شعارسال: آمارها نشان میدهد به ازای تولید سالانه حداکثر ۱/۵ میلیون خودرو ۱۲۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵۰ هزار شغل غیر مستقیم ( بخش قطعه سازی ) در این صنعت ایجاد شده است ، جمعاً حدود ٤٠٠ هزار شغل.
صنعت خودروسازی امریکا با اشتغال مستقیم ٢٠٠ هزار نَفَر سالانه ١٢ میلیون خودرو تولید میکند . بنابراین با معیارهای جهانی بر مبنای یک تناسب ساده با ١٢٠ هزار نَفَر باید سالانه ۷/۲ میلیون خودرو تولید شود و این یعنی که بهره وری نیروی انسانی ما در این بخش ۵ برابر از استاندارد جهانی کمتر است .
تلفات جاده ای ناشی از سه عامل ، خطای انسانی ، جاده نامناسب و ایمن نبودن خودروها است ، با وجود خودروهای ایمن منطقاً تلفات ناشی از دو عامل دیگر می بایست کاهش زیادی داشته باشد . آمار تلفات جاده ای سالانه ما بطور متوسط ۲۰ هزار کشته و بیش از ۳۰۰ هزار مجروح و معلول با آسیب دیدگی بالاست . اگر به تسامح سهم ایمن نبودن خودروها را یک سوم کل تلفات بگیریم ، سهم خودروها ۷۵۰۰ کشته و ۱۰۰هزار معلول و مجروح است ( در سالهای اخیر وضعیت جاده ها و سختگیری پلیس بهبود زیادی پیدا کرده ) . اگر هزینه مادی یک کشته را حداقل ۱/۵ میلیارد و هر معلول و مجروح شدید را ۱۰۰ میلیون تومان را در نظر بگیریم ، جمعاً بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان خسارت وارد میشود .
وضعیت هوای به شدت آلوده شهرهای ایران و بیماری و مرگ و میر ناشی از این خودروهای مسئله دار و کیفیت بنزین ما هم به کنار، مصرف روزانه بنزین کشور ما ۱۰۰ میلیون لیتر است ، اگر فقط ۲۰٪ این مقدار ناشی از کیفیت پایین خودروهای تولید داخل باشد روزانه بیش از ۲۰ میلیون لیتر هدر رفت سوخت است ، اگر قیمت جهانی بنزین را حداقل یک دلار برای هر لیتر حساب کنیم روزانه ۲۰ میلیون دلار ، سالانه معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان تلفات سوخت وجود دارد .
اگر بصور متوسط حقوق و مزایای افراد شاغل در صنعت خودرو را ماهانه ۵ میلیون تومان و کل افراد شاغل در این بخش را ۴۰۰ هزار نفر فرض کنیم ، کل حقوق سالانه آنها ۲۴ هزار میلیارد تومان میشود . یعنی اگر همه افراد شاغل در این صنعت در خانه خود بمانند و حقوق آنها تماماً پرداخت شود با پرداخت فقط یک چهارم خسارات وارده این بخش از دو عامل تصادفات و تلفات انسانی همه هزینه عدم اشتغال این بخش پرداخت میشود .
اگر صنعت خودروی ما به فرض محال داخلی و متکی به مواد اولیه تولید داخل است ، چرا به محض سه برابر شدن قیمّت ارز ، قیمت خودروهای داخلی هم دقیقاً نعل به نعل ۳ برابر میشود ؟ چرا مدیران خودروسازها به وقت دفاع از تولید داخلی مدعی میشوند ارزبری خودروی داخلی حداکثر ۱۰٪ قیمت آن است اما به وقت فروش ۱۰۰٪ قیمت آن عملاً بر مبنای دلار آزاد تعیین میشود ؟ و عجیب اینجاست که با اینحال همچنان خودروسازهای اصلی ما (ایران خودرو و سایپا) زیانده هم هستند و چندین میلیارد هم بدهی دارند!!! واقعیت این است که صنعت خودروسازی ما علی رغم ظاهر داخلی بودن آن مستقیم و غیر مستقیم صنعتی بشدت ارزبر است ، تا آنجا که بسیاری از خودروهای بظاهر تولید داخل صرفاً حاصل مونتاژ کاری هستند.
با احتساب قیمّت جهانی ١٢ هزار دلاری خودروهای خارجی در کلاس خودروهائی مثل ، پراید ، سمند و پژو ٤٠٥ و غیره که ٩٠٪ تولید ما از این نوع خودروهاست ، هزینه واردات ١/۵ میلیون خودرو ۱۸ میلیارد دلار است .
حال که سالانه حداقل۱۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۹ میلیارد دلار فقط بابت سوخت بالا و تلفات انسانی این صنعت خسارت به اقتصاد ملی وارد میشود و اگر خسارات دیگر این صنعت مثل ، نارضایتی شدید مردم ، آلودگی محیط زیست ، اتلاف ده ها میلیون ساعت وقت مردم و هزاران میلیارد تومان هزینه تعمیرات مکرر ، هزینه های اجتماعی تلفات انسانی ، هزینه فساد شرکتهای دولتی و خصولتی خودرو ساز و غیره را محاسبه کنیم چه بسا که خسارات بیش از کل هزینه ۱۸ میلیارد دلاری واردات باشد .
داستان صنعت خودروی ما حکایت خوردن توأمان چوب و پیاز است که نه اشتغال کم هزینه ای دارد و نه کیفت و ایمنی درخوری که موجب رضایت مردم شود و نه عمق واقعی ساخت داخل که موجب وابستگی شدید ارزی نشود . نگارنده به هیچ وجه با تولید خودرو در داخل مخالف نیست ، اما قطعاً ادامه رویه غلط فعلی بجز هدر دادن جان و مال مردم و خسارات سنگین به منافع ملی نتیجه ای در بر ندارد.
شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویکرد امروز، تاریخ انتشار: 12آذر1398 ، کدخبر: 10606: www.rooykardemrooz.ir