پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۴۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: راه برای انجام کارهای علمی و اقتصاد علمی در ایران باز است و من مطمئن هستم در دوره دوم دولت روحانی ما می‌توانیم به بسیاری از اهداف خود دست پیدا کنیم.

شعارسال: آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی در سومین روز از سی و سومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن اجلاس در حال برگزاری است، گفت: نوجوانی بهترین مقطع زندگی است که شالوده اصلی آینده انسان را تشکیل می‌دهد و مسئولان آموزش و پرورش و معلمان مسئولیت اصلی شکل‌گیری آینده کشور را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا آموزش و پرورش مسئولیت تعلیم و تربیت نوجوانان را برعهده دارد، افزود: نام آموزش و پرورش برای این وزارتخانه بسیار مناسب بوده است. انسان آفریده شده است که علاوه بر استعداد زمینه‌ای که دارد، مسائل علمی روز را نیز آموزش بگیرد که در همه جوانان این مسئولیت سرنوشت‌ساز برعهده وزارت آموزش و پرورش است. یادگیری علم در انسان حد ندارد و دانش آنقدر وسیع است که هر قرن که می‌گذرد صفحه جدیدی در زندگی بشریت گشوده می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مدیران آموزش و پرورش و معلمان نقطه کانونی آموزش و پرورش هستند، خطاب به فرهنگیان گفت: شما باید مسئولیت خطیری را برای خود در نظر بگیرید و حتی نباید یک لحظه را نیز از دست بدهید. فرصت برای تعلیم و تربیت محدود است، اما خوشبختانه شاهد آن هستیم که بسیاری از فرهنگیان بعد از 30 سال خدمت و در دوران بازنشستگی همچنان تمایل به حضور در عرصه تعلیم و تربیت دارند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: امت اسلامی آنجا که به علم رسیده پیشرفت کرده و جایی که در علم عقب مانده وضع بدی پیدا کرده است. ما در جهان اسلام شاهد جهل و به جان یکدیگر افتادن مردم هستیم، به گونه‌ای که مردم همانند حیوانات وحشی یکدیگر را می‌درند که این مسائل ناشی از دور شدن از تعلیمات انبیاء است. صبح امروز اخبار دنیا را که رصد می‌کردم، از آفریقا تا آسیا شاهد آدم‌کشی و آدمخواری بودم. برخی فکر می‌کنند کار خوبی انجام می‌دهند و اخیرا یکی از مدیران این انسان‌های آدمخوار که دستگیر شده بود اعتراف کرد که ما کودکان‌مان را به گونه‌ای تربیت می‌کنیم که عاشق اقدامات انتحاری باشند. ما اگر واقعا تربیت و اسلام را درست به مردم ارائه کنیم، شاهد چنین اتفاق‌هایی نخواهیم بود که این کار نه در حوزه و نه در آموزش و پرورش به گونه‌ای که در حد انتظار ماست، انجام نمی‌شود.

وی افزود: دانشگاه مرحله‌ای بعد از مدرسه است و دانش‌آموزان در مدارس دچار رشد عقلی، فعال شدن عقل و غیره می‌شوند و به این صورت است که ما وارد عظمت می‌شویم.

آیت الله هاشمی‌رفسنجانی در ادامه یادآور شد: در حال‌حاضر بحث واقعی در کشور وجود دارد و اینکه آیا بچه‌های خود را برای درس خواندن به خارج بفرستیم؟ که جواب این سوال مثبت است،‌ زیرا دانش‌آموزان باید دانش جدید دنیا را فرا بگیرند و این وظیفه ماست که آنها را برای تعلیم و آموزش این دانش‌ها به کشورهای صاحب علم بفرستیم.

*واکنش آیت الله هاشمی به اظهارات مخالفان برجام

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حال‌حاضر در دولت یازدهم کارهای ارزشمندی انجام شده است، گفت: یکی از اقدامات مهم دولت روحانی این بود که تحریم‌های طولانی و خطرناک برداشته شد. عده‌ای آشوب می‌کنند و می‌گویند برجام سم مهلک است، اما باید به این افراد گفت، اگر هواپیماهای ما نمی‌توانست در کشورهای خارج سوخت‌گیری کند و اینکه نمی‌توانستیم قطعات موردنیاز را خریداری کنیم و یا اینکه کشتی‌های دنیا در ایران و کشتی‌های ما در دنیا پهلو بگیرند، اینها سم مهلک بوده یا برجام؟

وی افزود: یکی از امتیازاتی که جامعه ما از آن اطلاع ندارد و مدیران مدارس باید این امتیازات را در کلاس‌ها به دانش‌آموزان آموزش دهند،‌ مساله گداخت هسته‌ای و ایتر است. تاکنون بشریت از شکافت هسته‌ای استفاده می‌کند، ما اگر نیروگاهی می‌سازیم و حرارت تولید می‌کنیم و از هسته و بعد از حرارت آب، نیروگاه برق به دست می‌آوریم برای شکافت هسته‌ای است که وقتی هسته را ما می‌شکافیم از آن نیروی عظیمی خارج می‌شود، به گونه‌ای که می‌تواند زلزله ایجاد کند که این مساله برای جامعه بشریت خطرناک است. انسان به دنبال آن است که از این ذرات به گونه‌ای استفاده کند که خطری نداشته باشد و بتواند مشکلات دنیا و کشور را حل کند.

یکی از اقدامات مهم دولت روحانی این بود که تحریم‌های طولانی و خطرناک برداشته شد. عده‌ای آشوب می‌کنند و می‌گویند برجام سم مهلک است، اما باید به این افراد گفت، اگر هواپیماهای ما نمی‌توانست در کشورهای خارج سوخت‌گیری کند و اینکه نمی‌توانستیم قطعات موردنیاز را خریداری کنیم و یا اینکه کشتی‌های دنیا در ایران و کشتی‌های ما در دنیا پهلو بگیرند، اینها سم مهلک بوده یا برجام؟

آیت الله هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به ساخت نیروگاهی در فرانسه گفت: نیروگاهی در فرانسه در دست ساخت است که هفت کشور برای تجهیز و ساخت آن شرکت و سرمایه‌گذاری کردند و از دستگاه‌هایی برای تجهیز این نیروگاه استفاده می‌کنند. نیروگاهی که اولین نیروگاه‌شان با 500 مگابایت بنا است در فرانسه تشکیل شود و از آن برق تولید کنند که بعد از انقلاب بنده متوجه این فکر شده بودم و البته نمونه‌هایی را در ایران آغاز کردیم که فقط یک جرقه تولید می‌کرد که ما در این‌زمینه دنباله‌روی کردیم و به خصوص در دانشگاه آزاد اسلامی، کمی جلو رفتیم که اینها در برجام گنجانده شده و در این توافقنامه در مقابل مسائلی که پذیرفته شد، آنها پذیرفتند که ایران عضو این هفت کشور شود و این نیروگاه با همکاری هشت کشور از جمله ایران ساخته شود.

وی افزود: اگر روزی ایتر در دنیا عمومی شود همه این ضررهایی که ما از سوخت فسیل داریم از بین می‌رود و به جای آن می‌توان از نور سالم استفاده کنیم، نوری که مواد اولیه آن را آب دریا تشکیل می‌دهد.

*تشریح بخشی از امتیازات برجام

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه یادآور شد: چند هفته قبل دکتر صالحی، دکتر سیاری و دکتر قرآن‌نویس از اساتید دانشگاه آزاد به فرانسه رفتند و از این نیروگاه بازدید کردند که در آنجا برای ایران دو شرط برای مشارکت گذاشته شد، یکی از شروط این بود که با مقداری پول می‌توانید عضو شوید و شرط دوم این بود که ایران با تکنولوژی‌هایی که در اختیار دارد آموزش‌های دانشجویان را برعهده بگیرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی عنوان کرد: هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و هزینه‌ای که برای شرکت در نظر گرفته شده یک‌ میلیارد و 200 یورو است که این هزینه به صورت نقدی پرداخت نمی‌شود و آنها اعلام کردند که ایران دارای دانشگاه‌های بسیار زیادی است و می‌تواند به جای پرداخت پول تربیت 100 هزار دانشجو را برعهده بگیرد و به ازای تربیت هر دانشجو 100 میلیون از بدهی ایران کسر شود. همچنین اعلام کردند ایران می‌تواند به جای تربیت دانشجو، برای پرداخت هزینه‌های مشارکت با صنایعی که در اختیار دارد تجهیزاتی را تولید کند و در اختیار آموزش دانشجویان قرار دهد که هزینه ساخت این تجهیزات نیز از بدهی ایران کسر می‌شود. تمام این امتیازات ناشی از برجام است.

چند هفته قبل دکتر صالحی، دکتر سیاری و دکتر قرآن‌نویس از اساتید دانشگاه آزاد به فرانسه رفتند و از این نیروگاه بازدید کردند که در آنجا برای ایران دو شرط برای مشارکت گذاشته شد، یکی از شروط این بود که با مقداری پول می‌توانید عضو شوید و شرط دوم این بود که ایران با تکنولوژی‌هایی که در اختیار دارد آموزش‌های دانشجویان را برعهده بگیرد

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: قبل از تحریم‌ها هیچ‌یک از کشورهای دنیا دانشجویان ما را برای ادامه تحصیل نمی‌پذیرفتند، اما بعد از رفع تحریم‌ها این موانع از سر راه دانشجویان برداشته شده است. دولت یازدهم و برجام امتیازات بسیاری برای کشور داشته که دولت باید فهرستی از دستاوردهای خود را ارائه بدهد تا دیگر شاهد شنیدن این‌گونه حرف‌ها نباشد.

وی یادآور شد: ما در درون خود اختلافاتی را شروع کردیم که هرکس بخواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند تصور خوبی از آینده ایران نخواهد داشت. ما باید به گونه‌ای بعد از تحریم‌ها عمل کنیم که دنیا تعامل بسیار خوب و مناسبی با ما داشته باشد. پایه بزرگی در دولت یازدهم گذاشته شده است و این دولت راه بزرگی را طی کرده است. اگر عوام‌فریبی مبنا باشد، بسیاری از چیزها از بین می‌رود. باید بگذاریم ملت به دانش جهان دسترسی داشته باشد که این راه در ایران باز است.

*فرهنگیان دستاوردهای برجام را مطالعه کنند

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه یکی از وظایف مدیران آموزش و پرورش، مدیران مدارس و معلمان دانستن و مطالعه دستاوردهای برجام است، گفت: فرهنگیان باید به این مساله واقف باشند و آن را به خوبی برای فرزندان روشن کنند. خوشبختانه یکی از خواسته‌های سند چشم‌انداز 20 ساله در بهترین نقطه اساسی تحقق پیدا کرده است و امروز ایران به لحاظ توسعه انسانی مقام اول را در 28 کشور منطقه پیدا کرده است و ما هر روز شاهد رشد و توسعه علم هستیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از ارکان اساسی دستیابی به این پیشرفت‌ها توجه به اقتصاد مقاومتی است، گفت: دو رکن اساسی اقتصاد مقاومتی درون‌زایی و برون‌نگری است که این دو اساس توسط مقام معظم رهبری امضا و ابلاغ شده است. درون‌زایی به معنای آن است که ما باید در جهتی حرکت کنیم تا نیازهای خود را از درون تامین کنیم و برون‌نگری بدان معناست که بدون نگاه به بیرون نمی‌توانیم به درون‌زایی دست پیدا کنیم. ما باید تعامل علمی و سرمایه‌گذاری را در کشور داشته باشیم که این امر بدون توجه به دو رکن اساسی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند، ممکن نیست.

*75 هزار استاد در دانشگاه آزاد اسلامی

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه کارگاه‌های علمی در کشور قدرتمند شده است، تصریح کرد: در‌ حال‌ حاضر دانشگاه آزاد اسلامی در 450 واحد و هفت هزار و 500 آزمایشگاه و سه هزار و 500 کارگاه در کنار آزمایشگاه در خدمت علم و علم‌آموزی قرار دارد و حدود 75 هزار استاد در این دانشگاه در سراسر کشور به توسعه علم خدمت می‌کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود:‌ همان‌گونه که آموزش و پرورش در کوچکترین و محروم‌ترین نقاط دنیا حتی برای دو خانواده حضور دارد و به تعلیم و تربیت می‌پردازد، آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در تمام نقاط کشور حضور دارد و با تاسیس دانشگاه و خوابگاه زمینه را برای تحصیل دانشجویان فراهم می‌‌کند.

وی افزود: در حال‌حاضر دانشگاه آزاد اسلامی در تمام نقاط کشور دارای شعباتی است، به گونه‌ای که در بسیاری از کلانشهرها مانند تهران، خوابگاه‌ها به صورت نیمه‌خالی درآمده‌اند و این بدان معنا است که هر دانشجویی در شهر خود مشغول به تحصیل است و در کنار خانواده حضور دارد.

در حال‌حاضر بیش از هزار شرکت دانش‌بنیان در زمینه‌های علمی، تکنولوژی و ... در دانشگاه آزاد در حال ارائه خدمات است و دانشگاه نیز بازار خوبی برای آنها مانند کشور ایتالیا ایجاد کرده است، به‌گونه‌ای که این افراد می‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند و به خودکفایی برسند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در چند سال اخیر خانواده‌ها نگران تحصیل جوانان خود به خصوص دختران خود در شهرهای بزرگ بودند، اما خوشبختانه با حضور گسترده دانشگاه آزاد اسلامی این نگرانی‌ها و محدودیت تحصیل برای دختران برطرف شده است.

به گفته وی، در حال‌حاضر بیش از هزار شرکت دانش‌بنیان در زمینه‌های علمی، تکنولوژی و ... در دانشگاه آزاد در حال ارائه خدمات است و دانشگاه نیز بازار خوبی برای آنها مانند کشور ایتالیا ایجاد کرده است، به‌گونه‌ای که این افراد می‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند و به خودکفایی برسند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از فارغ‌التحصیلان حمایت می‌کند، گفت: این دانشگاه با ایجاد پایگاه‌های رشد و مراکز تحقیق زمینه‌های تجاری‌سازی علم را فراهم کرده است و در این خصوص تمام امکانات مالی و تجهیزات را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

وی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم آلمان و ژاپن از داشتن نیروی نظامی محروم شدند تا اینکه آنها به سمت کارهای علمی و اقتصاد علمی حرکت کردند. این راه برای ایران نیز باز است و فرهنگیان، معلمان و مدیران آموزش و پرورش کشور باید وارد این فضا شوند.

*اختلافات سیاسی کنار گذاشته شود

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه من مطمئن هستم در دوره دوم دولت روحانی ما می‌توانیم به تمام اهداف دست پیدا کنیم، گفت:‌ بسیاری از این سم‌پاشی‌ها و اهانت و هوچی‌گری‌ها که در کشور وجود دارد برای منافع کشور خطرناک است. همه ما -اصولگرا و اصلاح‌طلب- باید دست به دست هم بدهیم و اجازه ندهیم اختلافات سیاسی، منافع کشور را مورد هدف قرار دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه یادآور شد: اگر وزارت آموزش و پرورش راه را به درستی برود و انسان را به درستی پرورش بدهد، جامعه سالم و نمونه‌ای خواهیم داشت. البته الان از جهاتی نمونه هستیم و اگر تحریم‌ها نبود، در اوج پیشرفت‌ها و توسعه بودیم. البته برخی این تحریم‌ها را برای گول زدن مردم نعمت حساب می‌کنند اما ما نمی‌دانیم این چه نعمتی است که دچار برخی مشکلات در کشور ما شده است.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد به اسم انقلابی‌گری سفارتخانه‌ای را آتش می‌زنند و ما را از حج محروم می‌کنند و بهانه دست عربستان می‌دهند. باید به این افراد گفت انقلابی‌گری در آتش زدن سفارتخانه‌ها نیست، بلکه همان‌گونه که مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند، انقلابی‌گری در رفتارهای عادلانه، عاقلانه، منصفانه و مقتدرانه خلاصه می‌شود. اگر کسی این‌گونه عمل کند انقلابی است که ما از مدیران آموزش و پرورش و مدارس درخواست داریم این صفات را همانند تابلویی در سردر کلاس‌ها نصب کنند تا دانش‌آموزان بدانند انقلابی بودن دارای چه ویژگی‌هایی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 20مرداد1395، کدخبر: 130633: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین