پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۶۸۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
یک کارشناس اقتصادی، با اشاره به پیشنهاد فروش ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی توسط دولت در سال ۱۳۹۹ گفت: اگر دولت موفق به فروش این اوراق شود در واقع موفق به بی سابقه‌ترین آینده فروشی در اقتصاد ایران شده است.

شعار سال : عباس علوی راد با بیان اینکه،  لایحه بودجه سال آتی 25/7 درصد از کل منابع عمومی دولت را از منابع حاصل از واگذاری دارایی های مالی پیش بینی نموده، گفت:  معادل 80 هزار میلیارد تومان از مجموع 124 هزار میلیارد تومان منابع حاصل از واگذاری داراییهای مالی مربوط به انتشار اوراق مالی در سال 99 است.

وی افزود،  فروش این میزان اوراق مالی توسط دولت در طول یک سال مالی در سالیان اخیر بی سابقه است، از سوی دیگر حدود 17 درصد از کل بودجه عمومی دولت در سال 99  مربوط به فروش اوراق است.

علوی راد گفت:  بنابراین عدم تحقق درآمدهای ناشی از فروش 80 هزار میلیارد تومان اوراق مالی می‌تواند ضربه بزرگی به‌ مجموع منابع درآمدی دولت وارد نماید که خود منجر به گسترش کسری بودجه خواهد شد. حال این پرسش مطرح می شود که اساسا چرا فروش این میزان اوراق مالی توسط دولت در سال 99 دشوار خواهد بود؟

به گفته این استاد دانشگاه، با فرض یکسان بودن ریسک خرید این‌اوراق با سپرده گذاری در بانکها توسط کارگزاران اقتصادی، عامل تعیین کننده در موفقیت فروش 80 هزار میلیارد تومان اوراق مالی توسط دولت در سال 99 نرخ سود آن خواهد بود.

وی افزود، به نظر می‌رسد تعیین نرخ سود اوراق مالی دولت در محدوده نرخ سود سپرده‌های بانکی از جذابیت کافی برخوردار نخواهد بود و فروش آنها را با شکست مواجه خواهد نمود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد،  از سوی دیگر چنانچه دولت نرخ سود جذاب و بالاتر از نرخ سود سپرده گذاری در بانکها برای اوراق مالی پیشنهاد نماید عملا وارد رقابت با سیستم بانکی خواهد شد. البته ممکن است دولت با استفاده از نقش حاکمیتی خود برخی از کارگزاران اقتصادی و پیمانکاران را برای خرید این اوراق در مقابل عمل انجام شده قرار دهد.

علوی راد معتقد است، به هر حال اگر دولت موفق به فروش 80 هزار میلیارد تومان اوراق مالی در سال 99 شود در واقع موفق به بی سابقه ترین آینده فروشی در اقتصاد ایران شده است. از سوی دیگر اگر اوراق فروش نرود به هر میزان عدم فروش با کسری منابع درآمدی در بودجه عمومی مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی هر دو در گزارشهای اخیر خود مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 1399 را در محدوده کمتر از 0/2 درصد پیش بینی نموده اند، گفت: تئوری‌های اقتصادی تا حدودی تکلیف سیاست های مالی و بویژه جهت گیری های مالیات بر شرکت های تولیدی و خدماتی غیر دولتی در چرخه های اقتصادی شامل وضعیت کم رمق بودن رشد اقتصادی را مشخص نموده اند.

این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد، لایحه بودجه سال 99 نشان می‌دهد درآمدهای مالیاتی دولت معادل 195 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به قانون بودجه سال 98 حدود 13 درصد رشد داشته است.

این درحالی است که گزارش فصلی اقتصاد ایران در بهار 98 که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده نشان می‌دهد فقط 76 درصد درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده و مصوب دولت در بودجه سال 1397 محقق شده است.

وی افزود،  اگرچه هیچ اطلاعات رسمی پیرامون عملکرد درآمدهای مالیاتی در 8 ماهه سال 98 در دسترس نیست، لیکن شواهد موجود و چشم انداز رشد اقتصادی کشور در سال 98 (حدود منفی 9 درصد طبق پیش بینی نهادهای بین المللی) حاکی از آن است که تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده دولت در سال 98 محقق نخواهد شد.

کارشناس اقتصادی گفت: لذا در شرایطی که اقتصاد ایران بعد از سال های 97 و 98 طبق پیش بینی‌ها قرار است وارد رشد مثبت نزدیک صفر شود، رشد درآمدهای مالیاتی دولت از طریق فشار بر شرکتهای تولید و خدماتی غیر دولتی (رشد حدود 27 درصدی مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی در لایحه بودجه 99 نسبت به قانون بودجه 98) اساسا سازنده نخواهد بود.

وی افزود، از سوی دگیر، درحالی که سهم مالیات بر اشخاص حقوقی غیر دولتی در بسیاری از اقتصادهای قدرتمند دنیا بین 6 تا 11 درصد است، این سهم در لایحه بودجه سال 99 حدود 16 درصد پیش بینی شده است. به نظر می رسد این سهم نیز متناسب با رشد اقتصادی کم رمق پیش بینی شده برای کشور در سال 99 نمی‌باشد.

علوی راد در انتها تاکید کرد، نمایندگان  مجلس قادر خواهند بود در بررسی لایحه بودجه سال 99، در جهت کاهش فشار مالیاتی بر شرکت های غیر دولتی، دولت را مکلف نمایند برای تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده خود به مقابله با فرارهای مالیاتی و حذف معافیت های مالیاتی غیر ضروری در کشور بپردازند.

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 22 آذر 98 ، کد خبر : 2158561 ، tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین