پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
مدتی است که در محافل سیاسی خبر شرکت نکردن علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در انتخابات پیش روی مجلس مطرح می‌شود. حتی برخی گفتند لاریجانی از سال گذشته اعلام کرده بود که در انتخابات شرکت نمی‌کند، اما لاریجانی در واکنش به این خبرها و در گفت‌وگو با خبرنگار همدلی توضیح داده: «من که هنوز خودم چیزی را اعلام نکرده‌ام. باید دید چه می‌شود و مصلحت در چیست.باید ببینیم اوضاع چطور می‌شود و بعد تصمیم بگیریم و حالا معلوم نیست.»

شعار سال  : مدتی است که در محافل سیاسی خبر شرکت نکردن علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در انتخابات پیش روی مجلس مطرح می‌شود. حتی برخی گفتند لاریجانی از سال گذشته اعلام کرده بود که در انتخابات شرکت نمی‌کند، اما لاریجانی در واکنش به این خبرها و در گفت‌وگو با خبرنگار همدلی توضیح داده: «من که هنوز خودم چیزی را اعلام نکرده‌ام. باید دید چه می‌شود و مصلحت در چیست.باید ببینیم اوضاع چطور می‌شود و بعد تصمیم بگیریم و حالا معلوم نیست.» این اظهارات لاریجانی درحالی است که بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که لاریجانی هیچ تصمیمی برای عدم حضور در انتخابات نگرفته‌است. نعمتی گفت: «آقای لاریجانی قبلا هم در فهرست اصول‌گرایان قم نبود و احتمالا دوباره در همین شهر نامزد می‌شود.» دبیر کل حزب رفاه ملت و نماینده مردم تهران در پاسخ به این پرسش که مطرح می‌شود لاریجانی قصد ندارد نامزد شود و آیا این صحت دارد یا نه، اظهارکرد: «من تا الان از ایشان نشنیدم قصد شرکت در انتخابات را نداشته باشد.» او درباره اینکه آیا لاریجانی از قم نامزد می‌شود یا نه، گفت: «احتمال می‌دهم اینگونه باشد. اما اینکه از چه حزب و جناحی داوطلب شود، معلوم نیست. باید دید چه پیش می‌آید.» پیش از این خبرگزاری «ایلنا» به نقل از یک منبع موثق، اعلام کرد که علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی، اخیرا در جمع برخی فعالان سیاسی نزدیک به خود در شهر قم اعلام کرده که دیگر کاندیدای انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی نمی‌شود و تا کنون هرچه در توان داشته برای کشور به‌کار گرفته است.


نعمتی: می‌خواهند انتقام بگیرند


همچنین محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصول‌گرا به «ایسنا» گفته بود که «اطلاع دارم که علی لاریجانی از یک سال پیش به نزدیکان خود اعلام کرده است که نامزد انتخابات مجلس یازدهم از هیچ حوزه‌ای نخواهد شد.». با این حال بهروز نعمتی در ادامه سخنانش اظهار کرد: «عده‌ای برای اینکه کارهای خودشان را لاپوشانی کنند چنین حرف‌هایی را می‌زنند که در قم تشکیلاتی ایجاد شده و قرار است برخی افراد کاندیدا باشند و بعد هم می‌گویند لاریجانی رزومه نداده است.»
او افزود: «آقای لاریجانی کدام دفعه به یک تشکیلات رزومه داده است. مشخص است که این حرف‌ها حرف رقیب است و به این شکل می‌خواهند از ایشان انتقام بگیرند.»
نعمتی ادامه داد: «طبیعتا اگر آقای لاریجانی تصمیمی در مورد حضور یا عدم حضور در انتخابات گرفته باشد یا باید خودش آن را اعلام کند یا دفترش یا نزدیکانش، من تا امروز حرف نیامدن از ایشان نشنیده‌ام و ایشان هیچ تصمیمی برای نیامدن در انتخابات مجلس نگرفته‌اند.»


انتخابات ۱۴۰۰

او درباره احتمال تغییر حوزه انتخابیه علی لاریجانی در انتخابات دور یازدهم مجلس نیز گفت: «ایشان بعید است که از تهران یا آمل کاندیدا شود، به هر حال آقای لاریجانی عالم‌زاده است و اگر بخواهد در انتخابات حضور یابد از قم کاندیدا می‌شود.» نعمتی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گفت: «این موضوع منافاتی با اینکه ایشان در انتخابات مجلس آینده حضور پیدا کند، ندارد. خیلی‌ها هستند که می‌خواهند به مجلس بیایند و بعد از آن رئیس‌جمهور شوند.»


چهره‌ها در مورد لاریجانی چه می‌گویند؟


در این باره علی مطهری، نماینده مردم تهران هم در مجلس شورای اسلامی به شفقنا گفته ‎بود: «هر چند آقای لاریجانی صراحتاً نمی‌گوید که کاندیدای ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ است، اما این احتمال را رد نمی‌کند.»
با این حال، رئیس فعلی مجلس، حدود پنج ماه قبل در دانشگاه تربت حیدریه احتمال حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ را تکذیب کرد و در واکنش به اشاره علیرضا حسینی، استاندار خراسان رضوی مبنی بر احتمال کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «استاندار با مطلبی که بیان کردند، قصد جان ما را دارند، ما در این وادی نیستیم.» با این حال محمدرضا باهنر در ادامه سخنانش به نامه‎نیوز گفته ‎است: «تیپ دکتر لاریجانی بالاخره کاملاً در جریان اصول‌گرایی تعریف می‌شود. ولی اینها از آقای لاریجانی در شورای وحدت دعوت نکردند که باید تلاش کنیم ان‌شاءالله حل شود.»
باهنر درباره اختلافات پایداری‎ها با سایر اصول‌گرایان و لاریجانی گفته است: «اگر پایداری فکر کند که خودش جدا یک مغازه باز کند مثلاً می‌تواند توفیق داشته باشد، حتماً به جریان اصول‌گرایی ضربه می‌زند، ولی نتیجه‌اش هم توفیق پایداری نخواهد بود.»
در این میان آن‌طور که ابوالقاسم رئوفیان، فعال سیاسی اصول‌گرا گفته اصول‌گرایانی که منسوب به جمنا هستند، صددرصد با نامزدی آقای لاریجانی مخالف هستند.


خیز ناموفق بعد انتخابات مجلس دهم


همچنین تیرماه ۹۷ هم دبیرکل حزب آبادگران درباره وضعیت لاریجانی گفته بود: «بعد انتخابات مجلس دهم و قبل انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم خیزی از سمت آقای لاریجانی برای تشکیل حزب موثر و فراگیر برداشته شد، مدتی هم جلساتی برگزار شد اما دیگر ادامه نیافت. حسن بیادی توضیح داده بود: «حتی آقای ناطق نوری هم بود اما مدتی که گذشت، دوستان سکوت اختیار کردند و دیگر جلسات را ادامه ندادند. این دوستان می‌گفتند ظاهرا برخی با نهادینه شدن تحزب موافق نیستند.»
دبیرکل جمعیت آبادگران با بیان اینکه در یک جلسه راجع به تشکیل حزب فراگیر که با حضور آقای لاریجانی تشکیل شد حضور داشتم، اظهار کرد: «من با خود آقای لاریجانی ارتباط داشتم و از طرف او به این جلسات دعوت شدم.»


لاریجانی تمایلی به همراهی دوباره با اصلاح‌طلبان ندارد


پیش از این نیز ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصول‌گرا به ایرنا گفته ‎است: «درباره آقای لاریجانی و طیف لاریجانی باید به چند نکته اشاره کرد. نکته اول این است که ایشان به دلیل وضع نامطلوب اصلاح‌طلبان در افکار عمومی، تمایلی برای همراهی دوباره با آنها ندارد و به همین دلیل، بازگشت به اصول‌گرایی برایشان گزینه محتمل است که البته این باعث ریزش رای‌های طیف لاریجانی خواهد شد.» مقصود ایمانی از موضوع همراهی دوباره با اصلاح‌طلبان، اشاره به حضور نام لاریجانی در فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان قم در انتخابات مجلس دهم است. البته لاریجانی در این انتخابات مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تشکل ریشه‌دار اصول‌گرا نیز بود.
این فعال سیاسی اصول‌گرا معتقد است: «نکته دوم درباره جریان لاریجانی هم به حساسیت ویژه شخص علی لاریجانی به جریان موسوم به پایداری ربط پیدا می‌کند. در واقع اگر قرار بر هم‌نشینی اصول‌گرایان با پایداری‌چی‌ها باشد، قطعاً لاریجانی حاضر به حضور در فهرست اصول‌گرایی نخواهد بود و اگر هم یا اصول‌گراها پایداری را کنار بزنند یا آنها خودشان از اصول‌گرایان جدا شوند، گمان نمی‌کنم علی لاریجانی مشکلی برای پیوستن به شورای وحدت اصول‌گرایان داشته باشد.»
با همه این صحبت‌ها اکنون باید دید که لاریجانی، برای شرکت در دو انتخابات آینده، چگونه با مخالفانش کنار خواهد آمد. آیا هزینه کنار گذاشتن پایداری‎ها را می‎پردازد و به سراغ اصلاح‎طلبان خواهد رفت یا با اصول‌گرایان معتدل‎تر همراه خواهد شد یا به گفته نعمتی به تنهایی کاندیدای قم می‌شود؟


برای دیدن سران قوا به قله‌ها بروید!


مهدی روزبهانی: علی لاریجانی را بارها در مسیر قله‌های مختلف تهران دیده‌ام. معمولا او را هیاتی چند نفره همراهی می‌کنند. ولی در بین آن‌ها به سختی می‌توان لاریجانی را تشخیص داد. آنقدر که سر و صورت خود را با کلاه و چفیه پوشانده که صورتش قابل دیدن نیست. تیم ورزشی آن‌ها کاملا حرفه‌ای است و با سرعت قابل توجهی مسیرها را طی می‌کنند. روز پنج‌شنبه طبق معمول هر هفته قبل از طلوع خورشید صعود به قله دارآباد را شروع کردم. هنوز به نیمه راه نرسیده بودیم که صدای پخش قرآن از گروهی که با سرعت و منظم در حال حرکت بود به گوش رسید. سرعتشان از تیم ما بیشتر بود. خیلی سریع از ما عبور کردند و همچنان صدای پخش قرآن از بلندگوی سفری که همراه داشتند، در حال پخش بود. وقتی به قله نزدیک شدیم همان گروه در حال برگشت بود. به ما که رسیدند در مسیر باریک رسیدن به قله با نفراتشان چشم تو چشم شدیم. علی لاریجانی را با وجود سر و صورت بسته شناختم. سلام کردم و خسته نباشید گفتم. سر صحبت باز شد. خودم را معرفی کردم و فرصت را مغتنم شمردم تا درباره ماجرای شرکت نکردنش در انتخابات سوال کنم. این‌گونه پاسخ داد:‌«من که هنوز خودم چیزی را اعلام نکرده‌ام. باید دید چه می‌شود و مصلحت در چیست.باید ببینیم اوضاع چطور می‌شود و بعد تصمیم بگیریم و حالا معلوم نیست.» در آن مسیر باریک و در ارتفاع بالای ۳هزار متر دوست داشتم انتقادها را هم مطرح کنم. اما فرصت محدود بود. این نکته به ذهنم رسید که تلخ است، برای دیدن رئیس یک قوه باید تا بالای یک کوه بروی! لاریجانی را قبلا هم در کوه با همین شیوه دیده بودم، ولی فرصتی برای گپ و گفت فراهم نشده بود. حالا باید گفت اگر می‌خواهید با سران قوا دیدار کنید، باید حداقل تا بالای یک قله بروید.

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همدلی ، تاریخ انتشار 25 آبان 98 ، کد خبر : 67674 ، hamdelidaily.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین