به تسخیر سفارت ونزوئلا در بولیوی نشان نداده است.
 
«نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا کناره گیری همتای بولیویایی خود را کودتای تمام عیار خوانده بود.
 
پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات و با وجود تایید دادگاه عالی انتخابات در بولیوی، مخالفان مورالس اعلام کردند، این نتایج  را قبول ندارند و از آن زمان تاکنون دست به اعتراض های خشونت آمیز زده‌اند.
 
بدنبال متشنج شدن اوضاع سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکایی (او ای اس - OAS) از دولت لاپاز خواسته بود، نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) را ملغی اعلام کند و به برگزاری انتخابات مجدد تن دهد.
 
سرانجام در روز گذشته(یکشنبه) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطق تلویزیونی اظهار کرد: استعفای خود را تقدیم می‌کنیم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.
 
وی شرایط جاری در بولیوی را به کودتا علیه دولت تعبیر کرد و خطاب به مردم این کشور گفت: دوست دارم اعلام کنم، مبارزه ما پایان نیافته و تلاش برای تحقق برابری و صلح همچنان ادامه خواهد داشت.
 
مورالس افزود: به عنوان رئیس جمهوری وظیفه دارم که شرایط را آرام کنم.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایرنا  ،تاریخ انتشار:  20  آبان 1398،کدخبر : 83549750 ، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین